zaterdag 30 juli 2016

Bijzonder voertuig onderweg.

Weekendje weg.

Vorig weekend waren we beiden vrij en werd er goed weer gemeld, reden genoeg om er even tussenuit te gaan met het busje.
Niet ver, we sliepen maar één nachtje in het busje, maar hadden weer even het vakantiegevoel.
Vertrokken via RV7 over de Hardangervidda naar Gol, reden naar boven en overnachten boven op een parking op Golsfjellet en reden de andere dag weer terug naar huis.
Onderweg natuurlijk de onvermijdelijke foto's:

Deze was niet van de reis, gewoon BOB onderweg naar huis, terug van een ritje Ulvik.

Trollegras.

Op de Hardangervidda.

Moltebær.▲▼


Zicht op de Hardangerjøkulen vanaf de parking bij Sysendammen.

Sysendammen.

De gletscher in de verte.

Over de dam kan je mooi een stukje wandelen.

 



Bijzonder voertuig.

De titel zegt het al, ik had een ontmoeting met een bijzonder voertuig onderweg. Vanmorgen even "luchten", dus met BOB een eindje fietsen, want het was droog, maar er konden wat spatten regen vallen. De Scott bleef dus weer op stal vandaag, het is weer een echte Noorse Vestland zomer, de mooie dagen van vorig weekend hebben we weer al met woekerrente terugbetaald!
Als ik langs de parking bij Sekse fiets valt m'n blik op een bijzonder voertuig, dus ik rem af en draai de fiets op de weg en rijd de parking op.
De kentekenplaat is Nederlands, en het lijkt op een motorfiets. Naast het voertuig zit een echtpaar koffie te drinken en van het uitzicht te genieten, totdat een rode Strada dat uitzicht komt verstoren.
Er volgt een leuk gesprek,  waar van weerszijden wat informatie word uitgewisseld, ik heb interesse voor hun voertuig, het echtpaar stelt wat vragen over onze emigratie.

Maar goed, het voertuig is inderdaad een motorfiets, en wel een overdekte tweewieler, van Zwitserse makelij. Een Peraves, gemaakt in Winterthur, aangedreven door een BMW motorfietsblok.
Een tweezitter met stoelen (met gordels!), twee voetpedalen en een motorfietsstuur.
Gestroomlijnd en met een zeer lage CW waarde, de voorruit is van kunststof en heeft een ruitenwisser. Op mijn vraag of dat niet krast wordt bevestigend geantwoord, maar de ruit kan gepolijst worden en is dan weer als nieuw volgens de bestuurder. En de man heeft de motor al 25 jaar in bezit, dus het bevalt uitstekend!
Na een paar foto's wens ik het echtpaar een prettige verdere vakantie toe en rijd verder naar m'n keerpunt, om dan weer huiswaarts te rijden.
Er werden in de tijd dat BOB naast de Peraves stond redelijk veel foto's gemaakt door passanten die de parking even gebruikten, het was wel duidelijk dat er voor de meeste mensen 2 bijzondere voertuigen te zien waren..........

Stoeltjes eruit en koffiedrinken.

De cockpit.

Het merk.

De achterkant van het gelijk.........

En en vooraanzichtje.

Mevrouw wilde een paar foto's met mij erbij.....▲▼






Rissen.

Als ik na een bio-stop weer weg rijdt vanaf m'n keerpunt zie ik enkele honderden meters voor me een wielrenner rijden, in een voor mij onbekend shirt. Even aanzetten en al snel kom ik naderbij, maar de tussenrijdende auto's doen me weer afremmen. Tot halverwege de klim van Espe naar Kvalnes (± 2 km) kan ik op circa 30 m achter de man blijven hangen, maar als het net iets steiler word is de 26 km/u die hij aanhoudt met iets te snel voor de motor van BOB, en rijdt hij bij me vandaan. Geeft niks, komt straks wel goed............
Boven gekomen is de man al ver weg, maar dan volgt een lichte afdaling en een vlak stuk daarachter.
Op het vlakke stuk rijd ik zelf ook meestal 40 km/u met de Scott, dat zal deze man ook zowat gereden hebben denk ik. Geen partij voor een Strada die met 62 km/u voorbij raast dus!

Kortom, weer een leuke morgen gehad.........

Tot zover,

Groeten, Adri.


15 opmerkingen:

  1. Leuk ding die bananenmotor ;-). En er zijn verrassend veel overeenkomsten tussen een velomobiel en dit voertuigje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zag er inderdaad leuk uit van dichtbij, en ondanks dat de machine al 25 jaar oud was, nog als nieuw!
      Liep nog gewoon op benzine trouwens, de motor van die mooie rooie ernaast die wil wel op bananen..;-))
      Overeenkomsten zijn er inderdaad wel een paar, het is ook een voetjes naar voren voertuig, comfortable stoelen, aerodynamisch en zeer opvallend onderweg, oh nee, dat laatste klopt niet, velomobielen zijn juist onzichtbaar volgens velen.......;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    Ken je deze al? http://youtu.be/a0NRW7_B2Ug

    Ik vind de Strada beter zichtbaar dan die motor van achteren

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      De ligmotor had ik al eens gezien, maar deze clip nog niet, bedankt!
      De Strada is inderdaad een stuk zichtbaarder van achteren dan de motor, veel groter reflectievlak op de fiets.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Doet denken aan de gestroomlijnde motorfiets van Allert Jacobs. Benieuwd welke er zuiniger rijdt. Maar de kilometers betaald door 2 personen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat antwoord kan ik je snel geven Mick! Het kwam ter sprake, de bestuurder zei dat de machine gemiddeld 1:20 gebruikte, dus niet echt zuinig voor een dergelijk gestroomlijnd voertuig.......De motor van Allert liep volgens de gegevens in de clip 1:94, dat zijn andere getallen!
      Nu ligt is de motor van Allert een 125 cc Honda, de BMW motor in de Peraves is een K-100 987 cc blok, dat verbruikt wel wat meer natuurlijk......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Ja dat doet denken aan de verhouding (lig)fiets / tandem. Die laatste is ook niet echt sneller te noemen. Maar het blijft opvallend !

      Verwijderen
  4. Een fraaie machine, maar oei wat een teleurstellend verbruik. Mijn Opel Corsa 1.0 eco (3-cilinder) van 2002 rijd ik ook vaak ongeveer 1 op 20 mee. Het probleem van de motor van Allert was de windgevoeligheid, ik ben benieuwd hoe dat bij deze capsule is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik ook teleurstellend, dat verbruik. De windgevoeligheid is niet ter sprake gekomen, dat is nog zo'n punt dat belangrijk is inderdaad!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoi Adr,

    leuk te ontmoet te hebben met de Peraves. Mooi verhaal en leuke foto's. We zijn onder de indruk van mooi Noorwegen en hebben 182 hairpins gereden en deze motor gaat als een raket omhoog. Blijft een sensatie als in een rollercoaster.

    Groeten

    Axel en Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Axel en Astrid,

      Leuk een reactie van jullie te krijgen! M'n blog gevonden dus....
      Zoals jullie kunnen lezen nogal wat leuke reactties op de Peraves, fijn dat het jullie bevallen is in Noorwegen. Vergeten te vragen, zoals jullie kunnen lezen, de zijwindgevoeligheid, hoe is dat bij de Peraves? Bij ons soort fietsen word het wat riskant bij windkracht 6 tot 7 en hoger, hoe is dat bij jullie fiets?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi een hele late reactie...

    Voor zo'n zware machine is 1:20 heel zuinig en dat voor 25 jaar geleden !! Een vergelijkbare ~ 1000 cc motor zonder stroomlijn reed toen maar 1:12 weet ik uit ervaring. Dat omdat als je snel kunt accelereren je dat ongemerkt de hele tijd ook doet :-))

    Dat van dat polijsten heeft me op een idee gebracht. Dat heb ik ook gedaan met mij autokoplampen die tegenwoordig alemaal van kunststof zijn en na jaren gaan verweren met mini barstjes en geel worden e.d.

    Even boenen met heel fijn polijstmiddel en die zijn weer zo transparant en helder as nieuw.....en dat kan natuurlijk ook eventueel met een kunststof ruit ( met ruitenwisser ) hoop ik...

    Zou een uitkomst zijn ivm gewicht en evt de scherven. ( zlefs veiligheidsglas korrels zijn verdomd scherp om in je ogen te kijgen )









    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Ik heb inderdaad nog even aan je gedacht tijdens het opschrijven van dat polijsten van die ruit. Dat zou inderdaad moeten kunnen, ook voor jouw bedoeling. De koepel op de Peraves zag er prima uit, en dat na al die jaren!
      Ben benieuwd wat je aan het bouwen bent.......☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen