maandag 11 juli 2016

Vrije week.

Die begon vorige week woensdag, een hele week niet naar het werk. Ina werkte die woensdag nog en zou dan ook vier vrije dagen hebben, er werd een paar dagen tevoren even naar het weer gekeken, en het zag er redelijk goed uit.
We konden dus een paar daagjes er op uit met de camper, en besloten dat ook te doen.
De fietsen lieten we thuis, er zou toch veel gereden worden, en de voorgaande 8 dagen had ik elke dag gefietst, dus een paar dagen zonder zou ik vast wel overleven.
Nadat Ina thuis kwam na haar middagdienst en wat opgefrist had, vertrokken we, om 20 km verderop ons eerste nachtkamp al op te slaan. Raar? Mwah, voor ons niet, zo gauw we het dorp uit rijden hebben we gelijk vakantie, dat is het voordeel van in je vakantieland wonen!

Reisdoel.

Geiranger, dat was het doel van de reis. Een van Ina's favoriete plaatsen in Noorwegen, en nu we hier wonen voor ons binnen één dag te bereiken.
Vanaf Brimnes, waar we sliepen, waren we zo de Hardangerbrug over en reden via Voss richting Vik, over de altijd mooie bergweg over Vikafjell. Nog redelijk wat sneeuw op de hellingen langs de weg, en ook nog wat ijs op de meerjes.

Vikafjell.

Via Vik rijden we verder naar Vangsnes, waar we de boot over het Sognefjord naar Hella nemen. Vanaf Hella gaat het verder via Sogndal, Gaupne en stoppen we voor een lunchpauze en wandeling in Skjolden.
Na deze pauze gaat het verder naar Fortun, waar de klim naar de Sognefjellsvegen begint. Ook zo'n deel van Noorwegen waar je elk jaar even langs kunt gaan, het verveeld nooit om over Fv 55 te rijden tussen Gaupne en Lom.

Omhoog via Turtagrø zie je al snel de hoge toppen.

Altijd mooi daarboven, tussen de 1100 en 1400 m. boven NAP.

Prachtig om te zien, zeker met dit weer treffen we het. Wel moeten we een jasje of truitje aantrekken als we eruit gaan tijdens een stop, veel meer dan +9 ºC is het niet op deze hoogte.
We dalen af naar Lom, en houden daar een langere pauze, eten wat, en wandelen langs de rivier. Druk genoeg in Lom, het vakantieseizoen is immers bezig. We zien onder andere een raft de rivier af komen, terwijl er tegelijkertijd iemand via de kabelbaan boven de rivier naar beneden suist.

Sportief bezig in Lom.
 Na onze pauze rijden via Rv 15 tot onze slaapplaats, de parking bij het Breiddalsvatnet. We kunnen doorrijden naar Geiranger, maar dat bewaren we tot morgen.

Bij het Breiddalsvatnet.▲▼
Op vrijdag is het weer mooi weer, en rijden we naar Geiranger, waar we even stoppen en rondwandelen, onder meer langs het nieuwe watervalpad. Doorrijden naar de Trollstigen doen we niet, het weer gaat tegen de avond al minder goed worden, dus we besluiten om op het gemak terug huiswaarts te gaan. Na nog even ontspannen aan het Geirangerfjord koffie gedronken te hebben rijden we terug de bergpas op, en lopen nog even een stukje bovenop voor we de tunnel richting Stryn induiken.

Ook nog een paar ijsschotsjes op het Djupvatnet.

Djupvatnet ▲▼

Djupvatnet.
Vanaf Stryn gaat het via Loen en Olden naar Innvik, dan naar Utvik en daar de bergpas naar Byrkjelo over. Dan naar Skei, waar we eten, en dan nog een klein stukje rijden naar de parking bij Bøyabreen, waar we ook vaker staan om te overnachten.

Tussen Stryn en Loen.

Slapen op de parking bij Bøyabreen.▲▼

's Avonds begint het al zachtjes te regenen, dus de volgende morgen vertrekken we na het ontbijt, en rijden rechtstreeks naar huis. We rijden naar Sogndal en zo verder naar Hella, waar we weer de veerboot naar Vangsnes nemen. Dan gaat het nogmaals over Vikafjell naar Voss en zo naar huis.
Al met al toch drie dagen  ontspannen weggeweest!

Thuis.

Thuis weer af en toe een fietstochtje maken, soms wat regen, maar nooit zoveel dat de kap erop gaat.
Verder weinig schokkends te melden, de Scott had wat speling op de wielen, maar dat was vlug opgelost. Was het vroeger al makkelijk om de speling van je naven te halen, nu stelt het helemaal niks meer voor! Imbusboutje los, beetje de goede kant op draaien, boutje vast, klaar! Twee minuten voor twee wielen, je hoeft ze er niet eens uit te pakken!
Verder wat gesukkeld met de versnellingen van de Scott, maar na eens goed gekeken te hebben lag de schuld bij me zelf.......Ik ben niet zo'n overdreven poetser, maar nu had ik het toch wel wat te ver laten komen......Na een goede schoonmaak en ontvet beurt van alle tandwielen (voor en achter + derailleurwieltjes) en ketting weer alles terug gemonteerd en het schakelt weer als een zonnetje!
Ook bij BOB geen wereldschokkende dingen, O-ringen vervangen, spaken aanspannen, remkabels wat strakker zetten en een setje nieuwe banden voor gemonteerd.
Verder loopt het lekker en fiets ik wanneer ik zin/tijd heb. Afwisselend met BOB en de Scott, maar omdat de wegen nogal vaak nat liggen, is BOB iets vaker aan de beurt.......

Voor het uitstapje nog bij de kersenkraam.

Vanmiddag op de terugweg van Ulvik, met lichte regen.
Tot zover,

Groeten, Adri.

1. Ik kan mij goed voorstellen dat jullie er een paar dagen oprit trekken als het weer mooi is. Ik heb ooit nog wel eens in Vik gekampeerd en heb er goede herinneringen aan. We hadden toen de fietsen mee achterop de auto. Ik geloof dat ze er de hele vakantie 12 kilometer vanaf geweest zijn (voor mij nog net iets meer, maar ja 2 tochtjes is niet veel), maar we zijn wel de Galdhopiggen opgelopen in een sneeuwstorm. Dat was op 1 juli, een dag voor mijn verjaardag.