zaterdag 17 maart 2018

Weer eens misgegokt.......

Soms zit het mee.......

En soms zit het tegen! Dat wat het misgokken aangaat dan toch, want maandagmorgen viel er wat lichte stuifsneeuw bij het opstaan, maar dat bleef niet liggen op de weg. Mijn conclusie was dus: Gewoon met BOB naar het werk.
Dat ging ook zo als gewoonlijk tot net voorbij Deildo, daar was het iets meer geweest eerder die nacht..........daar lag 10 cm "witte ellende", en de sneeuwploegen lagen duidelijk nog in een diepe slaap............
Verder ploeteren dan maar, en dat viel niet mee, ik had vlot een half uur langer nodig dan normaal om de werkplek te bereiken!
De tractie van de QV is prima, ook in de sneeuw, maar de wielkasten hebben de neiging om al vlug vol met sneeuw te draaien, en dat is niet bevorderlijk voor de snelheid..............
Ook het spoor dat de auto's gereden hadden was niet breed genoeg, dus moest er steevast 1 voorwiel door de losse sneeuw "ploegen".
En dat was ook in BOB te zien, door de relatief lage grondspeling "hapte" BOB nogal wat wit spul op door de voetengaten.
Werd het treingewicht ook weer al niet lager van..........


Net buiten de Fresviktunnel.

BOB de sneeuwschuiver.........
 En een kort filmpje:




Maar goed, 's middags was het leed weer geleden, de sneeuw was weer grotendeels verdwenen, dus kon er weer normaal naar huis gefietst worden.

Nog geen voorjaar.........

Dat duurt nog even, vanaf volgend weekend gaan de temperaturen langzaam stijgen. De afgelopen week eerst nog lichte vorst gehad, de laatste nachten tot -8. Volgende week liggen de middagtemperaturen rond het nulpunt, dus de spijkerbanden blijven er nog wel op tot Pasen verwacht ik.
Onderstaande foto's zijn gemaakt langs m'n woon-werk route, bij de "ijsmuur" aan de afslag Brattespe.  Dergelijke plaatjes had ik ook al eens geplaatst met de Strada erop, het blijft toch elke winter voor ons ook nog een speciaal iets, die ijsformaties die overal spontaan groeien bij een paar weken vorst................


Verder ben ik aan de gang met het opruimen van wat hout, ondertussen begonnen aan de "2018" stapel, na de 5 pallets "2015" naar het houthok verplaatst te hebben.

De eerste van 5 pallets is bijna gevuld...........

 Jullie zien het al, niets nieuws onder de zon, de gebruikelijke bezigheden......

Tot zover,

Groeten, Adri.

16 opmerkingen:

  1. Dat fietsen door die sneeuw gaat nog best vlot in de video! Zonder spijkerbanden was het natuurlijk niks geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Belle! Maar het lijkt vlotter dan het is, op dat moment ging het echt niet sneller dan 20 km/u, en het hielp ook dat de laag sneeuw net na de tunnel slechts 5 cm was in plaats van de 10 cm die ik eerder had......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Je zou eigenlijk een quad moeten hebben hebben met OPEN wielkasten voor dat weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Mick! Maar gelukkig zijn er minder dagen met dit soort weer op jaarbasis dan wel goed fietsbare dagen, dat helpt de moed erin houden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Welke zon? ;-) geen zon te zien

    Je mag wel uitkijken dat je hout niet op is voor de winter weg is, de voorraad slinkt behoorlijk

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Klopt op deze foto niet, maar die is van vorige week. Vandaag nog wat bijgevuld en aan pallet nummer 2 begonnen, wel in de zon nu! Maar nog niet warm....
      Dit hout gaat op de "droogstapel" en zal daar blijven staan tot waarschijnlijk 2020. De "grijpvoorraad" ligt in het houthok, daar zijn net 5 pallets 2015 hout in gestapeld, naast hetgeen wat er al in zat. Dat zijn nog circa 4 kuub 2014 hout waar we nu van stoken, en 7 kuub 2015 hout wat er al van december 2015 in ligt.
      Verder ligt er naast de garage nog 6 kuub 2017 hout te drogen en 8 kuub 2016 hout. Dat gaat in het houthok als er plaats is.....
      We kunnen dus nog even vooruit!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri,

    Indrukwekkend hoor die ijsmassa's.
    En zeker het filmpje van de BOB op weg door de sneeuw.
    Hier staan de fietsactiviteiten op een zeer laag pitje.

    Dat gebeuren met je haardhout houdt je in ieder geval warm.
    Met sjouwen en stoken.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Dat vinden wij ook, van die ijsmassa's. Is ook gevaarlijk als het gaat dooien, die stukken kunnen behoorlijk groot zijn als ze naar beneden komen! Moet je niet op je hoofd krijgen, of op je fiets.........
      Als het even kan fiets ik gewoon door, dan maak je wel eens zoiets mee natuurlijk...
      Dat hout gebeuren geeft me inderdaad veel warmte, ik geloof dat ik van elk blok wel een keer of 7 warmte krijg........;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoi Adri,

    De naam Bobslee komt zo wel aardig in de buurt.

    Maar wat een mooie ijsformatie. Dat zijn mooie plaatjes.
    Alleen die sneeuw heeft zo te zien ook wel een groot nadeel.
    Als ik vragen mag. Hoe lang heb je er nu over gedaan om op het werk te komen? Het lijkt me een behoorlijke opgave met die sneeuw.

    En ik zoek ook nog een mooie locatie om mooie foto's van mijn GreenThing te maken. Ik dacht aan mooi weer. Maar jou foto's laten zien dat het met ijs ook mooi is.

    Mvg, Kjeld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kjeld,

      Inderdaad, maar zo snel als een Bobslee gaat ie echt niet in de sneeuw......;-))
      Die ijsformaties blijven voor ons ook altijd een speciaal gezicht in de winter, de sneeuw vind ik inderdaad wat minder, het fietst wat slechter. Deze keer had ik bijna 2 uur nodig om op m'n werkplek te komen, dat is een gemiddelde van 18,3 km/u, erg langzaam dus! Het is natuurlijk koud, er zitten spijkerbanden onder, en de totale fiets weegt nu 50 kg, daar kwam dan nog wat extra sneeuw in de wielkasten en binnenin bij.....
      Geen excuses, maar ja, het schiet niet echt op natuurlijk....
      Je begrijpt dat ik blij zal zijn als de lente komt, hogere temperaturen en de zomerbanden er terug op, ik kijk er naar uit!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Dus nu toch iets dat de Strada beter deed door de open wielkasten :-))



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, de Strada kon aan de voorzijde de sneeuw beter verwerken, aan de achterzijde was het wel hetzelfde verhaal, ook die wielkast verzamelde sneeuw. Verder was ook de tractie een heel stuk minder in de sneeuw, ook de stabiliteit tijdens afdalingen in de sneeuw was minder, de kont ging vlugger slingeren.
      Veel ideale wintervelo's zijn er niet geloof ik.......

      Verwijderen
    2. Adri, kun je geen borsteltje achter die banden (aan de wielkasten) maken zodat er minder sneeuw in de kast komt?
      Of is daar helemaal geen ruimte voor?

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. André, alles is natuurlijk mogelijk, en misschien zou het nog werken ook! Ik kan er altijd eens naar kijken van de zomer, voorlopig zijn m'n schaarse vrije dagen gevuld met andere dingen......
      De rolweerstand zal ook wel toenemen denk ik, met borsteltjes die constant de band afpoetsen......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Die sneeuwellende zorgt toch maar weer voor mooie beelden :-) Volgende winter je voetengaten dichtmaken, zou ook kunnen helpen tegen het sneeuw happen.
    Ik denk dat je, net als ik hier, uitkijkt naar de echte lente, naar aangename fietstemperaturen en een fijn zonnetje. Fiets ze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jan, die beelden is ook wel het enige mooie aan die hele sneeuwtroep.......Voetengaten dichtmaken heb ik al eens gedaan, en vindt het geen voordeel. Veels te warm en te vochtig. Dat sneeuwhappen is maar af en toe..........
      Uitkijken naar de lente doe ik zeer zeker! Maar komende week word weer tot -8 gemeld in de nacht, dus de lente zal toch zeker nog even op zich laten wachten.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen