donderdag 19 april 2018

Tegenvaller.

En nog meer tegenslag........

Nou, nou, wat een klagelijk begin! Tja, daar kan ik weinig aan doen, het begon eigenlijk wel goed, maar al gaandeweg kwam er steeds iets bij, en leken de tegenvaller(tje)s zich aaneen te rijgen.

Gasveer.

Dat was de eerste kleine tegenvaller, mijn kap ging 's morgens nog wel gewoon open en dicht, maar bij het instappen op het werk 's middags deed de gasveer niet meer wat die moest doen, de kap open houden tijdens in/uitstappen. Dat was op 5 april, gelijk na thuiskomst een mailtje naar het "crisiscentrum" in Dronten gestuurd, of ze alsjeblieft een nieuwe wilden sturen.
Je kan gewoon fietsen natuurlijk, maar het in- en uitstappen is wat lastiger.........
Gelijk gevraagd of ze wat O-ringen konden meesturen, de voorste kettingrol begint er wat te consumeren........

Remonderhoud.

En dan hebben we het over de voorwielen, na de lange winter en de vele ritten over een soms zwaar beslijkt Deildo, leek het me goed om de voorwielen eens eruit te halen en de remhevels eens te smeren en de rest ook gelijk even schoon te maken. Ook moest er aan de linker remhevel nog een nieuw stelboutje geplaatst worden. Dat stelboutje was eigenlijk al gelijk kapot de eerste keer dat ik de remmen stelde, vorig jaar ergens. Theo had dat nog nooit meegemaakt, dat die stelboutjes kapot waren, nou dan was het nu de eerste keer. Hij stuurde een setje nieuwe, maar de rem stellen ging ook met een tang om het draadeind vast te houden, en sleuteltje 10. Maar nu was het dan toch tijd om het nieuwe stelboutje te monteren, en gelijk een nieuwe remkabel. Iets bewerkelijker dan bij een Strada, bij de QV moet net als bij de Quest de hele veerpoot los om goed bij je remmen te kunnen.

Het kapotte remstelboutje.
Dat deed ik op zaterdag 7 april, en dat ging eigenlijk allemaal wel goed, hier nog geen tegenvallers!

Ketting te lang?

Dat dacht ik aanvankelijk, toen ergens rond de 11.500 km de ketting wel eens oversloeg in de hogere versnellingen. Wel, dat is begrijpelijk, er zal wat rek op gekomen zijn na die kilometers..........Dus dan maar even een paar schakels verwijderen. Voorzichtig aan met 2 tegelijk, maar gek genoeg leek het niet te helpen, dus een paar dagen later nog eens 2 schakels verwijderd.
Maar het overslaan leek eerder erger te worden, dus de fiets nog maar eens op de kant gelegd en eens kijken.
Die ketting lijkt wel erg veel boven op de tanden te lopen, die kan toch niet versleten zijn na 12.000 km? Maar even een meetinstrumentje halen en eens nameten.
En jawel, geloof het of niet, totaal versleten die ketting! Dat vond ik wel een tegenvaller!

Dat is wel duidelijk denk ik?

Even naar de velomobieldokter gebeld, en met Theo gesproken. En die kwam met een plausible verklaring........
Of ik wel eens modderwater in m'n fiets had gekregen? Pff, met Deildo onderweg? Wel meer dan één keer ook............
Wel volgens Theo kwam dat vaker voor, en dat water schijnt via de stuurtunnel in de kettingtunnel te komen. Normaal is de bodem van een QV totaal dicht, maar tegenwoordig boren ze bij Velomobiel.nl een gaatje van 10mm op 17 cm vanaf de achterkant van het voetendeksel. Theo stuurt een foto, en ik kan een gaatje boren.

Het gaatje om water uit de kettingtunnel te draineren.
Maar goed, de ketting (en cassette uiteraard) zijn versleten, en moeten vervangen worden. Nou heb ik vaak wat op voorraad liggen, maar nu niet. Ik had nog geen kettingwissel verwacht na 12.000 km......
Bestellen dan maar, en als het komt gelijk monteren. Ook hier is het weer iets bewerkelijker dan bij een Strada...........Het kan volgens Theo gedaan worden met de achterbrug in de fiets, maar vaak halen ze de brug er wel uit, dat werkt net even makkelijker. Als ik eens in de "machinekamer" kijk besluit ik de achterbrug er ook maar uit te halen, dat lijkt mij ook makkelijker werken.

Op maandag 16 april zijn de spullen binnen, dus op dinsdag gaat het nieuwe spul in de fiets. Op het gemak de brug los maken, en na 2 uur staat het ding in de bankschroef. Slangklemmen los, remschijven los, en dan voorzichtig de assen naar buiten tikken, zodat de cassette uitgenomen kan worden.

Het nieuwe spul........

Achterbrug eruit.

Oude cassette verwijderd.

Nieuwe cassette op de freewheelbody monteren.

Gaat zover goed, maar er komt een lager uit het freewheel los mee met de uitschuivende linkeras. En als de oude cassette op de werkbank ligt valt het Trykit dubbele freewheel uit de body. Pff, even goed kijken en terug plaatsen, en gelijk voorzichtig het lager terug op de plaats tikken.  Dan de nieuwe cassette monteren, vast schroeven en terug op de assen schuiven.
Dan alles weer vastschroeven en dan kan de achterbrug terug in de fiets.
Ondertussen wat schoongemaakt in de machinekamer, want het kleine inspectieluikje hing niet zo lekker meer aan z'n klittenband. De oude haakjesband verwijderd, en nieuwe geplakt.

De lege "machinekamer", met de versleten klittenband rond het luikje.

Na wat schoonmaken nieuwe klittenband geplakt.
Achterbrug terug monteren, en dan de schijfremmen opnieuw afstellen, gek genoeg lopen ze altijd wat aan nadat de achterbrug eruit geweest is, ondanks dat alles eigenlijk op dezelfde plaats terug komt.
Dan de nieuwe versnellingskabel monteren, de oude was nogal gerafeld aan het eind.........
Goed dat ik het al eens eerder gedaan heb, het blijft een beetje een uitdaging bij een QV............Beperkte ruimte, en je kan er gewoon erg slecht bij.........

Kabel op de plaats.......

En vast gezet, nu het uiteinde wat langer gelaten en een dopje op gezet..........
De kabel laat ik wat langer, zet er een dopje op, en tape het ding vast aan het Ghost Shift contragewicht. Hoef ik misschien de volgende keer geen nieuwe te gebruiken.........
Dan moet de ketting er terug op, of beter gezegd, de kettingen, want ik moet er natuurlijk 3 gebruiken om aan de juiste lengte te komen.
Een verhaal apart, ook hier "iets" bewerkelijker dan bij de Strada..............Op een of andere manier krijg ik eerst een draai in de ketting, na dat opgelost te hebben loopt het nog niet lekker, de ketting ligt niet goed door de trompet. De trekkende ketting hoort rechts in de trompet te liggen, onder de kettingrollen. In het midden lijkt het ding links te liggen, dus het enige wat erop zit is nog eens splitsen, en met behulp van een ijzerdraad het ding op de goede plek trekken na een stuk eruit getrokken te hebben.  Ten lange leste draait het spul weer goed rond en kan de schakeling getest worden.
Tot m'n opluchting schakelt alles van de eerste keer perfect! Het mag wel eens meezitten ook.......

Weer rijden.....

Op woensdag vertrek ik weer gewoon voor m'n woon-werkrit, maar op Deildo komt er plotseling een steen mee omhoog in de rechtervoorwielkast. Een hoop herrie, en de fiets remt behoorlijk af. De steen valt eruit en ik kan gewoon doorrijden. Tijdens m'n dagelijkse bandencontrole op het werk zie ik een paar plekjes op de zijkant van de fiets die er eerder niet waren..........Het blijkt van de steen te zijn geweest, duidelijk te zien is dat het carbon van binnen naar buiten gedrukt is. Lekker dan..........



Buitenkant rechterwielkast.

Maar zolang afdekken met een stukje tape, die ellende op Deildo duurt nog tot september...........Daarna de ontstane schades wel eens aanpakken.

Gasveer binnen!

Als ik op woensdag thuis kom is m'n gasveer ook binnengekomen met de post, fijn, dan monteer ik die gelijk maar even na het eten.

Kap even omhoog houden met een hulpje.........

 De oude veer verwijderen en de bevestigings ogen afschroeven en overzetten op de nieuwe. Dacht ik..........Maar dat blijkt niet te gaan, de nieuwe gasveer heeft een dikker draadeind en past niet in de ogen.
Ok, een tegenvaller, maar niet van de benauwde, ik pak een boortje 3,5 en boor de gaten in de ogen wat groter. Dan een 4 mm tapje, en draad tappen in het gat. Dacht ik..........Maar het tapje is iets te slecht van kwaliteit, en het was ook wel beter geweest met een 3,8 mm boortje waarschijnlijk.....maar die heb ik niet........
Ok, dan opboren naar 4 mm, epoxy aanmaken en het hele spul aan elkaar lijmen. Noodoplossing, maar het werkt.


Ogen erop gelijmd.

Na een dagje uitharden gaat de nieuwe gasveer donderdagavond op z'n plaats en werkt de kap weer zoals het moet.

Nog een tegenvaller.....

Na op woensdag met de gasveer bezig te zijn geweest  had ik de fiets gewoon gestald en reed donderdag weer naar het werk.
Tijdens de afdalingen voelde de fiets iets minder stabiel dan normaal, niet veel, en enkel boven de 70 km/u.
Maar als ik thuis de oprit indraai bemerk ik dat het rechtervoorwiel ongelijk in de wielkast aanloopt bij bijna maximale stuuruitslag. Dat moet ik even controleren na het eten.
Eerst de gasveer erop, en dan de wielen en spaken controleren. Alles in orde, behalve het rechtervoorwiel...............Daar voel ik duidelijk losse spaken, en is er een behoorlijke slag in het wiel!
Eruit met dat wiel, en het reservewiel erin.  Dat zal er wel even in blijven denk ik, de steen heeft behoorlijk schade aangericht, 6 spaken zijn gebroken, en 2 beschadigd..........

Helaas, een tegenvaller........
Het reservewiel gemonteerd, de remmen weer afgesteld en als alles weer naar tevredenheid werkt kan ik gaan ontspannen............Morgen weer woon-werkverkeer, want niet fietsen is geen optie...........

Heb ik in elk geval weer genoeg om handen het komende weekeinde...........

Tot zover,

Groeten, Adri.




16 opmerkingen:

  1. Jemig Adri,
    Het begint bijna op werken te lijken zeg!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Erwin, veel gekker moet het niet worden! ;-)

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Dat stuk weg maakt velomobielonderhoud dus behoorlijk bewerkelijk.

    Een soort Parijs-Dakar om QV duurzaamheid te testen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet helemaal juist gesteld Quezzzt, de QV is qua onderhoud een stuk bewerkelijker dan b.v. een Strada, waar ik natuurlijk mee vergelijk. De voorwielen zijn echter hetzelfde als bij de Quest, dus daar is geen verschil denk ik.
      Onderhoud aan de onderdelen bij de achterbrug kosten duidelijk tijd, alles luktd wel, en je kan er bij, hoewel dat soms moeite kost.(en je een paar aangepaste werktuigjes nodig hebt om makkelijk te kunnen werken)
      Een nieuwe versnellingskabel steken is een uitdaging op zich, met de komst van het contragewicht aan de derailleur is de 5 mm inbus nog moeilijker te bereiken.
      Dat karwei met die nieuwe cassette had bij een Strada ook veel sneller klaar geweest, daar heb je veel minder handelingen voor nodig.

      Het stuk weg bij Deildo heeft ondertussen wel voor wat extra onderhoud gezorgd, ik had de duurzaamheid liever op een andere manier getest.................
      Gelukkig is onlangs 40% voorzien van asfalt, nu nog tot september door sukkelen met de rest van het onverharde.........
      En dan nog is het niet zeker dat je overal van verlost bent, nu moest er op een ander weggedeelte weer zonodig een kabel onder de weg door. Dat levert weer een uitholling overdwars op die maanden blijft liggen wachten op asfalt, dat heeft de ervaring me ondertussen wel geleerd. En op dat stuk haal ik moeiteloos snelheden tussen de 50 en 60 km/u, dus dat geeft ook een stevige dreun als door die geul moet..............

      Nou ja, het is een fiets tenslotte, en die krijgt gebruiksporen na verloop van tijd........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Die dreun ( of bij herhaling ) zal dan wel je spaken hebben gebroken neem ik aan.

      Verwijderen
    3. Nee, want een dergelijke situatie had ik met de Strada ook enkele maanden, geeft een dreun, maar dat vangen de wielen normaal wel op in combinatie met de vering.
      De spaken zijn gebroken door de steen die even klem sloeg in de wielkast, en het wiel draaide nog even door.....Dat was genoeg om 2 spaken te verbuigen en 6 stuks af te breken voor de fiets nagenoeg tot stilstand kwam en de steen ruimte had om weer te vallen.

      Verwijderen
  3. Jeez Adri!

    echt lekker fietsen is dat niet, natuurlijk! Voor wie onbezorgd wil fietsen lijkt de QV bepaald niet de beste keus!

    Zelf let ik bij de aanschaf en tuning van een fiets op gebruiksgemak, zo min mogelijk pech onderweg en met een minimum aan noodzakelijk onderhoud.

    Uit jouw reactie op m'n foto's van de Scorpion+ maak ik op dat je die goed hebt bekeken :-)
    Ongetwijfeld zul je de diverse onderdelen van de afmontage herkend hebben als onderhoudsvriendelijk. 'k Wil slechts noemen:
    marathon plus om het achterwiel;
    Pinion versnellingbak, daardoor geen achterderailleur, slechts 1 kettingwiel voor dus ook geen voorderailleur;
    Avid BB7 mechanische schijfremmen ipv hydraulische schijfremmen.

    Het kostte wat, maar daarmee heb ik wel veel onderhoudszorgen weggenomen...

    'k Ben benieuwd of Velomobiel.nl de QV verder laat evolueren, waarbij vooral het onderhoud niet wordt vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wijnandt,

      Voor de goede orde van zaken: deze blogpost is niet bedoeld als klaagzang mijnerzijds, ik meld gewoon de gepasseerde gebeurtenissen en hoe ik ze oploste, al dan niet met steun vanuit Dronten.

      Lekker gefietst heb ik eigenlijk wel, de hele winter door. En nu de temperaturen stijgen en het mooie weer zich gemeld heeft, fiets ik nog prettiger, en vooral sneller.....;-)
      Eigenlijk is het wel zo dat ik met minimaal onderhoud de winter door gekomen ben, en dat is heel wat waard!

      De opgesomde gebeurtenissen zijn allen van recente datum en waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden en een dosis pech......

      Je Scorpion+ heb ik inderdaad met genoegen bekeken, een heel mooie fiets! Waar de kwaliteit zowat van de foto's afstraalde.....
      Pinion is een interessante optie, ik heb de Pinion 18 overwogen voor aanschaf van de QV, Allert heeft bij mijn weten 2 QV's afgeleverd met Pinion. Bij mij viel de optie af vanwege de nogal hoge Q-factor van de P-18. Daarnaast heeft een van de fietsen problemen gehad met de Pinion, die op een gegeven moment maar 3 van de 18 versnellingen meer schakelde. Het vervolg van die zaak weet ik niet.
      Voorderailleur heb ik ook niet, bij mijn fiets is een Schlumpf Mountain Drive gemonteerd, en die werkt ideaal!
      Naast de SA 90 mm trommelremmen aan de voorwielen zijn op de achteras bij mijn fiets ook de standaard door Velomobiel.nl gebruikte Avid BB 7 mechanische schijfremmen gemonteerd. In theorie een goede set, maar gek genoeg hebben verschillende eigenaren hun Avid remmen vervangen door TRP Spyre klauwen te plaatsen, die makkelijker te stellen zijn. Ik heb daarvoor nog geen reden gehad, ik krijg ze nog steeds aanloopvrij afgesteld.
      Het kapotte wiel is uiteraard een voorbeeld van domme pech, ik rijdt nu al ruim 2 jaar 6 km onverharde wasbordpiste tijdens elke woon-werkrit.
      Dat stuk met wegwerkzaamheden (lawinezekering) ligt nooit helemaal lekker, maar tijdens en na een natte periode wordt het "wegdek" nog slechter dan je voor mogelijk houdt, en dat heeft naast een aantal krassen in de lak en bodem nu ook voor dat kapotte wiel gezorgd. Hetzelfde wiel had al eens een flinke zij- en hoogteslag opgelopen op dat weggedeelte.

      De moeilijke bereikbaarheid tijdens onderhoud is wel een punt waar Velomobiel.nl wellicht iets aan zou kunnen verbeteren, maar als je een volledig nieuwe fiets op de markt zet moet dat ook nog wat evolueren natuurlijk.
      Alle aanloopproblemen zijn gelijk aangepakt en zo goed mogelijk aangepast door het team in Dronten, niets dan lof daarvoor! Degenen die nu een nieuwe QV afhalen krijgen volgens mij een zo goed als probleemloze fiets mee naar huis, want als ik alle probleempjes die ik had optel is dat eigenlijk helemaal niet zoveel geweest.
      Het falen van de gasveer en oliedempers hoort ook bij de ontwikkeling van het nieuwe model, in de loop der jaren is de Quest ook gaandeweg verbeterd en aangepast, dat gaat met de QV niet anders zijn.
      Dat was een risico dat ik nam toen ik de fiets bestelde, en wist dat er nog eventuele "kinderziektes" konden voorkomen.

      Niettemin heb ik geen seconde spijt van m'n aankoop, dat blijkt ook wel uit het feit dat ik de fiets zo gauw mogelijk weer functioneel wil hebben, zoals ik al schreef op het laatst van de blog: Niet fietsen is geen optie!
      Ik stap nog elke dag met plezier in de fiets om me naar het werk te begeven, het feit dat ik daar een uur eerder voor op moet staan doet me niks, dat heb ik er graag voor over!
      Ik voel me zoveel beter als ik fiets, daar kan geen autorit tegenop!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. jeejtje je moet wel een hangige klusser zijn met al dat gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, superhandig ben ik niet Marcel, maar ik red me wel. En ten allen tijde kan ik ruggesteun vragen bij Velomobiel.nl, die weten wel raad met de meeste problemen.

      Verwijderen
  5. Opeenstapeling van pech, slechte winterse weg omstandigheden.....balen hoor. Elke Velomobiel heeft zo zijn beperkingen in bereikbaarheid, na twee Q's ben ik in dat opzicht erg blij met de DF.....luik in de bovenkant en luikje bij de achterderailleur; Alleen de ruimte in de achterwielkast is krap ondanks de lekkage bij regen (bovenluik dichtgetaped in de diepe stukken) een keer de tellerbedrading gerepareerd en de cranklagerhuizen met teflonvet gemonteerd ivm. een kraakje.De complimenten hoe je je als niet techneut maar handige Adri door de tegenslagen heen werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Willem, goed omschreven! De bereikbaarheid zou al veel verbeteren als er achterin net zo'n luik zou zitten als in de voorkant, daar kan het hele voetengatendeksel los geschroefd worden. Dat zou het zicht aanzienlijk verbeteren, en de toeganklijkheid ook in mijn visie. Lijkt me een aanbeveling voor nieuwe fietsen.
      In de jaren met de Strada heb ik veel geleerd, en dat helpt nu ook. Vooral geen haastwerk hebben, alles rustig bekijken, soms zelfs even een foto maken om terug te kunnen kijken hoe het gezeten heeft helpt ook goed. En natuurlijk de steun vanuit Dronten als ik er echt even niet uitkom, en ook internet geen uitkomst meer bieden kan......
      Als ik wil blijven fietsen ben ik genoodzaakt m'n zaakjes zelf op te lossen, maar evengoed bedankt voor het compliment!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri

    En ik maar denken dat er in de QV meer ruimte is als in de Strada en daar is het al niet ruim

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ligt eraan hoe je het bekijkt, de QV is smaller gemaakt rond het lichaam, wat dat aangaat is de Strada ruimer, zeker meer been en knieruimte dan in de QV. Qua bagageruimte wint de QV het van zo goed als alle velomobielen, dat hoeft geen verdere verklaring.
      Wat werkruimte aangaat is het ook wat wisselend, het ligt er veel aan waar je aan moet werken. Verlichting is zeker aan de achterzijde veel beter bereikbaar bij de QV dan bij de Strada, werken aan de achteras/aandrijving is vaak krap en slechter bereikbaar dan bij de Strada, hoewel het natuurlijk toch een beetje appels met peren vergelijken blijft, het toch een heel andere fiets.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Nou Adri, dan is de QV voor mij niks want de Strada is bij mij soms al te smal bij mijn schouders
      Wat dat betreft was die A6 die ik voor de Strada had nog beter alleen die was niet vooruit te branden ;-) (ligt ook aan mijn gewicht)

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. Zou kunnen André, maar je weet natuurlijk niets zeker voor je het geprobeerd hebt......Maar als je tevreden bent met je Strada (en waarom zou je dat niet zijn) fiets je daar lekker mee verder, niks mis mee, prima fietsen!
      Elke fiets heeft voor- en nadelen, kijk maar naar Cees Rozendaal, hij heeft de QV een paar maanden gehad en stapt terug over in een Quest. Hij weet nu in elk geval welke fiets hem het beste bevalt!
      En als er geen vierwieler op de markt was geweest had ik nu in een carbon Strada rondgereden, want een Strada is volgens mij de beste allround velomobiel op de markt.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen