vrijdag 27 juli 2018

Deildo, nog maar eens........

Het einde komt nabij......

Luguber begin...........of valt het mee? Ja, het valt mee, want hier gaat het over het naderende einde van de wegwerkzaamheden op het Deildo traject.
Voor mij is het eigenlijk al klaar, want er ligt nu al ongeveer een maand asfalt op het hele traject. En dat rijdt me toch een partij lekker nu!

Al in maart tijdens de jaarvergadering van de  wielerclub werd er gesproken over gedeeltelijke asfaltering, waarbij ik, sceptisch als gewoonlijk, opmerkte: "Eerst zien, dan geloven!"
Maar het was waar, een tweetal weken later begonnen ze inderdaad te asfalteren, van de 2650 meter die het traject lang is werd er 1300 meter voorzien van asfalt, en dat scheelde gelijk een slok op een borrel voor mij. Het stuk "wasbordpiste" dat overbleef was nog erg genoeg, maar goed, er werd toen een artikel in het plaatselijk sufferdje gepubliceerd dat het de bedoeling was om voor de vakantie de asfaltering rond te hebben.

Dat is gelukt, en sinds eind juni ligt er een mooie asfaltstrook, die eigenlijk nog niet klaar is volgens de aannemer, de oplevering zal half september zijn. Er moet nog wat opruimwerk gebeuren, de bermen nog wat "oppoetsen", en na de vakantie zal er in augustus nog een toplaag op het asfalt gelegd worden en de markering aangebrengen.

En omdat ik er wel eens over geklaagd heb gedurende die 2½ jaar dat ze ermee bezig waren, nu dan een filmpje hoe het er nu bij ligt. Opgenomen uit de hand met de compactcamera, dus geen topkwaliteit, maar het geeft een indruk. Na het nieuwe asfalt rijdt ik aan het eind de oude weg op, die ligt er minder goed bij, het zware verkeer (betonwagens) dat er over gekomen is was er wat teveel aan. Dat gaat nog wel een tijdje zo blijven liggen vrees ik, de ervaring van de jaren in Noorwegen is helaas dat er eerst een paar jaar "gelapt" wordt voor er nieuw asfalt komt......En dit stukje zat niet in het "lawine veilig project".........




Vanmorgen net na half zes opgenomen, op weg naar het werk. De zon belicht de bergen aan de overkant van het fjord, ik rijdt heerlijk aan de koele kant in de schaduw.
Net als in Nederland is het hier ook al heel lang mooi droog weer, ik vindt het prima! Collega's op het werk denken dat ik gebraden uit die torpedo kom, maar dat gaat prima, ik heb geen centje pijn! Zweten doe ik toch wel, zelfs in de winter..........Maar dit is zo heerlijk, korte broek, blote armen, en gaan met die banaan!

Verder heb ik weinig te melden, vandaar al een tijdje stilte op de blog. Fiets loopt als een zonnetje, ik voel me prima, en mooi weer op de koop toe, wat wil je nog meer?

Tot zover,

Groeten, Adri.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Adri, hetzelfde van mij. Alles loopt prima. Nu op vakantie. Met de auto, de Trek achterop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben in de snoeihitte tot 2x toe keihard over een drempel heen geracet. Ik was niet meer helemaal helder denk ik. Daarom toch maar een volledige inspectie van de achterwielophanging uitgevoerd. Gelukkig was alles nog heel. En nu moet ik toch eens gaan bedenken of Tante geen ventilatie-opening in de neus moet krijgen, want het was hier de afgelopen dagen bijna te heet om te fietsen.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd bij de pinken blijven in het verkeer Erwin! Schade oplopen is niet leuk, dat weet jij (en Tante) maar al te goed....Gelukkig nog niets aan de hand met Tante haar onderstel............;-)
      En een ventilatie gat kan goed werken, maar is dat de moeite waard? Dan moet je het in de dagen met lagere temperaturen weer afsluiten om de familiejuwelen nog enigzins op temperatuur te houden.......

      Verwijderen
    2. Erwin, ze hebben ooit (ik dacht een van de Noord Hollanders) geprobeerd de rijwind UIT de voeten gaten te houden, als je die nu eens achter de voeten gaten maakt en ze als lucht happers gebruikt hoef je geen gat in de neus van je tante te maken
      Zal nog ff de blogs hier door kijken om een voorbeeld te zoeken

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. Een gat in de neus heeft slechts ten gevolg dat er een zachte luchtstroom op gang komt die vocht verzadigde lucht in de romp verdringt. Daardoor kun je makkelijker transpiratie verdampen wat een minder benauwd/minder warm gevoel geeft en dus comfortverhogend werkt.


      Als je het goed aanpakt heb je een afsluitbare klep zodat lucht in de romp laten stromen een optie is, het kost bij heel snel rijden wel efficientie ( ik haal nu 45 km/u waar dat eerder nog 50 km/u was )


      Enige echte nadeel is dat je de waarde van je velomobiel ermee waarschijnlijk lager maakt. Maar als je kijkt wat er van Adri's oude BOB geworden is zie je dat alles aan een velomobiel te herstellen is, zonder dat er nog een spoor van is te zien.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Ziet er weer mooi uit alleen op je filmpje lijkt wel een massief muurtje aan de rechterkant, als dat maar goed gaat in de winter met sneeuw, kan de blubber geen kant uit

    Groetten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Klopt, dat is een massief muurtje, enkel de onderkant komt niet in beeld op het filmpje, en daar zitten om de 10 meter afwateringsopeningen in, zodat smelt- en regenwater afgevoerd kan worden. Wat die sneeuwblubber betreft heb je wel gelijk, die troep blijft altijd lastig. Als ze de sneeuw naar de kant schuiven bouwen ze eigenlijk een sneeuwmuurtje, dan kan het water ook geen andere kant op dan plassen vormen op het asfalt.....Slechte zaak als het dan 's nachts weer wat gaat vriezen........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Het is je wel gegund Adri, weer een lekker berijdbare weg :-)

    Ik merkte dat er zulke beroerde wegdekken kunnen zijn dat het met gelijke inspanning wel 10-15 km/u scheelt in snelheid. Zulke energie vretende wegdekken zijn bij mij niet populair, en dat is nog buiten de veel hogere kans op lekke banden en spaakproblemen gerekend :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Quezzzt! Dat van die beroerde wegdekken klopt inderdaad, ik had vorig jaar nog zo'n stuk bij Fresvik, in oktober '16 werd daar de bovenlaag afgefreesd, en dan denk je dat er weer snel nieuw asfalt zal komen......maar helaas in Noorwegen kan dat dan gewoon bijna een jaar aanlopen.....Op dat stuk voelde je de fiets gewoon afremmen! Dat snelheidsverschil dat je noemt is zeker niet overdreven, dat heb ik zelf ook zo ervaren.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen