maandag 12 november 2018

15830.

Lek........

Een lekke band had ik vanmorgen, onderweg naar het werk, midden in de Fresviktunnel. Goede plaats eigenlijk, verlichting bij de hand, en ik stond nog droog ook.

De linker voorband had het opgegeven. Dat was te verwachten, ik wist dat ze dunner begonnen te worden, maar dacht er nog mee door te rijden tot de spijkerbanden er weer op moeten.
Toch maar beide voorbanden vervangen vandaag na thuiskomst, zeker is zeker........

Vanmorgen natuurlijk gewoon de Tryker met zacht opgepompte binnenband uit de bagageruimte van BOB getrokken, en met de Shredda van plaats gewisseld. Oppompen en verder naar het werk.

Mijn reserve zomer voorband, de 40-406 Tryker.
Na thuiskomst douchen, eten en dan de beide voorbanden vervangen bij BOB. Even terugkijken leert me dat de Shredda's die er nu afgaan hun dienst wel hebben gedaan, dit zijn nog de originele 40-406 Shredda's die er bij aankoop van de QV oplagen. Die set heeft er om gelegen tot eind oktober 2017 en had toen 6732 km gemaakt.

Zien er nog prima uit na 6732 km..................
  Daarna zijn de spijkerbanden er om gegaan voor het winterseizoen, en die zijn na 5 maanden gebruik bij 11506 km aan de voorzijde vervangen door de eerder gebruikte Shredda's van 2017. Achter zijn er toen een paar nog bij de Strada gebruikte Shredda 50-406 omgelegd, die onlangs vervangen zijn door Gocycle 50-406 banden.
De 40-406 Shredda's die nu afgedankt worden hebben er 6732+(20604-11506)= 15830 km over gedaan om "opgereden" te worden, en daar ben ik best tevreden mee.

Zo ziet een Shredda loopvlak eruit na 15830 km..........

Het andere paar 40-406 Shredda's die ik nog had van 2017, die ook al 6732 km ervaring hebben, mochten nu weer plaats nemen om de voorvelgen van BOB, eens kijken of ik daar ook nog een zelfde afstand bij kan rijden als hun voorgangers........


Tot zover,

Groeten, Adri.

9 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ach, ik vond het gewoon eens leuk om te weten. Als je ziet dat die Shredda's dik 15000 km kunnen hebben en lekker licht lopen, en de spijkerbanden loodzwaar lopen en na nog geen 4800 km al totaal aan gort liggen, begrijpt ook iedereen wel dat ik liever zo lang mogelijk met m'n zomerbanden blijf rijden......;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoe verhoudt zich dit met de bandenslijtage van je "oude" Bob, de Strada?

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet ik niet Erwin, dat heb ik zelden bijgehouden. Deze keer hield ik het bij omdat ik ook wel eens andere blogs lees, en daar worden dan ook wel eens kilometerstanden genoemd. Dat wilde ik voor mezelf ook wel eens weten.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Mooi glad bandje, net een hpv ;-), maar dan met profiel
    Bij mij houden ze het +/-8000 km uit voor ze volledig geperforeerd zijn (schelpenpaden)
    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ja, mooi glad, en ook een beetje aan de dunne kant, dus maar geen risico nemen, anders sta ik zo weer aan de kant een band te wisselen.....En dat is geen hobby van me, zeker niet rond de klok van 6 in de morgen........;-))
      Tja, die schelpenpaden......Zeker mooi rijden, maar ze lusten wel een bandje dus!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Met de roeifiets heb ik ontdekt dat de Shredda 40-406 vouwbanden net zo fijn rijden als een Tryker (draad). Goed om te weten dat ze waarschijnlijk nog veel langer meegaan ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Tryker heb ik ook Mick, in 40-406 versie, die ligt als reserve in de bagagebak van BOB. Zelf was ik eigenlijk best verbaasd dat al die kilometers met die Shredda's gereden zijn, met slechts 2x een lekke band! En dat terwijl er nog een groot deel van het jaar over het zeer slechte "wegdek" (lees: onverhard met veel steenslag) gereden is. De spijkerbanden werden zeker op het laatst van de 5 maanden dat ik ze erom had veel vaker lek gereden, in totaal wel 7 keer geloof ik...
      En inderdaad, ze rijden heel fijn, die Shredda's!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen