donderdag 13 juni 2019

Quattrovelo, 2 jaar.

Weer een jaar verder......

Ondertussen weer een jaar verder, Quattrovelo 42 werd op 12 juni 2017 in Dronten aan mij overgedragen, en is nu 2 jaar bij mij in gebruik, voornamelijk voor woon-werk verkeer. 

Hoe dat bevalt? 
Wel, dat kan eigenlijk kort samengevat worden, er zijn goede punten en er zijn mindere punten aangaande de QV. 
Eigenlijk heb ik alles al gezegd in mijn uitgebreide post na 1 jaar QV, daar sta ik nog steeds achter.

Voor wie dat verslag nog eens wil lezen: klik hier

De eerste helft van het 2 de jaar verliep normaal, zoveel mogelijk woon-werk verkeer met de fiets.
De tweede helft was anders, mijn gezondheid liet het even afweten, door de hartritmestoornissen werd er plots veel minder gefietst en bleven er vele kilometers liggen. 

De teller staat na die 2 jaar op  24081 km, wat neer komt op circa 1000 km/maand. Toch nog redelijk wat, ondanks de wat onvrijwillige stop de laatste tijd.

Kilometerstand na 2 jaar.
 Helaas weer pech op woensdag 12 juni, de ketting brak voor de 3 de keer dit jaar. Net op weg naar huis, dus weer omgedraaid, terug naar het werk, omkleden en met zoon Teun mee naar huis rijden.
Vandaag de fiets met auto en aanhanger opgehaald, en besloten om een nieuwe ketting te leggen.
Ik ga nu over op e-11 ketting van KMC, ketting voor elektrische fietsen, misschien zijn die wat sterker.
Maar uiteraard moet dan ook de cassette gewisseld worden, dus moest de achterbrug eruit.
Heb ik meer gedaan, dus na 1½ uur staat de achterbrug in de bankschroef en kan ik de cassette wisselen.


Achterbrug in de bankschroef.

De linker as wil niet echt lekker schuiven, maar komt tenslotte toch los. De cassette valt eruit, en het lager en de freewheels vallen uit de body. Terug in elkaar zetten, nieuwe tandwielen erop en dan de assen weer voorzichtig op de plaats schuiven.
En dan wil het freewheel plots niet meer........... Soms pakt het, soms ratelt het ding naar beide zijden, en dat doen ze dan ook nog allebei.........Het ziet er naar uit dat er een nieuwe freewheelbody moet komen.................

Even horen wat de velo-dokters er van vinden, wordt vervolgd...............


Tot zover,

Groeten, Adri.

8 opmerkingen:

  1. Ik gebruik de DF ook (ruim) 2 jaar nu Adri, zonder kettingbreuk.
    Maar ook bij mij begaf bijvoorbeeld een (titanium)veer van de achterderailleur het en moest ik eerst de kettingloop rechten om te voorkomen dat die er steeds af liep.
    Het gewicht van jou in de fiets bergop (plus de hogere kilometerstand) zullen je parten hebben gespeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die veerbreuk hebben meerdere personen ervaren, die heb ik nog niet gehad. Het gewicht van fiets en mezelf is eigenlijk niet veranderd ten opzichte van de Strada, en ik gebruik dezelfde kettingen, KMC. En bij de Strada heb ik nooit een kettingbreuk gehad, dus wie het weet mag het zeggen........Ik houd het erop dat het een exemplarisch slechte ketting is, in elk geval één van de drie die erop liggen. De breuk is telkens op de buitenschakel, er springt gewoon een stuk uit, zoals te zien op de foto in de vorige post.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    De slijtage van de ketting kan ook verergerd worden door al die pekel die jullie op de wegen hebben in de winter plus de zoute lucht uit het fjord

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Pekelen doen ze genoeg hier inderdaad, maar dat deden ze in de Strada tijd ook al net zo veel. En de zoute fjordlucht was er in de Strada tijd ook al, en met de Strada heb ik nooit een ketting gebroken. De hellingen zijn ook niet steiler geworden, mijn gewicht is hetzelfde, dus waar het aan ligt? Zoals ik aan Mick antwoordde, ik houdt het op een slechte kwaliteit ketting, ik kom nergens anders op......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Dat zal het dan wel wezen Adri, de 11 speed ketting is ook iets dunner dan de 10 speed die je op de Strada had maar zo snel breken is niet normaal, een maandagmorgenmonster misschien, restant ketting mee nemen naar je werk en kijk naar haarscheurtjes (als je je verveeld ;-) )

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. Goed idee André, kijken naar haarscheurtjes, maar dat zal niet meer gaan. Toen ik thuis de fiets van de aanhanger had en er naar keek, was tot mijn verbazing de ketting verdwenen! Vorige keer kon ik de ketting er niet uit krijgen voor de kettingrollen verwijderd waren, en nu was het ding er onderweg blijkbaar uit getrild en dan ook nog van de aanhanger gevallen.........Terwijl je zou verwachten dat het ding zou blijven hangen tussen het latwerk van de slede waar de fiets op staat......
      Merkwaardige dingen die in het leven gebeuren af en toe.....;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Oei, bijna 6 meter ketting op de weg, je zal er maar fietsen Adri, als iemand zo iets vind weten ze niet wat voor fiets dat geweest kan zijn ;-), een verlengde bukker of zo

      Groeten, André

      Verwijderen
    5. Tja André, het is niet anders, ik kan er ook niets meer aan veranderen......Gelukkig is het een dunne soepele ketting, geen ankerketting van een oceaanstomer, dat zo gekker worden om overheen te rijden....;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen