maandag 11 november 2019

Frisjes.......

Lichte vorst.



Niet zo koud als daar boven, waar Alve aan zijn terugreis bezig is, maar iets frisser wordt het ook hier, in het zuidelijke Noorwegen. 
Vanmorgen lichte vorst, ik vertrok om 05:15u met -5ºC, fris, maar goed weer, want het is al een paar weken droog en zonnig. Ook vandaag weer een dag met prima fietsweer!
Op de terugweg voor de aardigheid de beginnende ijsvorming langs een kort stukje van mijn route met de telefoon in de hand gefilmd, geen beste kwaliteit, maar het geeft een indruk.
Bijna op het eind van het clipje rijdt ik langs de afslag Brattespe, waar aan de rechterkant de "ijsmuur" zijn eerst ijs is gaan vormen onder de 2 jaar geleden aangebrachte "netten".
En de pick-up die op het laatst passeert is een collega van het werk.........



Om het geheugen even op te frissen, dat is deze "ijsmuur", een foto uit de "oude doos" met de Strada.



Tot zover,

Groeten, Adri.

8 opmerkingen:

  1. Dat het filmpje vergelijken met de foto eigenlijk ook een mooi inzicht in de klimaatcrisis geeft. Minder ijs want warmer dus meer water...Helaas dan ook nog eens slecht verdeeld door ineenstorting van de weersystemen dus uitbreidende woestijnisering met oorlogen en klimaatvluchtelingen als gevolg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja Mick, dat is goed mogelijk, maar niet vergeten dat dit slechts een paar dagen vorst was.........De foto met de Strada was in februari 2013, na een stevige winter, dan hangt er altijd wat meer natuurlijk..........Want het groeit zowat de hele winter door.

      Verwijderen
    2. Het is ook meer een persoonlijke associatie Manfred.
      Anderen zullen misschien -als ik- schrikken van geroosterde coalabeertjes in Australië vanwege spontaan ontbrandende bossen door de hitte daar (aan de andere kant van de wereld).
      Het griezelige is dat PVV- en Forum stemmers menen dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Vergelijkbaar met een bevolkingsgroep die tijdens de bezetting met een gele ster en dat idee de trein in stapte...
      Terugdraaien gaat vaak niet meer!

      Verwijderen
    3. Nee, terug is de weg waarschijnlijk al afgesloten.......Helaas! Aan de andere kant krijg ik met het stijgen der leeftijd steeds meer het idee dat het mijn tijd wel zal duren....Verkeerde instelling, weet ik ook wel..........
      Maar in het begin van deze eeuw hadden we pas een nieuw huis gebouwd in Nederland, daar hadden we een zonnegasboiler, en 28 m² stroomproducerende zonnepanelen op het dak liggen. En werden door de meesten aangekeken of we debiel waren! Waarom zou je daarin investeren? Dat kreeg je toch nooit terug?
      Nee, dat kregen we ook niet, dat was een levensovertuiging, en we dachten goed bezig te zijn.........
      In Noorwegen waren ze nog wat ouderwetser, dus zijn we er toen maar helemaal niet over begonnen..........Nu komen de panelen ook in Noorwegen, en heb ik geen belangstelling meer........het zal mijn tijd wel duren.......

      Verwijderen
    4. Ja en dat terijl ik geen kinderen heb!
      Dan is het minst erge nog wel dat ik 'coala-' i.p.v. koalabeertjes schreef...

      Verwijderen
    5. Tegen ieder dak met zonnepanelen zet men in opkomende economieen met een MILJARDEN bevolking die vaak nog niet eens stroom had spreekwoordelijk of misschien wel letterlijk 100 kolencentrales neer ( per jaar of per maand (!) waarvan de omvang van die centrale ook nog het voorstellingsvermogen te boven gaat vanwege de vraag van MILJARDEN nieuwe stroomverbuikers.

      Dat wij dat stadium in industriele ontwikkeling en welvaart mochten doormaken en zijn niet...krijg je niet uitgelegd.

      Belangrijk is wel dat "wij" die ontwikkeld zijn tot welvarende landen maar ~ 10 % van de wereldbevolking waren.....en nu wil die 90 % dat ook ! En Mick wil ze tegenhouden ? of verschil makne met "groene maatregelen" op plaatselijk niveau in ons pittoreske landje ? Succes !

      Verwijderen
    6. Inderdaad Arjen, dat is ook zo......Het was indertijd ook meer een overtuiging, terwijl je eigenlijk wel weet dat het allemaal geen moer uitmaakt, de wereld veranderd toch niet meer. Daarom dat ik nu die instelling heb dat het mijn tijd wel zal duren. Jammer voor onze kinderen, dat wel, maar die moeten net als wij dat moesten ook hun weg maar zelf vinden.
      Ik weet nog heel goed dat er eind de jaren negentig op mijn toenmalige werkplek mensen van 55 en ouder "uit" moesten, die kregen zelfs nog een flinke zak geld mee om het tot hun pensioen te kunnen uitzingen......En dan krijgen wij nu te horen dat je in Noorwegen tot 70 jaar moet doorgaan om pensioen te krijgen...........
      En zo zijn wij dan ook weer genaaid, maakt ook niet meer uit, want de wereld gaat toch wel op het gemak naar de vaantjes....

      Verwijderen
  2. Mensen die bang zijn ( of gemaakt worden ) zijn makkelijker hanteerbaar voor een overheid, omdat ze die overheid dan meer nodig zullen hebben om de gevaren het hoofd te bieden. Angst geeft degene die controle heeft meer macht.


    Dat wisten Griekse filosofen al te vertellen duizenden jaren geleden. Gewoon mens wetenschap eigenlijk, als je weet hoe iets werkt kun je dat controleren.

    Je laatste pak heeft geen zakken luidt het gezegde. Uiteindelijk verlies je toch alles wat je hebt en belangrijk vond en bleek de wereld toch maar een immer veranderend decor waarin je je waarschijnlijk veel te druk hebt gemaakt om de waan van de dag.

    Dat zeggen 100+ jarigen ook bij een terugblik op hun lange leven : "als ik terugkijk had ik me minder druk moeten maken of laten beinvloeden door X of Y persoon of gebeurtenis" En gewoon moeten doen wat ik zelf wilde of zelf belangrijk vond...



    BeantwoordenVerwijderen