zondag 27 februari 2022

Mijlpaaltje........

 De eerste 100.000....



Inderdaad, de eerste 100.000 km als velomobielrijder zitten erop voor mij, vandaag passeerde ik die grens. Niks bijzonders, velen gingen me al voor, maar leuk voor mezelf.

Na 52.155 km in Strada 119 en 47.921 km in Quattrovelo 42 is het "magische" getal overschreden, voor wat het waard is, er zijn uiteraard wel belangrijker dingen in de wereld..........

Deze kilometers begonnen eind september 2012, met het ophalen van de Strada, en gaan nog even door, in elk geval zolang ik nog werk. 


De pas opgehaalde Strada 119.....





En de nagelnieuwe Quattrovelo 42 nog op de tafel bij Velomobiel.nl........





Ander nieuws....



Niet veel eigenlijk, weinig gefietst in februari, veel sneeuw en zodoende slechte  wegen gehad, en wat overkomende stormwinden af en toe, en dan blijft BOB binnen. 

Wel het vermelden waard: De in 2017 bestelde Podbike Frikar is afbesteld.

Hoe dat zo?

Wel, verschillende redenen, ik was het wachten en de beloften al een  tijdje beu, en de laatste prijs aanpassing was de druppel die de emmer liet overlopen. 
Van de toegezegde € 4500,-- naar bijna € 7000,-- ging er bij mij niet meer in.
Daarnaast was de Podbike aangeprezen als een voertuig dat weinig onderhoud nodig heeft en door de ondersteuning makkelijk fietst.
Wel, een dergelijke fiets heb ik al, want de laatste twee jaar rijdt ik al met ondersteuning, en onderhoud heeft BOB nauwelijks meer nodig, bandenspanning controle, ketting smeren en af en toe O-ringen vervangen, meer is het niet.
En, ook niet onbelangrijk, ook mijn leeftijd veranderd elk jaar, en zoals het er nu uitziet zal over 3 jaar mijn "straf" erop zitten, en dan heb ik geen velomobiel meer nodig om naar het werk te rijden. 

Dus de wat afgeragd uitziende BOB kan nog wel 3 jaar dienst doen denk ik, en daarna zien we weer wel.


Tot zover, 

Groeten, Adri.

12 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je kilometer-mijlpaal Adr!
    En voor mij heb je gelijk, je weet wat je hebt en vooral hoe je die in conditie houdt, niet wat je krijgt!
    Ook qua vorm vind ik de Quattro nog altijd een raket vergeleken bij die Podbike. Da's meer een aquarium op wieltjes (-;

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Mick!
      Inderdaad dat was ook een puntje, de QV heeft ondertussen weinig geheimen meer voor me, ik weet dat het een crime is om aan te werken, maar dat overleef ik wel.....
      Een ander dingetje met de Podbike was niet enkel de stijgende prijs, maar ook het stijgende gewicht, de oorspronkelijk beloofde 50 kg is iets meer geworden ondertussen, ligt nu op 90 kg. En het voordeel van een vierwieler heb ik bij de QV natuurlijk ook, dus dat is ook geen argument meer.
      Viel me trouwens goed mee dat ik de aanbetaalde NOK 2500,-- dezelfde week van afzeggen terug kreeg!
      De vorm van de QV is inderdaad mooier om te zien, dat is ook mijn mening..........Niet dat het uitmaakt als je er mee onderweg bent, maar toch........het oog wil ook wat nietwaar?

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd met de mijlpaal. Grappig, ik ging net rekenen. Ik zit er denk ik nog 600km van af. Is leuk om even in de gaten te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marcel! Ja, jij fietst ook al een tijdje rond met een velomobiel, dus dan kom je vanzelf aan dat punt ooit.
      Inderdaad leuk voor jezelf om in de gaten te houden.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri, ik moet ook nog even trappen, maar kom er vanzelf. Blij met mijn nieuwe DF.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco, leuk dat je nieuwe fiets bevalt, had al eens een blogpost erover verwacht, maar misschien wil je liever wachten tot je er wat meer ervaring mee hebt?
      Ik vond de DF ook een heerlijke fiets toen ik erin proefreed, maar zoals bekend kan die fiets geen 42 banden hebben vooraan, dus kunnen er geen spikes op. Daar stopte het dan voor mij helaas........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hi Adri, ik kom niet zo aan de blogs momenteel. Druk thuis met klussen en ik probeer soms ook wat rustig aan te doen.

      Verwijderen
    3. Hoi Wilco,

      Geeft niets, gewoon doen wat je het beste uitkomt! Het lijkt erop of er meer zijn die minder bloggen, er komt niet veel nieuws op de blog de laatste tijd, enkel Pé is een vaste schrijver...Ik schrijf zelf ook veel minder dan de eerste jaren, de behoefte om wat te delen lijkt wat afgenomen, ik weet ook niet hoe dat komt......
      Doe maar rustig aan, dat gaat meestal het beste om het lang vol te houden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Nou Adri als ik dit zo hoor dan ben ik blij dat ik niet heb geluisterd naar mijn (wijze) vader die de PodBike voorstelde als alternatief voor de Velomobiel. Zwaarder is = meer accu verbruik = minder bereik. En met de prijsstijging is hij ook niet geduidend goedkoper dan de QV. Geen idee of ik al had proef gereden na mijn eerste berichtje. Maar de proefrit was super. Een uur volgehouden. Had zonder veel volwassen trap ervaring de 40km/u aangeraakt. Bij de Intercitybike Tuna heb ik een cadans sensor weten te bevestigen aan de trappers. Ik had een gemiddelde cadans van 34 en max 74. Dus verwacht dat de QV 99 ook zoiets zal zijn geweest.

    Maar na zien had de vader iets van goh eigenlijk is zo'n Velomobiel nog niet zo onveilig als eerst gedacht. Altijd fijn als ze erachter staan, als je zonder rijbewijs met hun de Velomobiel wil ophalen. Inplaats van heel veel km terug te fietsen. Dus met andere woorden, ik verwacht mijn QV ergens eind dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel Rogier, met Velomobiel.nl weet je tenminste waar je aan toe bent, levertijden zijn lang, maar overzichtelijker dan bij Podbike. Net als de prijs trouwens.......In 2017 hadden ze het over € 4500,--, de laatste prijs die ik voorbij zag komen was een "speciale" uitvoering, de enige die ze nu leveren trouwens, en die koste op een haar na ook € 10.000,--! Kan je net zo goed een van de "Nederlandse" velomobielen nemen, zit je nog dichter bij de dealers ook......Mijn QV weegt ook wel een 50/55 kg met accu, maar heeft dan toch nog een 35/40 kg minder omhoog te sleuren dan de Podbike, kan je net wat langer met je batterij doen.......
      Een Tuna is ook een mooie fiets, zou ik wel eens willen proberen als het uitkomt.
      Veiligheid kan je zelf veel invloed op hebben, defensief rijden, en vooral geen snelheidsrecords willen maken, dat voorkomt veel ellende, en hier spreekt de ervaring.......
      Succes met je nieuwe QV!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Ja iedereen kan gewoon vinden wanneer je aan de beurt bent. emvelomobiel.be is voor mij wat dichterbij (30min schat ik). Scheelt dus een uur. Maar ik vind het wel fijn dat ik bij de bron terecht kan wanneer er iets zou zijn. Maar Theo heeft me altijd netjes me te woord gestaan wanneer ik hem belde. En dit kan heerlijk in onze moedertaal en kosteloos (kan hier lokaal gratis bellen) en ik kan ze mailen. Geen idee hoe het bij Podbike zit met een telefoontje. Maar dan is het voor mij naar een buitenlands nummer (kosten) en dan hoe ga ik dingen goed uitleggen en begrijp ik hen goed. Verder heeft Velomobiel laten zien dat ze graag kennis delen. Check hun blog (mooi die interactie VM en hun klanten.) en handleidingen die jij waarschijnlijk ook wel zal gebruiken. Bij Podbike ben je ook afhankelijk van hun electronische componenten. Als iets kapot is, dan sta je gewoon stil. Jij zal gewoon maar wat zwaarder moeten trappen en eventueel kun je de boel los koppelen. Hoe dan ook ik prijs me gelukkige dat ik de centen heb en sportief genoeg ben voor een Velomobiel uit eigen land. En defensief rijden hoor ik overal. En wanneer ik meer snelheid records wil, dan komt er nog weleens een Milan GT / Tuna / Snoek, Bulk ofzo met racekap. Sluit niet uit dat die ook niet aan de familie ooit zal mogen toegevoegd wanneer ik mooie bedrag heb uitgespaard met reis kosten vergoeding. Maar dan heb ik in ieders geval wat meer ervaring in wat sneller vooruitkomen dan hele korte sprintjes met hardlopen van 20km/u en op goede dagen rond de 12km/u op 5km. En zeker doen dat proefrijden met de Tuna, was heel aangenaam. Het was mijn eerste ligfiets ervaring en had de ketting er al af. Dus ook gelijk de eerste fiets reparatie ervaring: Ketting er terug op leggen. Maar dit was best wel makkelijk gebeurt. Mijn ouders hadden gezellige met Ymte weten te kletsen onder het genot van een kopje koffie / thee. Veel warmte bij Intercitybike.nl Maar ook bij Velomobiel.nl . Maar daar hadden ze niks te drinken op, geen idee of ze het kregen aangeboden of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Rogier, ze zijn heel open bij Velomobiel en zowel Theo als Allert zijn altijd heel behulpzaam bij vragen aangaande reparaties en dergelijke. Ook opsturen van onderdelen doen ze omgaande, geen klagen wat dat betreft. Maar als je een deel van mijn blogs gelezen hebt weet je dat wel al. Koffie aanbieden bij Velomobiel doen ze enkel als ze zelf koffie gaan drinken, niet tussendoor. Bij afhalen/afstellen van je nieuwe fiets bijvoorbeeld......

      Verwijderen