Stilte...
Het is al een hele tijd stil op mijn blog, dat weet ik zelf ook heel goed. Niets om te schrijven?
Nou nee, dat is niet het geval, je kan elke dag wel een stukje schrijven als het moet.....
Gewoon geen zin, zo simpel is het........
Ik heb ook het gevoel dat er weinig meer gelezen wordt, maar dat kan ook aan mij liggen.
Goed, nu wel een post, ik had het gevoel dat er weer eens wat op de blog moest.
Fietsen tot zover...
Ik ga nog altijd zo vaak mogelijk met BOB naar het werk, hoewel er nogal wat keren geweest zijn dat ik met de auto ging dit jaar.
Vaak weersomstandigheden, zoals veel en hevige regenval, waardoor er overstromings- en/of lawine gevaar werd gemeld, een paar weken omdat we door een lawine die een weg afsloot een stuk met een boot moesten overbruggen, een periode met hevige windstoten en storm en zoals afgelopen week 2 dagen door de eerste sneeuwval met bijgevolg de rommel op de wegen.........
Maar ook een paar weken afgelopen zomer toen BOB stilstond wegens reparatie/ wachten op onderdelen.....
Dat gaat er toe leiden dat de kilometerstand dit jaar rond de 7000 zal uitkomen denk ik......
BOB 5 jaar in gebruik.
Jawel, al weer 5 jaar heb ik BOB in gebruik, vanaf 12 juni 2017, de tijd gaat snel!
En zoals ik al eerder geschreven heb, dat gebruik zal nog wel even doorgaan, want een nieuwe komt er voorlopig niet zolang ik nog werken moet.
Daar heb ik een paar redenen voor:
- Ik wil er geen geld aan uitgeven;
- Ik heb totaal geen zin om weer een nieuwevelomobiel in te klaren, want dat houd voor mij in dat ik weer een dag moet besteden om heen en weer naar Bergen te rijden;
- Met een nieuwe zal je zien dat ik weer plotseling schade rijdt, met BOB maakt het niets meer uit, die ziet er toch al afgeragd uit.....
Gewoon in orde houden en blijven doorkarren met het ding dus!
Onderhoud.
Deze zomer wat onderhoud gehad, en zoals ik al eerder in deze post melde, wat stilstand gehad door het wachten op onderdelen......
Ik hoorde al een tijdje dat er een achteraslager de geest gegeven had, dus bestelde nieuwe lagers bij Velomobiel.nl. Die waren er vrij snel, kwamen via briefpost, dus had ze in een week binnen. Ondertussen fietste ik gewoon, want van wat extra lawaai ben ik niet gelijk van onder de indruk....en kapot was dat lager toch al.........
Tijdens demonteren bleek echter dat er iets meer aan het handje was achterin, ook de ondertussen 5 jaar oude assen waren ingelopen, op zich geen probleem, want ik had er in september 2018 een extra set meegekregen van Allert, omdat er toen ook wat fietsen met as problemen waren. Zodoende zou ik wachttijd kunnen vermijden, prima service van Velomobiel.nl!
Nieuwe versterkt achterframe + nieuwe assen in 2018 als vooraf service meegekregen! |
De originele assen na 5 jaar en 50.000 km.... |
Alleen was er nog een dingetje, het buitenste lagerhuis was wat afgesleten doordat de grote slangklem er tegen geschaafd had, dus daar moest ook een nieuw lagerhuis voor komen, en het lagerhuis waar de
derailleur aan hangt had een half afgescheurde hangerlip, dus ook die moest vervangen worden.
Die lagerhuizen besteld, dus BOB stond stil want met die half gescheurde hanger rijden was geen optie..........
Links het lagerhuis met de halfgescheurde hangerlip, rechts is duidelijk te zien hoever de slangklem zich ingefreesd heeft......... |
Een paar weken later waren de spullen binnen, ook nog een nieuw printplaatje besteld omdat ik enkel maar groot licht kan voeren, de regeling voor half/groot licht werkte niet meer, net als het metertje dat de batterij lading aangeeft, die heeft maar één werkend lampje meer.
Oude print boven, nieuwe beneden.... |
Print vervangen, maar het heeft niets opgelost, ook het advies van Theo had niet het gewenste effect....
Geeft niets, ik kan zo ook fietsen.........De hoogte regeling voor de verlichting werkt nog prima, dus ga ik geen mensen verblinden, gewoon even lager stellen bij tegemoet komend verkeer.
Assen uitlijnen en lagers vervangen heb ik al eerder gedaan, (zie eventueel hier) dus dat gaf geen problemen, uiteraard gaat er veel tijd mee heen, dat weet je van tevoren........Wel moesten er gaten geboord worden in de nieuwe assen, ik heb schijfremmen achter dus die zitten door de as heen vast gebout. Geen probleem, ik gebruikte de remschijfhouder als mal, en een paar nieuwe vlijmscherpe boortjes, en het spul paste prima!
Natuurlijk ook de derailleur positie weer opnieuw instellen, maar ook dat heb ik eerder gedaan dus geen problemen daarmee........Ook de ketting en cassette zijn vernieuwd, net zo makkelijk als het spul toch "open" ligt.......
Dummy as om de lagerhuizen en lagers op één lijn te zetten..... |
Na de achteras weer in de fiets gemonteerd te hebben maak ik alles weer rijklaar, om na 2 dagen fietsen tegen het volgende probleem aan te lopen....................Er kwamen nog steeds vreemde geluiden van achter m'n rug af en toe......
Controle leerde me dat af en toe het ene freewheel van de Trykit niet meedraaide, dus even Theo gebeld. Tja, die kon na die 50.000 km ook wel aan vervanging toe zijn volgens Theo, dus werd er een nieuwe complete freewheelbody richting Noorwegen gestuurd...........
Compleet Trykit freewheel. |
Kon de hele achteras er na 2 weken en weer wat dagen stilstand weer uit.......Want af en toe sloeg de ene linkerzijde even vast, dus fietsen leek me niet echt een goed idee...........
Maar eind goed, al goed, na die laatste reparatie gaat BOB weer als een zonnetje!
Ondersteuning.
Ook mijn Bafang ondersteuning is al 3 jaar in gebruik sinds september, en er is ondertussen ongeveer 28.000 km mee afgelegd, en met plezier kan ik wel zeggen!
Wat scheelt dat een hoop energie bij het klimmen!
De motor houdt zich prima en heeft, op een enkele smeerbeurt na, nog totaal geen onderhoud gehad.
Wat ik wel ondertussen vervangen heb is de batterij, de 17 Ah (612 Wh) batterij was na 3 winters gebruik danig versleten, dat komt ook wel omdat het ding in de winter dagelijks 2 maal opgeladen werd, omdat ik niet het risico wilde lopen dat ik op de laatste helling naar huis ineens zonder stroom viel. Op die steile stukken moet het ding echt amperes gaan leveren, en dat gaat prima zolang er "sap" genoeg in zit, maar bij verdere ontlading kan de beveiliging er wel eens inslaan, en dan is het plotseling "einde oefening"........En dat valt tegen met een versnelling van 70x36 op een 13% helling.........
Dus is er sinds juni een 2 de batterij bij in gebruik, een HaiLong 19 Ah (684 Wh) die de 36V BBS01 Bafang motor van energie voorziet. Besteld bij AliExpress, goedkoper vind je ze niet denk ik.....En ik heb geen enkel probleem met spullen uit China, sommige anderen wel.....Had daar een discussie over met iemand op het werk, die mordicus tegen Chinese spullen was, en daarna wel in een bijna nieuwe Volvo stapte en weg reed.......Leverde bij mij een vette grijns op natuurlijk!
De oude batterij is nog wel in gebruik geweest, maar is nu totaal uitgeput, wat wil zeggen dat hij gelijk uitslaat als er een klim komt. Goed, ik klaag niet, want een nieuwe batterij kost niet meer dan circa
€ 300,-- dus valt goed mee in vergelijking met de "merk" gebonden batterijen van een Bosch of Shimano systeem........(heb ik even nagekeken op het net, een batterij van 500 Wh van Bosch zoals Ina in haar fiets heeft kost in Noorwegen bijna 9000 kronen, waar ik met een 684 Wh batterij met 3000 kronen klaar was.....)
Zo, dat was het wel weer, zijn we weer wat "bijgepraat" niet waar?
Tot zover,
Groeten, Adri.
Hoi Adri, praktische opmerking hoop ik.
BeantwoordenVerwijderenKun je niet een stukje buis om de as krimpen i.p.v zo'n slangenklem? Zelf zou ik dat met m'n hydraulische krimptang doen (ja wel 50 euro van HBM maar ik gebruik hem vaak!).
Ook zou je een heet gemaakt buisje over kunnen schuiven (goedkoper). Maar dat lijkt me lastiger verwijderen (zonder de as te beschadigen).
Mvg Mick
Of natuurlijk tussen klem en lager een kort buisje ;-)
VerwijderenHoi Mick, inderdaad ben je praktisch zoals altijd, had ook niet anders verwacht van iemand zoals jij! Klopt, je denkt goed, ik heb niet alles opgeschreven, want ik had ook een nieuwe set met vulbussen mee genomen in de bestelling, want dat afgesleten lagerhuis kwam doordat de vulbus eerst weggesleten was. Ik had dat niet opgemerkt, en gewoon de speling opgelost door de slangklem een stukje te verschuiven, dat krijg je als je alles snel wilt oplossen in de donkere en koude periode......
VerwijderenTussen slangklemmen (4 stuks) en lagers zitten aluminium vulbussen, om dit soort ongein te voorkomen. Nu is alles vernieuwd en zal het weer wel even houden.
Die krimptang zou een goed idee kunnen zijn, als je tenminste dat stukje buis weer een beetje netjes kunt verwijderen indien nodig.
Denez B. een franse ingenieur heeft zelfs alle klemmen verwijderd en vervangen door titanium vulstukken, schijnt ook goed te werken. Maar die heeft ook zelf een carbon achterframe gemaakt voor zijn fiets, dus die zit op een heel ander niveau dan een amateur zoals ik er een ben......
Groeten, Adri.
Hoi Adri.
BeantwoordenVerwijderenSowieso moeten wij als 'oude bloggers' wel op elkaars blog reageren. Dan hebben we nog een beetje het gevoel dat iemand het leest ;-)
Ik vind het toch altijd leuk om te lezen hoe jij alles met je vm daar in het hoge noorden zelf oplost.
Kan ik nog wat van leren. Ik rijd gewoon naar Dronten, als mij iets niet bevalt.
Blijf fietsen en blijf schrijven.
BeantwoordenVerwijderenHoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenLezen doe ik de blogs nog altijd, en soms reageer ik ook, niet altijd, maar je hebt gelijk, het blijft wel leuk als je een reactie krijgt. Bedankt daarvoor dus!
Dat zelfredzaam zijn is natuurlijk wel noodzakelijk, en wist ik vooraf, ook mijn andere fietsen onderhoud ik zelf, daar komt geen Noorse "fietsenmaker" met z'n handjes aan.....
Qua onderhoud kan ik de QV ook goed aan, maar er gaat altijd veel tijd in zitten, omdat alles gewoon moeilijk bereikbaar is, en ik heb niet de ervaring van het vele doen dat de vakmensen in Dronten hebben.......Maar als je Dronten in de buurt hebt, waarom zou je er niet heengaan? Gemak dient de mens!
Fietsen blijf ik hopelijk nog wel een hele tijd doen, het schrijven zal ik weer proberen wat frequenter te doen.
Groeten, Adri.
Gewoon schrijven als je zin hebt. Deze post is én leuk én interessant. Mede omdat mijn huidige velomobiel (QV) inmiddels de velomobiel is met de meeste kilometers op de teller. Ik heb zowaar al eens een ketting moeten vervangen :) Bedankt voor het delen.
BeantwoordenVerwijderenGa ik doen Sake, als je geen zin hebt lukt het sowieso toch niet..........Dat heb ik al eerder ervaren! Ook mijn QV heeft nu al meer kilometers dan ik met de Strada gereden heb, en ik heb wel al iets meer dan enkel een ketting vervangen ondertussen............;-))
VerwijderenDag Adri,
BeantwoordenVerwijderenFijn om weer eens wat van jouw te horen het repareren gaat je goed af dat er veel tijd in gaat zitten weet ik uit eigen ervaring bedankt voor het delen van je ervaringen.
groeten
Bert
Graag gedaan Bert! Ja, dat onderhoud is goed te doen, en de QV is na de "kinderziektes" periode een hele betrouwbare fiets geworden, het onderhoud is minimaal, en het beestje gaat gewoon door zonder problemen. Gelukkig maar, want als je elke week een hele dag zou moeten besteden om de zaak weer probleemloos rijdend te maken zou je genegen zijn om naar een andere vorm van vervoer te gaan omzien........Hopelijk kan ik weer een winter doorkomen zonder noemenswaardige problemen........
VerwijderenGroeten, Adri.
Goed dat jij af en toe nog wat schrijft. Moet ik ook weer eens gaan doen.
BeantwoordenVerwijderenDat was anders bij mij ook al een behoorlijke tijd geleden Reinier! Maar als je iets post zal ik het zeker ook lezen!
VerwijderenGroeten, Adri.