zaterdag 18 april 2020

Nieuwe achterbrug.

Vervangen achterbrug QV.

Logische post, deze was te verwachten na mijn melding van de scheur in de achterbrug, die moest vervangen worden.
Vrijdag was mijn vrije dag, dus begon ik er aan.









Demonteren.

Demonteren is niet zo moeilijk, de handleiding van Velomobiel.nl is handig om erbij te hebben, maar niet nodig als je het, zoals ik, al een paar keer gedaan hebt. 

Achterwielen eraf, veerbalgen leeglaten, versnellingskabel losmaken, remklauwen losmaken en enigzins uit de weg leggen, Panhardstang losmaken, onderste trekstang losmaken,   dempers losmaken, de bevestiging aan de veerpoten losmaken en de achterbrug eruit tillen.

Dat is dan een korte opsomming van iets waar ik anderhalf uur voor nodig heb........Zullen ze in Dronten vast sneller doen, maar die doen dat vaker, en hebben een andere werksituatie............

Niettemin, na die tijd staat het ding in de  bankschroef en kan het demonteren van de achterbrug beginnen.

Kapotte brug in de bankschroef.


Daar geldt nu ook dat alles los moet, want alle onderdelen moeten op de nieuwe achterbrug komen. Dus slangklemmen los, remschijven los en dan voorzichtig beginnen de assen uit de lagers te tikken.
Daar gaat het weer gelijk fout, net als vorige keren komt het linker lager los uit de de freewheelbody en neemt het linkerfreewheel mee. Omdat toch alles eraf moet besluit ik de lagerhuizen maar gelijk los te draaien en met een poelietrekker het lager en freewheel er voorzichtig af te trekken.
Dat gaat gelukkig wel goed, en dan kan het spul terug in de body, na eerst even gecontroleerd te hebben dat het freewheel de goede kant opdraait.

Linker lager en freewheel komen mee uit de body.


Daarna maak ik foto's van de assen, zodat ik geen vergissing maak bij het in goede volgorde terug monteren van de spullen.

Linker as met alle spullen.

Rechteras, die duidelijk vol zit met bussen, slangklemmen en remschijf.

Dan gaat het hele spul uit elkaar, en leg ik alles enigzins in  volorde op de werkbank neer. De asdikte meet ik op met een schuifmaat, om te kijken of ze niet ingesleten zijn. Dat valt mee, ze zijn nog overal 17mm dik, ook op de plaats van de lagers. Die kunnen dus nog gebruikt worden.
Maar de lagers ben ik minder zeker van, want ik dacht al iets te horen de laatste tijd, niet constant, maar af en toe. Later blijkt dat slechts één van de 6 lagers "korrelig" loopt, maar ik vervang ze gewoon, dan kan ik er weer even tegenaan. Die lagers kosten minder dan de tijd die ik nodig heb om te vervangen, dus nu het spul er toch uit is kan ik het net zo goed even meepakken.

Oud en nieuw bij elkaar, de schijfremklemmen nog op de oude.



De buitenste lagerhuizen hebben een dubbel lager, de binnenste een enkel lager. Als de segeerring eruit is kan ik de lagers eruit tikken met een dop nr. 17 uit de doppendoos, dat past mooi. Inpersen van de lagers gaat mooi met de bankschroef, en om ze op de plaats te krijgen gebruik ik een dop nr.22, die past precies in het lagerhuis aan de "open" zijde. Dan de segeerring terug monteren en klaar. Gaat allemaal vlekkeloos gelukkig.

Binnenlager.

Segeerring eruit halen

Lager uittikken met dop nr. 17

Nieuw lager inpersen


En op de plaats tikken met  dop nr. 22


Als de lagers allemaal vernieuwd zijn schroef ik de lagerhuizen weer losjes op de plaats waar ze horen op de nieuwe brug en ga ze uitlijnen. Omdat er in de QV 2 aparte assen gebruikt worden moeten die wel precies in lijn staan, dus moet er een "dummy" as gebruikt worden om alles op één lijn te zetten voor de lagerhuizen vastgeschroefd worden.
De dummy as tik ik door de lagers heen, en schroef alles vast. Dan de dummy as er weer uit tikken,  waarbij een verlenger uit de doppendoos goed van pas komt.

Lagerhuizen op de nieuwe brug.

"Dummy" as er door heen.

Na vastschroeven van de lagerhuizen er weer uit tikken.

Daarna het hele spul weer in goed volgorde monteren, remschijven vast schroeven, slangklemmen vast schroeven en dan kan de brug terug de fiets in.

Gereed voor terugplaatsing.
Dat terugplaatsen ging ook vrij vlot, maar de afwerking koste wat meer tijd.........
Ik had ook de ketting verwijderd, want dan kon ik die gelijk eens uitwassen, en besloot ook maar gelijk op zomerbanden over te gaan. Er wordt prachtig weer gemeld volgende week, en de nachttemperaturen zouden niet meer onder de 5 graden komen. Dus de Gocycle banden weer achter gelegd en de Shredda banden voor.

Ik ben trouwens positief verrast over de kwaliteit van de nieuwe Schwalbe Marathon Winter + banden, daar rijdt ik mee sinds half december, en die zijn geen enkele keer lek geweest, en alle spijkers zitten er nog in! Ook geen roestige spijkers, en geen doorgedrukte spijkers, een duidelijke verbetering vergeleken met de oude versie!

Een QV ketting terug leggen vergt wat tijd, ging nu redelijk vlot, maar ik kreeg het natuurlijk voor elkaar om er een slag in te leggen, moet je weer splitsen om dat weer in orde te krijgen......Dan de van nieuwe O-ringen voorziene kettingrollen terug plaatsen en de schone ketting nog smeren.
Omdat de versnellingskabel wat begon te rafelen ook daar maar een nieuwe geplaatst, en dan de remklauwen weer terug monteren, ook een hoofdstuk apart...........Monteren is niet moeilijk, maar afstellen is een ellende bij die Avid BB 7's..........

Nou ja, ten lange leste werkt alles weer naar behoren en kan ik een korte proefrit maken.
BOB is weer gereed voor een nieuwe werkweek!

Tot zover,

Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Je gaat je zo langzamerhand afvragen of het gebruikte aluminium wel het juiste materiaal is, aangezien het zo vaak scheurt. Maar goed dat het geen dragende vliegtuig onderdelen zijn :-))

    Maar de alternatieven zullen wel of zwaarder of duurder zijn.

    Ach het is deel van de hobby toch dat gesleutel ? En de kennis over je voertuig wordt er flink groter van eraan te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste serie Quest fietsen hadden ook terugkerende problemen met dingen die braken, dat was ook een leercurve, de problemen werden onder garantie opgelost, en de gebroken onderdelen waar nodig verstevigd.
      De QV is een nieuw model, met gedeeltelijk beproefde techniek, en gedeeltelijk nieuw, zoals de achterbrug. De eerste serie daarvan kreeg al snel te maken met breuken, zodat het Dronten team gelijk wist dat daar iets moest gebeuren. In de FB QV-groep lees je ondertussen steeds minder over breuken in de achterbrug, de nieuwere fietsen zijn allemaal al aangepast.
      Zoals je zegt, je kan het zeker onbreekbaar maken van de eerste keer, maar dan zal het gewicht ook toenemen, of de kosten, als je iets van titanium gaat gebruiken.......

      Een deel van de hobby is het inderdaad, gaat ook prima, enkel het feit dat het allemaal zo veel tijd kost is jammer. De kennis is wel meegenomen, je begrijpt de principes van je voertuig veel beter.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Lekker klusje Adri, eigenlijk een winterklusje maar nu kun je tenminste weer naar je werk fietsen
    Kun je zo iets met een 3D printer maken, zou dat sterk genoeg zijn?

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig ging het ding van de winter niet stuk André! Dan had ik in de kou moeten staan werken, nu was het lekker zonnig weer, en niet te gek koud. Goed vol te houden dus.......Nu kan ik inderdaad weer met de fiets naar het werk, hoewel het weer nu zo goed gaat worden dat het met de racer ook zou kunnen.
      Ik weet niet of zo'n frame met een 3D printer gemaakt kan worden, waarschijnlijk wel, maar inderdaad de sterkte?
      Geen idee.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Je kon hem toch wel in de huiskamer kwijt Adri, gewoon bij de kachel, doe ik hier ook en niemand klaagt dat dat ding in de weg staat ;-)

      Groeten, André

      Verwijderen
  3. Als je kijkt hoe de scheur loopt precies langs en tussendoor de lassen en verstevigingen is het te verwachten dat een nieuwe scheur ook op zo'n plaats verschijnt.

    Theo of Allert heeft weleens uitgelegd dat ze batches van buis kregen die theoretisch dik/sterk genoeg waren maar het materiaal niet homogeen van dikte/sterkte was. Met andere woorden : matige kwaliteit buis. Als je geen zeggenschap hebt over de kwaliteit van de buis ( gecombineerde velomobiel bedrijven zijn natuurlijk maar een piepklein afnemertje in de metalen handel ) moet je waarschijnlijk voor dikkere buis gaan. Of scheuren voor lief nemen. Of nog meer verstevigingen/lassen maken, maar die hebben ook gewicht.

    Is er nog een verband met stugheid van banden en veren/schokdempers ?

    Ik bedoel duw met rustig opbouwende kracht op een plank en die veert mee. Geef een plotse klap met dezelfde kracht en hij breekt. Metaal is daarin niet veel anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt wel ja, het is ook een scheur op een bekende plek, volgens Allert, die ik ook een mailtje stuurde met een foto. De meeste frames scheurden op die plek, en je kan ook zien bij de nieuwe dat er daar een versteviging over gelast is.
      Die batches van minder materiaal zal zeker waar zijn, ik weet dat ze ook eens een slechte batch met trapas klemmen hebben gehad, sommige daarvan braken als lucifers als je ze aandraaide.......
      Zullen ze in Dronten vast niet blij mee zijn, want dat levert slechte reclame en garantie gevallen op.

      Banden en vering/dempers, ja daar ligt misschien een oorzaak, wie zal het zeggen? Ik weet voor mezelf dat ik de banden nooit hoger dan de max. aanbevolen druk oppomp, en de vering? De luchtbalgen mogen volgens Allert opgepompt worden tussen 2 en 8 bar, ik zet ze gewoonlijk op 4 bar. De dempers zijn oliedempers, en standaard niet instelbaar.
      Ik denk ook niet dat het daar aan lag bij mij, de meesten hadden dergelijke breuken lang voor ze de 30.000 km gepasseerd waren.

      Ik ga er van uit dat ik dit frame niet meer verslijt........;-))

      Verwijderen
  4. Goed bezig geweest Adri, gelukkig kun je altijd nog op je retro racefiets stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Rob, inderdaad, met mooi weer kunnen de racefietsen benut worden, en na een aantal ritjes op de carbon Scott is vandaag die "ouwe" weer eens aan de beurt.

      Verwijderen
  5. De in feite te dunne buis ( niet ideale legering, niet homogene dikte, zeg het maar .. ) op de plaats van de piekbelasting verstevigen kan natuurlijk afdoende werken, het IS immers geen vliegtuigvleugel en een scheur geen halszaak.


    En idd vm.nl heeft dat al jaren gedaan met andere frames, uiteindelijk is het betrouwbaar genoeg met die verstevigingen op de juiste plek.

    En natuurlijk mogen we niet onderschatten dat vm.nl hun klanten wel een beetje kent en min of meer ook selecteert door o.a. het niet standaard inbouwen van e-motoren : liever lichte constructie en misschien breken dan een zware constructie en nooit stuk gaan.

    Tussen 2 en 8 bar geeft natuurlijk wel ruimte voor potentieel beenharde demping : je kunt het dus ook op 8 pompen en dan is de demping waarschijnlijk beenhard. Dat kan een verklaring zijn voor veel van de breuken. Niet de jouwe maar :

    ...doordenkend....lucht kun je anders dan vloeistof comprimeren, kan geen kant op in een metalen cylinder. Wat gebeurd er dus in die cylinder als je 4 bar pompt en dan pak em beet 100 kg persoon+lading +38 kg voertuig eigen gewicht = 138 kg erop zet ? Wat zou de druk in de cylinder dan zijn ? Als de druk van de gecomprimeerde lucht hoog oploopt kan dan theoretisch ook beenhard dempen, en breuken veroorzaken.

    Zou daar over nagedacht zijn of is 2-8 bar gewoon de specs van de demper ? :-) Metalen cylinders zijn geen rubber banden....



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedenk me ineens dat Allert rondreed met alleen een QV testplatform met rubber bollen :-))

      Toch lijkt me druk en hardheid van de demping wel kritisch als het om breuken gaat.

      Verwijderen
    2. Ah, daar bespaar je me een lang antwoord, bedankt! Inderdaad, de QV demping wordt verzorgd door 2 oliedempers, aan de achterzijde aan het frame bevestigd en aan het achterschot. De vering wordt verzorgd door 2 rubber balgen, die de veerarmen waar het frame inhangt afveren. Dus net als bij een gewone fietsband veranderen druk en volume niet, enkel de balg vervormd. Die balgen staan bij mij op 4 bar, je pompt ze op met een demperpompje.
      Inderdaad heeft druk en hardheid wel wat te zeggen, maar nog belangrijker lijkt me de wegkwaliteit, en die is hier nou ook niet om over naar huis te schrijven...........

      Verwijderen
  6. Jij bent lekker de QV aan het herstellen, terwijl ik mijzelf aan het herstellen ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och Wilco, dat lekker was er op het eind van de dag wel wat af hoor.......;-))
      Maar inderdaad, de QV is hersteld, en gaat op de zomerbandjes weer als een speer, kruissnelheden zijn ongeveer 5 km/u hoger vergeleken met de spikes..........
      En mijn breuk was mechanisch en op een dag hersteld, dat zal bij jouw helaas wat meer tijd in beslag nemen.........
      Beterschap kerel, we leven met je mee!

      Verwijderen