zondag 1 september 2024

Askragen en meer.

Verandering.



Niet een spectaculaire verandering, dat niet, maar wel een andere manier dan de slangklemmen om de assen achter in de QV op de plaats te houden. 

Eigenlijk al sinds de eerste keer dat de assen van plaats verschoven en zodoende schakelproblemen opleverden, een ergernis. Want je kunt er, zoals bij bijna alles aan of in de QV, slecht bij, zeker als je ook nog de schijfremmen achterin hebt.
En verschuiven doen ze, hoe strak je ze ook aanzet. En dan vooral in het winterseizoen, als werken aan de fiets door de lage buitentemperaturen en vaak wat minder prettig weer buiten toch al niet zo  aantrekkelijk is.......Ik weet niets zeker, maar denk dat de kleine verschuivingen komen door de toegenomen frictie omdat ik met spijkerbanden met redelijk hoge snelheden door scherpe bochten rijdt, waardoor de axiale belasting natuurlijk veel groter wordt, en de banden wat minder "schuiven" op het toch al grove asfalt hier.

Grotere slangklemmen bleken ook geen oplossing, ook die verschuiven, dus ben ik lang zoekende geweest naar iets wat misschien een oplossing kon bieden. 

Dat hoop ik gevonden te hebben, maar dat kan ik pas met zekerheid zeggen na de komende winter weer op spijkerbanden gereden te hebben. Dan weet ik of de verandering de goede geweest is, of dat het er alleen optisch wat beter uitziet achterin...........
Want naar mijn bescheiden mening ziet mijn oplossing er in ieder geval een stuk eleganter uit dan de originele slangklemmen..........

Maar goed, daar kunnen de geachte lezers het best zelf over oordelen!

 

Askragen.

Inderdaad, askragen of zoals ze in het Engels heten: Shaft Collars.
Heb ik gevonden ergens op Amazon, besteld en thuis gekregen, tegen een betaalbare prijs ook nog. 

Dit is de link:


Besteld in april, dus al een tijd geleden, maar ik heb er ook al een tijd mee gereden ondertussen. Gemonteerd in mei, en ze bevallen tot nu toe uitstekend, dus er maar eens een blog aan wijden....


Wat foto's:
De achterbrug weer maar eens in de bankschroef.

De shaft collars naast de slangklem die eraf komt.

Gemonteerd met de askragen i.p.v. de slangklemmen.

Eleganter naar mijn mening.....

En makkelijker om aan te werken......




Had ik ook weer wat pech toen ik de ketting van de spanner haalde om de deling makkelijker te maken, het onderste wieltje van de spanner stond er wat vreemd scheef bij, en toen ik het in handen nam kwam het los en vielen de kogeltjes eruit.......Ook weer een gelukje eigenlijk, als dat onderweg gebeurd heb je gewoon een probleem, want dan valt je ketting acuut van je kettingwiel en heb je problemen om thuis te komen.......

Ik belde gelijk naar Dronten, en Theo stuurde per ommegaande een nieuw setje spannerwieltjes op, maar ja, dat soort post zit ongeveer een week onderweg voor het bij mij in de bus valt.........Dus verzon ik er iets op, en probeerde een ander wieltje zo te verbouwen dat het als nood kon dienen. Werkte wel, maar ik durfde het niet aan om er woon-werk mee te rijden, als het onderweg stuk gaat sta je daar weer... Dus omdat we toch een hele mooie mei maand hadden fietste ik een week met de e-Surly naar het werk, ging ook prima!

Maar het werkte tenminste naar behoren om de derailleur weer opnieuw af te stellen, stond de fiets weer zover klaar voor woon-werk ritten, als de nieuwe spannerwieltjes erin kwamen.


Kapot spannerwieltje.

De "donor".......



De donor ingelijmd in het origineel, werkte wel, maar het vertrouwen erin was te klein........


Zo, dat was het verhaal van de verandering aan de fiets.

Tot ziens en groeten,

Adri.

2 opmerkingen:

  1. Zien er erg professioneel uit die askragen Adri! Heb ze wel eens eerder gezien maar kom er maar 'ns om....
    Positief benaderen helpt je i.d.d. vaak al uit de put. Zo ben ik na 22 jaar weg van mijn werk in Aalsmeer. Maar in plaats van in de milieu verontreinigende sierteelt werk ik nu met huurfietsen gekoppeld aan het openbaar vervoer. De z.g.n.OV-fietsen gekoppeld aan tram- trein- en metro-stations!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mick, die mening deel ik, zoals je al kon opmaken uit de post!
      Knap dat je na 22 jaar de stap durft te zetten om iets heel anders te gaan doen! Het helpt natuurlijk wel dat het werken met fietsen je uiteraard zal aanspreken. Zoiets zou ik zelf ook nog wel zien zitten!

      Verwijderen