woensdag 28 november 2012

Mijn fietsen.

Heb al meerdere berichten geplaatst waarin ik mijn fietsen genoemd heb, maar ik zal ze bij deze even officieel voorstellen.



Mijn racefiets: Scott Addict R 2 in de maat L (56cm) carbon frame, afgemonteerd met SRAM Red Black 2011.
Deze is voorzien van een compact drive, crankstel 50-34 met 172,5 mm cranks, balhoofdstel kwam standaard mee met het frame en is een Ritchey semi-integrated. Stuurvoorbouw Deda Newton 31, 130 mm; stuurbocht Deda 44 cm breed hart op hart.

 Zadelpen Ritchey One Bolt WCS; zadel Selle SMP Carbon.

 Wielen zijn van Fulcrum model Racing Zero 2-way fit. Cranklagers zijn uiteraard ook van SRAM, keramische press fit lagers.
De achterderailleur heeft keramische lagers in de wieltjes, de Fulcrums hebben ook keramische lagers in de carbon naven. Pedalen zijn SPD pedalen van Ritchey Pro Mountain V5 Paradigm MTB.



De fiets rijd licht en stijf, weegt 7 kilo rijklaar en past me als een handschoen. Ik vind zelf de kleurencombinatie erg mooi, alles zwart/rood, ook de wielen met de rode spaken passen prima in het plaatje.
De afgelopen dagen was het droog weer en ben ik 2x "vreemd" gegaan met de Scott, ben na thuiskomst met de Strada nu in totaal 5x buiten geweest met de Scott. Dat geeft gelijk aan hoe verschillend dit is met een velomobiel, daar kijk ik alleen maar of het niet gaat sneeuwen of stormen.

Mijn velomobiel: Velomobiel.nl Strada nr. 119 in de kleur rood.


 Uitgerust met de volgende extra's:
3x10 speed SRAM XO; reservewiel 20"; 2de spiegel; rondom SKF E2 lagers; lampsteunen naast de spiegels; 90 mm remtrommels; trekhaaksteun; 2de accu; 2de koplamp; knipperlichten, tilbeugel; Ventisit nekpad; Risse Genesis achterdemper; claxon; en de deelbare kettingrolhouder.
Zo is de Strada in Dronten afgeleverd, daarnaast bestelde ik bij VO.nl een deelbare race/tourkap.



Dat is dan op een 12 volt installatie na wel zo'n beetje het hele optie pakket geloof ik.
De Strada bevalt tot nu toe uitstekend, ben nog wat zoekende naar de juiste kleding bij de juiste tempraturen, en er zijn een paar kleine puntjes die volgens mij beter zouden kunnen.
Als je zoals ik 2 accu's hebt zou het handiger zijn als een van de aansluitdraden gewoon eens 5 cm langer zou zijn, dan kan je makkelijker de accu verder plaatsen zonder af en toe  de stekker los te trekken. Ook heb ik meegemaakt dat door het vele vocht in de fiets, het licht af en toe uitviel, wat denk ik te wijten was aan lekstroom via de  stekker naar de vochtfilm in de body. Omschakelen naar de andere accu hielp, de stekker even oppakken ook soms. Bij de lampjes  die ik gebruik op de racer zijn de aansluitingen waterdicht, en ook steviger aan elkaar bevestigd. Als je daar de batterij los trekt tbv lading, hoor je een duidelijke " PLOP" als de afdichtigsrubbers lossen.
Heb ondertussen 2 garantiegevallen gehad, die zijn beide netjes opgelost.
De claxon produceerde een paar weken geleden enkel klik geluiden, een mail naar VM.nl werd snel beantwoord met een uitleg over de stelschroef op de claxon. Verstellen leverde luidere of minder luide klikken op, dus na dat gemeld te hebben stuurde Ymte me gelijk een nieuwe claxon die ondertussen gemonteerd is en werkt naar behoren.
De door mij bestelde kap liet ik in september naar mijn ouderlijk huis sturen, om deze mee te nemen toen we toch naar Nederland reisden om de Strada te halen. Ik had de kap uitgepakt en bekeken, en daarna weer netjes ingepakt om pas te gaan gebruiken in Noorwegen. Bij de eerste demontage van de kap viel me pas op dat het vizier gewoon vast geschroefd zat. Ik mailde naar Wim S. dat dit niet echt handig was en stuurde een paar foto's op zijn verzoek. Dit was volgens Wim S. de eerste keer dat dit fout gegaan was, en hij stuurde ook gelijk een nieuw vizier met de bijbehorende drukknoppen via de post. Ook dit is dus netjes opgelost!
Al met al een goed gevoel en veel meer fietsen dan anders in deze koude donkere tijd.

Later meer!

Groeten, Adri.

4 opmerkingen:

  1. Ik moet er niet aan denken om weer op zo een klein zadel te moeten zitten in plaats van op m,n lekkere mango stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dit is precies de opmerking die ik kon verwachten, deze heb ik al vaak gehoord. De meesten vragen: Hoe kun je daar op zitten? Mijn antwoord is dan dat ik mijn kont gebruik. Alhoewel het inderdaad een keiharde carbonplaat is zonder enige vorm van padding, zit dit zadel heerlijk, ik heb op een dergelijk zadel al eens een tourtocht van 220 km gereden zonder een centje pijn.
      Maar je hebt gelijk Gerrit, de velomobielzetels zijn uiteraard een heel stuk comfortabeler.
      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. In Bergen woont een WAW rijder
    Anders Svärd Hendren Løberg.
    Aardige vent

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bram, bedankt voor de tip, maar ik heb al eerder contact gehad met Anders, om wat info te vragen over velomobielrijden in de winter. Bergen is maar 150 km van ons vandaan, en qua weersomstandigheden bijna identiek. Naast Anders Løberg, die WAW rijd, heb ik regelmatig contact met Torstein Hagen in Trondheim die 2 Questen en een Alleweder heeft, en met Kristian Pedersen in Bodø die een Mango Sport RE heeft, met elektronisch schakelsysteem Ultegra DI2. Alle contacten zijn voorlopig via email geweest, maar bevallen goed.
      Groeten, Adri.

      Verwijderen