zondag 9 december 2012

Natuurlijke ijssculpturen.


Bij deze nog wat foto's genomen langs een deel van m'n woon-werk route, nu met focus op de rotsen langs de weg, waar in dit jaargetijde, met de lagere tempraturen leuke ijssculpturen ontstaan.
             Kinsarvik gezien net voor de bocht  tijdens de eerste klim circa  3km van huis.

                                                           Kijkend richting Eidfjord.

                      In de bocht ter hoogte van Ystanes kijkend richting Hardangerfjord.

                                   Tussen Lofthus en Børve kijkend naar Oksen in het noorden.

            Nog lopende waterval met ijs aan de kanten, op dezelfde locatie als voorgaande foto.


                                                         Filmfragment van dit watervalletje.

                              Een stukje verder op dezelfde weg op 3 plaatsen gestopt en plaatjes gemaakt.


        Mijn keerpunt gisteren, ingang Fresvik tunnel, de eerste lange tunnel op weg naar m'n werk.

Ik heb in totaal 5 tunnels, 1 net voor deze van slechts 120 meter, dan deze Fresvik tunnel van 2200 meter, het oude tunneltje bij Skjeldås van  100 meter ( onverlicht!) , de Stana tunnel van 700 meter en tot slot de Oksla tunnel van 1100 meter.

 
De resterend foto's zijn gemaakt op de terugweg ter hoogte van Espe, hier is goed te zien hoe hoog de ijspegels hangen, de Strada is 95 cm hoog bovenop de bult. Dit is altijd oppassen bij dooi, de stukken ijs kunnen dan afbreken en op de weg terecht komen.

Keerpunt gisteren bij Fresvik, circa 28 km van huis, ging op zich lekker, maar bij -6 had ik toch de kap erop. Met de inspanningsastma  die ik heb kan ik erg koude lucht niet goed verdragen, en moet oppassen niet verkouden te worden, omdat dat dan weken blijft hangen.
De 2 ochtenddiensten eerder deze week ook gefietst, bij tempraturen tot -8, en dan iedereen vragen: "Ben je op de fiets?" Op mijn antwoord: "Ja, natuurlijk het is toch lekker weer?" volgt dan steevast: "Ja, maar je hebt het nu toch wel heel koud?" Waarop ik uiteraard ontken, want het gaat prima, alleen wat koude tenen. Niemand gelooft me, maar goed ik weet het zelf goed genoeg.
Een opmerking van een collega van Ina sloeg alles, ze lag nog in een deuk toen ze thuis kwam.
"Gaat hij nu nog met dat ding naar z'n werk? Dan ligt hij toch wel in een slaapzak erin met deze tempraturen? Anders bevries je natuurlijk!" Ik heb maar eens gelachen, de mensen hebben echt geen idee hoe goed ik me hierbij voel, veel beter dan de afgelopen 2 winters, dat was alleen maar op de racer in de garage op een Tacx, dodelijk vervelend dus.
Afgelopen nacht lichte sneeuwval, circa 2 cm, en de tempratuur nu opgelopen tot 2 graden boven 0.
Als laatste een foto met de sneeuw, het uitzicht van ons huis over de baai.



Later meer!
Groeten, Adri.








6 opmerkingen:

  1. ja daar kunnen wij hier met één horrorwintervrijdag natuurlijk niet aan tippen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      Dit is hier elke winter zo, de noren zelf zien het niet eens, die zijn zo gewend aan de overweldigende natuur rondom, dat ze het gewoon normaal vinden.
      Voorgaande winters waren met elk zo'n 3 maanden nauwelijks berijdbare wegen erg lang om door te komen, hopelijk houd de sneeuw zich nog wat weg.
      Bedankt voor je reactie!
      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Je foto's en verhalen zijn prachtig ! Wat doe je
    trouwens voor werk daar in Noorwegen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bram,

      Bedankt voor je compliment, die foto's kan iedereen hier maken, je moet het alleen zien.
      Mijn werk is een iets uitgebreider verhaal, ik ben procesoperator, het is misschien een idee om dat in een volgende inleg te schrijven, alhoewel dit natuurlijk wel een fietsblog is.
      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Tja, de natuur is daar iets overweldigender dan in ons kikkerlandje. Waar ik benieuwd naar ben is jouw ervaringen met de Schwalbe Marathon Spikes op asfalt. Hoe veel kilometer op asfalt kun je afleggen voor de spikes zijn versleten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Piet,

      Tot zover zijn mijn ervaringen met de spikes goed, net als met autospikes verslijten ze uiteraard sneller op asfalt. Omdat dit mijn eerste seizoen als VM rijder is, is dit ook mijn eerste ervaring met spikes, ik ben zelf ook benieuwd hoe lang ze meegaan. Ik heb de km-stand van toen ze erom gingen, en zal jullie via dit blog zeker op de hoogte houden.
      Groeten, Adri.

      Verwijderen