In m'n laatste inleg schreef ik over de ergernis met de stekkers, en het slechte contact dat ze hadden.
Een van de reactie's kwam van Wim Schermer, die vroeg of ik wel gedacht aan wat er zou kunnen gebeuren tijdens een eventuele frontale botsing. Hij had uiteraard gelijk, ik had ook wel in de gaten dat ik me lelijk zou kunnen bezeren aan de punten van het plaatje waar de batterijen op lagen. Bedankt voor je bezorgdheid Wim!
Mannetje en vrouwtje stekker met "haak". |
Beide batterijen met nieuwe aansluitingen. |
Dit was een tijdelijke oplossing, ik had al stekkers in de bestelling staan, gevonden op het net, bij Altitec.no, een batterijennetwinkeltje. Ik denk de oplossing gevonden te hebben door de stekkers te vervangen door zogenaamde Molex contacten, misschien beter bekend als Tamiya stekkers.
Klikken mooi in elkaar met een soort bajonetsluiting, dus lostrillen gebeurd niet meer, en zijn redelijk waterdicht binnen de fiets. Ze werken tot zover prima in elk geval. Ook de aansluiting van de lader moest natuurlijk vervangen worden.
Lader met de nieuwe aansluiting. |
Verder nieuws was dat ik vorige week donderdag gebeld werd door de regionale krant, het Hardanger Folkeblad. Die hadden ondertussen zoveel telefoontjes binnengekregen op die bijna 4 maanden dat ik rondrijd met de Strada, dat ze zich bijna verplicht voelden om hier een artikel aan te wijden.
Blijkbaar is de "rode raket" nog steeds onderwerp van gesprek op verjaardagen enz. Ook Ina word langzamerhand wat moe van alle vragen, vooral of er echt geen motor inzit?
Het gesprek en een fotosessie vonden hedenmorgen plaats, ik zou morgenavond een klad toegezonden krijgen. Plaatsing eventueel vrijdag, ik zal het artikel inscannen als het in de krant komt.
Tijdens de fotosessie sprak een voorbijganger de fotografe aan: " We hebben het op het werk over dat ding gehad, en we weten zeker dat er een motor inzit!" Misschien nemen de vragen wat af, als het artikel geplaatst is, hopelijk wel, ik fiets liever dan dat ik al die aandacht krijg!
In de bobslee, de batterijen weer op de oude plaats, het tijdelijke plaatje is verwijderd. |
Ik heb deze maand, het is natuurlijk wel een "lange" maand, al bijna 900 km gefietst, nog nooit eerder voorgekomen in januari sinds we in Noorwegen wonen. Heeft dus toch voordelen zo'n overdekte fiets!
Later meer,
Groeten, Adri.
Let maar op wat ze schrijven, er is tot nu toe nog niet 1 nieuwsartikel geschreven die de werkelijke feiten goed weergaf.
BeantwoordenVerwijderenHet zou me niks verbazen als jouw raketfiets gemakkelijk 70 km/u haalt en dat dat best gevaarlijk is. Dan interviewt men een paar mensen op straat die "extreem gevaarlijk" en "daar moet een verbod op komen" menen te moeten zeggen met natuurlijk als zekerheid :
"men zou moeten verplichten dat daar een grote rode vlag op moet, anders je hem over het hoofd !"
Misschien zijn Noren anders.... ;-)
Tja, ik mag de "kladversie" inzien is me toegezegd, dus ik wacht het even af. Dat het "ding" levensgevaarlijk is zeggen ze nu ook al, dus dat maakt weinig verschil. Onze ervaring met Noren tot nu toe is wel dat ze heel goed hun medemensen in hun waarde kunnen laten, en dat ze geen voorstanders zijn van gelijk maar alles verbieden wat onbekend is, dus er is hoop dat het goed komt. Ik heb een trekhaak aansluiting, dus een vlag zou eventueel kunnen, maar liever niet uiteraard.
VerwijderenGroeten, Adri.
een velomobiel is daar vrij zeldzaam lijkt mij...
BeantwoordenVerwijderenpasmaar op strakst woord je een "bekende noor" en kom gepast en ongepast op de tv enzs ...
Velomobielen zijn inderdaad vrij zeldzaam in het wild hier, naar schatting rijden er in heel Noorwegen tussen de 20 en 30 stuks rond, en dat in een land dat 10x zo groot als Nederland is. Bekende Noor worden zal moeilijk gaan, we hebben nog steeds een nederlandse pas, en op tv of in de krant hoefde niet van mij, maar dan houden de speculaties en vragen misschien eindelijk eens op.
VerwijderenWe zien wel,
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenLeuk weer iets van je schrijvershand te vernemen, niet te zwaar tillen aan interviews die jongens moeten ook de kost verdienen en als jij elke keer op en neer gaat naar je werk zal geen mens je dat kunnen beletten lijkt mij. Gewoon lekker blijven fietsen en genieten van je "Bobslee"
Gr.Pé
Hoi Pé,
VerwijderenHet was een vriendelijke jonge dame, zeer onder de indruk van de "onmenselijke" afstand van 74 km heen en weer naar het werk. Ik heb ondertussen de kladversie gelezen en goedgekeurd, het artikel zou vrijdag aanstaande geplaatst worden. We wachten af........ En dat lekker blijven fietsen zullen we beiden wel blijven doen!
Groeten, Adri.
I like the ideal of having two batteries. I think when I do the longer Brevets I will use a second one also. I will put the negative wires together and use a switch to select the battery I want to use.
BeantwoordenVerwijderenKevin
Hi Kevin,
BeantwoordenVerwijderenIt is nice to have two batteries indeed. I ordered the Strada with two lamps and two batteries, just to avoid surprises at night time or at the long dark winter days.
I can select them with a switch, it's very easy. I think it should be a good idea to use two batteries doing the longer Brevets.
Regards, Adri.
I had the same problem with loose connections, luckily it was quickly changed. Nice to see you also found a solution. However, it is annoying that it would be necessary with a new velomobile.
BeantwoordenVerwijderenMy Strada is designed for 12 volts. On long trips, I also have 2 batteries, one for lights and one I use for GPS and Smartphone. It's nice to always have enough power.
Regards
Soren (Strada 132)
www.velostrada.dk
Hei Søren,
VerwijderenJeg er enig, dette problemet skulle ikke opstatt så tidlig etter anskaffelse av en ny velomobil. Jeg bruker den originale 6 V batterier, det er sikkert hendig å hå 2 batterier.
Hilsen, Adri.