Vertalen had ik gemakkelijk zelf kunnen doen, maar het leek Ina en mij een goed idee om dat door Teun te laten doen.
Hij was ruim 11 jaar toen we naar Noorwegen verhuisden, en zat in groep 8 van de basisschool.
Voor Teun zijn nederlands leek het ons prima dat hij de tekst vertaalde, ook om zijn opa een plezier te doen, die had gevraagd om een vertaling.
Zowel Ina als ikzelf waren onder de indruk van de taalvaardigheden van Teun, in de hele lap tekst had hij slechts 4 kleine foutjes getikt, dat was heel goed gedaan als je bedenkt dat hij al bijna 5 jaar geen nederlandse les meer heeft op school, alleen noors en engels.
Om zijn werk volledig te benutten leg ik de vertaling daarom ook op de blog, net zo makkelijk voor de rest van de lezers.
Pendelen
met Bob.
Het
rode oppervlak blinkt. De driewieler is uitgerust met zwarte
spijkerbanden.
Regent
het, is het dak op. Is het donker, is het voorlicht aan. Het is geen
probleem als het kwik naar beneden kruipt. Maar als het sneeuwt,
staat hij thuis. ''Hij moet een motor hebben'', hebben meerdere
vastgestelt. ''Hij moet bij ons in de buurt wonen, we zien hem zo
vaak''. Hier komen er feiten om Bob, de velomobiel. En om Adri
Manhave die heen en weer fietst naar zijn werk in Tyssedal met Bob.
Vanaf
Kinsarvik naar TTI.
Adri
woont in Kinsarvik. Dat betekent dat hij tussen 1 uur en 10 minuten
en anderhalf uur trapt op weg naar een werkdag op TTI.
De
fietscomputer laat 3500 km zien. Dat is de afstand die Bob gereden
heeft sinds oktober vorig jaar toen Adri hem ophaalde in Nederland.
Hier in het land zijn er maar tussen de 20 en 30 van deze soort. In
Nederland, waar Adri geboren en opgegroeid is, zijn er ongeveer 1500
velomobielen. Ze zijn daarom zelden te zien hier en ook tussen alle
fietsen in Nederland. – Ik heb rijbewijs en een auto. Ik fiets naar
mijn werk omdat ik het leuk vind om te fietsen, zegt Adri. Hij heeft
veel gefietst. Al vanaf zijn jeugd. Toen hij, zijn vrouw en zijn zoon
vanaf Tyssedal naar Kinsarvik verhuizden, pendelde Adri met een
racefiets. Na twee moeilijke winters zocht hij op internet naar
velomobiel en kwam erachter dat ja, het was een fiets. – Dan kan ik
hem gebruiken.
Wil niet
terug.
Na
een proefrit in een velomobiel, wil niemand terug naar pendelen met
een racefiets, meent Adri. De schouders en de rest van het
bovenlichaam zijn helemaal ontspannen. Geen stijve schouders. Alleen
de benen werken. Het lichaam ligt achterover, het hoofd word
ondersteund door een nekkussen. De stoel is behaaglijk. Lichten,
knipperlichten en remlichten zijn op batterij. Ze werken ongeveer 5-6
uur voordat er moet worden opgeladen. – Ik blijf fit, voel me veel
beter als ik fit ben. Behalve fietsen traint hij een paar keer per
week karate in Lofthus. – Het is goed met wat ekstra voor de armen
en de rest van het bovenlichaam. Hij fietst ook graag een
trainingsrit met Bob. Of op de racefiets samen met de fietsgroep van
IL Harding. Gekleed in een paar dunne broekjes, twee lagen met dunne
truitjes, helm, handschoenen en een bril is hij klaar voor een
demonstratie voor de fotograaf. – Het zijn weinig kleren, toch
zweet ik, ook als het koud is. De minste temperatuur waarin ik heb
gestart is min 8 graden. Als hij nachtdienst heeft, pakt hij de auto.
Fietsen na een nacht werken is te zwaar. Adri heeft een vakdiploma.
Hij werkt als operator in het ovenshuis. Hij en de familie verhuisden
van Nederland via het Flytt til Hardanger-project, en Adri kreeg een
vaste baan voordat ze hier heen kwamen, bijna 5 jaar geleden. –
Voor ons werkte Flytt til Hardanger. Maar ik denk dat de bedrijven in
Odda niet zoveel vakmensen kregen als ze wensten.
Suist over
de Rv. 13
Vele
maken zich zorgen over de veiligheid van de driewielige fietser die
over de Rv. 13 suist, in het pikdonker en overdag. – Als je best
mogelijk gezien wilt worden in het verkeer, moet je een gele of witte
velomobiel kiezen. Ik koos rood omdat het mijn lievelingskleur is. De
velomobiel kan kantelen in een bocht. In elk geval het model dat Adri
heeft. Hij legt zich niet in de bochten zoals andere modellen kunnen.
Daarom moeten de remmen aan in de nauwste bochten. Tot nu is het goed
gegaan. Zelfs met een topsnelheid van 78,6 kilometer per uur. Dat
was wel bergaf. – Ik heb het gevoel dat auto's beter oppassen voor
de velomobiel dan voor normale fietsen. Ze wachten langer todat ze
voorbij rijden. Voorbijgangers zijn ook nieuwsgieriger. Ze hangen uit
het raam en fotograferen de rode ufo met hun mobieltelefoons.
Fototeksten
Tekst
boven de foto rechts onder: Hij
wekt bekijks. Geen twijfel daarover. – Wie is hij in dat rode ding,
die raketauto die over de wegen rijdt?
Foto
rechts onder: Beschermt.
Adri Manhave heeft helm, bril, handschoenen en fietsschoenen aan.
Foto
links boven: Met
spijkers. De spijkerbanden liggen erop vanaf oktober todat de lente
komt.
Foto
links 2de van boven: Parkeerplaats.
Bob heeft een eigen plaats achter het huis. Met dak.
Foto
links 3de van boven: Tegen
weer en wind. Het dak komt erop als het regent.
Foto links onder: Uitlating. De hond Ward word uitgelaten voor dat Adri met Bob wegfietst vanaf Kalhagen in Kinsarvik.
Foto rechts boven: Gestroomlijnd. De velomobiel is gebouwt op snelheid. Er wordt gezegt dat hij tussen 15 en 20 prosent sneller is dan een normale racefiets, toch kost het minder energie voor de fietser.
Midden
foto: Bob.
De naam kreeg hij omdat zijn vrouw toen ze hem voor het eerst zag,
hem vondt lijken op een bobslee. Leg 50.000 kroner op tafel en je
hebt een komfortabele en opzienswaardige fiets.
Tekst
op voorpagina van de krant: Driewieler
met 30 versnellingen. Hij heeft geen uitstoot en is het meest
energie-efficiënte transportmiddel ter wereld. Dit volgens een
vennootschap dat reklame aanbied voor bedrijven die zich wensen te
profileren op een milieuvriendelijke manier. Op de Rv. 13 kun je
regelmatig een reklamevrije uitgave van het voertuig voorbij zien
suizen.
Tot de volgende keer!
Groeten, Adri.
Leuk stukje en ook leuk om weer eens van een ander te lezen dat automobilisten voorzichter zijn bij een velomobiel dan een open fiets, dat is ook mijn ervaring.
BeantwoordenVerwijderenBedankt Mark,
VerwijderenOf ze nou alleen nieuwsgierig zijn of echt voorzichtiger ben ik nog niet helemaal uit, feit is wel dat ze langer wachten om voorbij te gaan. Op een paar gedeeltes gaat het redelijk snel, dus hebben ze ook meer overzicht nodig om te passeren.
Groeten, Adri.
leuk verhaal!!!
BeantwoordenVerwijderenhet wachten is nu op de eerste camera ploegen
Hoi Marcel,
VerwijderenJa, wij vonden het ook leuk gebracht.
Die cameraploegen hoeft niet voor mij, dat is al gedaan trouwens, Kristian Pedersen uit Bodø is te zien op de volgende clip:
liggesykkel mot regnvær
Groeten, Adri.
Nu is groep 8 al behoorlijk wat jaartjes taal ( dat blijkt wel ) maar iets wat je niet meer gebruikt moet je vaak meer moeite voor doen.
BeantwoordenVerwijderenNu is het verhaal begrijpelijk en goed leesbaar.
Ik moet wel opmerken dat ze noemen dat mensen denken dat er wel een motor in moet zitten maar dit niet ontkrachten.
Maar ach dat is een beetje gezeur, het is een leuk artikel, zet jou en de Strada in het zonnetje en dat je regelmatig zo'n afstand fietst in dat land zal je wel respect opleveren van de Noren. In ieder geval van mij.
Ekstra moet alleen nog extra zijn ;-)
Hallo Quezzzt,
VerwijderenOndanks dat hij in groep 8 zat waren we toch onder de indruk, hij heeft echt niks meer gedaan met nederlands sinds we hier wonen, en begon zelfs al sommige woorden verkeerd te vervoegen in verleden tijd.
Ook wij beginnen dat te krijgen, gezien je laatste opmerking, dat is gewoon extra geschreven in op het noors, dat hadden wij dus ook allebei gewoon over het hoofd gezien.
Ook wij beginnen al wat te "vernoorsen" in ons taalgebruik.
Bedankt voor je reactie!
Groeten, Adri.