zondag 29 september 2013

Eerste jaar in Bob.

Jarige Bob.


Op 28 september was het zover, het was precies 1 jaar geleden dat de Strada opgehaald werd in Dronten. Tijd voor een terugblik?
Teun helpt met opladen.
 


Strada opgeladen op de camper, 28 september 2012.
 

Er is genoeg over te vertellen, over het afgelopen jaar. De aanleiding tot aanschaf waren de slechte zomers van 2010 en 2011, ik fiets graag, ook naar het werk was fietsen goed te doen met een afstand van 72 km heen en weer. Maar ik werd het zat om steeds verrast te worden door regen die niet gemeld was, dus dat moest anders kunnen. Ook de lange winters zonder fietsen bevielen me niet, toen we nog in Nederland woonden kon ik bijna de hele winter gewoon doorfietsen op de racefiets. Hier was het op een Tacx in de garage, en dat is echt doodvervelend!
Toen ik in november 2011 op internet een artikel tegenkwam over de WaW van Anders Løberg was ik  gelijk zeer geïnteresseerd, en begon meer te zoeken naar dit soort fietsen, want fietsen waren het, dat was zeker! Zou dit voor mij ook een oplossing kunnen zijn?
Na veel lezen en bekijken op internet schreef ik een paar fabrikanten aan, om wat nadere informatie over prijzen en levertijden te vragen.
Ina had ondertussen al lang door dat ik veel zin in zo'n "ding" kreeg, en ze begreep dat ook gelukkig!
Na wat wikken en wegen besloot ik een reisje Flevopolder te maken in maart 2012, en proef te gaan rijden in Groningen en Dronten.
De uitkomst is bekend, Strada 119 staat nu achter het huis in Noorwegen.
Afladen in Noorwegen.
 
Op Noorse bodem.
 

En op "zijn" plaatsje achter het huis.
 

Waarom een Strada?


Tijdens de proefritten ging ik het snelst in een Quest, die ik ook het mooiste vond om te zien. Alleen was snelheid niet het belangrijkste aspect voor mij, ik vond stabiliteit ook erg meewegen, omdat ik een paar snelle afdalingen met bochten in mijn route heb. De Quest ging al op 2 wielen staan de eerste keer dat ik erin ging zitten, en verder vond ik de aanlopende wielen in de wielkasten bij elke bocht ook een ergernis. De draaicirkel leek ook wel die van een goederentrein met 70 wagons, vergeleken met een Mango of Strada.
Hoe mooi ik de Quest ook vond, en ondanks het snelheidsvoordeel zou het toch een Strada of Mango worden, wist ik al op de thuisreis.
De Mango beviel me ook zeer goed, en was mijn eerste kennismaking met ligfietsen. Ik was gelijk om, dat duurde geen 200 meter op de eerste proefrit! Het gemak waarmee je fietste, en de snelheid die je gelijk voelde was verbluffend voor iemand die enkel bukkers gewend was.
De Mango was een compacte fiets, gemakkelijk te manoeuvreren, stabiel en voldoende snel. Verder deden ze alles zelf in Groningen, en hadden een lijst met optie mogelijkheden waar ze in Dronten nog een hele dikke punt aan konden zuigen.
Alleen de herrie in de Mango was wel heel veel meer dan in een Strada, dat viel tegen. Het kan exemplarisch geweest zijn, maar was in mijn geval wel bepalend voor mijn keuze.

Fietsen met "open" ketting vielen al gelijk af, dus geen proefritten in Alleweders, de WaW vond ik wel mooi, maar die had een 2 zijdig opgehangen achterwiel en geen afwerking zoals de andere fietsen qua verlichting.
Een Orca was te zwaar dus ook die viel gelijk af.
Op het moment van beslissen was de Strada voor mij de beste keuze, en die bevalt nog steeds goed!

1 jaar later....

Nu heeft de Strada ondertussen ruim 9700 km onder de wielen, er is 2 keer een reparatie uitgevoerd naar aanleiding van steenslagschades en een aantal aanpassingen gemaakt, onder andere een vlag, met extra verlichting in de top voor de zichtbaarheid en de bedrading en stekkers van de batterijen aangepast omdat die totaal niet bevielen.
De stabiliteit is prima, ik heb 2 keer meegemaakt dat ik op 2 wielen ging, maar dat was goed te corrigeren. Topsnelheid omlaag was 88,6 km/u, snelste rit naar het werk ging in gemiddeld 32,8 km/u, snelste rit heen en weer tijdens woon-werk gemiddeld 31,2 km/u.
De gemiddelden had ik zelf ook hoger ingeschat voor ik de fiets had, maar kunnen slecht vergeleken worden met Nederlandse gemiddelden, mijn terrein is toch heel anders, en ik ben nooit een topper geweest, ook niet in de wedstrijden.
Feestverlichting en vlaggestokje.
 
Aangepaste batterijen en stekkers.
 


Maar het gebruik van de Strada bevalt me erg goed, ik had zo'n fiets gewoon veel eerder moeten hebben! Het veel minder weerafhankelijk zijn is een enorm voordeel, zelfs de eerste winter heb ik meer gefietst dan ooit tevoren in Noorwegen.
Mijn racefiets gebruik ik ook nog steeds, maar dan enkel voor trainingen en af en toe een rit mee te rijden met de fietsclub. Voor woon-werkverkeer gebruik ik de Strada, die is zeker met de deelbare kap in de fiets in alle weersomstandigheden inzetbaar, en bied net iets meer comfort tijdens het fietsen. En als het geen weer is om met de racer naar buiten te gaan kan Bob ook prima gebruikt worden om een plezier- of trainingstocht te maken, dus de bulk van de kilometers komt nu op de teller van Bob te staan.......

Tot zover, er volgt nog een verslag van onze herfstvakantie!

Groeten, Adri.

10 opmerkingen:

  1. Ik heb nog nooit gelezen dat iemand vindt dat hij de VM te vroeg heeft aangeschaft.

    Telkens weer lees je berichten zoals die van jou. Leuk en heel begrijpelijk.

    Voor veel mensen is het toch een hele stap en wordt er lang over nagedacht.

    Bij ging het iets anders. Ik had een Baron Lage Racer en ik was het zat om telkens zo nat te worden. Ik ging naar Dronten, maakte een proefrit, liep daarna met Ymte naar boven en bestelde er één. In mijn geval was dat toen een Mango. De Strada bestond nog niet en de Quest vond ik toen te lang, niet stabiel genoeg en ook net iets aan de dure kant. Het scheelde toch ruim €1000,- toen. Vanwege mijn ziektegeschiedenis heb ik de Mango na 7 jaar verkocht. Toen ik 5 jaar later een proefrit met de XS ging maken, verliep de procedure eigenlijk hetzelfde. Na de proefrit liep ik met Ymte naar boven om een XS te bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim,

      Ik vond de keuze niet moeilijk, gelijk na de eerste meters in de Mango wist ik dat er een VM zou komen, ongeacht de prijs. Dat het geen Quest werd wist ik ook vrij snel, de keuze tussen Mango en Strada vond ik een stuk moeilijker. Had ik een proefrit in een Mango+ gemaakt met bredere banden die een stuk stiller was, had de keuze misschien anders uitgevallen. Aan de andere zijde telde spreiding op de cassette ook veel mee, op de Mango kon er maximaal 32 tanden achter gemonteerd worden, op de Strada liggen er nu 36 tanden max., toch een verschil op de hellingen. Qua prijs zat er weinig verschil tussen de fietsen onderling, ik heb toch al bijna alle opties meebesteld + een aantal spullen van velomobielonderdelen standaard laten meemonteren. Na thuiskomst heb ik 2 dagen lopen wikken en wegen, en besloot Ymte te mailen dat ik op de bestellijst gezet kon worden met een rode Strada.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Allemaal heel herkenbaar! Er gaat toch niets boven een Strada, of ie nu geel of rood is ;-) Ook je opmerking over de bedrading en stekkers is herkenbaar. Ik heb geloof ik al drie keer iets opnieuw moeten vastsolderen en nu zit er weer ergens een slechts contactje in één van de aan/uit schakelaars voor de koplampen. Dart mag wel wat beter. Maar verder niets dan lof en plezier!

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      Ben het met je eens, ik sta nog steeds volledig achter mijn keuze. Mocht ik vandaag de dag voor die keuze staan zou die waarschijnlijk ook weer zo uitvallen, dan zou het alleen wel eens een carbon model kunnen worden....
      De stekkers en bedrading werd ik zo zat dat ik daar gewoon kort proces op uitgevoerd heb, nu is het prima, ik vind "mijn" stekkeroplossing eigenlijk beter dan de originele, er gaat niks meer los of kapot, er is nu volledig op te vertrouwen. En zo moet het zijn! Dat zou inderdaad beter kunnen voor die prijs. Maar op de fietsen zelf valt niets aan te merken, het hele concept is fantastisch! Ik krijg er ook steeds meer plezier in.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. That is quite the way to haul your BOB. I was thinking of how I could haul my Quest when I go with my motor home. Now I know how you did it. One of the radio stations called my Quest a Bobsled both on air and on facebook. I said to my wife that the name is taken by you already. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      I had to haul my BOB that way because velomobiel.nl did not sended bikes themselves. I didn't like to organize transport by truck myself, so I decided to haul the Strada myself and thought out a way to transport it on Our camper. The ramp and sled on it worked quite well, it didn't take more then 1 minut to pull the bike upon the camper roof. Most time I used to fasten the bike and ramp to the roof, in order to have a save trip home.
      I can give you more information about it if you like.
      If you want to use the name you can use for example The Yellow Bobsled? I don't have problems With that, no worries!

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  4. Beste Adri, ik kan je bevindingen alleen maar onderschrijven. En een rode Strada is hartstikke mooi, daar kan ik over meepraten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wilco,

      Ja, we hebben ergens wel dezelfde smaak waarschijnlijk, we vinden in elk geval beiden dezelfde fiets mooi.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hello Adri!

    That was a nice write-up and I agree entirely, I've never felt remorse for buying my Strada but then I am addicted to hair-raising, high speed turns. Wishing you another beautiful year of sledding! Greetings, Stuart (YellowMobile)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Stuart,

      Thanks for Your reaction! I also hope for a new beautiful year of sledding, hopefully not to much snow......... It's the same that's happens to me, I more and more increased speed in the turns, wich was the reason I got Bob on 2 wheels! Everyone can find his limit, it's fun to reach it in order to find the highest possible speed in the turns.

      Greetings, Adri.

      Verwijderen