zaterdag 1 november 2014

Van alles wat........




Een natte week........

Dat was het, een natte week met veel, héél veel regen. Na de 3x12 uurs nachtdiensten waarin niet gefietst werd, kon het weer op dinsdag. Maar ook dinsdag was het veel regen en harde wind kwam er ook nog bij. Woensdag moest ik 16 uur werken, en in verband met het weer had Ina liever niet dat ik fietste. Dus donderdag werd  pas de eerste fietsdag, precies een week na de laatste woon-werkrit.
Verrassend genoeg waren de nieuwe klemmen voor de trapas al op woensdag binnen, dus die gingen donderdagmorgen gelijk in de fiets. Prima service uit Dronten!
Voor de verandering was donderdag een droge dag, ook wel eens lekker! Daarna weer enkel regen............

Wateroverlast.

Bram Smit vroeg in een reactie of wij ook wateroverlast hadden. Hoeveel jullie daarvan meegekregen hebben in Nederland weet ik niet, maar even een kort verslag:

In Odda, 42 km ten zuiden van ons kregen ze het zwaar te verduren. De vele regen zorgde natuurlijk voor overvolle meren en dat moet weer allemaal van boven naar beneden. En dat zorgde weer voor opstuwing in de lager gelegen meren en rivieren. Nadat het hele dal boven Odda onder water kwam te staan en de RV 13 werd afgesloten voor personenverkeer, ging het een dag later goed mis.
Het overvolle Sandvinsvatnet stroomt via de rivier Opo door Odda naar het Sørfjord, en de Opo zwol nogal op door de grote toevloed van water.  Het niveau in de rivier steeg tot 5 meter boven het hoogste peil, en de langs de rivier gebouwde woonhuizen werden geëvacueerd. In totaal werden 26 huizen geëvacueerd, en 75 bewoners elders ondergebracht.
Goede zet, bleek achteraf, diezelfde nacht spoelden 5 huizen het fjord in, een (lege!) geparkeerde bus spoelde ook de rivier in, en de brug bij Hjøllo werd vernield door het geweld. Nadien zijn nog minstens 2 huizen onbewoonbaar verklaard, en nog niet iedereen is terug naar huis kunnen gaan. De gemeente is ook nog niet zeker of er nog meer huizen gesloopt moeten worden.
Gelukkig geen slachtoffers! De materiële schade is enorm uiteraard.........

...
De kapotte brug bij Hjøllo.

...
Ook nog in de gevarenzone, dit huis.



...
In de rode 2 onder 1 kap woont een collega, die zag de halve tuin verdwijnen.

Bij ons in Kinsarvik viel het allemaal wel mee, er was wat wateroverlast op het terrein van de bestekfabriek, en de aan de rivier gelegen camping had wat schade aan de overhangende terrassen.

De terrassen hangen er maar zielig bij........






Steeds meer fietsen?

Of het steeds meer word? Geen idee, maar net als Wilco ging ik ook voorbij de 10.000 km met Bob vandaag. Omdat ook ik maar iets meer dan 10K reed met BOB in 2013 ziet het ernaar uit dat er behoorlijk meer gefietst zal worden dan vorig jaar. De Scott is de 3000 km ook al voorbij dit jaar, maar daar gaat niet veel meer bijkomen als het weer zo blijft.
Nou ja, het gaat nog steeds lekker, dus gewoon doorgaan zo.....

Evaluatie knippermast.

Tja, de knippermast. Werkt naar behoren, en er zijn al door 3 verschillende mensen positieve opmerkingen over  gemaakt. Voornamelijk dat ik nu nog beter zichtbaar ben op de weg, en dat was ook de bedoeling van de montage van het geheel. De 2 keer dat een opgestoken duim uit een autoraam tevoorschijn kwam beschouw ik ook als positief!
De autonomie van de batterij is ook voldoende voorlopig, de lader werkt nog steeds goed, ik beschouw dit project als geslaagd.
Dat het in principe niet mag, ben ik via de blog van Jan en de door Quezzzt gemaakte opmerkingen achter gekomen, maar de politie zwaait nog steeds vriendelijk als ik ze tegenkom, het zal wel gedoogd worden neem ik aan. Ach, ik ben natuurlijk maar een ongevaarlijke gek, wat zouden ze zich ook druk maken?


Andere pedaalemmer.

Niet fietsgerelateerd, maar ter kennisgeving: We zijn veranderd  van 4-wielige pedaalemmer. Waarom? Met enige schaamte moet ik bekennen dat we de Kia gewoon een beetje beu waren........
Een auto van 2010 die 55.000 km gereden heeft is gewoon nog niets mis mee, en kan  nog jaren mee.
Toch wilden we iets anders, diesel hoefde niet meer, ik gebruik het ding enkel als ik nachtdienst heb, en maak veel liever gebruik van de 3-wielige pedaalemmer in de andere diensten.
Na een proefrit in een Ford  Ka, zou dat het worden, maar nadat we bijna rond waren ontstond lichte paniek bij de verkoper toen ik een trekhaak wilde. Kon niet op een Ford  Ka! Ok, dan houd het voor mij op, ik moet gewoon een trekhaak om met hout te kunnen rijden. Dan maar een proefrit gemaakt in de Fiat Panda 4x4, en die viel zeer in de smaak, zeker bij Ina!  Die werd het dus. Opgehaald op 17 oktober, en gelijk maar een ritje naar Buerbreen gemaakt.

"Maidentrip" met de extra wielset op de achterbank.

De weg naar Buerbreen.


Bevalt prima zo'n klein autootje! Klein vierkant doosje met op elke hoek een wiel, je parkeert het waar je wil, draait op een postzegel en bovendien rijdt het ding ook nog prima, we kunnen weer even vooruit!

Tot zover,

Groeten, Adri.

P.S.: Ik plaats nog een paar links naar door anderen gemaakte filmfragmenten over het gebeuren. Filmbeelden zijn nog duidelijker dan foto's.......

https://www.youtube.com/watch?v=fB_-XdGgyYI

https://www.youtube.com/watch?v=a8hOyh2HdB8

https://www.youtube.com/watch?v=adk61bp4lsg

https://www.youtube.com/watch?v=hiH-L9qYrFk

Dat geeft ongeveer een beeld van wat veel water kan doen!






















20 opmerkingen:

  1. Hoi Adri

    Zo'n knipperlicht is in Nederland niet toegestaan maar misschien zijn er in Noorwegen andere regels?

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ik heb het niet uitgezocht, maar meestal lopen ze gewoon met de rest van Europa mee. Zolang er niets van gezegd word rijd ik er gewoon mee verder.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    Jij ook gefeliciteerd met je 10K dit jaar, we volgen elkaar op de voet... En ja, wat betreft die regelgeving, daar moet je je ook niet altijd helemaal aan houden. De kans is groot dat dat in Nederland ook gedoogd wordt.

    Hartelijke groet,

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Bedankt! We volgen inderdaad elkaar op de voet, ook ik lig er wel eens uit als ik nachtdiensten draai, en in de zomer rijd ik regelmatig op de Scott, dan staat BOB ook vaker stil. En regels, ja die zijn plooibaar, zolang het gedoogd word is het goed.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hmm van die wateroverlast komt me nog erg bekend voor.
    In 2005 heb ik met een paar vrienden een week vast gezeten in de Oostenrijkse Alpen (bij de Silvretta) en moet zeggen het heeft toen wel indruk gemaakt.
    's nachts uit je bed gelicht worden omdat het hotel de rivier in dreigde te vallen.
    De rest van de week vast in het dorpje zonder elektra en telefoonontvangst.
    ik weet nog hoe blij ik was dat ik een sms kon versturen naar Sylvia om te zeggen dat alles goed ging met ons maar dat we niet weg konden.


    maar goed een nieuwe koekdoos...
    en wat voor één..die hebben wij ook gehad.. erg leuk en niet te stoppen.
    zie ook: http://www.mijnalbum.nl/Album=7N7N6ILS
    dat was die van ons op een offroad baan bij Rilland. We hadden wel bekijks. :-)
    Nee je hoeft niet bang te zijn dat je vast komt te zitten daar.
    het grootste nadeel is de kleinere tank als je er verder mee gaat rijden.
    Met wintersport met de kinderen erin en de dakkoffer liep deze nog maar 1 op 10 en sta je om de 200 kilometer bij de pomp.
    Nu hebben we (oa) een Lupo 3l TDI... iets zuiniger zeg maar.. maar toch iedere keer als we weer een 4x4 zien rijden....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Richard,

      Ik was inderdaad flink onder de indruk toen ik de rivier zag, zowel in Odda als bij ons in Kinsarvik. Niet te stoppen die natuurkrachten, dat werd ook nu weer eens duidelijk. Het is in Noorwegen ook een gezegde als je een tochtje plant, de natuur is de baas. Klopt precies, als mens moet je gewoon aanpassen aan het weer en de omstandigheden.

      De koektrommel bevalt prima, off-road zijn we nog niet geweest, als we niet vast komen zitten in de sneeuw vind ik het prima. De tank is zeker niet overbemeten, maar verder rijden met bagage doen we toch niet, als de reis verder gaat rijden we met de camper. Omdat ik nu altijd fiets als ik ochtend of middagdienst heb rijd ik enkel nog auto in de nachtdiensten, Benzineverbruik is niet het belangrijkste meer, het is gewoon weer leuk om een auto te hebben waar we plezier aan beleven, ipv de roodhuidige grijze muis die we hiervoor hadden. Prima auto, maar zo saai als de troonrede............

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Met sneeuw rijd ie heel goed wel merk je dan de verhouding.. (blijft meer als voorwiel aandrijver rijden) dus om een beetje overstuur creëren moet je even helpen :-) we hebben er erg veel lol mee gehad en sta er niet raar van te kijken dat er ooit nog wel eens één op de stoep staat.

      Inderdaad de natuur valt niet mee te spotten..
      in ons geval moesten ze de stuwdam deels openen waardoor er veel water door het dal moest komen..tja daar zaten wij dus..
      Zie het filmpje hier onder:
      https://www.youtube.com/watch?v=04ssWdnL4ik
      je vergeet het nooit meer kan ik je zeggen..
      Via een achteringang van het hotel alle waardevolle spullen naar boven gooien van eigenaar en gasten.
      Onze motoren konden we niet meer bij maar gelukkig is het hotel nog gespaard gebleven en kregen we na een par dagen toestemming deze alsnog te ontruimen. (deze moesten via de voorzijde de garage uit) verder van alles voorbij zien drijven huizen, daken, auto's, dieseltanks uit de kelder en elektriciteits palen.

      Verwijderen
    3. Inderdaad om kippevel van te krijgen dit soort beelden. Ik heb in een naschrift ook nog wat links naar filmpjes geplaatst, om een idee te geven.
      Ik kan me goed voorstellen dat je een dergelijke belevenis nooit meer vergeet! Wat een natuurgeweld! Als ik dit bekeek is Odda er nog redelijk goed afgekomen denk ik.......

      En de Panda, dat gaan we waarschijnlijk de komende winter wel beleven hoe dat gaat in de sneeuw.........Wel leuk om te horen van een ervaringsdeskundige dat we een goede keus gemaakt hebben!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Jawel hoor winterbanden er onder en klaar..
      Onze off-road dag was dan ook met standaard winterbanden.

      Verwijderen
    5. De onze werd al afgeleverd op winterbanden, het was maar 2 weken meer tot 1 november en dan moeten de winterbanden in Noorwegen er verplicht onder. Ik vond het de moeite niet om dan nog op zomerbanden te starten en dan na 2 weken ze weer te moeten omleggen naar winterbanden.

      Verwijderen
    6. Dat is zeker zo..
      En sneeuw krijgen jullie toch wel.

      Verwijderen
    7. Ja, de eerste is al gevallen op de toppen, en de temperatuur gaat langzaam zakken. De houtkachel brand al wat vaker nu, het zal me benieuwen hoeveel er deze winter doorgaat.

      Verwijderen
  4. tijd voor de noorse versie van detnepperegner.no?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Leuk idee, maar daar ga ik me niet mee bezig houden. Dat hele idee was opgezet om mensen ervan te overtuigen dat ze best de fiets kunnen nemen naar het werk, omdat het toch bijna nooit regent. En Noren op de fiets krijgen kan je gewoon vergeten, naar het werk toch niet in elk geval.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Tsjonge. Indrukwekkende beelden! En wij zullen al klagen als het eens twee dagen een beetje druppelt... De keren dat ik door een echte plensbui naar of van het werk reed, kan ik na al die jaren nog altijd op één hand tellen.
    En wat die knipperlichten betreft: hier is het ook zo, hoor. Volgens de wegcode mag het helemaal niet, maar in de praktijk loopt het wel los. Je zal eerder geprezen worden omdat je tenminste goed zichtbaar bent, maar het zal maar gebeuren dat je net de verkeerde agent ontmoet... Daarom koos ik voor knipperlichten die wel aan de regels voldoen. De omstandigheden zijn hier ook anders dan bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jan, de afgelopen dagen heb ik al veel profijt gehad van de velomobielkap! Zo'n kap is met dit weer zijn geld meer dan waard. De ravage is enorm langs de rivier in Odda, ik ben blij dat ik niet in die mensen hun schoenen sta........
      Als de knipperlichten me verboden worden maakt dat me niet veel uit, dan verbouw ik het spul op jouw manier, met witte en rode knippers. De kabel ligt er al, de antenne staat, de accu voldoet, dan is het enkel de lampen wisselen in de masttop. Kinderspel!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Ik heb ook ( een ouder model en geen 4x4 ) Panda en inderdaad dat zijn lekkere autootjes. Compact maar toch verbazend ruim van binnen. En heel betrouwbaar volgens de pech statistieken van de ANWB. Ik zag ook dat fabrieken waar robots computergestuurd de hele motor zelf in elkaar zetten en aandraai momenten extreem nauwkeurig meten terwijl ze dat uitvoeren leidt tot een hoge betrouwbaarheid en continue kwaliteit. Aan de andere kant heeft mijn Panda nog steeds een starre achteras wat erg ouderwets is, maar ook weer een hogere belasting aankan. Ik vermoed dat jouw nog modernere Panda dat nog steeds zal hebben maar dat is in jouw geval ( 4x4 en trekhaak ) alleen maar gunstig. Bedrijfsbusjes hebben immers ook een starre achteras.

    Wel zie je voor en achter schijfremmen door de velgen wat wel wat luxer is maar in de bergen gunstiger dan trommels.

    Jij zult in een 4x4 wel geen tweepittertje met turbo hebben die in die nieuwe modellen zijn intrede heeft gedaan ? Of toch wel want die schijnen gewoon net zo veel vermogen te geven als een groter blokje ( 1200 cc ? ) zonder turbo.

    Kek autootje hoor. Ik ben zelfs een beetje jaloers :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      In Noorwegen zijjn kleine auto's niet geweldig populair, de meesten rijden het liefst in een "familieauto" (lees: stationwagen) of een SUV, meestal 4 WD. In steden zie je wat meer kleintjes. Om die reden voert Fiat in Noorwegen enkel het 4x4 model, alle andere modellen worden hier niet officieel ingevoerd.
      En de Panda 4x4 die het meest verkocht word hier is de All Inclusive, dus met alle opties. En jawel, het enige motortje dat geleverd word is 875 cc Twinair Turbo 2 cilinder, en die heeft inderdaad met 86 pk meer dan genoeg vermogen.
      Ina was er gelijk helemaal verliefd op bij de eerste proefrit, het wagentje rijd werkelijk verbluffend makkelijk, en loopt als op rails, om maar even in jouw vakgebied te blijven.☺
      Nadeel is de prijs, maar dat is bij alle in Noorwegen gekochte auto's zo, het verschil met Nederland bedraagt maar liefst € 9000,--!!! in mijn nadeel uiteraard..........Belastingen heffen kunnen ze hier ook heel goed!
      En een beetje jaloers? Tja, we hebben het goed, en genieten ervan. Hard ervoor werken moeten we ook allebei, dus onszelf iets gunnen af en toe moet dan ook kunnen denk ik?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Uiteraard Adri....zeker als ik lees dat jij nachtdiensten hebt van 12 uur. Ik vind die van 8 uur nachtdienst die ik moet draaien al lang :-) en ja daar mag zeker waten tegenover staan.

      Ik bedoelde beetje jaloers als compliment, je hebt daar een mooi autootje ! En niet vanwege prestige, maar wat je met zo'n autootje kunt doen...

      Verwijderen
    3. Ha, dan had ik het toch goed begrepen! Het is wel een beetje decadent om na 4 jaar een goede auto in te ruilen omdat je het ding beu bent, ik weet het.......Maar dat deden we in NL eigenlijk ook altijd al. De nachtdiensten van 12 uur zijn in het weekend, door de weeks zijn het 2x8 uurs diensten. Ook de ochtenddiensten in het weekend zijn 12 uur.
      En prestige? Dat hebben we nooit gehad met een auto, het moest ons gewoon bevallen, het liefst reden we een klein model, dat brengt je ook overal, en is op alle vlakken goedkoper dan een grote auto.
      Van die typische BMW en Mercedes rijders vind ik altijd een beetje zielig, wat moeten die bewijzen? Of compenseren? ☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen