Overstekend wild...........
Zoals aangegeven in mijn vorige post, had ik een aanrijding bij het naar huis fietsen na de middagdienst.Het vertrek van het werk was om 23.15h, donker natuurlijk en lichte regenval. Niet genoeg om de kap erop te zetten, ik ben immers niet van peperkoek!
Het ging best lekker, het tempo zat er goed in, na het korte klimmetje aan de voormalige vruchtopslag bij Øvre Børve zette ik weer goed aan en kwam op een tempo van circa 37 km/h aan het bochtige stuk na de afslag Øvre Børve. Alle verlichting had ik aan, de 2 Strada koplampen plus naast elke spiegel een Chinees lichtkanon. Net na waar de rotswand aan de rechterzijde stopt en de glooiende boshelling begint springt er vanuit het niets een hert in mijn lichten, komend van links.
Ik grijp m'n remgreep maar ben te laat, het hert steekt vlak voor me over, maar gelijk erachter komt er nog een, en die tikt met de achterpoot de neus van BOB aan terwijl ik in mijn remmen knijp.
Een harde klap, en gelijk vliegt m'n ketting eraf. De fiets rolt uit, en ik ga op de iets verder liggende parkeerplaats even inspecteren en de ketting terug opleggen.
Ondertussen heb ik al gezien dat de verlichting los in de Strada neus bungelt.
Na opleggen van de ketting en een korte inspectie kan ik verder fietsen, de lichtkanonnen geven licht genoeg om veilig thuis te kunnen komen. Het lekkere tempo is er wel helemaal uit nu, maar goed, ik kom heelhuids thuis.
Hoe het met het hert afgelopen is? Geen idee, ik ben niet meer gaan kijken, ik neem aan dat het beestje doorgelopen is en toevlucht heeft gevonden in het bos.
Waarom er zoveel herten te zien zijn de laatste tijd heeft een heel eenvoudige verklaring, het heeft grote hoeveelheden gesneeuwd in de hogere strook deze winter, en het blijft vrij lang koud.
De herten hebben zodoende moeite om hun kostje bij elkaar te scharrelen op de hoogte waar ze normaal lopen. Lager gelegen weilanden en open plekken hebben al een frisse nieuwe grasmat gekregen ondertussen, dus de honger trekt de herten naar de plaatsen met sappig groen gras, natuurlijk onder beschutting van de duisternis.
In een studie in Noorwegen is vastgesteld dat er tussen 1970 en 2007 maar liefst 138.305 aanrijdingen met wild plaatsvonden, dat zijn dan de geregistreerde gevallen waar het aangereden dier dood was of afgemaakt moest worden vanwege de opgelopen schade. Dat wil zeggen gemiddeld 3737 gevallen per jaar! De studie betrof dan de wildsoorten eland, hert, damhert en rendier.
Of dit het eerste geval van een aanrijding van een hert met een velomobiel betreft weet ik niet, maar het zou mogelijk zijn...........
Ina moest wel gelijk lachen, een hert aangereden? Met een fiets? Geen dagelijkse kost, ook niet in Noorwegen!
Desalniettemin ben ik er toch goed vanaf gekomen, want als je dat beest onderuit rijdt, en het valt op de Strada neus dan was de schade aanzienlijk groter geweest!
Nu we er toch zijn,
De schade:
De foto's laten het zien,-de lampsteun los door de klap;
-het tussenstukje tussen de lampen bijna helemaal weg;
-deukje naast de linker koplamp;
-scheur bij de rechter richtingaanwijzers;
-scheur links naast de linkerlamp;
-scheur en gelcoat weg iets onder de laatst genoemde schade.
Aanpak:
Gelijk op donderdagmorgen begonnen, omdat de plaats bij de lampen slecht bereikbaar was via de voetengaten de top losgemaakt en verwijderd.Weer maar eens "topless". |
Daarna begonnen met lamineren van carbonlapjes aan de binnenzijde van de scheuren, en volgens de ondertussen maar al te bekende procedure de fiets inpakken, kacheltje erin en afdekken.
Met goed isoleren kwam het kacheltje met minimaal verwarmen op een temperatuur tussen de 30 en 38 ºC, zodat het laminaat op vrijdag al goed uitgehard was.
Oogjes toe.......... |
Rechter richting aanwijzers losgemaakt om een reparatie lapje te kunnen plakken. |
Lampgaten vanaf de binnenkant. |
Ingepakt. |
En bakken maar.......... |
Gelijk de kabel van de hoogteverstelling van de lampen vervangen, die verstelling werkte al een tijd niet meer. De kabel was op het midden gerafeld, dus bleef hangen in de buitenkabel. Nu is het weer in orde.
"Stekels" gladgeschuurd. |
Voorzijde geschuurd. |
Gaten weer open gemaakt. |
Lampsteun inlijmen. |
Het enige wat nog rest is wat reflectiemateriaal bijplakken op de plaatsen waar dat weg geschuurd is.
Plamuren. |
Schuren. |
Verf erop. |
Tot zover,
Groeten, Adri.
dat heb je netjes opgelost Adri
BeantwoordenVerwijderenBedankt Marcel!
VerwijderenZo, dat is voorwaar geen kattepies! Dat hert zal wel denken de volgende keer: ik had hem toch een flinke rotschop verkocht en er is niets meer van te zien!
BeantwoordenVerwijderenMaar, snel weer de oude, die Bob. Dat is wat anders dan wat wij gisteren gedaan hebben, maar gelukkig rijd ik nooit een hert aan!
Wat die beestjes denken weet ik niet Casper..........Maar ja, als ik dan weer nodig moet repareren gaat dat liefst zo snel mogelijk, want een stilstaande BOB maakt me niet vrolijk!
VerwijderenDag Adri,
BeantwoordenVerwijderenOver BoB kan je inmiddels een boek schrijven. Al zijn dit wel de hoofdstukken die minder grappig zijn om mee te maken en achteraf om kan lachen.
Met de racefiets had je waarschijnlijk onderuit gegaan ... maar het is goed afgelopen en in schade repareren kunnen ze in Noorwegen nog wat van je leren :) Groet Cees
Dag Cees,
VerwijderenDit blog is eigenlijk ook een soort boek, een BOB dagboek. Al gaat het niet altijd over BOB.......
Deze hoofdstukken had ik inderdaad liever niet geschreven, maar soms is een ongelukje of een kleine reparatie niet te vermijden. Dan heb ik weer stof voor een berichtje, dat is dan de positieve manier om er naar te kijken.
De racefiets gebruik ik enkel overdag, of 's avonds met de fietsgroep, in elk geval enkel als het daglicht is. Woon-werk verkeer gaat uitsluitend met BOB of met de Fiat indien de Strada niet beschikbaar is of als ik nachtdiensten loop.
Bij een racefiets val op dit punt had ik zelf ook wel schade gehad waarschijnelijk, nu niet gelukkig. :-))
Ondertussen begin ik naar m'n gevoel iets te veel ervaring te krijgen met dat schade repareren.............dat zou best wat minder mogen! :-))
Groeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenIk had je 22 maart nog zo gewaarschuwd niet tegen zo'n hert aan te rijden, doet hij het toch ;-)
Ik had al zo'n vermoeden toen je het over een bulbar had in je vorige bericht
Groeten, Andre
Hoi André,
VerwijderenJe had inderdaad gewaarschuwd, en ik antwoorde ook dat ik liever geen herten op de Strada had, omdat die daar niet van zou opknappen......
Gebeurd het toch inderdaad!
Jammer maar helaas, het leed is weer geleden, we sukkelen weer verder.
Die bullbar was wel een hint in de goede richting, dat had je goed gezien.
Groeten, Adri.
Hoi Adri, je heb het er weer goed vanaf gebracht! Ik kan mij voorstellen dat het een fikse klap kan zijn. Ziet er in ieder geval weer mooi uit!
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wilco
Hoi Wilco,
VerwijderenGelukkig liep het ook nu weer goed af! Ik was ook verbaasd dat een eigenlijk klein uitziende aanrijding nog redelijk wat schade veroorzaakte.
Nou ja, het is weer gemaakt, en ik fiets weer, niet van dichtbij komen kijken, want dan zie je dat het niet echt heel mooi is.........:-))
Groeten, Adri.
Oei ik was er al bang voor dat het zo iets zou zijn.
BeantwoordenVerwijderenZonde... al had ik een kleiner beest verwacht.. en beesten genoeg daar in de bossen.
Tja Richard, ik verzin het ook niet, het springt gewoon recht voor je fiets op de weg en het overkomt je...........
VerwijderenBeesten genoeg inderdaad, gelukkig hebben we hier geen overvloed aan elanden, die zijn nog groter!
Groeten, Adri.
Lichtkanonnen en herten gaan niet zo goed samen, dat is de werkwijze van stropers :-)))
BeantwoordenVerwijderenZo te zien was de schade wederom van dien aard dat het je vooral tijd heeft gekost. Ik ben weleens benieuwd welk effect dat heeft op je plannen de Strada mogelijk te vervangen. Nieuwere modellen velomobiel zijn vaak nog 2000 euro in nieuwprijs duurder en net zo schadegevoelig....de eerste schade zal dan zeker weer een verschrikkelijke teleurstelling zijn...
Is het niet wat om je Strada uit te rusten met carbon ( en schuim gevulde ) verstevigings spanten/ribben als je hem toch zo uit elkaar haalt met top eraf ? De Strada wordt er stijver van wat je iets kan helpen met klimmen ( minder trapenergie de bewegende body in ) en een volgende schade zou beperkten kunnen blijven ( ligt eraan hoe en waar je de verstevigingsribben bouwt en waar je schade neemt )
Nieuwe velomobielen gaan je dat niet geven.....je oude Strada kan je dat wel geven en het kan beargumenteerd worden met je schadeverleden dat je het nodig hebt :-))
Hoi Quezzzt,
VerwijderenJa, het kost alleen wat tijd, en die tijd had ik liever gedeeltelijk gebruikt om te fietsen..........
Vervangen zit er voorlopig nog niet in, de Strada is aangeschaft met het idee om er 5 jaar gebruik van te maken, en die wil ik proberen vol te maken.
Zoals je zelf ooit opmerkte, en ondertussen hebt ervaren, is schade moeilijk te ontgaan, en elke eerste schade vind je zonde uiteraard.
Maar rondkijken en hier en daar een proefrit maken is gewoon leuk om te doen, dus waarom niet?
De ribben had ik ook al eens aan gedacht, dat zou inderdaad geen overbodige luxe zijn in mijn geval. Iets meer gewicht, wel veiliger.
We zien wel.........
Groeten, Adri.
Ik denk dat het gewicht van carbon ribben met schuimvulling vreselijk zal meevallen :-))) Een aantal tientallen grammetjes ?
VerwijderenDaarintegen gaat de huid waar de ribben onder zitten minder makkelijk zover ingedrukt worden dat het kapot scheurt. En jij zit ietsje veiliger omdat je velomobiel net is meer bots/rol energie aankan zonder te desintegreren....
Ja, toch maar eens serieus gaan overwegen inderdaad, die paar gram extra maakt nu ook niet meer uit..........
VerwijderenNetjes opgelost weer!
BeantwoordenVerwijderenMijn voorzichtige inschatting is wel dat de schade aan de carrosserie kleiner geweest zou zijn aan een Rotovelo. Maar dat is moeilijk precies na te gaan...
Er wordt wel eens geadverteerd met ultrasoon verschrikkers tegen overstekend wild. Bedoeld voor in de auto.
Bedankt Mick!
VerwijderenZou wel eens goed kunnen, maar ja, ik rijd rond met een Strada, geen Rotovelo. De Rotovelo heeft weer wel een paar andere nadelen, zoals een open ketting...........
Die ultrasoon verschrikkers heb ik nog niet van gehoord, zal eens kijken wat er op het net te vinden is.
Groeten, Adri.
Volgens de Wikipedia zijn er in Nederlands zo'n 6000 wildaanrijdingen per jaar. Nu woon ik op de mooie Veluwe maar op een wild zwijn of hert of ree voor de fiets zit ik ook niet te wachten. 'T lijkt me behoorlijk schrikken. Gelukkig liep het relatief goed af. Er was denk ik niets wat je had kunnen doen om het te vermijden. Je komt relatief geruisloos aan en ineens is er dan een boel licht. Gewoon pech denk ik...
BeantwoordenVerwijderengroet
Paul
Dat is inderdaad veel, nu rijden er in Nederland ook een stuk meer auto's....... Maar het staat goed beschreven in de Wikipedia, het kan levensgevaarlijk zijn, ook in Noorwegen vallen er jaarlijks mensenlevens te betreuren omdat er weer eens een eland via de voorruit naar binnen komt vallen bij een aanrijding. Moet je niet aan denken dat er zoiets op de neus van de Strada valt!
VerwijderenHet liep nu inderdaad goed af. Ik denk ook niet dat ik veel had kunnen doen om dit ongeval te vermijden. Maar weer gewoon verder sukkelen en er het beste van hopen.......
Groeten, Adri.
Zo'n formaat van wild kom ik onderweg nooit tegen! Konijnen, ja en af en toe een eekhoorn. Dat is het zowat, gelukkig.
BeantwoordenVerwijderenJe bent ondertussen al een heuse expert wat herstellingen van het koetswerk betreft. De reden mag dan niet zo leuk zijn, gelukkig heb je er al voldoende ervaring mee om het op korte tijd te fiksen.
Toch maar naar de WAW kijken als opvolger? Die aramidehuid kan wel tegen een stootje ;-)
Hier zien we regelmatig wild, ook vaak vossen, en zoals ik beschreef in de post, veel herten de laatste tijd. En die kwam ik echt tegen nu...........
VerwijderenHet fiksen van het koetswerk begint helaas al bijna routine te worden.
De WAW gaat zeker proefgereden worden, maar een opvolger staat nog niet vast, ook niet wanneer dat zal gebeuren. Een WAW is zeker makkelijker om aan te werken indien nodig, de neus en staart zijn er in een ogenblik af, en dan kan je overal goed bij.
We zien wel wat het word als het zover komt.......
Groeten, Adri.
Adrie,
BeantwoordenVerwijderenMaar goed dat er geen beren rondlopen in Noorwegen :-)
Maar jammer wel weer. Overigens mooi gefikst weer.
Groet
Rudolf.
Hoi Rudolf,
VerwijderenEr lopen wel beren rond in Noorwegen, maar gelukkig niet in de streek waar wij wonen! Waarschijnelijk zou Ina me dan verbieden om nog een meter te fietsen.........
Jammer ja, maar weinig aan te doen, opknappen en verder hobbelen maar, en het beste er van hopen.....
Groeten, Adri.
Terecht van Ina, ik lees net dat beren wel 50 to 60 km/u kunnen halen. Dat lukt je met de velomobiel maar net an dan... Hoewel je natuurlijk een stok achter de deur hebt :-)
VerwijderenLukt met een velomobiel maar net an..........Dat gaat er dan helemaal aan liggen hoe de hellingshoek van de weg op dat moment is, gaat het ook maar iets omhoog is het gewoon einde oefening met een beer achter je aan............En die stok achter de deur? Gaat niet veel helpen ben ik bang, van die "stok" van mij zal geen berin bang worden.......:-))
VerwijderenGroeten, Adri.
Du er meget mere uheldig end mig, kan jeg jo læse på din blog. Dine reparationer ser godt ud, også denne gang. Mon ikke dine uheld for en pause nu? Det håber jeg.
BeantwoordenVerwijderenHilsen Søren/Velostarda
Ja, mer uheldig angænde små skader på Strada, det stemmer. Jeg håper også at det blir en pause for uflaksen nå, jeg blir litt lei de reparasjoner!
VerwijderenMye bedre med kun sykling!
Hilsen, Adri.