zaterdag 15 augustus 2015

Kleine dingen.

Zomaar wat kleine dingen...

Zomaar een paar kleinigheden, veel spannende zaken gebeuren er niet de laatste tijd. Los dan van de verkeerssituatie af en toe, soms lijkt het echt wel "Wild West" op de wegen hier......
Je zou denken die mensen hebben vakantie, dus alle tijd van de wereld, maar niets is minder waar, ze lijken nog meer haast te hebben dan anders.
Sommige (beroeps)chauffeurs verdienen een pluim op de hoed, die houden rekening met fietsers, en wachten netjes tot er gelegenheid is om veilig te passeren. Anderen zijn het niet waard om een rijbewijs te hebben, vorige week nog een chauffeur van een Duitse vakantiebus, komt gewoon voorbij in een onoverzichtelijke bocht, de plotseling opduikende tegenligger moest vol in de remmen en helemaal stoppen om een ongeval te voorkomen! Zo iemand heeft 40 tot 50 mensen achter z'n rug zitten, dat is toch wel een verantwoording zou ik denken, maar hij niet blijkbaar............
En zo kan ik nog wel een tiental voorvallen van dergelijke strekking opschrijven, droevig eigenlijk.....

Kraakjes vooronder.

Al een paar weken geleden vielen me ineens wat kraakgeluiden op uit het vooronder, vooral goed hoorbaar tijdens klimmen.
Ik had een vermoeden, dus even de fiets op de kant en de bladbouten controleren. Inderdaad, er zaten er 2 wat los. Om ze goed aan te kunnen draaien haalde ik even het crankstel eruit, en zette ze goed vast. Bij terug monteren van het crankstel liep de ketting er natuurlijk van achter ook weer af, zodat het kapje eraf moest om de ketting achter weer op de cassette te krijgen.
Mooie gelegenheid om de versnellingskabel te bekijken, en die zag er nog prima uit!
De kraakjes waren weg, dus dat was opgelost.

Kabelbreuk.

Maandag na het werk naar huis fietsend was ik lekker op gang, en reed met zo'n 40 km/u langs Skutenes, en wilde terugschakelen omdat er wat vals plat aankwam. Helaas, ik kon draaien wat ik wilde, maar er gebeurde niets met de versnellingen. Duidelijk, dan is de kabel gebroken.......diezelfde kabel die er een week daarvoor nog prima uitzag!
Nou heb ik materiaal bij me, en ook een extra versnellingskabel, maar ik besloot toch om te proberen om thuis te komen, dat werkt gewoon wat fijner, en dan sta je ook niet bezweet aan de kant van de weg te sukkelen.
Met de 12 achter had ik voor de keuze uit een 53, een 40, of een 30 tandwiel. Al op de eerste helling kwam ik erachter dat de 30 niet ging, dan is de ketting te slap en gaat overslaan op de cassette. Dan maar op 40x12 naar boven, het viel niet mee maar lukte toch.
Zelfs de 2 km lange klim bij Lutro kwam ik op, al was het beentempo daar wel heel laag.........., op het steilste stukje zag ik nog 12 omwentelingen op de candansmeter........
De laatste 400 meter naar huis werden te gek, 13% ging niet op 40x12........Dan maar even een stukje duwen.........
Na douchen en eten wist ik wat te doen in elk geval...........

Zere benen.........

Op dinsdag weer in de ochtenddienst, met de fiets natuurlijk, die stond weer bedrijfsklaar! Wel voelde ik de bovenbeenspieren, de "krachttraining" van maandag zat er nog in........
Gewoon rustig naar het werk fietsen, dan gaat het best. Na het werk weer huiswaarts, en ondanks m'n voornemen om het rustig aan te doen ging het gelijk zo lekker dat het tempo ongemerkt toch flink omhoog ging.
Tot m'n verbazing had ik bij thuiskomst een gemiddelde van 30,5 km/u, en dat was al een hele tijd geleden dat ik dat gezien had!
Misschien toch goed zo'n ongeplande krachttraining tussendoor?

Batterijen repareren.

Van de 5 batterijen die in gebruik zijn voor mijn bijzetlampen naast de spiegels, waren er maar 2 meer in werkende  staat. Tijd voor een check dus, want ik heb graag wat op reserve..........
Open maken en kijken leverde bij de eerste al gelijk een oorzaak van het probleem op, er was een contact doorgeroest.
Draadje er tussen solderen, testen, en vaststellen dat het weer werkt!
Ben ik altijd een beetje blij achteraf...........

Contact doorgeroest........

Kabeltje ertussen solderen en het spul werkt weer......

 Dat was de eerste, morgen of zo maar eens kijken naar de andere, misschien zijn die ook weer op gang te krijgen.........

Update zondag: De andere batterijen werken ook weer naar behoren, een had een slecht contact plus een slecht werkende stekker, de laatste had ook een slechte stekker. Het contactje opnieuw gesoldeerd, en bij beiden de stekkers vervangen door molex contacten. Aanpassen van de laders met een molex contact en alles werkt weer naar tevredenheid! Uiteraard moet ik nu ook nog de aansluitingen op de lampen veranderen in molex, dan past alles weer naadloos op elkaar.

Contactje opnieuw solderen.

Nummer 2 gemaakt en aan de lader.

Beiden weer ingepakt en van nieuwe stekkers voorzien.


Tot zover,

Groeten, Adri.

13 opmerkingen:

  1. weer lekker bezig...vlak land heeft zo nu en dan zijn voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat je niet persé spijkerbanden nodig hebt in de winter bijvoorbeeld.........

      Verwijderen
  2. Mooi toch, zo'n rustige periode? Kan je al die kleine ongemakken voor de winter repareren....
    Zo is het hier vandaag de eerste regenachtige dag sinds tijden. Achterstallige zaken worden dan gedaan.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Casper, daar ben ik ook mee bezig! En er staat nog meer op het programma......

      Verwijderen
  3. Bladbouten zeg je ?

    Dat is een goeie...nog niet zelf daarop gekomen en bij mij kraakt daar ook wat. Niet op 1 punt in de draaicyclus dus het is volgens mij niet de trapas dit keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan goed bij jouw ook zo zijn, het verschil is soms moeilijk te horen. Ik heb het bij een racefiets ook wel eens gehad, en het is makkelijk te controleren en snel opgelost.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri
    Hier heb ik de zelfde problemen maar dan met Duitse fietsers
    Alles wat in Duitsland (in Nederland zijn de regels bijna het zelfde) word hier gewoon gedaan, links rijden, uitwijken??, hoezo?
    Later met een Duitse met interesse voor mijn fiets hier over gesproken, blijken de Meeste Duitsers te denken dat hier alles is toegestaan op de fiets, tja
    Hopelijk snel weer een hittegolf, is het fietspad weer leeg ;-)

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Tja, sommigen gedragen zich echt niet als het "Herrenvolk", maar dat komt ook voor bij anderen dan Duitsers helaas.........
      Vanaf maandag zijn de Noorse vakantie's voorbij, dan gaat het al een stuk rustiger worden op de wegen! :-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Ik heb onlangs de voorderailleurkabel vervangen. Dat is bij de Limit veel lastiger dan bij een Strada. Daarentegen heb ik door inbouw van een gemodificeerde dualdrive wel de mogelijkheid vanuit stilstand terug te schakelen en 30 % minder verzet te kiezen op die tussennaaf. Vind maar eens een vm waarin dat ook kan ;-)
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb met iets vergelijkbaars proefgereden in Dronten, een WAW 4 met SRAM Dualdrive. Het is inderdaad heel fijn om in stilstand terug te kunnen schakelen en op een kleine versnelling weg te kunnen rijden! Het is dus wel mogelijk om een dergelijke VM te vinden...........;-)

      Verwijderen
    2. Hoi adri
      De oude alleweder van mij had een rohloffnaaf en de mango en de orca dacht ik ook
      zo ver hoef je niet te zoeken

      Groeten, Andre

      Verwijderen
    3. en nog vergeten, mijn Strada met M-D
      Met 22T voor kun je nog in je hoogst achter weg komen

      andre

      Verwijderen
    4. Hoi André,

      Klopt natuurlijk helemaal, daarmee kan je ook prima in stilstand schakelen! Daar denk je dan in eerste instantie niet aan....
      En inderdaad ook een Mountain Drive werkt ideaal om stilstaande te schakelen, ik heb op CV een korte proefrit gemaakt met de kale QV van Velomobiel en dat schakelt ook prima in stilstand.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen