Wisselen achterwiellagers.
Mijn vorige bericht eindigde met onze thuiskomst op 3 september 's avonds, met prachtig zonnig weer. Dat mooie weer heeft het volgehouden tot vandaag, de eerste regen viel laat in de avond gisteren. Mooi weer komt nooit ongelegen, maar nu zeker niet, want de Scott moest toch zeker een paar dagen gebruikt worden om te fietsen.
Zoals beschreven in mijn post "Nog meer kleine dingen........." had BOB waarschijnlijk kapotte achterwiellagers, en tijdens onze week afwezigheid waren ondertussen de bestelde lagers en achteras in de bus gevallen.
Aan het werk dus, volgens de bekende procedure.
Stradakont omhoog, kapje eraf, demper losmaken, achterwiel laten zakken, contramoer en wielmoer eraf draaien, wieldoekje links eraf, M-8 bout eruit draaien en de astrekker erop.
Had ik al eens eerder gedaan, en dat ging toen van een leien dakje, de achteras kwam er toen op het gemak uit. Nu ging het ronduit moeizaam, en het draaide zwaar. Ook waren er wat vreemde geluiden hoorbaar. Om kort te zijn, na een drietal centimeters zat het geheel muurvast, de lange moer op de astrekker ging geen kant meer op.........Nou ja, los draaien ging gelukkig nog wel, maar dan kwam de trekker gewoon van de as af. Even de schuur in en kijken wat er mis is..........
Gereedmaken. |
Astrekker erop. |
Tegenslag.
Controle wees uit dat de lange moer inderdaad muurvast op de draad van de trekker zat, en met geen geweld te draaien viel. Probleempje dus.......... Even kijken er ligt vast nog wel ergens een stuk M-8 draadeind...........Ja, daar is het al, dan maar zelf een alternatieve trekker in elkaar bakken.......De lange moer op het uiteinde van de astrekker komt er redelijk makkelijk af, dan een stukje M-8 draadeind op maat afzagen en de lange moer met snelhardende epoxylijm erop lijmen. Na de hardingstijd de astrekker in elkaar zetten en weer aan de gang. Nu is de moer om aan te draaien natuurlijk een stuk kleiner, eens kijken of het nu lukt.
Het kapotte draadeind boven, met de lange moer er nog op. De nieuwe trekker ligt onder, de lijm op de moer is aan het uitharden. |
As eruit uiteindelijk! |
Met het nodige beleid en tussentijdse controle lukt het nu wel om de as uit de achterbrug te krijgen, de alternatieve astrekker overleeft het gelukkig!
Wiel eruit, derailleur eraf schroeven en dan de achterbrug los draaien. Dat kost dan allemaal maar vijf minuten, de as trekken duurde heel wat langer!
Ook de ketting controleer ik, met een BBB kettingmeter, en die laat gelijk zien dat de ketting tot op de draad versleten is, die zal dus ook vervangen worden, net als de cassette en het freewheel.
Of het veel of weinig kilometers zijn om die ketting te vervangen houd ik me niet mee bezig, versleten is versleten, en bij mij is dat dan blijkbaar na 31.500 km..........
De cassette neem ik dan gelijk ook mee, dat is een gewoonte die ik ook bij de racefiets heb, dan heb je nooit problemen met overslaan over de tandwielen. Het freewheel geeft nog geen problemen, maar ik heb al gelezen dat het kan voorkomen rond deze kilometerstand, dus gelijk maar vernieuwen, want voorkomen is beter dan genezen. Onderweg stranden met een kapot freewheel is ook niet alles.........
Achterbrug eruit. |
Volgende dag.
's Morgens gaan eerst de fietsen op de drager achter de Panda, en rijden we naar Bu, waar we parkeren. Fietsen eraf en over de Hardangerbrug naar de overkant van het fjord, en dan fietsen we een heel stuk richting Tjoflot, we stoppen halverwege tussen Djønno en Tjoflot op een mooi plekje aan het water en drinken er onze koffie. Lekker in de zon, en met een leuk uitzicht........ook Ward gaat er lekker bij liggen.Héhé, effe ligge........... |
Dit soort uitstapjes word je moe van als "heertje op leeftijd".......... |
Uitzichtje tijdens de koffiepauze. |
Na de koffie fietsen we terug en gaan weer naar huis. Dan eten en verkleden, de Scott moet ook nog even "luchten". 's Avonds verdwijn ik nog even in de schuur om de lagers uit de achterbrug te halen.
Segeerring eruit. |
Ring, lagers en tussenbus. |
Het gebruikte materiaal. |
Weer een dag verder........
De volgende morgen is het tijd om te proberen de nieuwe lagers op hun plaats te krijgen. Ik ben in het bezit van een lagerpers, een Park Tool HHP-3, die zeer geschikt is om bijvoorbeeld Press Fit bottom brackets of balhoofdcups te persen. De pers is al eens gebruikt om in de vorige Scott een nieuw balhoofdstel te persen, dat ging toen vlekkeloos........ De pers heeft echter een as van 16 mm dik, dus dat gaat niet lukken met deze lagers. Nou is een lagerpersje eenvoudig zelf te maken van een stuk draadeind en wat grote ringen, dus zo gedacht, zo gedaan. Een stuk M-10 draadeind past wel door het 15 mm gat in de lagers, en grote ringen heb ik ook.Lagerpers in wording. |
En klaar. |
Op weg naar binnen..... |
Hier is maar één oplossing, een nieuwe achterbrug......... Een telefoontje naar Velomobiel en dezelfde dag word er een nieuwe brug opgestuurd, met ingeperste lagers uiteraard.......
Dat word wachten tot het spul binnenkomt voor BOB weer op de weg komt.............Helaas, het is niet anders.
Kapot......... |
Nog wat andere zaken.
Naast die lagers stonden er nog wat andere kleinigheden op de "to do" lijst, onder meer het vernieuwen van de handvatten, nieuwe wieldoekjes voor, schoonmaken van de kettingbuizen, richten van de wielen en vervangen van de veren in de voorpoten.Het nieuwe freewheel met paddenstoel maak ik gereed voor gebruik door er een nieuwe cassette op te draaien, deze keer kies ik voor een 11-32 variant, iets minder steil dan de gebruikte 12-36, maar ik weet dat ik op de steilste hellingen op m'n woon-werk route ook op 30-32 boven kom. Bovendien schakelt het wat lekkerder met een wat vlakkere cassette, de tussenstappen zijn dan net wat kleiner in het meest gebruikte gebied.
De nieuwe handvatten zitten er al op, heerlijk, net of heel je stuur nieuw is en bovendien blijft het stuur weer makkelijker achter de rand hangen bij in/uitstappen.
De wieldoekjes op zich waren nog redelijk, maar de hoepels al 2 keer gerepareerd, en echt niet meer te redden. Je kan natuurlijk makkelijk zonder doekjes rijden, maar het ziet er wat strakker uit met......
Nu de ketting er toch uit ligt kunnen de kettingbuizen ook eens schoongemaakt worden, een lange ijzerdraad er door heen steken, en doekje drenken in de ontvetter en met een lusje vast maken aan de ijzerdraad, er door heen trekken en je hebt het grootste gedeelte van het vuil mee.
Het achterste stuk buis aan de derailleur hangt helemaal aan flarden, dus vervang ik dat stuk door een stukje tuinslang....
Zal ook wel werken...... |
Dan is het tijd om de wielen weer eens grondig na te richten, het rechtervoorwiel had al een tijd een klein slingertje, en ook het achterwiel moest eens gericht worden.
Het achterwiel had een slinger die er slecht uit wilde, dus draaide ik gewoon alle spaken los, en begon helemaal van begin af opnieuw. Zoals Jan laatst al opmerkte in zijn post, het is best leuk werk om een wiel te richten. Ook ik heb al eens een nieuwe velg geplaatst in een achterwiel, op dezelfde manier als Jan al eerder eens beschreven heeft. Geeft best voldoening als je dan na je bezigheden een mooi recht wiel in handen hebt. Vorig jaar had mijn achtervelg eens een goede opdonder gehad, en was zo krom dat het niet meer gericht kon worden. Ik kon nog fietsen maar het wiel liep aan bij bochten naar links. Een nieuw wiel besteld bij Velomobiel, en dit gemonteerd. Een velg besteld in Noorwegen en die op het gemak overgezet, dus nu heb ik een reserve achterwiel.........
Wiel richten in de Park Tool TS 2.2 |
Mijn zelf gespaakte Mavic 317 velg. |
Om het "schommelen" of "wiegen" tijdens hard aanzetten te beperken ga ik ook andere veren in de voorpoten monteren, daar heb ik goede kritieken van gelezen bij een aantal medebloggers. Ook bij mij gaan er de stugge rode veren in.
Tevens worden gelijk de rubber ringen in en buiten de fiets vervangen.
Simpel, poot eraf, open maken, demper eruit, veren eruit, nieuwe veer erin, demper erin, dicht maken en poot terug plaatsen in de fiets.
Poot eraf........ |
Open gemaakt...... |
Stugge rode veer er in en terug monteren. |
Verstijving........ |
Tot zover,
Groeten, Adri.
Tjonge, je kan wel een velomobielservice Noorwegen beginnen, maar wel mooi en ook noodzakelijk dat je alles zelf kan maken.
BeantwoordenVerwijderenVeel te veel eer Piet! Ik ben een goed bedoelende amateur die zelf een beetje zijn fietsen onderhoud, en zoals je kon lezen gaat er helaas ook wel eens wat mis.........., geen schande, maar wel jammer dat het niet gelukt is deze keer.
VerwijderenVolgende keer beter denk ik dan maar!
Groeten, Adri.
Tjonge Adri, begin je met lagers, eindig je met groot onderhoud, maar als ketting en cassette versleten zijn, dan neem je toch ook de bladen voor mee. Alles in op elkaar ingelopen, nu gaat je nieuwe ketting snel slijten!
BeantwoordenVerwijderenHallo Peter,
VerwijderenDe ketting was inderdaad goed versleten, de cassette tandwielen vielen me eigenlijk nog mee, maar uit voorzorg vervang ik die ook. De ovalen zijn "pas" circa 18.000 km gebruikt (sinds februari 2014) en zien er dan ook nog prima uit. Ik gok er op dat er geen problemen zullen ontstaan, vroeger met de racefiets ging er jaarlijks een nieuwe ketting en cassette op, na circa 8.000 km, en de voorbladen gingen meestal een jaar of 3 mee. Gebaseerd op die ervaring laat ik de voorbladen nog even zitten.
Groeten, Adri.
Adri, bedankt voor je uitvoerige verslag. Ik probeer ook zelf het onderhoud te doen en dan is het fijn om bij problemen terug te kunnen vallen op ervaringen van anderen.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Reinier
Graag gedaan Reinier! Ook ik haal veel uit de ervaringen van anderen, ik ben natuurlijk ook nog maar een beginnende velomobielrijder met m'n 31.000 km, dus neem ik alle tips ook met dank aan!
VerwijderenAls een ander wat heeft aan mijn beschrijvingen is dat natuurlijk prima!
Groeten, Adri.
Tjonge jonge Adri, alsof het niets is. Ik zie mij toch niet met lagers in de weer gaan. Jij hebt echter geen keus als je wil blijven fietsen. Succes met alle werkzaamheden.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Wilco
Hoi Wilco,
VerwijderenInderdaad, het is een beetje noodgedwongen..........., en dan is het jammer dat het niet lukt en ik moet wachten op onderdelen voor ik verder kan. En de post is snel genoeg, maar de douanebeambten hebben goed de tijd...........
Maar het zal weer goed komen!
Groeten, Adri.
Mooi verslag van je onderhoudsbeurt. TOP!
BeantwoordenVerwijderenDat stuur weer achter de rand hangen bij in/uitstappen probleem had ik ook al vrij in het begin, dit heb ik opgelost door een blokje van 5 mm. vilt wat men ook wel onder de meubels plat voor het krassen op de vloer achter de rand te plakken op het punt waar het stuur valt.
Kijk, zo krijg ik dan ook weer eens een goede tip! Bedankt, dat is nuttig om te weten en kan makkelijk zelf gedaan worden!
VerwijderenGroeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenLekker klusje, nou ja, heb je weer tijd voor de racefiets
Groeten, Andre
Hoi André,
VerwijderenDat klussen aan de fiets is best leuk, maar wachten op een onderdeel is balen, dan staat je fiets daar ongebruikt..........
Gelukkig nog veel droog weer gehad, dan kan de Scott de weg op!
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenNiets geeft meer voldoening dan een volledig zelfstandig onderhouden velomobiel. Als ik het zo lees is er bijna geen onderdeel dat je niet onderhanden hebt genomen. De hele boel zal nu wel een stuk stiller zijn geworden. Jammer dat de operatie aan de achterbrug net niet helemaal lukte. Misschien toch iets teveel verhit waardoor de bus heeft losgelaten. Gelukkig is de verzendservice van Velomobiel.nl optimaal, helaas duurt verzending naar het prachtige Scandinavië daarentegen weer iets langer. Als alles dan weer gemonteerd is heb je weer een zo goed als nieuwe Strada voor veel veilige velomovielvaarten (V5)
Sportieve groet, Robert-Jan
Hoi Robert-Jan,
VerwijderenInderdaad, die voldoening ken jij ook! Of de fiets stiller is geworden kan ik nog niet controleren, maar is wel aannemelijk.
Dat met die achterbrug is inderdaad balen, maar niets aan te doen. Dat laat zien dat ik ook niet perfect ben en "zomaar" alles kan..........,geen schande om eens een foutje te maken, je leert er weer van......
Teveel verhit? Mogelijk, misschien een volgende keer de alternatieve weg bewandelen: i.p.v. de brug verwarmen kan je natuurlijk ook de lagers een paar uur in de vriezer leggen, dan krimpen ze ook wat, en dan de brug in een emmer warm water zetten een uurtje voor montage, wellicht lukt het dan ook. Dat soort ideën komen uiteraard altijd achteraf binnen vallen.............
De service van Velomobiel.nl is inderdaad top, niets op aan te merken!
De post werkt snel genoeg, maar omdat Noorwegen geen EU-lid is moeten alle pakjes door de douane, en die staatsambtenaren hebben tijd zat, een pakje kan rustig een week of soms zelf twee weken in Oslo blijven liggen voor het "behandeld" is............
Groeten, Adri.
Mooi, Adri, je aarzelt ook niet om het allemaal zelf te doen. Zalig, he, kunnen sleutelen aan je eigen fiets. Nu staat hij helemaal klaar voor de winter.
BeantwoordenVerwijderenHallo Jan,
VerwijderenVeel keus heb ik ook niet, maar inderdaad vind ik het wel leuk om te doen. Het geeft een stuk voldoening als het allemaal weer gelukt is en in orde!
Als alles straks weer op de juiste plaats is kunnen we weer gerust de winter in, klopt helemaal!
Groeten, Adri.
Volgens mij ben je aan een nieuwe toe, of. hij is straks als nieuw 😀😀😀
BeantwoordenVerwijderenHoi Pé,
VerwijderenAls nieuw word hij niet meer vrees ik.............
En een nieuwe zou natuurlijk leuk zijn, maar BOB is aangeschaft met het idee er 5 jaar mee te rijden, en dan eventueel een vervanger te kopen.
Daar ga ik me aan proberen te houden, dus voor 2017 zal er geen nieuwe komen, als er geen onverwachte dingen gebeuren........
Groeten, Adri.
Wat een verhaal weer Adri,
BeantwoordenVerwijderenMaar bij alle zelfprutsers gaat het soms even mis. Zo ook hier :-)
Succes met het groot onderhoud.
Tja Richard, je zegt het zo het is, soms gaat het even mis.....
VerwijderenJammer, maar soms is het niet anders, het zal weer wel goed komen!
Groeten, Adri.
Ach ik ken het...gister zou ik even het achterwiel van Kevin zijn M5 oppompen. Dat vond de velg niet meer leuk.. Dus was ik gisteravond weer druk doende.
BeantwoordenVerwijderenJa, zo gebeurd het, en het komt nooit echt gelegen...........
VerwijderenHi Adri.
BeantwoordenVerwijderenYour repairs are much more involved than mine lately. I have recently replaced my chain and gears for the second time but my bearings are still good. Thanks for showing me what I have to do one day.
Greetings from Canada
Kevin
Hi Kevin,
BeantwoordenVerwijderenMy pleasure! I don't know how many kilometers you have driven with your chain and gears, my chain was totally worn out after 31,500 km.
Blogging is a nice way to share experiences, we can help each other by this way......
Greetings, Adri.