maandag 28 september 2015

Drie jaar velomobiel.

De tijd gaat snel........

Het lijkt nog niet zo lang geleden dat Strada 119 opgehaald werd in Dronten, maar toch is er weer al drie jaar voorbij!

In die drie jaar is veel gebeurd, er zijn de nodige kilometers gefietst, zowel woon-werk als recreatief.
Na drie jaar zijn 31843 kilometers afgelegd, en allemaal met plezier.........
Natuurlijk was het van tevoren een beetje gokken of het wel te doen was om in de omgeving waar wij wonen te fietsen met een velomobiel, wat toch wel een redelijk zware fiets is om hellingen mee op te rijden, maar ik kan nu uit ervaring zeggen dat het ondanks de circa 570 hoogtemeters op elke woon-werkrit goed te doen is, ook zonder e-ondersteuning!

Eigenlijk weet je van te voren niet goed waar je aan begint als je een velomobiel aanschaft, het is net of zo'n ding verslavend werkt, je gaat gewoon meer fietsen!
Naast fietsen is ook het bloggen een vast onderdeel geworden dat bij de hobby hoort, voorlopig heb ik nog steeds plezier in om af en toe een stukje te publiceren. Het leuke van bloggen is het onderlinge contact, door het delen van ervaringen krijg je vaak nuttige tips en de vaak leuke discussie's die ontstaan via de diverse commentaren.

Fietsonderhoud aan de racefiets deed ik grotendeels al zelf, dus toen de Strada kwam zou ik dat onderhoud ook zo veel mogelijk zelf proberen te doen, en zien hoe dat ging.

Wat heb ik ondertussen veel bijgeleerd!
Deels noodgedwongen door mijn locatie en een aantal ongelukkige voorvallen die wat schade's opleverden, deels door slijtage waardoor er onderdelen vervangen moesten worden.
Een velomobiel is toch heel anders dan een racefiets, en sommige onderdelen zijn wat moeilijker bereikbaar als je alleen werkt. Het afstellen van de versnellingen is wat dat betreft een goed voorbeeld............Hoewel dat de laatste keer ook al veel sneller ging, het is meer de juiste opstelling vinden lijkt het, en natuurlijk zou het af en toe handig zijn om telescooparmen te hebben met aan elke arm minimaal 2 handen.........maar tot nu toe red ik het nog in de originele opzet.
Naast sleutelen aan de velomobiel moest ik ook aanleren om met glasvezel/carbonweefsel en epoxyhars te werken, en plamuren, schuren en verven/lakken een beetje onder de knie te krijgen.
Dat lukt ondertussen allemaal vrij aardig, op het verven na dan, dat is niet geweldig gelukt. Maar er zit een laagje op, en het is waterdicht.........En BOB fietst net zo lekker!
En als je al eens iets niet weet is een mail of telefoontje naar Dronten vlug gedaan, de heren staan altijd klaar met goede adviezen en sturen als het nodig is per direct een noodzakelijk onderdeel naar je op. Prima service!

Terugkijkend heeft de aanschaf van een velomobiel me veel opgeleverd, zowat het hele jaar door kan er nu gefietst worden, ook als het regent, want ook ik ben van begin af een  "kapwatje"!
En de conditie op peil houden is nu ook in de winter geen enkel probleem............
Enkel sneeuwval en stormwinden houden BOB onder z'n afdak, alle andere dagen fietst ik liever dan de auto te pakken om die 73,3 km woon-werkkilometers af te leggen.
Wat mij betreft is de Strada de beste fietsaankoop  die ik ooit gedaan heb, ik had het bestaan van dit soort fietsen alleen veel eerder moeten ontdekken..............

Een kleine foto terugblik van de afgelopen jaren:

Ophalen van Strada 119.

Onderweg in Noorwegen.

Thuis afladen.
Winterbanden.


Mijn andere fiets, daar maak ik jaarlijks tussen de drie- vierduizend kilometers mee.

Langs de weg hangt wel eens een "ijsje".

Ontmoeting met "Viking" Cees in Eidfjord.

Op de afsluitdijk, op weg om een tegenbezoek af te leggen bij Cees Roozendaal.

Meefietsen met Johann Schouten langs het Sørfjord. 
Plamuren en schuren.

Nieuw verflaagje..........
Overstap  naar ovale kettingbladen.
En de Peter de Rond manier van sporing stellen........


Eigengemaakt carbon afdekkapje.

Topless..........

Krak!!!!

Glasvezel voetenbakjes.

Weer om thuis te blijven.............

Een van m'n schade's...........

Reparatie in uitvoering na de "hertenjacht"..........

Met Paul MGINL op CV 2015.

En met Wilco en "De Bak", ook op CV 2015. 

As trekken.

Wiel spaken.

Voorpoten veren vervangen.
Achterderailleur afstellen.






Tot zover!

Groeten, Adri.

18 opmerkingen:

  1. Leuke terugblik. Volgende maand als ik de 30.000 passeer heb ik S94 ruim 3 1/2 jaar. Ook nooit een moment spijt van gehad!

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Paul! Zouden er wel mensen zijn die spijt hebben na aanschaf van een velomobiel? Het zullen er dan niet veel zijn, de meesten zijn geweldig tevreden met hun fiets!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Dat denk ik ook Richard, als de velomobiel niet bevalt zal er een "Te koop" advertentie gezet worden, en zeker niet een blog gestart worden over velomobielen.......

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    Ga zo door! En altijd leuk om je blog te lezen!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Ik blijf nog wel even doorfietsen als het aan mij ligt! En af en toe een nieuw berichtje zit er ook wel in.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Proficiat met je 3 jaar velomobielen.
    Maar alweer iemand waarvan ik dacht dat die al veel langer een velomobiel had dan in werkelijkheid. En ook hier rondom mij merk ik dat de meesten ook nog niet zo heel lang op de "kar" van de velomobiel gesprongen zijn.
    Zo ver ben ik dus ook niet achterop (oef)

    Ik wens je nog vele jaren met veel velomobiel plezier toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Ronny!
      Tja, het lijkt voor mij ook langer, ik kan me niet meer voorstellen geen velomobiel te hebben. En graag had ik de Strada ook eerder gehad, maar was ook wat later met het ontdekken van het bestaan van dit soort fietsen.
      Ik ga het proberen nog heel lang vol te houden, wees daar maar zeker van!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Leuke beknopte samenvatting... En de stellage om Bob op de camper te krijgen.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Richard, de stellage heb ik nog steeds hangen in de garage, de camper is ondertussen ingeruild voor een jonger exemplaar..........;-))

      Verwijderen
  5. Hoi Adri,

    Leuk om de terugblik te lezen, maar ik hoop in de toekomst nog meer nieuwe verhalen te lezen. En er zijn vast mensen die een velomobiel uiteindelijk te koop zetten, ze staan soms op ligfiets.net, met als toevoeging 'weinig kilometers gereden', maar ik wist van tevoren ook niet of het me ging bevallen. Ik krijg trouwens een andere baan, waardoor ik mogelijk minder kilometers zal gaan rijden. Deze maand ga ik echter voor een maandrecord.

    Groeten en nog veel veilige kilometers, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Geen vrees, ik ben nog niet uitverteld......Ook BOB zal ooit te koop komen, met wat meer kilometers en een aantal "battle scars" op de huid op de koop toe. Maar dat betekend dan wel dat er een vervanger is voor BOB, want stoppen met velovaren? Wat mij betrft nog lang niet!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Wat ik uniek aan jou vind is dat je als velomobielrijder heel andere dingen doet dan de meesten van ons. Ja je rijdt velomobiel net zoals wij. Maar nee, wij klimmen niet langdurig om ons dan van de beklommen berg te storten met voor een velomobiel zeer hoge snelheden.

    Sommigen van ons hebben dat voor de lol wel gedaan. Maar niet iedere rit. Niet iedere dag.

    Dat de velomobiel dat uithoudt ( en jij overigens ook ) is op zijn minst opvallend. Wat Allert ook in gedachten had, de Strada is vast niet ontworpen voor het gebruik zoals jij dat bezigt. Maar hij voldoet wel. En is kennelijk goed ontworpen gezien je nog niet van een berg afgevlogen bent met kritiek defect aan de integriteit van de velomobiel.

    Ik denk ook dat de redelijk unieke schuinstand van de wielen mede verantwoordelijk is voor de geschiktheid van de Strada voor de omstandigheden waarvoor jij hem gebruikt. En dat is ook een potentiele valkuil, als je overstapt op een velomobiel met normale rechtopwielen ( die ook nog smaller is ) kan dat in potentie je leven kosten als de gevolgen zich openbaren op een niet oppertuun moment.

    Een opvolger voor die Strada lijkt me dan ook geen eenvoudige keus. Toevallig heeft de maker van je Strada wel nog betere opties : een lichtgewicht zelfde Strada ( die je ook nog iets verlaagt zou kunnen krijgen ) en een 4 wieler. En wat exotischer ontwerpen als de Velayo en Velotilt.

    Heb je weleens je gedachten laten gaan over zelfbouw ? Was in scandinavie een hobby voordat de velomobiel hier ooit van de grond kwam. Ik bedoel dan ook niet het proces waar Wim Schermer doorheen gaat met een heel team maar teruggrijpen op ontwerpen die er in de jaren 1800/1900 al waren. Die waren fietstechnisch vaak heel eenvoudig maar super functioneel. Specifiek een velo-velocar ? Omdat je toch langzaam omhoog gaat en hard naar beneden is een optimale stroomlijn iets minder belangrijk dan stabiliteit, veiligheid en bijvoorbeeld zaken als 4 geremde wielen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Zijn we niet allemaal unieke individuen? Ik doe eigenlijk precies hetzelfde als de meesten, ik fiets met de velomobiel op en neer naar het werk, niets anders dan anderen dus......Dat er toevallig een paar klimmen onderweg liggen kan ik ook niet helpen, dat is de locatie.
      De Strada voldoet inderdaad en houdt het prima uit, Allert heeft daar een mooi stukje vakwerk neergezet, of de fiets voor mijn doel ontworpen is betwijfel ik ook, maar het gaat wel!
      De keus voor een Strada is gemaakt op basis van de veel betere stabiliteit, de Quezzzt kreeg ik 7 km/u hoger in snelheid tijdens de proefritten, maar toch viel de keus uiteindelijk op een Strada, mede door te denken aan de snelle afdalingen.
      De opvolger kan nog even wachten, hoewel ik graag ga proefrijden als volgend jaar de Quattrovelo beschikbaar is. Een carbon Strada is inderdaad een prima alternatief, indertijd wist ik ook niet dat het fietsen een dergelijke vlucht zou nemen met de aanschaf van een velomobiel, anders was die carbonversie er misschien gelijk gekomen.
      Velotilt valt af, daar viel voor mij niet mee te fietsen op CV, rond Velayo is het erg stil op de site de laatste tijd, en dat is hoewel een brede fiets toch een heel ander ontwerp met die voorwielaandrijving en achterwielbesturing. Maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.......
      Zelf gok ik op de QV of de C-Strada als opvolger, maar dat word over pas in 2017 actueel.
      Zelfbouw heb ik ook wel eens aan gedacht, maar ik zie wat op tegen het hele karwei. En dan zijn er mensen die dat wiel al veel beter uitgevonden hebben, zoals Allert Jacobs..............
      En ik rijd ook nog redelijk vlakke stukken tussendoor, het is niet enkel omhoog en omlaag, dus enige stroomlijn is nog wenselijk zodat de snelheid nog redelijk kan blijven bij normale inspanning.
      Terugkijkend is de stabilteit en veiligheid bij de Strada al prima voor elkaar, bij de 2 stevige schuivers die ik had ben ik mede door de goede bescherming van de fiets heelhuids uit kunnen stappen.
      Als de QV nog iets stabieler is, en beter zichtbaar door de breder opgestelde en hoger geplaatste koplampen en eventueel geremde achterwielen zou de keus misschien vlug gemaakt kunnen zijn. Het is voorlopig nog wachten op het gewicht en het rijgedrag van de complete fiets. De "mule" heb ik gereden op CV, en dat was een prima rijdende fiets, dus dat biedt hoop..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen