woensdag 23 maart 2016

Wisselen.

Camperwissel.

Ja, de camper is ingeruild op een andere. Hoe komt dat zo? Vorig jaar maakte ik eens een terloopse opmerking tegen Ina, toen we onderweg weer eens aan de kant moesten op een van de smalle stukken hier in het district bij het ontmoeten van een vrachtwagen.
Die opmerking was dat de volgende camper voor mij best kleiner mocht zijn, zodat het manoeuvreren wat handiger zou zijn.

De Challenger op Ford Transit basis beviel verder prima qua rijden en indeling, en zou 4 jaar worden in april. De auto was bijna één jaar oud toen we die kochten, en had 6500 km op de teller. Na 3 seizoenen door ons gebruikt te zijn stond de teller nu op bijna 40.000 km.
Die camper kan in principe nog jaren mee, maar we hadden wat kleine ergernissen tijdens gebruik. Waar dat aan lag? Aan ons waarschijnlijk? We kunnen het slecht hebben als iets niet werkt zoals het zou moeten, ook al is het maar een raampje dat slecht sluit na openen, of een dakluikje dat niet wil, of een garageluik dat moeilijk gaat doen zonder goede reden. Bij aanschaf kwamen we erachter dat Challenger een Frans fabricaat is, en zelf ben ik helemaal geen "francofiel", de meeste in Frankrijk gemaakte spullen ben ik geen fan van. Een paar slechte ervaringen met Renault auto's heeft dat niet verbeterd.......Er zijn uitzonderingen, op fietsgebied onder andere.

Ina reageerde zeer positief op die opmerking, en dat zette de zaak wat in eerder in gang dan ik zelf  gedacht had. Het idee was een kampeerbus, met ongeveer dezelfde indeling als de Challenger, maar dan van Duits fabricaat, wat iets degelijker zou moeten zijn dan de Franse makelij.
Via wat speurwerk op het net vonden we een dealer in Stavanger die dat soort campers importeert in Noorwegen en gingen daar vorig jaar september even rondkijken.
Wat resulteerde in aanschaf van een Pössl Roadcruiser, een geheel nieuwe deze keer, zodat we alle opties en dus ook de kleur zelf konden bepalen.
Qua grootte was de Challenger 6,78 m lang en 2,30 m breed, de Pössl is 6,36 m lang en 2,05 m breed, geen groot verschil misschien, maar zeker de breedte wil veel zeggen op onze wegen!
Levering werd verwacht rond Pasen 2016, dus toen we al op 11 maart gebeld werden dat de camper klaar voor levering was dat een  leuke verrassing!
Dat hield in dat er een vroeg uitstapje gepland werd om de "oude" camper te gaan omwisselen voor de nieuwe.

We vertrokken op maandag 14 maart zodoende richting Stavanger, zouden voorbij rijden en overnachten op "ons" plaatsje aan het oude kerkhofje aan de kust bij Varhaug en de camper ophalen op 15 maart, om daarna weer naar huis te rijden, want ik moest nog een nachtdienst gaan draaien.

Wachten in verband met wegwerkzaamheden tussen Lofthus en Børve.

Sandvinvatnet bij Odda.(boven en onder)


Op weg richting Haugesund.

Op de veerboot Årsvagen-Mortavika, de zomerwielen liggen op het dak.

Ja de camper staat gereed! Maar eerst nog een nachtje slapen......

Hier aan de kust bij Varhaug.
 Na de overnachting rijden we terug naar de dealer, en regelen de overschrijving en dergelijke, krijgen een uitgebreide introductie in de nieuwe camper en kunnen dan de spullen van de oude in de nieuwe gaan overladen. Daarna rijden we door Stavanger weer richting veerpont om huiswaarts te gaan.


Voorgereden voor  de introductie.


Binnenin.

Langs achter gezien, de zomerwielen liggen in de "garage".

Luifel demonstratie.

De familie Manhave neemt z'n intrek.......



Gelijk ontspannen zitten op de terugweg........

De boot ligt al te wachten.

Nog even "goedkoop" volgooien op Knapphus........

Nog sneeuw genoeg langs de E-134.......

Op Lofthus even stoppen, de camper is weer al vuil van de thuisreis.
 Ina filmt het laatste stukje richting Kinsarvik en tot aan huis, krijgen jullie een beetje een  indruk van de "prima" wegen hier...........





Voor de nieuwe "stal".

En binnen.......
Nou nog even alles een beetje plaatsen binnenin en dan een proefritje gaan maken met een overnachting, dat zal waarschijnlijk in het Paasweekend worden. Als het weer een beetje redelijk is tenminste.............Als het eruit ziet zoals op de onderstaande foto gaat het wel goed komen......






Tot zover!

Groeten, Adri.

25 opmerkingen:

  1. Dat is een mooie camper. Als je ooit nog eens een "tiny camper" wil, zie http://www.kleinecamper.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Piet! Die kleine campers zijn zeker interessant, maar wij willen een camper die we niet elke keer hoeven verbouwen om te slapen, daarom rijden we toch nog met een redelijk grote bus rond.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Luxebeesten! Ik hou het wel bij mijn tentje en Radical Cyclone. Nog korter en smaller ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad luxe Jan, mij krijg je niet in een tent, ik heb in militaire dienst gezeten dat was genoeg tentkamperen voor de rest van m'n leven! ☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Tjonge jonge wat een mooie velomobiel! Zal wel zwaar trappen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met jullie nieuwe camper, ziet er goed uit en dat filmpje geeft een beetje een indruk van jullie leefomgeving, super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo nieuwe camper toe maar en een mooie!
    Ik wens jullie alle plezier ermee.
    Ook moest ik wel lachen met het filmpje.. Duidelijk overkants taalgebruik ;-) inderdaad geeft het een mooie indruk van de omgeving welke we ook nog eens moeten verkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Richard! We hopen er nog heel lang van te mogen genieten......
      Dat taalgebruik, tja, dat dialect gaat er nooit meer uit natuurlijk! Hoeft ook niet, het is gewoon wie we zijn, en dat is voor ons goed genoeg...☺
      Het filmpje was inderdaad bedoeld om een indruk te geven van de wegen bij ons, zoals je ziet is het niet echt breed voor een rijksweg......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Nee zeker niet...Alleen waar we hier een dulve treffen naast de polderweg treffen jullie wat meer rotsen...En dan is het de hoofdweg.

      Verwijderen
    3. Nee zeker niet...Alleen waar we hier een dulve treffen naast de polderweg treffen jullie wat meer rotsen...En dan is het de hoofdweg.

      Verwijderen
  7. Hahaha !! Maar jouw vrouw is in ieder geval een betere bestuurder van die van mij. Als die daar had gereden had jij gekromde tenen in die sokken :-)))

    Een mooi voertuig, ziet er op een of andere manier ook meer solide en fijner rijdbaar uit dan een chassis met opbouw. Ik bewonder ook altijd hoe ze in campers nog praktischer met ruimte om kunnen gaan dan ze met caravans al doen. En de doorgans veel grotere autonomie ( niet perse aan de stroomkast hoeven)


























    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Die sokken waren van haar, ik heb gereden, maar inderdaad ze is geen slechte chauffeur. Een van de bijkomende redenen was ook dat zo'n "busje" voor haar ook wat hanteerbaarder zou zijn.
      En wat het rijden betreft waren we gelijk helemaal tevreden, het "deinen" of overhangen in de bochten is een stuk minder met een dergelijke camper. Ook de schuifdeur bevalt gelijk goed, Ina had altijd ruzie met de zijdeur in de vorige......
      De oplossingen die Pössl onder andere heeft voor de badkamer in de camper is vrij uniek, en de benutting van de ruimte is inderdaad maximaal.
      Vooraf hadden we nooit gedacht dat een indeling met 2 bedden in langsrichting achterin mogelijk zou zijn in een dergelijke bus, maar ze hebben het wel voor elkaar!
      Ook de 140 liter koelkast zien we als een groot voordeel op de langere trips.
      De autonomie is inderdaad ook zoiets, we staan zelden op een camping, en hebben nog nooit problemen gehad met de huishoudaccu.
      Met andere woorden, we zijn er zeer tevreden mee!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Dag Adri,
    Proficiat met jullie nieuwe camper. 2.30 meter is inderdaad heel breed. Dat hebben wij met onze 2.20 meter brede Tesla in Noorwegen ook ervaren.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      Bedankt! Inderdaad is het breed, ook 2.20 m is breed, dat vergt in Noorwegen op onze wegen toch wel wat aangepast rijgedrag zoals jullie zeker ervaren hebben.
      Goed anticiperen is een must hier!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Mooie Camper, ik keur ook wel tandemassers, > 3500 kg en moet er niet aan denken ermee op vakantie te gaan dit is net "ons" maatje maar ieder zijn/haar meug. Ik snap je aversie tegen Franse meuk wij hebben hier veel FIAT Ducato of IVECO Daily Campers lopen zijn ook erg betrouwbaar en de motoren hebben veel koppel in laag toeren gebied

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Willem, deze is een stuk compacter dan de vorige 2, maar we kunnen met z'n tweetjes alles wat we willen, daar gaat het maar net om.
      Pössl maakt z'n modellen op basis van Fiat Ducato of Citroën Jumper busjes, dus was de keuze voor ons snel gemaakt. Fiat dus, we rijden al een personenauto van Fiat en die bevalt ook prima, dus dat was makkelijk.
      En ja, de bus rijdt heerlijk!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. De FIAT en kleine IVECO motoren komen van het Zwitserse FPT (Fiat Power Train) Die motoren zijn erg goed doorontwikkeld, hebben veel vermogen en koppel bij laag toerental en kunnen daardoor bijna stationair een helling nemen zonder de koppeling te laten slippen. Vooral de distributie ketting versie heeft een theoretische levensduur van 450.000 km (dan moet de ketting, kettingwielen en spanners vervangen worden. Als het een 2.3 met snaar is moet die om de 160.000 km of 5 jaar vervangen worden. Goede keuze.


      Verwijderen
    3. Altijd leuk, wat achtergrond informatie van kenner!
      Voor ons was de 2.3 de keuze, de Ford Transit reed prima met de 2.2 turbo met 130 pk, de Fiat heeft ook 130 pk, maar merkbaar iets meer koppel in de lagere toerentallen, dat verschil is goed merkbaar.
      De Ford heeft een distributie ketting, de Fiat inderdaad een riem. Met een riemwissel om de 5 jaar kan ik wel leven, de eerste heeft ook 1x zo'n wissel gehad, uiteraard moest de waterpomp dan ook gelijk uitgewisseld worden........
      We zijn tot nu toe zeer tevreden met onze keuze, hopelijk blijft dat zo, we gaan er vanuit dat het zo blijft........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  10. Tillykke med din nye autocamper, ser flot ud. Er det ikke svært at få velomobilen ind gennem døren? :-)
    Hilsen Søren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Søren,

      Takk! Velomobilen skal ikke inn gjennom døren, heller ikke på taket, vi fikk montert en tilhengerfeste, så hvis Strada skal tilbake til Nederland blir den plassert på tilhengeren.....

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen
  11. Hallo Adri,

    Prachtig mooie camper, zie er goed uit.
    Veel veilige en mooie kilometers gewenst.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen