Ander werk.
Ja, ander werk, maar bij dezelfde baas, dat dan weer wel.Hoe is dat zo gekomen?
Degenen die m'n blog regelmatig volgen hebben vast al eens iets gelezen over de toenemende problemen met slaaptekort die ik had in de nachtdiensten. Door dat slaaptekort ben je uiteraard moe, dat is normaal, dat heb ik al vanaf 1983, toen ik begon in de volcontinudiensten. Maar bij ouder worden lijkt het enkel maar te verergeren, en sinds 2013 begon ik me ronduit ziek te voelen na 1 of 2 nachtdiensten.
Na een paar externe sollicitaties begreep ik al snel dat sollicitanten van boven de 50 nooit uitgenodigd werden voor een gesprek, dus dat was geen optie.
Bij een paar interne vacatures waar ik op reageerde en uitgenodigd werd voor een gesprek bleek ook al snel dat er vooraf al een kandidaat uitgekozen was, en de procedure "for the record" afgedraaid werd. In 3 van de 4 gevallen althans.......
Er begon pas wat te veranderen toen er regelmatig een ziekmelding van Adri kwam, bijna uitsluitend in de 12 uurs nachtdiensten. Dat viel wel op, want in de eerste 5 jaar van m'n dienstverband waren er slechts 2 ziektedagen........................... In die melding werd ook aangegeven dat een gesprek met de bedrijfsarts wenselijk was, en daar werd op gereageerd.(na anderhalf jaar .......)
In januari 2016 kreeg ik een uitnodiging voor een gesprek met een speciale commissie, die als doel heeft het ziekteverzuim in de hand te houden.
Daar bleek dat het opgevallen was dat al mijn ziektedagen nachtdiensten betrof, en meestal 12 uurs diensten. Het was voor de commissie duidelijk dat mijn ziekteverzuim te voorkomen zou zijn als er geen nachtdiensten meer op mijn rooster zouden staan, dus zou er worden uitgekeken naar een eventueel baantje dat passend zou kunnen zijn. Van te voren kon ik aangeven wat ik eventueel zou willen, maar dat maakte me niet zoveel uit, zolang het geen kantoorbaan betrof.
Maar dat had ik niet hoeven zeggen, niemand zag het voor zich dat ik op een kantoor zou zitten hele dagen.........
In mei volgde een gesprek met een man van personeelszaken, die me een baantje aan kon bieden bij de afdeling Preventief Onderhoud, als smeerder. Controlerondes lopen en daarbij op vaste punten en vaste tijden lagers doorsmeren, olie controleren/verversen, vetpompen aan de gang houden en eventueel vervangen/repareren en andere diverse werkzaamheden.
Daar liep al 3 jaar(!) een ingehuurde man voor, niemand van de vaste onderhoudsmensen wilde dat baantje........
Ik wel dus! Gewoon je werk doen, alles goed bijhouden en je bent verder grotendeels eigen baas, wat wil je nog meer?
En het is een dagdienstbaan, dus geen nachten meer!
Ander ritme.
Ik begon op 22 augustus met dit werk, eerder kon niet, de vakantie moest eerst achter de rug zijn omdat er anders problemen met de bezetting in de ploeg zouden zijn.Een dagdienstbaan op mijn werk wil zeggen dat je tussen 07.00h en 15.00 op je werk bent, hetzelfde als een ochtenddienst dus.
Dat wil zeggen dat ik nu 5 dagen per week om 04.00h opsta, hond uitlaat, ontbijt en dan omkleden en naar het werk fietsen. Na het werk omkleden en naar huis fietsen.
Een heel ander ritme, wat me prima bevalt!
Bijkomend voordeel is dat er nog meer woon-werk gefietst zal worden, de enige keren dat de auto gebruikt werd voor woon-werkverkeer was in de nachtdiensten, of als er door de weersomstandigheden niet gefietst kon/mocht worden.(sneeuwval, stormwinden)
In het ploegenrooster zaten er in 4 weken 11 fietsbare dagen ingeroosterd, nu in dagdienst zijn er in principe 20 fietsbare dagen in diezelfde 4 weken, dat is een groot verschil!
Tot nou toe gaat het prima, 5 dagen achter elkaar fietsen is geen probleem, meestal doe ik het in het weekend wat rustiger aan, een dagje rust kan ook geen kwaad lijkt me.
De overgang bevalt me goed, het nieuwe ritme is anders na 33 jaar volcontinudiensten, maar ik voel me er uitstekend bij, slaap prima en het is dat wat telt!
Tot zover,
Groeten, Adri.
Vier uur opstaan is voor mij wel erg vroeg. Normaal kom ik er half zes uit, maar ik kan me goed voorstellen dat de regelmaat heilzaam is.
BeantwoordenVerwijderenTja Paul, het is vroeg inderdaad, maar ik heb die tijd gewoon nodig.
VerwijderenWard wil naar buiten als hij me ziet, dat kost circa 15 minuten, fiets gereed zetten, batterijen erin, kleding gereed leggen. Dan een Senseo zetten en m'n normale ontbijtje van 6 boterhammen binnenwerken, omkleden en wegwezen, meestal net na 5 uur. En met de lager wordenden temperaturen en het stuk slechte weg bij Deildo duren de 36 km heenweg circa 90 minuten, uiteraard rijdt ik in het donker, dat scheelt ook iets.
Maar inderdaad, de regelmaat is heilzaam, de afgelopen week is de wekker slechts 1x afgelopen, de andere 4 dagen was ik wakker voor de wekker afliep.......;-)
Groeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenWard in zijn jonge jaren? ;-)
Groeten, André
Hoi André,
VerwijderenZou leuk geweest zijn, maar nee, gewoon een plaatje van het net geplukt..;-)
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenFijn dat deze oplossing gevonden werd. Zo is het qua levensritme vast beter vol te houden.
Groetjes
Erwin en Tante Lies
Hoi Erwin,
VerwijderenInderdaad, ik slaap prima nu, en ben niet eens echt moe van die 5 dagen achtereen fietsen! Het is ook maar 73 km/dag, dus dat valt ook goed te doen.....
Groeten, Adri.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd met je nieuwe baan Adri! Full time? Moet toch een vrij aardig groot machinepark zijn. grt, Peter
BeantwoordenVerwijderenBedankt Peter!
VerwijderenFulltime inderdaad, dat wil zeggen 37,5 uur/week. En we zijn met 2 man, het werk is in 2 secties verdeeld, ieder heeft zijn sectie, en we helpen elkaar indien nodig.
Groeten, Adri.
Gefeliciteerd met het vinden van deze oplossing en je nieuwe baan. Volgens mij werd jij gewoon ziek omdat je tijdens de nachtdiensten niet naar je werk kon fietsen ;-).
BeantwoordenVerwijderenBedankt Belle! Je hebt wel gelijk, tijdens nachtdiensten kon ik bijna niets opbrengen, 3 uur slaap/dag is gewoon te weinig. En als fietsen/sporten niet gaat krijg ik al vlug last van dichtlopende luchtwegen, wat nog versterkt werd door te weinig rust. Naast de medicatie helpt de training heel veel om m'n luchtwegen open te houden, na aanschaf van de velomobiel ben ik geen enkele winter meer verkouden geweest, dat is een zegen!
VerwijderenGroeten, Adri.
Dat van je luchtwegen wist ik niet. Ondervind je geen problemen door houtrook?
VerwijderenTja, kort en bondig: Ja, vaak wel. Voordeel als je zelf hout stookt is dat de rook naar buiten gaat, en je er binnen geen last van hebt ;-)
VerwijderenNu merk ik wel verschil tussen stoken van goed gedroogd hout zoals wij dat doen, (3 jaar drogen) of het gekochte hout dat veel mensen aan de deur laten bezorgen, dat geeft meer rook, ruikt scherper en daar heb ik meer last van als ik langs fiets.
Verder is er een hele waslijst die irriteren op m'n luchtwegen, daar alleen al zou een blog gewijd kunnen worden.
Maar goed, ik leef al meer dan 25 jaar met dit probleempje, en kan eigenlijk nog best goed mee op de fiets.
Geen reden tot klagen dus, er zijn mensen die er veel erger aan toe zijn!
Groeten, Adri.
Fijn dat je nu wat meer kan fietsen!
BeantwoordenVerwijderenBedankt Wilco! Maar het belangrijkste is dat ik me veel beter voel in dit nieuwe ritme, dat er nu ook met meer regelmaat gefietst kan worden is een bijkomend voordeel.....
VerwijderenVanaf maandag is Deildo geheel gesloten voor een periode van 3 weken, dus zal ik de komende tijd me wat moeten aanpassen. Zal het wel overleven denk ik!
;-))
Groeten, Adri.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd met je nieuwe baan Adri. Als mijn biologische klok van slag is, dan raakt mijn lichaam ook van slag (zeker met reizen en behoorlijke tijdverschillen) vroeger had ik daar nooit last... Kon toe met weinig slaap en was snel weer in mijn ritme.. Misschien heeft het te maken met het ouder worden en het minder snel herstellen.... :) In ieder geval een nieuwe baan, meer fietsen, betere conditie .. en een biologische klok die op tijd loopt... daar wordt een mens blij van.. Ga je goed Adri.
BeantwoordenVerwijderenGroet Cees
Bedankt Cees! Klopt wat je zegt, het heeft te maken met ouder worden. Tot na m'n dertigste kon ik zelfs nog wedstrijden fietsen als ik nachtdiensten had, en reed dan nog regelmatig in de eerste 5 ook! Dat veranderde na m'n veertigste, en werd nog erger na m'n vijftigste, op den duur doe je helemaal niks meer in de nachtdiensten, puur overleven is het enige....
VerwijderenMet de nieuwe situatie ben ik inderdaad heel blij, het ziet er naar uit dat dit goed vol te houden is!
Groeten, Adri.
Heel begrijpelijk Adri en mooi dat je nu zo'n ideale baan hebt gevonden! Ik wilde altijd graag postbode worden (lekker buiten, geen gezeur aan mijn hoofd), maar daar kan je in Nederland tegenwoordig je brood niet meer mee verdienen.
BeantwoordenVerwijderenBedankt Piet! Ben er blij mee, het is een prima alternatief voor mij, het ideale bestaat toch niet.
VerwijderenDit is goed genoeg, grotendeels je eigen werk regelen, afwisselend wat buiten en binnen, en nagenoeg geen kantoorwerk.
Groeten, Adri.
Hoi Adri, knap hoor dat jij zo vaak naar je werk fietst. Ik kom niet verder dan 2 keer per week (43 km enkele reis). Ik merk dat ik meer rust moet nemen als vaker zou gaan, die tijd gun ik mezelf niet (eigen zaak...)
BeantwoordenVerwijderenHoi Reinier,
VerwijderenDat 5x achter elkaar fietsen deed ik in de ploegendienst ook al, er is een weekend met 12 uurs diensten van 7 tot 19 vrijdag, zaterdag en zondag, gevolgd door 2x8 uur 15/23 middagdiensten, die fietste ik ook vaak helemaal. Dus ik wist wat het inhield, nu is het enkel lichter, 5x8 uur door de week, en zoals nu slechts de heenrit in het donker.
En mijn woon-werk afstand is 73 km heen en terug, dat is eigenlijk een prima dagafstand, niet te lang, niet te kort, prima vol te houden!
Dat je je rust moet nemen is duidelijk, ik kan me voorstellen dat dat er wel eens bij inschiet als je een eigen zaak runt.....
Groeten, Adri.
Ik zelf zit ook in een 222 rooster maar een 12 uur draaien in je nachtdienst komt absoluut niet voor is allang bekend dat je dan niet lang meegaat, dus erg vreemd dat je zulke diensten moet draaien.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed zo'n 222 rooster is best goed te doen en ik ben al 54, wel is het zo dat je de discipline moet hebben om je rust op tijd te nemen en laat je niet gek maken met overwerken.
Succes in je nieuwe functie, je verliest nu wel je ploegentoeslag of is dat bij jouw anders geregeld ??
Hoi Marcel,
VerwijderenNachtdiensten van 12 uur en ochtenddiensten van 12 uur zitten standaard in het (weekend)rooster op de fabriek waar ik werk. De achterliggende reden is dat er dan geen middagdienst (15/23) hoeft te komen, en er dus van de 5 weekenden in het 5 ploegenschema er slechts 2 gewerkt worden. Of het nu nacht of ochtend weekend is maakt eigenlijk niet veel uit, je draait 3x12+2x8=52 uur op een dergelijk weekend, nagenoeg achter elkaar. In de nachtdiensten brande ik geheel op, in de ochtenddiensten fietste ik 5 dagen achter elkaar.
Hoe kwam dit? Slaaptekort, heel simpel.
Leeftijd heeft er mee te maken, maar ik heb altijd zo kort geslapen in de nachtdiensten, enkel vroeger was ik moe, niet ziek. De laatste jaren werd ik er ziek van, een sein van het lichaam dat het genoeg is geweest? Zou kunnen na 33 jaar volcontinu lijkt me.
Wat overwerk betreft heb je gelijk,misschien heb ik dat te veel gedaan in m'n loopbaan. Vanaf 2013 is er wel volledig de rem op gegaan, en als er overwerk gedaan moest worden, werd dat gelijk omgezet in tijd voor tijd. Rust nemen heb ik geprobeerd, maar wat moet je als je na 3 uur klaarwakker bent en geen oog meer dicht doet? Slaappillen? Nee, bedankt! Begin ik niet aan, die astmamedicatie vind ik al meer dan genoeg!
Ik kreeg de laatste jaren steeds meer het idee dat een functie zonder nachtdiensten de oplossing zou zijn, en dat ziet er naar uit dat het werkt.
Mijn ploegentoeslag is er inderdaad al af, en wat dat aangaat kan ik enkel maar herhalen wat ik al altijd gezegd heb: "Ze hebben geen geld genoeg om ploegenwerkers te compenseren!"
Met andere woorden: Ze mogen van mij dat flutbedragje houden, de nachten doorslapen is me veel meer waard!
Groeten, Adri.
Gefeliciteerd met je nieuwe interne baan.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
John
Bedankt John!
VerwijderenGefeliciteerd!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Joyce!
VerwijderenMooi dat het opgelost is, en geld kan gezondheid nimmer niet compenseren.
BeantwoordenVerwijderenZo is dat Peter!
VerwijderenUiterst verstandig Adri, ook al zal ook die oplossing best wel nadelen kennen.
BeantwoordenVerwijderenIedereen weet dat grote leefritmeverstoringen zeer ongezond zijn. Op mijn werk hangt iedere week wel een foto van iemand net voor of net over de 50 die is overleden. Dat zet je van je af met "zal wel veel gerookt of gedronken hebben" maar de waarheid is waarschijnlijk meer dat leven in een continue jetlag net zo slecht voor je lichaam is als het voelt.
Ik lijk nu ook aan de beurt te zijn, met prioriteit naar een internist verwezen na naar het zich laat aanzien alarmerende eerste onderzoeksresultaten. Wat er gaat gebeuren weet ik op dit moment niet, maar het lijkt logisch dat als ik er al goed vanaf kom zo doorgaan geen optie meer zal zijn.
Dus ondanks dat je misschien werk met minder status of salaris heb aangepakt, het is een extreem intelligente keus :-)
Bedankt Quezzzt, ik vond het voor mezelf de beste oplossing, m'n lichaam gaf duidelijke signalen dat het genoeg was, zo voelde ik dat wel tenminste.
VerwijderenBen blij dat het gelukt is, en wil beslist niet meer terug naar de continu!
Dat van die collega's ken ik helaas maar al te goed, er zijn er inderdaad te veel die of hun pensioen niet halen, of na 1 of 2 jaar pensioen opvallen of ernstig ziek worden.......En dan heb ik het nog over de tijd dat men bij m'n vorige baas met 60 jaar met pensioen kon......
Status heeft me nooit iets gezegd, en verdiend heb ik altijd genoeg, je moet gewoon de tering naar de nering zetten. Helaas zijn er veel mensen die aan het eind van hun geld nog een stukje maand overhebben, ik zie dat liever andersom! ;-))
Geen goed nieuws van jouw kant dus? Klinkt niet erg positief helaas, hopelijk gaat het goed met je, je bent nog veel te jong om in de lappenmand te belanden.
Ik wens jou en je gezin sterkte toe, dat zullen jullie zeker kunnen gebruiken de komende tijd!
Groeten, Adri.
Gefeliciteerd man !!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Theo!
Verwijderen