zondag 2 oktober 2016

Herfstbandenwissel.

Najaar in aantocht.

Daarom vandaag na het ochtendritje een bandenwissel, de F-Lite banden gingen er af, en de Michelin Diabolo's erop. Achter is de Continental TravelContact vervangen door een andere Conti, de TopContact Winter.
Beetje uit voorzorg, de temperaturen zakken al wat 's morgens vroeg, en het weggedeelte bij Deildo word er ook niet beter op. De 47-406 Michelin Diabolo heeft uiteraard ook wat meer marge in de wielkast dan de 50-406 F-Lite, dat scheelt ook bij eventueel aanlopen in de zwaar met modder aangeladen wielkasten. Tja, het Deildo tracé ligt er niet helemaal proper bij in het regenweer van de afgelopen week......
September was een redelijk goede maand qua kilometers, maar het weer was niet altijd even goed.
Met de Scott werden dan ook slechts 139 km afgelegd, terwijl de Strada er 1242 kon bijschrijven.

Herfstbandjes........ 

Andere bezigheden.


Die waren er ook naast het fietsen, zoals elk jaar moest de houtvoorraad aangevuld worden, er waren 7 pallets verhuisd van de stapel naast de garage naar het houthok, dus die lege pallets moesten weer gevuld worden!
Dat ging rustig aan op de vrije momenten, en als het droog weer was, geen haastwerk, tijd zat!
Eind september was de klus weer geklaard, en kon het zeil erover en kon het hout drogen. In de zomer van 2018 zal het dan naar de grijpvoorraad in het houthok verhuizen, waarna het dan in de kachel verdwijnen zal in de daarop volgende winterperiode.

De 7 pallets weer gevuld.
 
Onder het houthakken en klieven had ik regelmatig "bezoekers" die zeer veel interesse hadden in de vers gezaagde blokken. De circa 4 cm lange houtwespen zien er gevaarlijk uit, maar steken enkel in de blokken, om daar hun eieren af te zetten. Daar groeien dan weer houtwormen uit........

Houtwespen▲▼


Zaterdagritje.

Dat ging naar Øvre Eidfjord, niets bijzonders, maar tussen Eidfjord en Øvre Eidfjord stopte ik even om een foto te nemen van iets waar ik al vaak voorbij fietste, maar nog nooit voor stopte.
Nu wel, want het is eigenlijk een stukje Noorse geschiedenis, dat er nu nog ligt maar dat kan over een aantal jaren gewoon verdwenen zijn.

In de rivier de Eio ligt nog een Laksekjera, een vaste zalmfuik. Het gebruik daarvan is verboden sinds 1980, maar het ding is nog goed herkenbaar.
Op Øvre Eidfjord staat bij de oude brug na het Hardangervidda Natursenter een bord waar een en ander verklaard wordt over deze visfuiken.

De laksekjera, duidelijk te zien is de door mensen gemaakte inloop, zowel de stenen als de houten toevoer naar de fuik.

Iets dichterbij.

Een gedeelte van het bord bij Øvre Eidfjord.
 
Op het bord werd de geschiedenis van de zalmvangst in de streek wat uitgediept, en het bleek dat de zalm hier vroeger als het ware voor het opscheppen was.
Leuke anekdote was dat arbeiders en dienstmeisjes op de boerderijen  vroeger in hun arbeidscontract lieten opnemen dat ze niet meer dan 3x per week zalm te eten wilden krijgen, dat geeft wel aan hoe rijk de vangst was in de streek. Zalm word door de ouderen in de streek dan ook nog steeds beschouwd als "armeluiskost", hoewel tegenwoordig de prijzen in de winkels hier toch wel een ander verhaal vertellen.........

BOB op de oude brug, de nieuwe brug links.
Goed, weer een stukje Noorse cultuur doorgegeven, verder geen schokkende dingen gebeurd, dus tot de volgende keer!

Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Dat verhaal heb ik ook gehoord van de dienstbodes uit het Zuid-Hollandse aan de Lek.
    Ik vraag me vaak af waarom wij de kop van zalmen/vissen weggooien als het "neusje van de zalm" iets heel exclusiefs aanduid wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zoek maar even op wangen van de zalm dan weet je gelijk wat ze bedoelen
      gr.George

      Verwijderen
    2. zoek maar even op wangen van de zalm dan weet je gelijk wat ze bedoelen
      gr.George

      Verwijderen
    3. Heb het zelf ook even opgezocht, en ben weer wat wijzer geworden, bedankt George!
      Daarnaast vond ik gelijk een verklaring voor het drogen en bewaren van de kabeljauwkoppen op de Lofoten.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Voor een velomobiel bestaan dus ook AT grabbers ( off road banden ) lol :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, het zijn natuurlijk origineel BMX bandjes die door mij misbruikt worden voor dit doeleinde...;-))

      Verwijderen
  3. Hmm blijf toch maar van de BMX baan..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op het ogenblik zijn ze een stukje van m'n woon-werkroute aan het veranderen in een soort survival/BMX baan........

      Verwijderen
  4. Leuk stukje Adri

    Dat je tijd vind om te fietsen met zo'n houtklus omhanden.
    Prachtige foto's van de rivier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Peter! En het moet uiteraard zijn: Dat je tijd vind om die houtklus te klaren tussen het fietsen door.......Want dat is het eigenlijk, wat tijd vrij maken tussen het fietsen door.
      En veel werk? Valt best mee, het waren maar 7 pallets, al ik goed geteld heb zijn er "boven" ongeveer 8 bomen omgezaagd, die circa tussen de 12 en 18 meter hoog waren, en aan de voet circa tussen de 30 en 60 cm in diameter. Die worden dan "boven" van de takken ontdaan, en daarna in blokken van 40 cm lang gezaagd. Dan op de aanhanger en naar huis. Dat kost me tussen de 3 en 4 uur werk, afhankelijk van de grootte/dikte van de boom waarmee ik op dat moment bezig ben. Ik zaag er meestal maar één per keer als het van die 60 cm/18 meter jongens zijn....
      De volgende vrije dag gaan de thuis opgestapelde blokken op de kliever, en worden gelijk op stapel gezet. Gebruik ik ongeveer even veel tijd voor als om te zagen en transporteren. Dan heb je afhankelijk van de grootte van de boom al vlug een vol pallet, en soms nog wat meer.
      Valt dus allemaal nog wel mee zoals je ziet! En er zit niemand achter me aan, als ik klaar ben voor de eerste sneeuw valt op die 300 meter hoogte waar ik het hout haal vind ik het prima...........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. leuke betaalbare bandjes. Hoe is de lekbestendigheid en rolweerstand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekbestendigheid is in mijn ervaring goed, maar de vorige set is voor ze versleten waren de vuilnisbak in gegaan, de band scheurde op de hieldraad, en het gevolg was een klapband. Die set ging dan wel ondertussen 7500 km mee, dus dat is voor de prijs goed genoeg. De rolweerstand is duidelijk hoger dan de F-Lite, maar dat is met veel banden het geval.....

      Verwijderen
  6. Hoi Adri,

    Heb ook al een bandenwissel gedaan achter. Eerst de steentjes van vorige winter uit de Supreme geplukt, dat was een mooie oogst. Vervolgens is het hier nog steeds geen herfst. Voor laat ik de zomerbandjes dus nog maar even zitten. Bovendien fiets ik nu toch niet zoveel... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Wilco,

    Echt herfstweer was het vorige week donderdag en vrijdag, met loeiharde wind en zware regenval. Die dagen bleef BOB staan, dat was de verstandigste keus....(zucht....) Nu is het weer mooi rustig weer, maar niet echt warm in de vroege morgen, circa 4 tot 5+ graden. 's Middags het dubbele. De bandenwissel was vooral om de F-Lite's wat te sparen, en omdat het stukje bij Deildo zo slecht begint te worden. Tot nu toe dagelijks fietsend naar het werk, maar vanaf 17 oktober gaat Deildo 3 weken geheel dicht, dus dan zal er een boot-bus dienst worden opgezet door de gemeente. Een voetgangersveer, dus geen fietsen mee.............(Zucht.....) Dan zal er even wat minder gefietst worden vrees ik.....Nou ja, dat overleef ik ook weer wel.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen