zaterdag 5 november 2016

Het is weer zover.........

Weer tijd voor een bandenwissel..........

Nu weer wisselen naar winterbanden, de spijkerbanden moeten er weer op, uitstellen gaat niet meer helaas.........
Het was al een hele week net boven het nulpunt, maar het bleef droog weer, dus geen gevaar voor gladheid. Op vrijdag kwam er wel neerslag, eerst lichte regen, die al snel overging in natte sneeuw.
Die is nu weer weg, de temperatuur steeg weer  boven nul, maar het begint wat riskant te worden om zonder spikes te blijven rijden. Safety first nietwaar?
Dan maar even wisselen:

Achter een "traktorband", de Suomi Extreme 54-559.

Voor de standaard 20" spijkerband, de Schwalbe Marathon Winter 42-406.

Na het omleggen besloten de banden niet op de maximale druk te zetten, ik kies voor de gulden middenweg, precies er tussen in. Eens kijken hoe het dan gaat met de slijtage van de voorbanden.
Vorige seizoenen werden de spijkers er door het vele rijden op "bloot" asfalt door de koordlagen naar binnen gedrukt, met als gevolg een paar lekke banden. Misschien helpt het als de druk iets meer verdeeld word over het hele loopvlak? Zwaar lopen doen die krengen toch wel, of ze nou hard of zacht staan zal geen wereld van verschil maken.

De achterband loopt aan in snelle linkerbochten,  dat probeer ik op te lossen door de velg wat naar links te trekken. Alle nippels aan de aandrijfzijde één slag los, alle nippels aan de andere zijde één slag vaster. Morgen eens testen of het effect heeft gehad......

Tegenvaller.

Een tegenvaller, dat was het van de week, toen bekend werd gemaakt dat Deildo niet zal openen op de geplande datum, 05-11-2016.
De situatie werd nog niet veilig genoeg bevonden na 3 weken sluiting en werken aan de gevaarlijk liggende rotswand.
Uiteraard een storm van protesten en ongenoegen op Facebook, ik heb dan wel geen account, maar las even op Ina's pagina mee.
Tja, niets aan te doen, de heren gaan zich niets aan trekken van de commentaren, en doen gewoon wat ze het beste achten.
In enkele van de gemaakte opmerkingen kon ik me wel goed vinden, maar dat helpt verder ook niet veel. Accepteren, veel anders zal er niet op zitten.......

De nieuwe openingsdatum is voorlopig gesteld op 18-12-2016, jawel, maar liefst even uitgebreid met 5 weken! Dat maakt de totale sluitingstijd 8 weken, je zou jezelf bijna af gaan vragen of we die weg sowieso wel nodig hebben? De hoofdverkeersader door het district is doodgewoon 2 maanden afgesloten voor alle verkeer!

Ondanks de sluiting vanaf 17 oktober heb ik toch nog redelijk wat kilometers gebobsleed afgelopen maand, 1330 kilometer. Het was wel af en toe nodig om mezelf een virtuele schop onder de kont te geven, want het is niet aantrekkelijk om bij lage temperaturen nog te  vertrekken na het avondeten, en in het volledige donker na het terug gaan naar wintertijd.
Maar goed, ik doe het wel, de beweging en inspanning is goed voor me. Dan maar wat minder kilometers, ik heb er toch al genoeg dit jaar, de 11.000 km zijn al gepasseerd dit jaar met BOB!

Tot zover,

Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Adri

    Waarom maken ze geen ponton weg langs dat stuk afgesloten weg, niet te dicht langs de kant ivm vallende stenen maar dan kan het verkeer weer door als ze zo lang werk hebben

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Goed idee, ik snap ook niet waarom de heren dat zelf niet verzinnen.....Zal wel te veel geld en moeite kosten waarschijnlijk?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Adri

      Zou een mooie training zijn voor het Noorse leger, scheelt weer kosten en de moeite want oefenen moeten ze toch ;-)

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. Hoi André,

      Zou jij eens niet vlug solliciteren naar een baantje bij de Noorse regering? Mensen die denken zoals jij doet zijn hier onvindbaar, en heel hard nodig! Nou ja, ik denk natuurlijk in grote lijnen ook wel zo, maar als jij ook komt zijn er al 2 misschien scheelt dat weer al wat?
      ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Hoi Adri

      Zou het helpen als je de middelste rij spijkers uit je band haalt. hoeft maar één rij, de Strada staat scheef op zijn wielen
      Dan kun je als er geen ijs op de weg ligt op een hogere druk rijden en druk je de spijkers niet door de band heen
      en bij een gladde weg wat druk uit de band en weer op de spijkers rijden
      bij mijn Marathon winter gebeurd het zelfde maar hier is die spijkerband niet zo vaak nodig dat ik het nog niet getest heb, laatste keer dat ik ze nodig had was met de Alleweder

      En dat baantje bij jullie, tja, taal probleempje ;-)
      Als jullie met Duits of Nederlands uit de voeten zouden kunnen zou ik het kunnen proberen

      Groeten, André

      Verwijderen
    5. Hoi André,

      Dat had je al eens eerder voorgesteld geloof ik? Zou in theorie mogelijk zijn, maar ik ben bang dat ik dan verschillende keren in en uit de fiets moet op mijn route, om de banden dan wel van druk te laten, dan wel bij te pompen........
      Afdalen met half zachte banden tegen 60+ is niet echt aan te raden.....

      Dat baantje gaat het niet worden dus, jammer! ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri, Ja, dat zie je inderdaad vaker gebeuren dat de einddatum verlengd wordt omdat de wegwerkzaamheden uiteindelijk tegenvallers heeft. Hou je tijd over voor de uitlijning van de achtervelg. Overigens, is een hometrainer iets voor jou? grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter, klopt gebeurd vaker, en op alle plaatsen, niet enkel in Noorwegen........
      Die velg uitlijning zal ik morgen even testen, hopelijk raakt hij niet meer, het was toch al niet heel veel dus heb ik er goede hoop op.
      Een hometrainer heb ik in de vorm van een Tacx, waar mijn Scott racefiets op kan staan. Heb ik een viertal jaren gebruikt in de winter hier, maar je word dat zo ongelofelijk vlug beu.........Maar je hebt gelijk, ik kan er altijd naar teruggrijpen in geval van nood!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Je zal ondertussen wel een bere conditie hebben met deze weerstandstraining.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat weet ik niet Piet. De vorm is goed genoeg, maar die astma blijft natuurlijk......Die was indertijd ook de reden om te stoppen met wedstrijden, die grote "rukken" in het tempo tijdens vluchtpogingen waren er te veel aan.
      Het fietsen hier lijkt sowieso wat op intervaltraining met die steeds wisselende tempi, het klimmen en het vele schakelen. Dat viel op toen ik hier begon met de racer, ik had 2 jaar nodig om te wennen aan het constante vals plat overal!
      De spijkerbanden hebben voelbaar meer rolweerstand, de gemiddelde snelheden zakken dan ook behoorlijk in de winterperiode, de temperatuur werkt daar ook aan mee uiteraard.
      Maar ik ben al 4 winters doorgekomen met BOB, deze zal ook wel lukken!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Ja de een of de andere band scheelt enorm!
    Ik heb na gebroken spaken in het voorwiel van de roeifiets i.p.v. het 451 racewiel een 438 geplaatst. Daar zit wat profiel op dus is mijn 'winterband'. Gelijk een tijdelijke schouderblessure aan overgehouden!
    De Vredesteijn San Marino is niet vooruit te branden terwijl ik toch steeds probeer m'n oude snelheid weer te halen. Geen aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Niet vooruit te branden", dat is precies het gevoel van die spikes! Spijker op de kop dus aangaande die spijkerbanden.........
      Volgens metingen van Wim S. scheelt het maar 2% in rolweerstand tussen een spijkerband en de M+ van Schwalbe, dat zal wel kloppen, maar daar heb je niet veel aan als je normaal op F-Lite rondtuft. Tussen de rolweerstand van een F-Lite en de Marathon Winter spijkerband zal wel iets meer verschil zijn denk ik?
      Maak hoe dan ook niet veel uit, ik moet toch met die spikes rijden in de winters......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoi Adri,
    Hier geen spijkerbanden hoor de eerste nachtvorst is al wel gemeld maar regen voert de boventoon, vanmorgen al 22 mm afgetapt en er komt nog meer ook de komende week ziet er slecht uit. Gewoon hopen op betere dagen en dan weer volop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pé,

      Dat ziet er dan niet erg rooskleurig uit voor een mooi weer fietser! Misschien vind je tussendoor nog een gaatje met een beetje geluk?
      Inderdaad, hoop doet leven, het gaat weer wel beter worden tenslotte!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen