Krantenartikel.
Een stukje geschreven in de krant van 23 november, voor mij zeer aansprekend, want het gaat over de toestand van de wegen, ook die in het district waar wij wonen.Een vertaling uit de losse hand:
Wegen moeten onderhouden worden
In negen Noorse provincies is de wegstandaard slechter geworden de laatste 5 jaren, volgens een nieuw rapport van de Raad voor het Wegverkeer (Opplysningsrådet for Veitraffikken (OFV)). Het rapport, dat is opgesteld door Rambøll (een consulting bureau) voor OFV, bekeek de rijks- en proviciale wegen in alle provincies en concludeerd dat geen enkele Noorse weg voldoet aan de standaardeisen. Gisteren werd het rapport aan de minister van Verkeer overhandigd. Alle provincies hebben afwijkingen, maar geheel onderaan ligt Hordaland, en er zijn goede redenen om te geloven dat Hardanger in het bezit is van een paar van de slechtste wegen in Noorwegen. Terwijl 10 van de 19 provincies vlakkere wegen heeft gekregen in de periode 2009-2014, hebben 9 provincies hobbeligereen deels duidelijk slechtere wegen gekregen.
Dit kan deels veroorzaakt worden door de verschillen in eisen aangaande het wegennet. Terwijl de rijkswegen eigen standaardeisen hebben voor explotatie en onderhoud, liggen er andere overwegingen achter het opdateren van de proviciale wegen. Een duidelijk voorbeeld daarvan is het project bij Kråkevik op het stuk tussen Odda en Utne waar er lang plannen waren voor dagbouw of tunnelbouw als oplossing voor het plaatselijke probleem voor heel het planproject gestopt werd door het Provinciebestuur. Toen de plannen starten was het een rijksweg. Later werd de weg omgedoopt tot provinciale weg en daarna verloor het project prioriteit.
Meerderen hebben voorgesteld om ook voor provinciale wegen standaardeisen in te voeren. Dat kan een stap in de goede richting zijn, want de situatie gaat ten koste van de veiligheid op vele plaatsen en is onhoudbaar voor zowel beroeps- als burger automobilisten. Het probleem is ondertussen dat de standaardeisen niet werken, de hele tijd worden ook de rijkswegen steeds slechter. Zowel de huidige als de vorige regering hebben veel goed werk gedaan rond de grootste steden, maar dat heeft er ook toe geleid dat het verschil in dienstenaanbod tussen steden en districten groter geworden is. Dat is uiteraard irriterend voor de mensen in de districten, maar ook sociaal-economisch heeft dat grote consequenties, meer ongelukken, afsluiten van wegen en extra druk op de transportfirma's. Wegen die gebruikt moeten worden dienen ook onderhouden te worden, onafhankelijk hoe ze genoemd worden.
Tot zover het artikel.
Aansprekend?
Voor ons die in het district wonen zeer zeker, een groot deel van deze tekst is geheel op onze situatie van toepassing.Wegen zijn te smal, te bochtig en te hobbelig. En word er dan na 20 jaar ouwehoeren en plannen maken dan uiteindelijk ergens een potje gevonden om een stukje te verbeteren, gooien ze dat stuk ook nog even 7 weken dicht voor alle verkeer!
De plaatselijke positivo's zeggen dan dat we blij moeten zijn omdat we dan een mooie nieuwe weg krijgen.......Klopt, wel 2,5 km! Ja, daar kan je best ruim 2 jaar ellende voor verdragen onderweg naar je werk.....(en terug naar huis......)
Het is vooral frustrerend in de zomer, de verkeersdruk neemt dan toe met faktor 4, en Statens Vegvesen vind geen enkele maatregel noodzakelijk. Toiletten plaatsen bij de slagbomen aan het Deildo tracé? Waarom? De wachttijd is overdag slechts 2 uur, en 's nachts maar 5 uur........
Het verkeer in noordelijke richting van Kinsarvik regelen met stoplichten? Welnee! Onzin, die 2 maanden dat er zowat dagelijks een file staat van 2 uur in de namiddag is niet voldoende om actie te ondernemen.
Te smal? Nee, dat gaat prima. Je ziet wel op heel veel plaatsen afgereden spiegels en dergelijke liggen, maar die mensen kunnen gewoon niet rijden...........
Te bochtig? Heeft dat voertuig geen stuur dan?
Te hobbelig? Vering hebben de meeste voertuigen tegenwoordig toch ook wel?
De slotconclusie is duidelijk, de districten hebben gewoon geen prioriteit, te weinig verkeer, te weinig mensen. Wat de hoge heren wel even vergeten is dat het kapitaal wel uit de districten komt, zeker uit de Hardanger regio! Niet alleen veel belastinggeld van het toerisme, maar vooral veel inkomsten uit duurzame energie.
In 2014 had de provincie Hordaland een theoretisch potentiaal van 29873 GWh in gemiddelde jaarproduktie, daarvan is 17119 GWh daadwerkelijk in produktie, en een groot deel nog in aanbouw of gepland.
De grootste installaties die in bedrijf zijn staan onder andere in Tyssedal en Eidfjord, bij ons dus!
Je zou bijna iets meer terugverwachten van een regering die zonder schaamte vele miljarden in de staatskas ziet vloeien uit de stroomexporten.........
Maar nee, we zullen met de situatie moet leren leven..........Sommige Noren zijn realistisch, en zien ook wel dat er veel verbeteringspotentiaal is, maar de meerderheid heeft iets van: We hebben het toch goed? En de wegen zijn al veel beter dan vroeger!
Zo weer even een van m'n stokpaardjes bereden........
Tot zover,
Groeten, Adri.
Wat zijn die Noren vooruitstrevend, nu al de breedte van de wegen aanpassen aan de Velomobiel !
BeantwoordenVerwijderen;-)
Haha, inderdaad! Dat is ook een van mijn antwoorden als er weer eens zo'n grapjas is die opmerkt dat het eigenlijk geen wegen zijn om te fietsen hier. Dat de wegen in mijn ogen prima zijn om te fietsen, maar totaal ongeschikt voor autoverkeer.
VerwijderenDe laatste keer zei dat figuur: Ja, maar de wegen zijn zo smal, er is geen plaats voor die fiets van jouw! Ik terug: De wegen zijn breed genoeg, er kunnen wel 4 van mijn soort fietsen naast elkaar rijden, maar voor auto's is het vaak te smal, dus moeten we met z'n allen gaan fietsen!
Dan gaan ze meestal een stapje achteruit, iemand die zoiets met een serieus gezicht zegt, moet vast en zeker een paar schroefjes los hebben......;-))
Groeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt Nederland wel ;-)
Groeten, André
Hoi André,
VerwijderenQua regels en gehakketak bedoel je? Ja, daar heb je helemaal gelijk in, hier is het dikwijls nog wat erger door die "manana" mentaliteit, af en toe lijken het wel Spanjolen.........
Groeten, Adri.
Hoi Adri
VerwijderenEn het rapport is opgesteld door een Franse kaas ;-)
Groeten, André
Hoi André,
VerwijderenHaha, was mij nog niet eens opgevallen, maar inderdaad! Die hebben het trouwens wel goed gezien met hun beschimmelde oogjes.....;-))
(het is van oorsprong een Deens bedrijf: begonnen in Kopenhagen in 1945, nu 300 kantoren in 35 landen, 17 kantoren in Noorwegen en 13000 mensen in dienst, een redelijk groot kaasje....)
Groeten, Adri.
Het lijkt Nederland wel. de regio die het meeste opgebracht heeft voor de staatskas, verzakt nu omdat de gasvelden leeg zijn.
BeantwoordenVerwijderenPrima vergelijking Peter! Inderdaad op dezelfde leest geschoeid, ook in Groningen zijn alle maatregelen te duur en onnodig volgens de mensen die er eerst jarenlang van geprofiteerd hebben.........
VerwijderenGroeten, Adri.
Ik heb begrepen dat Noorwegen het hier en daar economisch moeilijk heeft wegens de malaise in de offshore en detoeleveranciers ervan. Is dat misschien een reden voor het achterblijvende wegenonderhoud?
BeantwoordenVerwijderenKlopt Wijnandt, het gaat al sinds een jaartje of drie wat minder in de offshore. Om het maar gewoon een naam te geven, de bomen groeien ineens niet meer tot in de hemel, vroeger was het gewoon binnenlopen voor de maatschappijen en zeker voor Statoil, de grootverdiener voor de Noorse schatkist.
VerwijderenNu moeten ze op letten met de lage olieprijzen, het oppompen is soms niet meer kostendekkend. Dat geeft gevolgen voor de werknemers en inderdaad ook voor de toe leveranciers. Velen die luxueus overbemand liepen hebben stevig gesneden in de overheadkosten, dat doet pijn!
Maar om op je vraag te antwoorden, nee, dat is niet de reden voor achterblijvend wegonderhoud. Het is precies wat ik schreef, lage prioritering in de districten. Een groot gedeelte van de wegen in onze buurt dateert nog uit 1935, een ander deel is tijdens WO 2 gebouwd op Duits initiatief.
Soms is het asfalt redelijk toe goed, vaak is het fundament onvoldoende diep, wat in de winter opvriezen (Noors: Telehiv) tot gevolg heeft. Dan word het hobbelen nog erger dan 's zomers.
Uiteraard vormen de kosten ook een aspect, het "loont" meer om rond de steden de wegen in orde te hebben, daar wonen immers meer mensen. Dat het hier tussen mei en september op bepaalde tijden volledig chaos is interesseert de staat blijkbaar niet genoeg om er iets aan te doen. Dat het veel werk is met al dat opblazen en wegvoeren van de rotsmassa maakt het aanleggen of verbeteren van wegen ook niet makkelijker natuurlijk.
Maar als je ziet hoeveel geld er in het "oliefonds" zit, kan heel Noorwegen geasfalteerd worden, en dan hebben ze nog genoeg over.......
Je kan het zelf zien in de volgende link:
https://www.nbim.no/no/
De huidige waarde van het fonds is circa NOK 7359 milliard, dat komt overeen met circa € 809 milliard!
Daar kan volgens mij wel een 2 baansweg van gelegd worden in heel Noorwegen? En dan nog wat overhouden voor als de tijden wat slechter worden?
De ellende hier is dat er teveel gepraat word, veel plannen gemaakt, dan word daar weer over gedebatteerd, en tenslotte word het hele plan dan weer afgeserveerd of op de lange baan geschoven.
Het afgesloten gedeelte bij Deildo is zo'n voorbeeld, al in 1993 waren er plannen om het traject lawinezeker te maken, het zal nu volgens planning klaar zijn in de zomer van 2018. De tussentijd is opgevuld met planning, debat enz., 25 jaar, zal in Nederland misschien soms ook voorvallen?
Groeten, Adri.
Was dat fonds niet o.a bedoeld om van de rente dingen te betalen ?
VerwijderenEen van de dingen die ze beter hebben gedaan dan Nederland, die direct de gasbaten uitgaf en straks niets meer heeft als dat stopt....
Klopt Arjen, dat fonds is inderdaad opgezet om de pensioenen te dekken en om eventuele begrotingstekorten te dekken. De beroepsbevolking van Noorwegen in 2014 bestond uit 2,7 miljoen personen, die allemaal in theorie tot 67 jarige leeftijd moeten werken. Uiteraard heb je gelijk met je opmerking over de gasbaten, dat geld is gewoon opgemaakt, daar hadden ze in elk geval de helft van moeten wegzetten voor moeilijke tijden.
VerwijderenAch en het was ook maar een opmerking van mij, om een deel frustratie te luchten, verder gebeurd er toch niets mee.
Als je enkel al kijkt naar de inkomsten die uit het verkeer binnen geharkt worden, blijft het moeilijk om nog positief te blijven. De "årsavgift" (zeg maar wegenbelasting) brengt een kleine 9 milliard NOK in de staatskas, maar er zijn ook nog enorm veel tolwegen in Noorwegen, die brengen ook nog circa 60 milliard NOK op. Rond het voor het gemak maar af op 70 milliard, en als er dan jaarlijks 50 milliard besteed word aan wegen en sporen, waarvan circa 30 milliard enkel voor de wegen, dan weet ik genoeg.......
Spaarzaam zijn is goed, dat zijn wij ook in onze microkosmos, maar wat investeren in je land kan ook vruchten afwerpen. Het toerisme zou baat hebben bij goede tweebaanswegen, zeker in de districten. En de bevolking zou er ook baat bij hebben, of er nou veel of weinig verkeer rijd in de winter. Vergeet niet dat bij sneeuwval die rommel aan de kant geschoven word, de smalle wegen worden dan nog ietsje smaller........
Groeten, Adri.
Hallo Adri,
BeantwoordenVerwijderenNog beterschap gewenst met je blessure, hopelijk gaat het nu beter.
Ik had je vorige bericht gemist.
En even leker je hart luchten als je dagelijkse ergernis in de krant wordt belicht lucht lekker op. En dat is goed voor het herstel proces.
Groetjes Peter
Bedankt Peter! Het gaat vooruit, al gaat het me natuurlijk niet snel genoeg......Dat fietsen op die Tacx is uiteraard beter dan niets, maar ik begin te verlangen naar een BOB ritje......
VerwijderenDat luchten van m'n hart helpt inderdaad wel, heeft op zich niet zo heel veel met fietsen te maken, maar op je eigen blog kan je natuurlijk zelf de onderwerpen bepalen! ;-)
Groeten, Adri.