woensdag 26 juli 2017

Paar dingetjes.......

Kleine dingetjes.....

Het is rustig hier, nou ja, druk op de wegen als ik 's middags huiswaarts fiets natuurlijk, er rijden nogal wat toeristen rond in de zomer in Noorwegen.
En dat wil zeggen dat ik (nou ja, BOB eigenlijk....) zowat dagelijks minimaal een vijftal keren "geschoten" word...........Met een telefoon of camera, gelukkig niets ergers!
Als iedereen die een foto neemt nou eens € 5,-- zou geven, dan zou BOB zichzelf terugbetalen.....

Een kort bericht, een paar kleine dingetjes, verder niet veel te melden. Ik fiets dagelijks woon-werkverkeer, verder nauwelijks in het weekend, en ook geen tussendoor tochtjes, dat is er wel af als je dagdienst werkt. Bevalt me prima overigens, vrij zijn door de week is prettig, maar nachtdiensten zijn dat helemaal niet, dus laat mij maar overdag werken...........

BOB bevalt nog steeds uitstekend, het rijden met de lichtmast levert enkel positieve respons op, dus dat is net als op de Strada ook een blijvertje.
Reinier (Intellifiets) vroeg me in een reactie hoeveel snelheid dat nou kost, zo'n lichtmast met molentje. Nou, eigenlijk zo goed als niets, de gemiddelden blijven hetzelfde, natuurlijk is er wat variatie naar gelang de verkeerssituatie, het weer en/of de vorm van de dag.
Wat me de laatste paar dagen wel opviel was dat de absolute topsnelheden meer moeite kosten om te halen, op een paar plaatsen gaat de snelheid naar 70 km/u, en op enkele plaatsen naar 60 km/u. Dat ging net niet, of met meer inspanning dan voorheen.

 Aanlopende remschijf.

Op de Facebookpagina was aanlopen van de remschijven al eens ter sprake gekomen, dus even controleren bracht aan het licht dat de linker schijf inderdaad heel licht aanliep.
Ook leek de schijf zelf wat radiale speling te hebben.
Aanlopen kan ook komen door laterale speling, als de slangklemmen die de achteras op de plaats houden niet stevig genoeg vast zitten kan dat beweging van de assen ten gevolg hebben, en zodoende ook aanlopende schijven.
Was bij mij geen sprake van, dat contoleerde ik al vanaf het begin.

Goed, losmaken die rem, en eens kijken wat er aan gedaan kan worden. Lekker veel werkruimte achterin zo'n QV............zeker als je ook nog schijfremmen erbij hebt!

Achterbrug met alles erop en aan.............

Remklauw los gemaakt en opzij gelegd, en dan de bouten die door de as zitten losgemaakt, zodoende kon de schijf op zijn drager verschoven worden om de boutjes na te  trekken. Maar die zaten goed vast, hoe kon er dan radiale speling voelbaar zijn?  Bij demonteren viel me wel op dat het linkse boutje er veel makkelijker uit kwam dan het rechtse, dus bij montage er op gelet dat beiden er wat "moeilijk" in gingen. Dat loste de radiale speling gelijk op! De remklauw terug gemonteerd, en na wat fine-tuning was er geen aanlopen meer, hopelijk blijft het zo!
Er zijn al een paar QV rijders die de Avid BB7 remmen hebben vervangen door TRP Spyre, omdat  de Avid BB 7 remmen volgens hun moeilijk af te stellen waren. Ondertussen ook een paar die "zwaardere" slangklemmen hebben gemonteerd, na loskomen van de originele.....Aanloopprobleempjes, komt wel goed!
Voor mij is het voorlopig weer in orde, even in de gaten houden, veranderen kan altijd nog als het echt nodig blijkt te zijn.


Werktuigen.

In de handleiding voor het (de)monteren van de achterbrug van de QV geeft Allert aan dat het handig is om een paar aangepaste werktuigjes te hebben. Wel, die kan je natuurlijk in Dronten bestellen, maar zelf maken kan ook. Allert geeft precies aan hoe dat te doen, dus dan is dat een koud kunstje........

Aangepaste 6 mm inbussleutel, en een lasdraadje.........

De verlengde inbussleutel is een 6 mm, die in een 10 mm uitwendig pijpje gelijmd is, makkelijk om de achterwielen te (de)monteren. De kromme lasdraad kan gebruikt worden als  "handje" onder de tussenliggende ringen.

Bergplaats schuimdeksel.

Ook een handige tip via Facebook, een mooie bergplaats voor het schuimdeksel! Bij de Strada lag het deksel als het niet in gebruik was in de neus, onder de "motorkap". Handig, je kon er zo bij, en zelfs onder het rijden pakken en vastmaken.
Heb ik natuurlijk geprobeerd met de QV, maar ik kwam met het deksel in aanraking met m'n voeten, en schoof het van z'n plaats. Daarna lag het weer achterin, maar de plaats die ik nu heb vind ik mooier! Een tip van Denez B. de Fransman die met de blauw/oranje QV 009 rijdt.

Juist, onder de lange kap achter m'n hoofd!

Past prima, en valt er ook niet uit, zelfs niet op mijn schokkerige wegen!
Ook op het "off-road" stuk bij Deildo blijft het op de plaats. BOB rijdt prima op dat stuk ook, maar natuurlijk zou ik daar ook graag asfalt terug willen zien, net als een paar andere stukken die hard aan nieuw wegdek toe zijn...........Volgend jaar misschien?

Tot zover,

Groeten, Adri.

18 opmerkingen:

  1. Hallo Adri,

    Dit is allemaal zeer nuttige informatie. Echt bedankt hiervoor. Ik wacht nog even op mijn eigen QV. Maar weet nu steeds meer waar ik op moet letten. (Ik heb geen Facebook en lees dus alleen jou Blog over de QV).

    En ik heb foto's van jou QV toen ze er mee bezig waren.

    Groetjes, Kjeld Sloot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kjeld,

      Fijn dat m'n blog iets voor je kan betekenen! Facebook zou je nog niets aan hebben nu, je krijgt pas een uitnodiging om lid te worden van de QV Owners groep als je de fiets daadwerkelijk in bezit hebt. En dan nog, er zijn 48 tot nu toe afgeleverde fietsen, en de groep heeft 26 leden........Die niet eens allemaal een QV hebben, maar goed, handelaren die de fietsen verkopen voor Velomobiel.nl zijn ook lid natuurlijk....Voornamelijk de Engelsen zijn veel actief, en de genoemde Fransman. Ik kijk zelf zelden op de Duitse forums, maar daar is wellicht ook wat info te lezen, het is maar een tip!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hallo Adri,

      Bedankt voor je reactie.

      Ik ben totaal nieuw betreft de ligfiets. Dus ben ik al blij iemand te hebben gevonden die over eenzelfde fiets doet schrijven.

      Forums moet ik nog uitzoeken en ontmoetingen komen vanzelf hoop ik.

      Ondanks dat ik de fiets nog niet heb, heb ik er al enorm veel zin in. En zou bij mij in de buurt ook graag eens met andere velomobiel rijders afspreken en een rondje rijden.

      Op dit moment rijd ik op een mountainbike. Maar al gemiddeld tussen 30/35 km/h en met de wind in de rug over de 40km/h. Maar door 2 keer een ongeluk te hebben gehad mag ik dus eigenlijk niet meer op een mountainbike fietsen. En daarom een ligfiets. Dan ontlast ik mijn schouders.

      En laat ik het meteen goed doen door een velomobiel aan te schaffen. Is het meteen mijn auto.

      Ik zal voorlopig hier verschillende mensen gaan volgen. En zeker door gaan met.Bloggen.

      Mvg, Kjeld Sloot

      Verwijderen
    3. Hallo Kjeld,

      Normaal reageer ik altijd op een reactie, vind ik leuk en hoort ook wel een beetje volgens mij....
      Welkom als ligfietser in elk geval, met welke reden je eraan begint is niet zo belangrijk, weet dat het zeer verslavend is, die velomobielen hebben een vreemde werking op de meesten die graag fietsen......Ze gaan nog meer fietsen!
      Bij mij waren de natte zomers de aanleiding om een velomobiel te gaan testen, en toen was het hek van de dam.......De Strada is 52000 km gebruikt voor de overstap naar de QV, op nog geen 5 jaar tijd, en dan fietste ik ook nog wat op de racefiets tussendoor.....
      Je pakt het wel gelijk goed aan, gelijk maar het topmodel uit de Velomobiel.nl stal! En ja, waarom ook niet, het is een prachtig model, en fietst ook nog eens prima! Ik vind het nog dagelijks een feestje om in het ding te gaan liggen en naar het werk te fietsen.
      Blogs volgen is inderdaad een aanrader, er zijn verschillende die leuk schrijven, en vaak krijg je ook wel goede tips of een idee wat dan plots binnenvalt na het lezen ervan.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Bewonder je zelfwerkzaamheid. Maar 'stiekem' vind ik dat eigenlijk iedere ligfietser stoerder is die dat doet ;-)
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mick! Aangaande zelfwerkzaamheid sta je zelf ook wel je mannetje denk ik.......Met stoer doen heeft dat bij mij niets te maken, het is min of meer noodzaak op mijn locatie........En gelukkig ben ik niet te benauwd om iets te proberen na me in het onderwerp verdiept te hebben op internet......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Dag Adri,
    Prima technisch leesvoer hoor.
    Scheelt straks weer.... om het wiel opnieuw uit te vinden.. :)
    Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Cees, graag gedaan! Met vragen kan je natuurlijk ook altijd in Dronten terecht, die mannen zijn daar ook heel open en eerlijk in volgens mijn ervaring.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Mick,
    't is niet alleen een kwestie van "stoer doen" om (bijna) alles zelf te willen doen. Het is ook een kwestie van je eigen beperkingen kennen, zowel qua handvaardigheid als beschikbare tijd. En soms is het ook een kwestie van interesse in de betreffende materie.

    Het is niet alleen fietsonderhoud en -reparatie waarbij ik de stelregel heb: "Ieder zijn vak!" Gelukkig is mij van kindsbeen af met de paplepel ingegoten om respect en waardering te hebben voor goede vaklieden.

    Ondanks dit alles weet ik van mijzelf dat ik kan schilderen (binnen- en buitenwerk) als de beste, en dat ik een heel goede tuinman ben als het gaat om het onderhoud van de eigen tuin :-)
    Maar ook voor de eigen tuin laat ik minstens eenmaal per jaar de hovenier komen. Als het gaat om het grotere snoeiwerk ziet de hovenier toch zaken die mij niet (meer) opvallen.
    En de leeftijd en gezondheid gaan op een gegeven moment natuurlijk een duchtig woordje meespreken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Werkzaam in de loodgieterij heb ik maar al te vaak met de laatdunkende Nederlandse burger (vaak nog werkloos ook) te maken gehad, bij Flora Holland zijn ze vaak achter een telefoon te vinden...
      Maar ook een correcte werkwoordsvervoeging weet ik wel te waarderen zoals je weet.

      Verwijderen
    2. Tegenwoordig met Youtube als instructie kun je heel wat zelf. ( nadoen) En soms kan dat best beter uitpakken dan de professional omdat die meestal een manager op zijn nek heeft en dus haastig en volgens protocollen moet werken. En feitelijk geen vakman meer is.

      zoals versleten onderdelen hergebruiken die je zelf had vervangen : een loopje naar het magazijn en daar 10 minuten verdoen met in de computer en schappen een rubbertje of ringetje zoeken is niet tijd efficient. Daarom zie je zelfs nieuwe auto's overal olie lekken...sommige onderdelen worden doorgezaagd omdat los schroeven meer tijd kost...enz enz

      Wij mogen blij zijn dat we nog wel vakmensen in de velomobiel en ligfiets bedrijven hebben.


      Verwijderen
    3. Klopt Quezzzt, zo doe ik het ook vaak. Voordeel als je het eens gedaan hebt, het blijft "hangen" en dan kan je het eigenlijk. Zo heb ik ook m'n eerste wiel gespaakt, duurt veel langer dan bij de vakman, maar geeft wel voldoening........
      Bij is het noodgedwongen, maar in Nederland ging ik met de racefiets gewoon bij m'n eigen fietsenmaker langs, enkel al voor het praatje was dat leuk.

      Verwijderen
  5. Hallo Adri, Heb jij aan de voorzijde ook nog de standaard trommelremmen? Of gebruik je enkel en alleen aan de achterzijde
    de schijfremmen? Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat je de trommelremmen aan de voorzijde, mocht je ze hebben, wilt ontlasten in al die afdalingen door ook nog eens schijfremmen te nemen. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,

      Ik heb aan de voorzijde de 90 mm trommelremmen. Dat zijn de hoofdremmen uiteraard, de schijven achter zijn als extra bedoeld. Die voegen wel redelijk wat extra remkracht toe, had dat vanmiddag nog even nodig, altijd leuk als je met 70 km/h een bocht doorkomt en er staat een rijtje auto's stil voor je.......... Dus dat ontlasten lukte gelukkig goed vandaag!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Ik vraag me af Adri hebben die schijfremmen wel een veer of andere mechanisme om het bokje vrij te maken van de schijf ?

    Bij motorvoertuigen loopt het remblok altijd heel licht aan. Bij voet van de rem haal je alleen de druk eraf.

    Bij mijn trike sleepten de blokjes vooral in bochten, maar nooit zodanig dat ik remwerking bespeurde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat hebben ze, Allert heeft het ook laten zien bij aflevering hoe te doen. Als je op de foto kijkt zie je de kabel aan de linkerzijde bij beide remmen. Aan de rechterzijde zit een grotere rode draaiknop, als je die versteld zet je het "statische" blokje dichter of verder van de schijf vandaan. Je kan de remmen zo ook geheel "los" zetten, dan lopen ze enkel nog aan bij volledig ingeknepen hendel.
      Zou best kunnen dat je gelijk hebt, misschien remt het wel helemaal niet zo erg af, dat beetje aanlopen. Het is vaak maar een idee, en ook een ingesleten gewoonte, een rem mag niet aanlopen! Dat ze bij auto's altijd wat aanlopen weet ik, maar daar maakt niemand zich druk om inderdaad, zolang het geen verbrande blokken opleverd.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Wat ik me nu afvraag; met het naar achteren geschoven zwaartepunt van de QV tov de S; is de remweg (bij enkel gebruik van de trommels) langer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk dat het niet gek veel uit zal maken, bij remmen krijg je sowieso een asbelastingsverplaatsing naar de vooras, en het gewicht van de QV zal nog iets lager zijn dan dat van de glasvezel Strada, die door verschillende reparaties toch al wat "aangekomen" was. Beide fietsen zijn uitgerust met 90 mm trommels, dus lager totaal gewicht is van belang. In theorie zou de remweg van de QV zelfs korter moeten zijn, maar zoals gezegd, ik merk er niet veel verschil in.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen