zaterdag 5 augustus 2017

Gaatje gevallen.

Lichtgaatje......

Ontdek ik donderdag na thuiskomst dat er licht in de fiets komt door een opening die er eerder niet was............Verrek, een gaatje? Ja dus, een gaatje dat er van binnen naar buiten in gesleten is, tenminste dat denk ik, want aan de buitenkant is er niets te zien van schade, enkel een missend stukje lak natuurlijk......
Hoe het komt? Nou ik denk dat de slechte wegen het veroorzaakt hebben, die laten de bidon voortdurend wat bewegen. Ook in het antislip matje was al een gat gesleten, en er zat ook nog een duidelijke holte onder de andere kant waar het bidon staat.

Geen probleem, plak een stukje tape op de buitenkant, en ga direct aan de slag met wat sneldrogende epoxy lijn en wat carbon lapjes. Vrijdagmorgen is het hele spul droog en kan er weer naar het werk gefietst worden. De bidon ligt voorlopig even los aan de andere kant, daar zal ik in het weekend wel iets op verzinnen.


Gaatje.........

En de binnenkant.......
Jammer? Ach, het is een fiets, en die moet gebruikt worden en zodoende sporen van dat gebruik gaan vertonen. De eerste krassen zaten er trouwens al op, dat vond ik het vermelden niet eens waard, ook dat was slechts een kwestie van tijd uiteraard, met de toestand van de wegen hier.

De oplossing voor de bidon had ik ook al, gezien bij de Owners groep. Was gepubliceerd door de eigenaar van QV 36, en makkelijk na te maken. Eens zien hoe dat zich houdt in het dagelijks leven.
Heel eenvoudig een gat maken in een paar schuimblokken, die inklemmen en met dubbelzijdig plakband fixeren, en klaar is het weer.

Eens kijken hoe dat zich houdt in de praktijk.......


Verder nog een touwtje vast gemaakt aan de schuimkap, zodat die vast zit als het waait.

"Ghost shifting".

Iets met de versnellingen? Nee, het schakelt allemaal prima, enkel een klein irritatiepuntje dat er al vanaf het begin is. De Engelsen in de Owners groep noemen het "Ghost shifting", het verschijnsel deed zich bij mij ook al in Nederland voor. Het gebeurd regelmatig op slecht, hobbelig wegdek dat de derailleur op een groter kransje "springt", en dan zich weer corrigeert. En ik heb ook in Noorwegen nogal wat slecht wegdek tegenwoordig.........dus dat irriteert soms wel wat. Nu is er misschien een oplossing voor, die werd deze week publiek gemaakt in de Owners groep. De eigenaar van QV 004 is geen lid, want geen FB, maar publiceerde wel op BROL. Deze man heeft een QV met een Pinion 18, waarvan er momenteel maar 3 schijnen te werken, dus monteerde hij een derailleur en cassette. Zijn oplossing om "Ghost shifting" tegen te gaan schijnt te werken, maar is nogal een operatie.........

Nogal een operatie..........



Schijnt wel te werken volgens de man zelf, maar ik wacht nog even af.............Lekker trouwens, schaf je zo'n dure Pinion aan geeft het ding het op na een paar maanden...........Zal wel garantie op zitten, maar dan ben je die hele bak wel een maandje of zo kwijt denk ik..........En of je zo makkelijk een normaal crankstel monteert op de plaats waar die Pinion zat weet ik niet, waarschijnlijk is het frame aangepast aan de Pinion, dus dan zou je de fiets een tijd niet kunnen gebruiken.........
Brrrr.........nachtmerrie!

Verkeerssituatie en het "Scania Syndroom".

Nog steeds druk op de wegen, veel toeristen, en zodoende veel lokale bevolking die zich irriteert om dat ze niet "gewoon" kunnen doorrijden. En omdat hun vakantie voorbij is waarschijnlijk...............
Zoals elke zomer heb ik ook regelmatig wat oponthoud door langzaam rijdende auto's, campers of vrachtverkeer dat moeite heeft om elkaar te passeren op de veel te smalle wegen. Berusten en ontspannen, je druk maken helpt toch niet, en het is enkel maar op de terugweg naar huis. 's Morgens tussen 5 en 6 uur als ik vertrek is het nog wat rustiger op de weg.......;-))
Opvallend veel opgestoken duimen onderweg trouwens, het lijken er wel meer dan voorgaande jaren, vooral veel motorrijders  geven een duimpje. En ook veel mensen die achter me blijven rijden om te fotograferen en filmen, wat ook de doorstroming niet echt bevorderd..........
Dat leverde deze week nog een vermelding op de lokale radio op, 2 collega's die naar huis reden hoorden het, er reed een trapautootje danig in de weg, en die hield al het verkeer op volgens een inbellende persoon..............Dat kon er maar één zijn natuurlijk............Maar om er nou bij te vermelden dat dat "ding" beter maar in de greppel gereden kon worden was weer minder leuk om te horen.
Weinig aan te doen, er is in principe plaats genoeg om te passeren, maar de wegen zijn smal, bochtig en onoverzichtelijk. En als er mensen achter/naast me blijven rijden om dat "ding" eens goed te bekijken kan ik ook weinig aan veranderen.
Het is wel duidelijk dat er redelijk wat frustratie zit bij sommigen, maar ik ben nog niet van plan het fietsen eraan te geven voorlopig.
Duidelijk is wel dat  circa 95% van de automobilisten lijdt aan een ziekte, die ook nog eens overgaat op de jeugd, zo vlug die zelf een rijbewijs hebben.
Iets wat ik het "Scania Syndroom" noem, ze voelen zich allemaal "King of the Road" immers? Alles en iedereen moet ruim baan maken voor hun auto, en ze kunnen geen seconde van hun kostbare tijd missen, zeker niet opgehouden worden door een gek die zo nodig de weg versperd met een vreemd voertuig dat een fiets zou zijn.................



Niettemin voel ik me nog steeds geheel op m'n gemak in de fiets, en is het nog elke morgen een feest om met de Bobslee naar het werk te glijden! Al weer meer dan 2500 km onder de wielen doorgegaan ondertussen..................

Tot zover,

Groeten, Adri.

16 opmerkingen:

  1. Hoteknotebrod !! En red elk fort våpenet ditt! Bang! Lure du gikk glipp av det går unna! Pearl, Pearl, Pearl! (Spectacle reklame)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle gekheid op een stokje dat is best jammer Adri.

      Maar gezien de littekens die de Strada heeft ontvangen tijdens dienst in jouw bezit wel te verwachten denk ik zelf. En zelf maak je schade aan je velomobiel ook niet voor het eerst mee. Al is leuk anders.

      Het is in ieder geval goed voor een leuke blog over hoe je dat weer oplapt :-)

      Verwijderen
    2. En Adri is die 10 speed (bijna) net zo breed als een 9 speed casette ? In dat geval is er waarschijnlijk minder speling voor nauwkeurig schakelen en dan lijkt me het niet raar dat een flinke stoot de ketting even over een ander kettingwiel word geleid.

      Iets anders dat ik me kan voorstellen is dat zo'n lange velomobiel ketting gevoeliger is voor stoten als het schakelmechanisme ook nauwkeuriger moet schakelen. Dan zou je iets moeten verzinnen die het slingeren of deinen van de ketting dempt maar niet het buigen ervan nodig voor over het bereik schakelen.

      Een extra geleide wieltje misschien op een plaats die voldoende flexibiliteit over laat ?

      Verwijderen
    3. Op een asje schuivend geleidewieltje uiteraard :-)

      Verwijderen
    4. ??? Die eerste kan zelfs Google translate niks van maken...........;-))
      Te verwachten was het inderdaad, en een ramp is het ook niet. Weer wat geleerd denk ik dan.......
      Enne....het is een 11 speed, die zijn net zo breed, maar hebben minder tussenruimte tussen de kransjes, en ook een smallere ketting. De verklaring van QV4 was dat de derailleur niet aan een normale hanger hangt, en zodoende de beweging niet op kan vangen, en dus dan het paralellogram in beweging zet en schakelt. De spanning op de kettingspanner voorin is groot genoeg. Het betreft natuurlijk wel een aangepaste derailleur, met andere ophanging dan normaal. Allert zal zeker over het probleem nadenken, het is een euvel dat alle QV's hebben, ook de 11 speed. Een extra geleiding? Misschien......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    5. Was een grapje dat amateuristische jagers je voor een eland aanzagen en het dus een kogelgat is...en diegene nodig naar de opticien moet.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    Die schuimblokjes nog wat hoger maken, is je bidon gelijk goed geïsoleerd

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Gaat zeker werken, alleen zal ik dan nog wat styrofoam moeten scoren, dit waren de laatste restjes......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hallo Adri, Ai, doet mij een beetje pijn om te zien, die eerste foto. Zou het ook steenslag van buitenaf kunnen zijn? Of is het dan toch echt die bidon? Dat krappe op de weg herken ik wel. Meestal gaat het goed, maar je hebt inderdaad altijd wel van die ongeduldige figuren tussen zitten. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,

      Nee, het is echt die bidon, iemand reageerde op FB ook dat hij eenzelfde geval had meegemaakt, enkel was die persoon er wel iets eerder bij, er zat een holte van circa 1 mm diep in het materiaal, maar er nog niet doorheen. Bij mij wel dus, jammer, maar geen ramp. Die fiets zal net als de eerste BOB ook wel "battle scars" gaan oplopen, niet te voorkomen dat soort dingen met de toestand van de wegen hier.
      Die ongeduldigen op de weg heb je inderdaad wel overal, iedereen heeft haast........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Wat verrassend Adri! Dat zo'n ogenschijnlijk "sullige" bidon zich tijdens de rit ontpopt tot een ware velomobielvreter! Voorlopig laat ik dus al mijn eten en drinkwaren in beide "velomobieltassen" Dat gaat tot nu toe nog goed. grt, Peter

      Verwijderen
    3. Inderdaad Peter, ik was ook verrast. Niet prettig verrast uiteraard.......Velomobieltassen heb ik niet meer, die passen niet in de QV, en werden zodoende ook niet geleverd. Nu ben ik gewaarschuwd, dus pas ik beter op met dat soort dingen.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Op slingerende landweggetjes in Groningen maak ik ook mee dat auto's mij een tijd(je) niet kunnen passeren. Ik voel mij daar absoluut niet door bezwaard, ik fiets tenminste en heb een voertuig dat nog geen 80 cm breed is. Rijd je met de Shredda's of F-Lites? Ik denk dat je met 4x F-Lites aanzienlijk sneller en comfortabeler over de slechte wegen rolt in Noorwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bezwaard voel ik me ook niet, af en toe heb ik ook overlast van die auto's, dus ze zoeken het maar uit. Maar uitspraken als: "Ze moesten hem van de weg af rijden", gaan me dan wel wat te ver, voor je het weet is er een gek die het inderdaad doet.........
      De fiets is afgeleverd op de standaard banden, Shredda 40-406 rondom. Met F-Lite banden zou het inderdaad nog wat sneller en comfortabeler kunnen, dat kan altijd nog nietwaar? Voorlopig heb ik nog genoeg banden op voorraad, eerst die maar eens opmaken.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Det er dejligt at høre at "opdateringer" bliver sendt ud til ejerene af QV, det er service.
    Alt post fra Holland, bliver åbnet, især hvis de er sendt fra en "Coffieshop" :-)
    Jeg kan ikke lige læse det ud af din blog, men hvordan er den(Qv) på mange bakker? Er den nem at køre op med?
    Venlig hilsen Søren(velostrada)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hei Søren,

    Service av Velomobiel.nl er enestænde! De i tollvesenet må nesten mistenke alle Nederlendere for a være rusmisbrukere.........
    QV er bra til a kjøre bakker med, de bratteste bakkene går med samme hastighet en Strada, lettere stigninger går litt fortere. Nedover er bare bra, veldig stabilt, og litt høyere topfart en Strada. Hvordan det går på isete og glatte bakker skal jeg nok finne ut av i vinteren som kommer.......Da blir det sikkert en blog skrevet.....

    Hilsen, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen