donderdag 28 september 2017

Vijf jaar velomobiel.

Al weer vijf jaar.....

Vandaag 5 jaar geleden, op 28 september 2012 stopte er een camper met Noors kenteken voor de werkplaats van Velomobiel.nl in Dronten.
Een paar uur later vertrok die camper, in zuidelijke richting, met een extra passagier, en wel op het dak! Een rode Strada stond op het dak vastgesnoerd en reed mee naar Zeeuws-Vlaanderen, om daar een weekje te verblijven en de eerste kilometers te maken.
Na dat weekje werd de Strada weer op de camper geplaatst en ging mee naar Noorwegen, om daar als woon-werkvoertuig dienst te gaan doen.
De eigenaar van de Strada besloot een blog te gaan bijhouden, en noemde dat blog:

De Bobslee-Strada 119



De rest is bij de meeste van mijn volgers bekend neem ik aan.

Ophalen BOB.

De aankoop van m'n eerste velomobiel veranderde nogal wat in m'n fietsleven, voor het eerst was het goed te doen om ook met regenweer te rijden, je werd tenminste niet zo nat als op een racefiets!


Al gauw werd het bijna standaard om met de fiets naar het werk te rijden, liever dan met de auto. Uitzondering daarop waren de nachtdiensten, dat viel me te zwaar, slecht slapen, en dan ook nog 73 km woon-werkverkeer erbij per dag.........
Liet ik op vrije dagen de racefiets in de garage als de wegen nat lagen, dan was dat nu geen probleem, de Strada, die meestal met BOB werd aangeduid, werd ingezet en ik kon toch wat kilometers maken.

Zoals vele velomobielbezitters zullen herkennen ging het aantal fietskilometers gestaag omhoog, er werd meer dan ooit tevoren gefietst.
Door de locatie was er de noodzaak om onderhoud zelf te doen, "even" naar Dronten is wat bezwaarlijk vanuit Noorwegen, dat vraagt om wat planning vooraf.......
Wel, al doende leert men, en ik heb veel bijgeleerd aangaande fietsonderhoud aan velomobielen, en reparatie van kraakjes en scheuren in glasvezel.
Wat speciaal in Noorwegen zijn de winters, regelmatig sneeuw, wat het fietsen wat lastig maakt omdat rijden door verse sneeuw niet echt prettig is, en de noodzaak om met spijkerbanden te rijden vanwege de lage temperaturen. Rijden iets minder licht dan zomerbandjes, om het mild uit te drukken......

Eerste winter.

Goed het meeste zal al bekend zijn, dus is het niet nodig om alle oude koeien nog eens uit de sloot te trekken.
Die vijf jaar zijn vlug voorbij gegaan, en had ik voor geen goud willen missen! Het bloggen zorgt voor leuke contacten met andere enthousiasten, en je krijgt regelmatig goede tips om zaken op te lossen of te verbeteren.

Wat me wel al die tijd is blijven verbazen is het gedrag van de andere weggebruikers, en de vele vragen die een dergelijk voertuig blijkbaar oproept.

Ach, jullie kennen die standaard vragen natuurlijk al lang:

-Wat is dat voor een ding?
  -Een fiets! -Huh? Ik weet wat een fiets is, en dit is duidelijk geen fiets!

-Zit daar een motor in?
  -Daar spreekt U mee! Huh? Ga je me vertellen dat je dat geval zelf aandrijft? Met die snelheid????
    (Ja, dat zeg ik............)

-Wat kost zoiets?
  -Noem een bedrag in € of Noorse kronen......  -Huh? Daar kun je een auto voor kopen! ( Waarom? Ik heb een goede auto thuis, waarom zou ik er nog een willen? Ik wil een fiets!)

-Hoe hard gaat ie?
  -Op het ogenblik staat ie stil, dus 0 km/h........ -Huh? Je snapt toch wel wat ik bedoel? (Ja, maar ik wil er geen antwoord op geven..........)

-Is dat ding niet levensgevaarlijk?
  -Valt wel mee, thuis en op het werk staat ie aan de ketting, en als ik 'm genoeg te eten geef valt hij niemand aan..........  -Huh? Maar dat bedoelde ik helemaal niet! Ik bedoelde............(de bekende (stomme) opmerkingen.....)

-Moet daar geen vlaggetje op?
  -Is wettelijk niet verplicht ............. -Huh? Maar dan ben je toch beter zichtbaar? Je ziet dat ding helemaal niet op de weg! ( Oh nee? Mijn echtgenote hoort van collega's altijd precies waar ik me bevond en in wat voor toestand ("Hij was gecrasht! Dat ding lag op z'n kant langs de weg!") Ketting was eraf en werd terug omgelegd..........)

En dan zijn er nog andere vragen, die ik soms al helemaal niet kan plaatsen, zoals:

-Ben je gehandicapt?
  - Vanmorgen bij het opstaan nog niet meneer!  -Huh? Maar je zit in zo'n speciaal autootje.......( Is een speciale fiets meneer, en als ik even eruit kom en er weer in ga, zult U zien dat iemand die een lichamelijke handicap heeft daar waarschijnlijk problemen mee zou hebben.......)

-Dat is toch wel ver fietsen naar je werk?
  -Nee hoor, precies net zover als met de auto!  -Huh? Maar je snapt toch wel wat ik bedoel? ( Nee, eigenlijk niet.........)

-Hoe lang doe je erover om op je werk te komen?
  -Dat is elke dag verschillend........ -Huh? Maar je hebt toch wel een gemiddelde tijd? ( Nee, eigenlijk niet, hoewel het vaak rond de 80 minuten ligt. Maar er zijn uitschieters van 64 minuten, en van 116 minuten...........)

Of  de vragen die Ina krijgt:

-Hoe doet die man van jouw dat, zoveel fietsen, hoe houdt ie het vol?
  - Heel simpel, hij is met mij getrouwd!  - Huh?-----Dan barst de persoon in lachen uit.....

-Wat geef je die man voor speciaals te eten?
  -Niets bijzonders, hij eet gewoon brood, warm eten en zo.......... -Huh? Maar daar kan je toch niet al die kilometers op maken? ( Hij wel dus........)

En jullie kennen vast nog veel meer opmerkingen, dit zijn er maar wat die me zo te binnen schieten..........

Ik begrijp helemaal niet waarom iemand zou willen weten hoe lang ik over m'n woon-werk ritten doe, wat heeft iemand aan dat soort informatie?
En hoe is het mogelijk dat mensen denken dat je speciaal voedsel nodig hebt om  73 km per dag af te leggen met een fiets? Natuurlijk, m'n verbranding is wat hoger dan bij auto rijden, dan eet je toch een paar boterhammen meer? Geen enkel probleem, in die vijf jaar is m'n gewicht van 78 kg naar 72 kg gegaan, en daar ligt het nu stabiel.


Ook verbazend vind ik nog steeds elke zomer de werkelijk vele foto's en filmclips die genomen worden vanuit passerende voertuigen, als ik voor elke foto € 1,-- had gekregen had ik minder moeten sparen om een nieuwe fiets te kopen........................;-))

En ondanks de soms ronduit hufterige inhaalmanoeuvres die ik meemaak onderweg, overweegt het positieve gevoel, veel mensen zien me nu elke weekdag voorbij komen, en steken even een hand op, ook een toenemend aantal automobilisten geeft een duimpje op als ze me tegenkomen.

Dus wat mij betreft, op naar de volgende vijf jaar!

Tot zover,

Groeten, Adri.


16 opmerkingen:

  1. Je fietst 2x80 minuten per shift? Kom je dan niet helemaal kleddernat aan? 2x80 minuten + douchen na aankomst? Dan heb je bijna een halve werkweek aan reizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. Sinds september 2016 loop ik geen shift meer, maar dagdienst. Nu werk ik dagelijks van 07.00 tot 15.00, sta op om 04.00 om dan om 05.00 te vertrekken. Tussen 16.10 en 16.30 ben ik dan weer terug thuis. Kleddernat wordt je toch wel hier, al na 3 km heb ik m'n eerste klim achter de rug en begin al te zweten. En de tijd die ik gebruik zou anders gebruikt worden om na het werk te gaan fietsen, daarom is met de velomobiel pendelen zo ideaal, eigenlijk bespaar ik er tijd mee, en de training pak je gelijk mee. ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Die laatste opmerking was (en is nog steeds) ook mijn argument om met de fiets te gaan forenzen.


      Zou het toenemende aantal duimpjes ook nog iets te maken kunnen hebben met de uitstraling van de QV?

      Verwijderen
    3. Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn Wim, dat komt ook nog aan de orde in de volgende post, een korte evaluatie van de eerste 5000 QV kilometers. De meeste mensen vinden het een heel mooie fiets!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Mooi verhaal Adri; een paar van die antwoorden van je ga ik ook eens proberen te gebruiken, vooral "is dat ding niet levensgevaarlijk".

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Erwin! Het staat iedereen vrij om dezelfde antwoorden te gebruiken, ook ik antwoord wel eens serieus op vragen, maar sommigen stellen de vraag op een manier dat ze gewoon in de zeik genomen moeten worden...........;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. "is dat niet levensgevaarlijk?": ik heb dan ook wat last van zelfmoordneigingen.

    "Zit er een motor in?": Ja, hij rijd op bier.

    "Zitten er batterijen in/is dat elektrisch?": ja, voor de verlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk is het wel zo dat 76 km per dag fietsen door maar weinig andere mensen gedaan wordt, dus als opmerkelijk aangeduid kan worden. In positieve zin ben je dan erg sportief en toegewijd, in negatieve zin knettergek en slachtoffer van een dwangneurose. Het is maar wat je invalshoek is als je van buitenaf naar dat gedrag kijkt :-))

    Dat die 76 km ook nog over een berg route is met langzame beklimmingen helpt niet in met zoiets proberen te begrijpen in positieve zin, zeker niet voor iemand die voor 800 m al een auto pakt zoals je zelf zegt :-))))

    Beleefd groeten van een "gestoorde gek" in natuurlijk ook vrij gangbaar...stel je voor dat ie boos zou worden en op je af komt :-))))

    Begrip hoef je alleen te verwachten van mede fietsers die niet bang zijn kilometers te maken. En niet bang zijn voor regen en ander onaangenaam weer. Dat wil niet zeggen dat anderen buiten die groep je niet kunnen bewonderen om je sportieve prestaties.

    Maar je bent wel een vreemde eend in de bijt - zoals alle velomobiel rijders, roeifietsers en in enige mate ook ligfietsers - en er is niets dat je "normaal" zou maken zoalang je dat blijft doen.

    Maar mensen die anders doen dan anderen fleuren het leven van veel andere mensen ook op, ook al zouden ze het zelf nooit doen. Als iedereen hetzelfde deed, wat een saaie bedoeling zou dat zijn. Reken er maar op dat je gemist zou worden door degenen die je regelmatig zien rijden als je dat niet meer zou doen :-))

    Maar net als alle velomobielrijders, roeifietsers en ligfietsers heb je lak aan wat anderen van je denken. En doe je je eigen ding, wat jij prettig vind.

    Ik hoorde laatste nog weer : "liever 1 dag een leeuw dan 1000 dagen een schaap" Hoewel dat op iets heel anders sloeg, vind ik het ook hier toepasselijk. Wie gaat jou voorschrijven dat een fiets perse een rechtopfiets moet zijn ?? En wie dat je grotere afstanden met een auto moet afleggen ?

    Dus wens ik je veel plezier met alle kilometers die nog komen, en ik ben blij dat er zulke opvallende figuren zijn :-))





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Het is maar 73 km/dag, niet overdrijven! Hoeveel mensen dat wel of niet doen weet ik niet, ik vind het wel lekker eigenlijk, en slaap ook beter als ik m'n beweging gehad heb.
      Dat groeten is wel aardig, je ziet dat de mensen die je ontmoet inderdaad reageren van "Ha, daar is ie weer!" De laatste tijd ontmoet ik ook regelmatig 2 andere fietsers als ik naar huis rijd, die pendelen heen en weer tussen Lofthus en Kinsarvik, zo'n 22 km/dag. Een van die rijdt een e-bike, de ander een gewone hybride. De besmetting zet over? Of er sluipt langzaam een ander bewustzijn in? We zullen zien.......
      Dat ik als een vreemdeling gezien wordt klopt helemaal, daar valt niets aan toe te voegen, dat heb je prima omschreven. Inderdaad zien sommigen me als extreem sportief, anderen als knettergek, en ook daar heb je gelijk in, dat maakt mij allemaal niks uit......, heb ik helemaal lak aan!

      De nog in het verschiet liggende kilometers ga ik zeker met plezier fietsen, en na jouw commentaar blijf ik zeker nog bloggen ook, dit soort reacties zijn een hart onder de riem!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Proficiat.

    Als ze vragen stellen met een negatieve woordspeling in zoals in: "-Is dat ding niet levensgevaarlijk?" Dan reageer ik: juist je hebt gelijk, dat is NIET levensgevaarlijk.

    Net zoals ze hier wel eens vragen of je daarmee niet op het fietspad moet. Dan geef ik ze ook gelijk: "helemaal juist, ik moet er NIET mee op het fietspad".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Ronny! Dat bevestigend antwoorden op een negatieve vraag is inderdaad ook heel leuk, deed ik in Nederland ook regelmatig, niet iedereen kan dat op prijs stellen helaas........Dat is in het Noors net weer wat moeilijker, dan merk je toch dat je hier niet geboren en getogen bent. Maar ze een antwoord geven waar ze niets mee kunnen lukt dan wel weer aardig.......;-))

      Verwijderen
  6. Adri geweldig om dit zo te lezen,

    Die vragen krijg ik nu al terwijl ik net twee weken op een ligfiets fiets. Antwoorden die ik geef nemen ze vaak niet eens heel serieus. Maar nu snap ik wel hoe ik er mee om moet gaan. Echt geweldig hoe je de vraag en antwoord hier beschrijft.

    Dat aantal kilometers dat jij fietst zou iedereen kunnen. Als je er maar voor traint of aan gewend raakt. Maar ik ga dat toch niet na doen.^^. Is het dan toch een beetje gekkenwerk. Nee dat zeker niet. Dat heet eigenzinnigheid en doorgaan met wat jij wil.

    Zolang je er plezier in hebt zeker doorgaan. En jou bloggs (sinds ik volg) zijn erg leuk en informatief om te lezen. Dus daarvoor bedankt.

    Nog vele fijne fiets kilometers.

    Groetjes, Kjeld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Kjeld! Altijd leuk om te lezen dat je blogs op prijs gesteld worden, je doet het uiteraard voor jezelf, maar als een ander ze ook leuk vind is dat een extraatje.
      Zoals je in de reacties kunt lezen zijn er meerdere manieren om er mee om te gaan, soms leuk, soms minder. Er is ook wel eens iemand geweest die helemaal zeker wist dat er een motor in zat, en op mijn "Ja" het vervolg niet eens afwachten wou, en gelijk tegen zijn maatjes begon: "Zie je wel, zei ik het niet!" Met dat soort ben je gauw uitgepraat.....
      De andere kant was een zeer belangstellende bejaarde man van tegen de 80, die met ver- en bewondering de Strada aanschouwde, het allemaal machtig interessant vond en het jammer vond dat hij geen 30 jaar jonger was........Dat zijn dan weer die kleine kersjes op de taart!
      De woon-werk kilometers die ik maak zijn inderdaad goed te doen, eraan wennen en je wil niet anders meer. En ja, ik ga nog wel even door, zeker nu ik net een nieuwe superfiets onder het afgetrainde zitvlak heb.........;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Proficiat Adri,

    De tijd vliegt voorbij als je plezier hebt.
    Zeker op de fiets of moet ik in dit geval zeggen IN de fiets?
    Op naar het volgende jubileum.

    Groeten Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Peter! In de fiets ging het zeker snel......Op naar het eerste decennium!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen