dinsdag 10 oktober 2017

Eerste sleutelwerk.

Weekendritje.

Omdat er redelijk weer gemeld was voor het weekend gingen we zomaar voor één nachtje weg, even er uit.
Een korte trip natuurlijk, maar het gaat om het gevoel nietwaar?
Op zaterdagmorgen de camper ingeladen, vaste routine ondertussen, en naar Voss gereden. Daar even winkelen, en dan verder richting Vik.
Maar op de Vikafjell aangekomen begon het te sneeuwen bovenop, en ondanks dat de winterbanden al gemonteerd waren op de camper, wilde Ina niet doorrijden.
Dan maar omdraaien, en koers zetten naar Gudvangen, onderweg naar beneden stoppen we even langs de weg, om een korte wandeling te maken buitenom langs een van de vrij nieuwe tunnels.
Mooi om te zien hoe de natuur op enkele jaren al begint om de verder voor verkeer afgesloten weg weer terug over te nemen!

Zomaar wat zwammetjes op een omgevallen berk.▲▼


Het asfalt is nog zichtbaar, maar de natuur rukt op......

Bij Gudvangen aangekomen wandelen we daar ook wat rond, eten wat in het open bezoekerscentrum, kijken even in het winkeltje en nemen wat foto's.

Watervallen genoeg boven Gudvangen.▲▼
Zeesterren in het fjord.

Uitzicht vanaf Gudvangen op het Nærøyfjord.
Rond de klok van vier hebben we het wel gezien, en rijden de weg terug richting Voss, om te stoppen op een parking bij Oppheim, waar we blijven staan voor de avond/nacht. Lekker rustig, wat lezen en ontspannen. Wel gaat het kacheltje aan in de camper, het koelt behoorlijk af buiten. Als we op zondagmorgen wakker worden is het -2ºC...........

Frisjes..............▲▼


Na het ontbijt even wandelen en een frisse neus halen, en dan gaan we op het gemak richting huis.
Op de wandeling zien we de damp van het meer opstijgen, en er staan wat gestileerde rendieren op het weiland naast Vossastølen hotel.

Echt gewei, nep rendier......
We rijden niet rechtstreeks naar huis, maar maken een omweg over het Ulvikfjell, en wandelen nog even in Ulvik, waar we ook nog even in de zon zitten.

Eerste sneeuw weer al gevallen boven de 700 meter......

Genieten van de zon..........


Daarna huiswaarts en de camper na schoonmaken weer in de garage geplaatst.

Eerste sleutelwerk.

Onverwacht moest er gesleuteld worden aan BOB op maandagavond, ik voelde wat op de laatste kilometers vanaf Lofthus. Het bleek dat er een spaaknippel gebroken was rechtsvoor, wat een zij- en hoogteslag in het wiel opleverde.
Geen ramp, maar voor de zekerheid maar het wiel er even uitgenomen en in de richtbok gezet.
De nippel vervangen, de spaak was wat verbogen, maar nog bruikbaar.
Ben je toch weer even braaf mee.........., maar altijd leuk dat het wiel weer mooi recht loopt naderhand.

Voorpootje losmaken............

De boosdoener..........
Tja, het is nog lang goed gegaan als je ziet hoe Deildo er bij ligt. Nou ja, het is weer in orde en op dinsdag kan ik  weer gewoon met BOB naar het werk, dat blijft toch nog steeds leuker dan met de auto........

Tot zover,

Groeten, Adri.

13 opmerkingen:

  1. Juist, ja: het kacheltje. Ik heb er eentje van Webasto liggen, maar moet het nog altijd in de (ondertussen 24 jaar oude) T4 inbouwen. Dat wordt nog wat studeren. Dan kan ik ook in de winter slapen in mijn busje.

    En spaakbreuk, tja, dat heb ik ook al geregeld meegemaakt, maar niet met de Orca ;-) Mocht het daar voorvallen, dan kan ik er niets aan verhelpen. Een nieuw wiel is dan de enig mogelijke oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad onontbeerlijk in Noorwegen, een kacheltje in de camper. Bij ons was het uiteraard standaard ingebouwd, dat mag ook wel voor de prijs die je voor een nieuwe camper betaald.......Heb wel bewondering voor je zelfredzaamheid wat dat aangaat Jan, je krijgt het toch wel voor elkaar uiteindelijk.

      Spaakbreuk heb jij inderdaad genoeg ervaring mee, de e-FAW moest ook nogal eens een verse spaak in het wiel! Tot en met het leggen van ringetjes om dagelijkse spaakbreuk te voorkomen, toch?
      Zal je met de gietwielen in de Orca inderdaad niet zo snel hebben.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Ik zou niet verwachten dat je al meteen bij één losse spaak een merkbare slavin je wiel krijgt. Ik merkte het bij mijn Strada aan het getik van de losse spaak, maar verder nergens aan.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slavin is uiteraard "slag in". Altijd lollig die spellingscorrectie!

      Verwijderen
    2. Klopt Erwin, heb ik bij de Strada ook ervaren, tot en met 2 losse spaken in het achterwiel, geen slag, wel het kenmerkende getingel.
      Nu voelde ik duidelijk dat er iets aan de hand was, zal wel een grove steen geweest zijn op Deildo, bij regenweer is het allang niet leuk fietsen meer door die puinzooi daar.......Modder, putten, plassen en in de weg rijdende auto's........;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Wauw Adri, wat een prachtige foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het verveeld na bijna 10 jaar nog steeds niet Joyce! En moeilijk is het niet om een mooie foto te maken, gewoon afdrukken hier, en je hebt er eentje........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Kun je nog wat bereiken met in je voorste veerpoten soepelere/langere schroefveren te steken denk je, zolang die weg zo slecht blijft ?

    Bij vm.nl hebben ze in een ver verleden weleens beweerd dat materiaalbreuk vooral voorkwam bij niet orginele veerdempers ( die jij volgens mij ook hebt gehad ) die de eigenschap hadden nogal hard en kort te veren. De klappen op het materiaal zijn dan natuurlijk ook harder dan een "deins" van een soepeler veerweg.

    Of kun je zoiets ook in stellen op de achterbrug ?

    Natuurlijk gaat ie dan wel meer deinen en trapenergie opeten, en meer hellen in een bocht. Maar ja als het kan en een tijdelijke zaak is waardoor alles heel blijft...



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De voorste veerpoten zijn uitgerust met de standaard veren neem ik aan, de blauw/rood combinatie. Die ook standaard in de Strada zat, en inderdaad door mijzelf is gewijzigd naar stijvere rode veren. Verbeterde de bochtstabiliteit behoorlijk van! Maar de laatste 2 Strada maanden reed ik weer met de originele veren in de voorpoten, omdat Deildo toen ook al slecht was........Maakte niet eens zoveel verschil trouwens......
      De achterbrug van de QV veert op de luchtbalgen, die kun je oppompen tussen de 2 en de 8 bar. Allert adviseert circa 4 tot 5 bar, dan voldoet het in alle omstandigheden goed. De demping wordt gedaan met 2 aparte oliedempers, die zijn verder niet instelbaar. Maar de achterkant is zeer comfortabel, de hele fiets is trouwens niets mis mee qua veercomfort, dat steekt nog wel een stukje boven de 3-wielers uit.
      Dat stuk weg zal ergens voor de zomer van 2018 klaar zijn, tot zolang zal ik de snelheid moeten aanpassen en zoveel mogelijk de grootste gaten en stenen moeten ontwijken.
      Groot voordeel is dat nu een ander slecht gedeelte, tussen Fresvik en Hovland, circa 5 km, recent van nieuw superglad asfalt voorzien is! Dat is zoooo lekker......... ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Evenwel kan de beste luhctvering ( tot 70 % van alle vering ) van de banden zelf komen. Jij rijdt geloof ik op smalle Shredda's....daar is ook nog veel extra veercomfort uit te halen, zonder aan de vering te moeten knoeien....

      Het hoeft niet maar kan geloof ik wel ( bredere Shredda's ) Die raken dan wel weer sneller je wielkasten ( als dat net zo is als de Qeust ) maar bij de Shreddás heb je voordeel dat ze dat doen met profiel en niet de wang.

      Verwijderen
    3. Klopt, weet ik, inderdaad rijdt ik op 40-406 Shredda's. Er kunnen 50-406 banden rondom ook, met die nadelen dat ze achter zullen raken in de wielkasten, en voor gaat de draaicirkel nogal wat toenemen................
      Alles wat je doet geeft gevolgen, er zitten nogal wat compromissen in onze fietsen, valt prima mee te leven in doorsnee, maar sommige situaties zijn extreem.
      Gewoon wat langer doen over dat stuk, dan gaat het redelijk lang goed.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hallo Adri,

    Leuke verslag en mooie foto's weer.
    Bij jullie -2 gr. en alweer sneeuw.
    Hier 20 gr. en slik op de wegen.

    Gr. Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Peter! Ja, het was een fris weekendje daar, bij ons aan het fjord valt het gelukkig nog mee, nog steeds rond de 4 tot 5 + 's morgens. Slik op de wegen mis ik niet, 20 graden zou wel lekker zijn...........Wat die slik betreft heb ik m'n zakken vol genoeg met het Deildo stuk, daar is het ook modderig genoeg als het regent......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen