Wiel wisselen.
Vandaag de tijd genomen om het 20" reservewiel dat nog steeds rechtsvoor in BOB plaats had, om te wisselen voor het originele wiel, dat al een hele tijd klaar stond. Vanaf zondag 6 mei als ik het goed heb, en tussendoor geen tijd gevonden om even een wiel te wisselen????Ik begin lui te worden geloof ik..................Schande!
Maar goed, vandaag was het dan zover, en ik maakte de kogelkopjes los, de veerpoot en knipte de tie-rap los. Wiel en veerpoot eruit, en dan het wiel wisselen.
Toen ik de buitenkabel zag wist ik meteen dat er nog een karweitje bij kwam, daar zat een behoorlijke slijtplek op. Het stukje lusjesklittenband op de poot was ook weggesleten, daar moest ook een nieuw stukje op.
Nog niet helemaal doorgesleten, toch maar een nieuwe gemonteerd. |
Had ik nog nooit eerder gedaan bij een velomobiel, maar viel me niet tegen, je staat natuurlijk altijd wat te prutsen om die buitenkabel op de plaats te krijgen, maar het ging verder prima.
Nieuwe binnenkabel erin, de zaak weer aansluiten en afstellen, dat was het hele karwei.
Tot zover,
Groeten, Adri.
Als je dan toch bezig bent Adri kun je gelijk rondom de remkabels vervangen, nu weet je hoe het moet
BeantwoordenVerwijderenEn als het nog niet nodig is komt de schade misschien wel door je reservewiel
Groeten, André
Hoi André,
VerwijderenDie andere kant bekijk in nog wel eens, remt nog goed nu. Binnenkabels had ik al meerdere keren vervangen, de buitenremkabel was de eerste keer. Was ook niet moeilijk trouwens. Zal wel zien hoe lang ze deze keer meegaan.
Ben ook benieuwd hoe het gaat met het originele wiel, het is mooi recht nu, maar er is nog niet mee gereden na het plaatsen van 8 nieuwe spaken en opnieuw richten.
Zie het wel.
Groeten, Adri.
De buitenremkabel kan kapotschuren bij de ingang door de wielkast. Erwin heeft mij geleerd dit preventief te voorkomen met een tiewrap rond het draadeind. Misschien een tip? Groeten, awilco
BeantwoordenVerwijderenKlopt Wilco, daar zat een tie-rap, en die zit er nu ook weer. Maar de schuurplek zat op de veerpoot, had zelfs het stukje lusjesband daar ook doorgeschuurd. Ach, je probeert het tegen te gaan, maar op den duur krijg je toch dat soort gebruiksschades, en moet er eens iets vervangen worden. Geeft ook niks, onderhoud hoort er ook bij, en als je de fiets redelijk veel in gebruik hebt gaat dat vlugger met slijtage.....
VerwijderenGroeten, Adri.
Gelukkig kan de buitenremkabel wel wat hebben Adri. Goed dat je de binnenremkabel dan ook preventief op z'n tijd vervangt. Daar was ik inmiddels ook wel achter gekomen hoe belangrijk dat dat is:) Heb je ooit ook de remschoenen moeten (laten) vervangen? of valt dat wel mee? grt, Peter
BeantwoordenVerwijderenKlopt Peter, deze had ook nog wel even mee gekund, maar voorkomen is beter dan genezen nietwaar? En remmen zijn in mijn gebied toch ook wel belangrijke onderdelen......
VerwijderenRemschoenen heb ik nog nooit vervangen, zelfs bij de Strada zagen die er nog prima uit na 52000 km. Ik weet niet hoe lang die meegaan, als ze aan vervanging toe zijn lijkt het me net zo verstandig om dan maar de gehele ankerplaten te vervangen, heb je alles gelijk weer nieuw, en de kosten zijn het niet......
Groeten, Adri.
Helemaal mee eens Adri. Leuk om te weten dat de remschoenen best lang mee kunnen gaan. Daar zag ik namelijk een beetje tegenop. grt, Peter
BeantwoordenVerwijderen