zondag 14 juni 2020

Drie jaar QV.

Weer al 3 jaar .....

Zo snel gaat het, je haalt je nieuwe velomobiel op, en ineens ben je dan 3 jaar en 34358 km verder......

De fiets loopt nog steeds prima, en ik probeer de 4 werkdagen in de week zo vaak mogelijk te fietsen. De ondersteuning werkt ook nog steeds  vlekkeloos, en daar ben ik blij mee, het fietst ook een stuk relaxter, ik maak me ook helemaal niet meer druk als ik onverwacht moet remmen of stoppen, de motor helpt me zo weer op gang. 

In die 3 jaar heb ik 2 crashes gehad, de eerste was in november '18, toen het onverwacht glad was, en ik nog geen winterbanden onder had. Dat is beschreven in deze post.
De tweede crash heb ik geen woord over geschreven, dat gebeurde in november '19, toen reed ik wel op "winterbanden", de Schwalbe Marathon GT 365, 4-seizoenen banden. Die zouden ook goed moeten zijn op glad wegdek volgens de producent. Nou, vergeet het maar!

4-seizoenenbanden............Pff.......



 Ik was zonder problemen al in Espe gekomen die morgen, nergens was het glad, tot ik de slingerbochtjes daar in reed........De fiets ging zo snel om dat ik het niet eens merkte! En gleed over de rechterkant schuin over de weg om met een flinke klap tegen een natuurstenen muur tot stilstand te komen. Met de lange kap als "schokbreker"..... Die daar niet van opknapte natuurlijk........
Verder was ik nog heel, de fiets reed ook nog door naar het werk en terug naar huis zonder problemen, dus daar kwam ik goed weg.......
Goed, lang verhaal kort verteld, ik nam een week vrij en lapte BOB weer op, en kon weer verder rijden, nu wel met spijkerbanden...............

Maar jullie begrijpen, BOB ziet er na 3 jaar al ongeveer uit zoals zijn voorganger, de Strada, toen die ingeruild werdt........


12 juni 2017, de Strada naast z'n opvolger...........


Als woon-werkfiets is een velomobiel voor mij nog steeds verreweg de meest ideale fiets, dat veranderd niet. 
Wel is een QV verder niet echt "mijn" fiets, ik ben van mening dat het onderhoud veels te veel tijd opslokt als je er iets aan moet doen, en je kan echt zo goed als nergens normaal bij. Goed, ik doe het nog steeds allemaal zelf, en het lukt ook wel, maar om nou te zeggen dat ik met veel plezier aan de fiets sleutel gaat iets te ver....... 

Wat dat betreft wacht ik de komst van de Podbike met spanning af, daar zou dat al veel gemakkelijker kunnen zijn, zover je er al onderhoud aan hebt. Ook de ontwikkeling van de DF4 volg ik mee, dat concept spreekt me ook aan. 
Maar goed, voorlopig blijf ik nog even QV rijden, daarna zien we weer wel.......

Tot zover, 

Groeten, Adri.

15 opmerkingen:







  1. Respect voor je objectieve mening over de Q4.
    Mee eens Adri, ik blog ook niet altijd (gelijk) over schade als ik daar zelf niet vrolijker van wordt (of er een aardig verhaal in zie).
    Dan kun je je energie beter steken in elementair herstel van die schade!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mick, ik had er toen helemaal geen zin in om er een woord over neer te typen, dus deed ik dat ook niet. En foto's heb ik er ook niet van gemaakt....... De schade moest natuurlijk wel gefikst worden, want met scheuren blijven rijden is ook niet goed voor de fiets. En na het plamuren en schuren een klad verf erover, en rijden doet het weer!

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    Is het buiten het onderhoud wel 'jouw' fiets! Je kan de volgende keer namelijk de app gebruiken...

    Je rijdt in ieder geval weer lekker rond.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Wilco, natuurlijk is het "mijn" fiets, er ligt nooit iemand anders in.......Maar niet hetzelfde gevoel al ik met de Strada had, dat was toch anders! Maar rijden doet de fiets goed, dat is geen probleem.
      De app gaat daarin zeker van pas komen, de hulp van passerende medeliggers bij pech onderweg gaat het gevoel van samenhorigheid zeker zwaar versterken! ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoe vaak per jaar passeer jij een velomobiel op je woon-werk route? ;-)

      Verwijderen
    3. Inderdaad André, daarom staat er ook een smiley achter, het was een reactie op het humoristische stukje dat Wilco schreef over de nieuwe app.........Het aantal fietsers dat ik ontmoet/passeer kan ik nu in de zomer bij mooi weer al op één hand tellen, dus over liggers gaan we het helemaal niet meer hebben!
      ;-)))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Hoi Adri, misschien heeft de app een bereik tot Trondheim, als hij een beetje snel is met de Quest heb je in een week hulp ;-)
      André

      Verwijderen
  3. Hei! Torstein i Trondheim leser ikke alt hele tiden men svingte innom siden din nå i dag. Så du venter også på Podbike! Jeg har nå kun min Quest 310 som jeg har rehabilitert etter endel uønskede hendelser over årene siden 2010.Den er ganske strøken i en kobber-metallic lakk, litt rånete kanskje...(Råne, bilinterressert ungdom som henger rundt den lokale bensinstasjon i sine biler.) Har ikke bestemt hvilken velomobil som blir min nye ved siden av Podbiken. Jeg vil jo gjerne fortsette en del år til uten motor for trimturene, i en litt lettere utgave. Podbike får bli den korte arbeids og handlesykkelen.Jeg bruker to bremseskjermer hver dag for å spare trommelene så lenge som mulig.Meget effektivt og et underholdende syn tror jeg med de to hvite friskt flagrende i vinden forbi køen...Hilsen fra Torstein Hagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Torstein!

      Lenge siden sist! Hyggelig å høre fra deg, det er ikke så ofte jeg får Norsk kommentaar i dette feltet.
      Ja, vi vente også på Podbike, den ble i første omgang bestilt til kona mi, men nå er vi ikke sikker hvem skal kjøre den når den kommer. Det skal nok vise seg etterhvert, hvis Ina liker den veldig godt, så kan jeg fortsette med Quattrovelo, og eventuelt bestille en Podbike til, eller se om DF4 prosjektet er noe jeg kan tenke meg.
      Kommer tiden, kommer råd!
      Jeg kjører med motor siden september i fjor, fordi jeg fikk påvist hjerteflimmer. Så for å spare meg litt på bakkene har jeg satt in en Bafang i Quattrovelo, og det fungerer veldig bra.
      Har du sett/prøvekjørt Podbike? Jeg var med på prøvekjøring i september, den gang de viste Podbike fram på pre-launch testserie. Du kan eventuelt lese om dette på bloggen min:

      https://a3manh.blogspot.com/2019/09/podbike-pre-launch-testserie.html

      Det var i alle fall en fin oplevelse!

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen
  4. Ik vind het wel een probleem dat velomobielen sterk ontwaarden binnen enkele jaren. Men zegt dat auto's de slechtste investering zijn maar dat geldt zeker ook voor velomobielen. Je bent makkelijk 1000-2000 euro per jaar kwijt aan waarde die zomaar vervliegt en dan ben je nog nergens tegenaan gebost of omgevallen.

    Daarom houdt ik mijn Quest ook maar, een hobby die 6k euro heeft gekost en nog steeds duurder in afschrijving is dan welke (gebruikte) auto ik ooit heb gereden. Af en toe heb ik er nog steeds plezier van, zoals gebruik tijdens een korte vakantie in mei. En wie weet wat de toekomst nog brengt. Een nieuwe komt er echter niet.

    Bovendien denk ik ook niet meer dat fietsen per definitie "gezond" is, ik snap wat bioloog Midas Dekkers heeft gezegd* steeds beter.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de ontwaarding geen probleem, dat is vrij normaal voor gebruiksartikelen. Uiteraard ben je het goedkoopst uit als je een nieuwe koopt en die gewoon onderhoud geeft, en repareert als het nodig is.
    Niemand verplicht me ook om iets nieuws aan te schaffen, maar als je het er voor over hebt is het wel leuk om eens wat nieuws te hebben. Maar oude spullen zijn ook nog steeds prima bruikbaar, dat laat ik met die oude Batavus ook zien. Rijdt fijn, ik ben er ondertussen al 270 km mee op de weg geweest........
    Of fietsen gezond is heeft me nooit zo bezig gehouden, ik vond het trainen en de wedstrijden altijd gewoon leuk, en dat je er door in vorm blijft is meegenomen. Dat veel sporten belastend kan zijn is een feit, dat is ook mij bekend.
    Wat dat betreft vond ik het trainen van karate ook altijd leuk, je leerde wat over zelfverdediging, deed wat aan "stretchen" voor de training, lichte krachttraining en tijdens het trainen gebruikte je zowat alle spieren in je lichaam. Dat verwaterde wat in Noorwegen, weinig trainingsmogelijkheden, of verre afstanden naar de clubs. Dus is het de laatste 7 jaar eigenlijk enkel fietsen dat ik nog doe..........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In ieder geval biedt de podbike in potentie dingen die de velomobiel niet kan, en dat brengt hem dichter bij daadwerkelijk kunnen concurreren met de auto/bus/trein.

    Voor mij was al snel duidelijk dat transpireren concurrentie met de auto/bus/trein uitsluit tenzij je werk een douche kan bieden. Relatief weinig bedrijven bieden dat. Daarna beginnen dingen mee te spelen als de hoge aanschafprijs ( en afschrijving) en dat ie niet echt beschermt tegen slecht weer. Dan zie je immers niks meer.

    Toch zie je dat autoproducenten nu steeds meer komen met 45 km/u electrische "city cars" en wel voor onder de prijs van een velomobiel ( 7000 euro ) Die hebben (ruit)verwarming en ontwaseming en normale ruitenwissers. Ze kunnen ook gewoon in een 230 V stopcontact en hoeven niet aan een speciale (snel)laadpaal. Je hoeft er ook alleen een bromfiets rijbewijs voor te hebben. Was je vroeger gehandicapt om zo'n ding te rijden, nu gaan heel andere groepen gebruikers er in rijden.

    Die autootjes kunnen ervoor zorgen dat een podpike nooit van de grond komt. Zulke ontwikkelingen ( massa productie van goedkope gemotoriseerde alternatieven ) waren immers ook ooit de doodsteek van alle slimme mini-atootjes ( ook pedaal aangedreven ) die nu op de bovenverdieping van museum Nemo staan. Sommigen waren hun tijd wel een eeuw vooruit, zijn vaak nu nog aantrekklijk uit om te gebruiken.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Podbike biedt straks als ze in produktie gaan ook de optie op ruitenwisser, ontwaseming en eventueel verwarming in combinatie met de ventilator. Daar was vraag naar van de klanten die vooraf besteld hebben, dus die behoefte is er inderdaad.
      De maker van Podbike ziet zichzelf ook niet als concurrent van velomobielmakers, hij richt op andere kopers dan snelle woon-werkfietsers.

      Die 45 km city cars zouden ook wel eens goed kunnen aanslaan in de steden, geen uitstoot, makkelijk parkeren en makkelijk opladen zijn natuurlijk enkel voordelen. En niet hoeven trappen zal veel mensen ook wel aanspreken, de doorsnee mens is nu eenmaal liever lui dan moe.......
      Ik zie nog steeds wel een markt voor Podbike en gewone velomobielen, naast dat soort voertuigen, want "gekken" zoals ik blijven er toch wel.........Racefietsen en aanverwanten worden ook grif verkocht, dus er is altijd wel een markt voor ander soort fieten, al kan die wat krimpen misschien.
      Ach, we zien wel waar het naar toe gaat........

      Verwijderen
  7. Je gebruikt velomobielen wel in aparte omstandigheden vergeleken van de rest van de velomobiel rijders. Omdat de Nederlands/Duitse omstandigheden heel anders zijn moet dus veel zelf ontdekken wat daar werkt en wat niet, al begreep ik dat er nog wel een paar in de regio rondrijden. Dat zelf ontdekken wat werkt en wat niet werkt zal wel eens aan de prijs komen van schade danwel schande.

    Maar hem (optisch) splinternieuw houden ? Dat lukt niemand denk ik. Als je daar ( Noorwegen ) al niet uitglijdt met tegenvallende banden dan vliegt er hier ( Nederland ) wel een appende fietser over je heen.

    Maar dat je humeur er niet beter van wordt als er (mooie) dingen kapot gaan behoeft geen uitleg.

    Ik vraag me wel af hoe dat met een podbike zal gaan. Accepteren gemotoriseerde weggebruikers dat voertuigje meer als soortgenoot of niet. Heb je in Noorwegen ook standaard opgefokte medeweggebruikers en verkeershufters ? Of is men daar nog gemoedelijker en hoffelijker ? Heb je bij de podbike al stilgestaan onder ruige plaatselijke omstandigheden wat steenslag doet met je koepel ? Dat is weer een andere insteek dan aandampen, druppelvorming bij regen of te heet worden in de zon.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, weet ik ook natuurlijk dat mijn omstandigheden redelijk afwijken van Nederlandse/Duitse, maar ik heb de zelfde insteek als die velomaatjes, met plezier van en naar het werk fietsen. Je moet inderdaad redelijk zelfredzaam zijn hier met een velomobiel, maar dat lukt verder wel aardig, ook het repareren van schades, al is het lakwerk belabberd.
      Optisch mooi houden zou leuk zijn, ik had Theo ook beloofd mijn best te doen, maar helaas........;-))
      De eerste schade is niet leuk, maar bij de tweede heb je al iets berustends over je, ik wel tenminste, de fiets rijdt er niks minder om als die niet meer zo mooi blinkt.......
      Podbike zal niets anders zijn dan een velomobiel op de weg, langzaam verkeer volgens de meeste "ingeblikten", dus zo snel mogelijk voorbij razen!
      De verdeling opgefokten/verkeershufters versus hoffelijk/gemoedelijken zal niet veel verschillend zijn met Nederland, al zijn er hier natuurlijk veel minder voertuigen op de weg.
      Steenslag op de koepel zal krassen en/of sterren opleveren, dat is duidelijk. Heeft me met de camper al twee keer een nieuwe voorruit opgeleverd.
      Valt volgens mij gewoon ook te klasseren onder gebruiksschade, niet te voorkomen, het is niet anders onder de gegeven omstandigheden.

      Verwijderen