Omdat een aantal mensen spontaan de op onze camper staande velomobiel voor een bobslee aanzagen, noemde mijn vrouw Ina de fiets vanaf de eerste dag BOB of de bobslee. Dus vanaf nu fiets ik niet meer naar het werk, ik ga met de bobslee!
zondag 28 juni 2020
Weekendtripje en kleine aanpassingen.
Weekendtripje.
Afgelopen dagen waren we er weer eens op uit met de camper, net als 2 weken geleden. Nu ik ook elke vrijdag vrij ben hebben we een extra dag aan het weekend, als Ina ook vrij is.
Twee weken geleden vertrokken we via de Hardangervidda richting oosten, en waren toch nog verrast door de hoeveelheid sneeuw die nog langs de weg lag op de hoogvlakte. Het was immers al een tijdje behoorlijk warm in Noorwegen, ook bij ons is het al weken prachtig weer, met af en toe een paar mindere dagen.
Op Geilo aangekomen gingen we even fietsen langs het meer, lekker rustig langs het gravelpaadje en stopten even bij de brug om daar een paar foto's van de wilde stroom te maken. Na terugkomst bij de camper aten we wat en reden op het gemak verder naar de eerste slaapplaats van deze trip, een parking langs RV 50, bij een meertje.
Stroomopwaarts.....
en stroomafwaarts.
Tuftebrua.
De brugconstructie.
Meertje langs RV50
Lekker ontspannen langs RV50
De dag erna rijden we RV50 verder af en komen bij Aurland op de E16, en rijden naar Flåm, waar we de middag doorbrengen. We fietsen een eind richting Aurland op het fietspad, en rijden terug naar Flåm en gaan dan een paar uur met een RIB boot mee, richting Gudvangen, door het Nærøyfjord.
In het "snelle" pak........
Na terugkomst in Flåm zitten we nog lekker buiten aan de rivier te eten, en rijden daarna op het gemak terug huiswaarts.
Kleine aanpassingen aan BOB.
Vorig weekend werkte Ina, dus kon ik wat aan BOB sleutelen, dat was nodig, want na het monteren van het nieuwe achterframe was het mis gegaan met één van de slangklemmen die de achteras fixeren. De rechteras was iets naar buiten gelopen, en de fiets begon door de ontstane speling op de cassette slecht te schakelen. Dat moest hersteld worden, en tevens kon ik een stukje ergernis ook proberen op te lossen.
Wat me al lang de keel uit hing heb in uiteindelijk toch maar aangepast, namelijk de achterremmen. Ik wilde er eigenlijk niet aan, maar velen gingen me al voor, de Avid BB7 mechanische schijfremmen moesten het veld ruimen, die dingen zijn eigenlijk totaal niet af te stellen..........Niet blijvend althans..... Ze bleven soms een paar dagen goed, maar begonnen dan weer aan te lopen, het bleef sukkelen met die dingen...........
Omdat ik goede ervaringen had met de Tektro's op de Trek, en die bovendien niet erg duur waren, viel mijn keuze op Tektro Aries remmen en schijven, voor € 50,-- inclusief verzendkosten was ik het mannetje! En die bevallen prima! Gemonteerd, afgesteld en geen omkijken meer naar, zo hoort dat! En als bijkomend voordeel kon ik nu de remhendel met blokkering die ik al lang had liggen ook monteren, die gebruik ik nu als parkeerrem. ( Naar goed voorbeeld van VeloTejo......)
De nieuwe remklauw en schijf, Tektro Aries.
Achterremhendel in "vrij"
En op de "handrem"
Een ander dingetje was de sluiting van de kap, die is standaard met klittenband, maar die was na 3 jaar ook wel aan vervanging toe. De kap was deze winter tijdens een onverwachtte rukwind open gewaaid, omdat het klittenband niet stevig genoeg vast hield en het scharnier kreeg zo'n klap dat er een paar scheuren in het carbon zaten. Die zijn al lang weer gerepareerd natuurlijk, maar de sluiting wilde ik toch ook anders hebben. Ik volgde het voorbeeld van Alve H. die ook zelf een soort sluithaken maakte met dik elastiek. Bij mij heel eenvoudig, maar het werkt precies zoals het moet, die kap zit muurvast dicht en rammelt niet eens meer!
Haken los,
en vast, werkt prima!
Nog een tripje....
Op donderdagavond rijden we weer weg, en slapen vlakbij, over de Hardangerbrua op het voormalig veerplein Bruravik. Heerlijk rustig, en prachtig aan het water...........
's Morgens rijden we via Voss naar Gudvangen, zitten daar even aan het water, en gaan dan verder naar Aurland. Nu rijden we de Bjørgavegen over het Aurlandsfjellet op, stoppen even bij Stegastein uitzichtspunt, en helemaal boven nemen we een goede pauze op een parking langs de weg.
Gudvangen, Nærøyfjord.
Vanaf het uitzichtpunt boven Aurland, richting noord.
en kijkend richting zuid, Aurland ligt beneden.
Op weg naar boven, de afgelegde weg is achter ons te zien.....
Parking waar we even ontspannen gaan koffiedrinken.
Plaats genoeg voor ons.......
Mooie uitzichten........
We dalen verder af, komen op de FV243 en zo in Lærdal, waar we via RV5 op de E16 terecht komen. De E16 volgen we tot Borgund, waar we even het dorp in rijden om naar het stavkerkje te kijken.
Stavkerkje Borgund.
Na deze stop gaan we verder via de E16 tot we aan de kruising met RV53 komen, daar gaan we richting Øvre Årdal, via RV53, en stoppen aan het Tyin meer komen. Daar zetten we ons neer op een parking, en blijven daar voor de nacht staan. We fietsen nog wat, en zitten rustig van het uitzicht over het meer te genieten. 's Avonds gaan we binnen zitten, want dan komen er muggen..........in grote hoeveelheden!
Parkeerplaats aan het Tyin meer.
Met dit uitzicht valt wel te leven.......
Aan het eind van het meer staan nog wat hutjes.......
De volgende morgen rijden we nog tot het eind van het meer, draaien daar en gaan terug naar de E16. Langs de E16 stoppen we nog even bij Ryfoss, en rijden dan door naar Leira.
Daar fietsen we lekker langs het meer richting Fagernes, en eten er wat. We doen nog wat inkopen en rijden dan via RV51 naar Gol, en vandaar via RV7 naar Geilo, en na nog een stop op de Hardangervidda en bij Vøringfossen naar huis.
Tja, het is een oud kerkje, is volgens de kenners ergens rond 1200 gebouwd, en als kerk gebruikt tot 1868, toen ze de nieuwe kerk ernaast klaar hadden. Was voor ons wel leuk om er eens rustig rond te kunnen lopen, zonder te struikelen over de busladingen aziaten die er in "non-corona" tijd rondlopen.......;-)
Die brug is een replica van de brug die in 1884/85 gebouwd is, de echte brug heeft 106 jaar dienst gedaan, maar was aan reparatie toe. Door het ding een beschermde status te geven mocht deze als replica gebouwd worden, met de oude bouwwijze en zoveel mogelijk authentiek met de originele. De nieuwe is enkel breder gemaakt, om doorgang te kunnen verlenen aan de machine die de langloop piste voorbereidt, en grondeigenaren moesten er met een traktor over kunnen. Voor ander verkeer dan voetgangers en fietsers is de brug niet toegankelijk.
Ha André, daar heb ik het ook weer eens, het mixen van de taal! Heeft Ina vaak, ik veel minder, maar nu dus wel! Langlaufen is natuurlijk van oorsprong Duits, en geen Nederlands.....In het Noors is het langrenn, ik gooide dus een paar talen door elkaar.......;-)) Gebeurd soms gewoon, dat door elkaar halen, en soms ook even moeten zoeken naar een woord in de juiste taal. Ik spreek en schrijf Nederlands, Noors en Engels, en dat vaak door elkaar, dan sluipt zo'n vergissing er ineens in.......Geen man overboord, je begreep het inderdaad goed!
Zeker weten Wilco, een dag minder werken kan ik iedereen aanbevelen! Bevalt ons allebei prima, en we eten er geen boterham minder voor! Uiteraard blijven we wel weersafhankelijk, dit weekend hadden we ook plannen, maar door een weersomslag valt dat letterlijk in het water......Jammer, maar we wonen in ons vakantie land, dus er komt wel een nieuwe kans!
Dat kerkje lijkt wel uit een verhaal van Tolkien te komen :-)
BeantwoordenVerwijderenTja, het is een oud kerkje, is volgens de kenners ergens rond 1200 gebouwd, en als kerk gebruikt tot 1868, toen ze de nieuwe kerk ernaast klaar hadden. Was voor ons wel leuk om er eens rustig rond te kunnen lopen, zonder te struikelen over de busladingen aziaten die er in "non-corona" tijd rondlopen.......;-)
VerwijderenHoi Adri
BeantwoordenVerwijderenMooi kerkje en ook een leuke brug, is die zo oud (1884) of is het een replica
Groeten, André
Hoi André
VerwijderenDie brug is een replica van de brug die in 1884/85 gebouwd is, de echte brug heeft 106 jaar dienst gedaan, maar was aan reparatie toe. Door het ding een beschermde status te geven mocht deze als replica gebouwd worden, met de oude bouwwijze en zoveel mogelijk authentiek met de originele. De nieuwe is enkel breder gemaakt, om doorgang te kunnen verlenen aan de machine die de langloop piste voorbereidt, en grondeigenaren moesten er met een traktor over kunnen. Voor ander verkeer dan voetgangers en fietsers is de brug niet toegankelijk.
Groeten, Adri.
lol, langloop = Langlaufen in het Noors? :-)
VerwijderenHa André, daar heb ik het ook weer eens, het mixen van de taal! Heeft Ina vaak, ik veel minder, maar nu dus wel! Langlaufen is natuurlijk van oorsprong Duits, en geen Nederlands.....In het Noors is het langrenn, ik gooide dus een paar talen door elkaar.......;-))
VerwijderenGebeurd soms gewoon, dat door elkaar halen, en soms ook even moeten zoeken naar een woord in de juiste taal. Ik spreek en schrijf Nederlands, Noors en Engels, en dat vaak door elkaar, dan sluipt zo'n vergissing er ineens in.......Geen man overboord, je begreep het inderdaad goed!
Wat een heerlijke uitjes maak jij toch. Heerlijk, zo'n extra weekend dag!
BeantwoordenVerwijderenZeker weten Wilco, een dag minder werken kan ik iedereen aanbevelen! Bevalt ons allebei prima, en we eten er geen boterham minder voor!
VerwijderenUiteraard blijven we wel weersafhankelijk, dit weekend hadden we ook plannen, maar door een weersomslag valt dat letterlijk in het water......Jammer, maar we wonen in ons vakantie land, dus er komt wel een nieuwe kans!