zondag 12 juli 2020

Afzakkertje...........

Scheefzakken.....

Ik merkte ongeveer 2 weken geleden dat ik wel scheef leek te zitten in BOB, en dat lag niet aan de verkanting van de weg...........
Thuis maar eens de stoel  bekijken, en daar was de reden vlug gevonden, ik kon de stoel bij de ophangpunten een centimeter bewegen, dus was het gelijk duidelijk dat de stoelophanging met zijn bout door het carbon van het zijpaneel aan het "zagen" was..............
Dat had ik trouwens al eens eerder gehad, tijdens mijn reparatie van de crash in november, (inderdaad die waar ik nooit een post over geschreven heb) die ik toen repareerde door een paar lagen carbon in te lamineren en nieuwe gaten te boren. 
Daar begon ik na 7 maanden weer al doorheen te zakken, dus was het tijd voor wat meer afdoende maatregelen. 

Het rechtse ophangpunt is het verst "uitgezaagd"......

Ophangpunt links is ook begonnen...

Ik ben de enigste niet die dat probleem tegengekomen is, er zijn meer QV-rijders die dat al meegemaakt hebben. Ondanks het inlijmen van een grote ring in het zijpaneel om de bout goed te ondersteunen zijn toch verschillende mensen na verloop van tijd dat probleem tegengekomen.

Ook het rechtergat in de stoel is wat uitgelubberd, de vastgelijmde bout erin was los, dus ook daar moet aan gewerkt worden.

Het stoelgat.

Zoals al een paar anderen voor mij gedaan hadden, heb ik ook een paar metalen plaatjes erin gelijmd met 2 componenten epoxy lijm, en daarover nog een  paar lagen carbon gelamineerd.
In de stoel werden een 6 tal lapjes carbon geplakt, met dezelfde sneldrogende epoxylijm.

Aan elke zijde zit nu een degelijk 2 mm staalplaatje gelamineerd.
Gisteren de gaten opnieuw geboord, de ringen en stoelbouten weer vastgelijmd en vandaag de stoel weer gemonteerd. 
En nu maar hopen dat deze reparatie voldoende is.......................Aan mijn gewicht kan het niet liggen, er zijn denk ik wel QV-rijders die zwaarder zijn dan 71 kg.....................;-))

Tot zover,

Groeten, Adri.










10 opmerkingen:

  1. Bij de DF monteerde Peter gisteren een kunststof busje die in het gat van de body komt. Daardoor slijt het gat niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, het busje DAT in het gat komt.

      Je kunt wel zien dat ik vakantie heb ;-)

      Verwijderen
    2. Ja, dat kan ook werken. Toch had ik liever gezien dat de stoelophanging hetzelfde was als bij de Quest en de Strada, daar zijn zo goed als nooit problemen mee.

      Verwijderen
  2. Toch gek, is dit iets wat inmiddels veranderd is in de constructie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet dat ik weet, maar het zou wel een verstandige verandering zijn. Die carbonplaten in de zijvakken waar de stoel in hangt zijn volgens mij te dun om langdurig gewicht te dragen. De alu-plaatjes in de Strada en Quest zijn veel beter, daar zijn geen problemen mee.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri
    Jij krijgt ook alle kinderziektes te verwerken van de Q4
    Maar goed dat ik de Strada ben blijven rijden, ik zou binnen een maand op de bodem zitten (zit ik nu eigenlijk al, stoel kan onmogelijk lager)
    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Daar lijkt het wel op ja......Als het niet voor de betere stabiliteit was had ik nu Carbon Strada gereden, was voor mezelf een stuk makkelijker geweest, makkelijker onderhoud en een stuk lichter in gewicht........Maar goed, deze fiets rijdt ook prima, alleen zijn alle kinderziektes er nog niet uit........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Geen wonder dat dat in de wielkast van mijn DF ook gebeurde. Het stoeltje hangt daarbij aan de voorzijde met slechts 1 m6 boutje aan weerszijden in het carbon!
    Het is denk ik meer dat wij daar bij uitzondering over durven te bloggen i.p.v. alleen maar mooi-weers verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Mick, ook problemen mogen ter sprake komen in mijn wereld......Het is niet altijd koek en ei!
      Dat carbon is heel sterk, maar op sommige plaatsen kan het blijkbaar geen kwaad om het wat te versterken. Hopelijk pakken ze dit probleem in Dronten ook op en versterken ze dat gebied. En dan graag met een alu-schetsplaat, zoals in Quest en Strada, dat was een prima ophanging.

      Verwijderen
    2. De kneedepoxy bij mij schijnt ook wel te hebben gehouden. Alleen de hechting aan 1 van de inslagmoeren is weer losgekomen. Omdat deze bij de DF gelijk het scharnierpunt vormen van het stoeltje kan ik die waarschijnlijk beter vervangen door m8...
      Mvg Mick

      Verwijderen