zondag 14 december 2014

Bakjes klaar!

Voetenbakjes klaar!

De bakjes zijn klaar, grofweg dan, de afwerking moet nog. Na het uitharden het eerste bakje donderdag voorzichtig uit de mal gehaald, en dat lukte wonderwel redelijk snel. De alternatieve lossingswas bleek dus een goede gok te zijn geweest.
Echter de vreugde was van korte duur, want ik was iets te optimistisch geweest door te denken dat 1-laag glasvezel wel sterk genoeg zou zijn. Niet dus, het geheel was wat slapjes, dus maar gelijk terug in de mal geduwd en er nog een laag op gelamineerd. Dat bakje kwam vrijdag avond dan na uitharding uit de mal, en was nu wel sterk genoeg.

Te "licht" bevonden.

Nog een laag erop dan maar......

En nu wel goed na uitharden.

 In één keer door met de volgende.

 Na de eerste maar gelijk alles klaar gelegd voor de volgende, de mal in de was gezet op vrijdagavond, en de glasvezelmatjes al klaar geknipt. Op vrijdag had ik er verder geen zin meer in, te kort geslapen na de nachtdienst......
Op zaterdagmorgen eerst het overtollig materiaal van rond het eerste bakje verwijderd, en de randen wat gladgeschuurd. (Ja Quezzzt, met een stofmasker op! ☺☺ )
Daarna de glasvezelmatjes in de mal geprakt en epoxy klaargemaakt. Nu wel gelijk 2 matjes in de mal uiteraard, het heeft geen nut dezelfde fout twee keer te maken............
Na het lamineren weer in het "stookhok" ten einde uitharding te verkrijgen.


Bakje 1 ligt op zijn opvolger in wording.......

Bakje 2 in de mal, vers in de epoxy, bakje 1 kijkt toe....
Op zondagmiddag na het fietsen is de uithardingstijd bereikt, dus maar eens kijken of dit bakje ook gewillig uit de mal wil komen.
Ook nu gaat het prima, na een tweetal minuten "prutsen" heb ik bakje 2 heelhuids in handen.
Dezelfde werkwijze als met z'n voorganger, overtollig materiaal verwijderen, randen schuren en dan passen in de voetengaten van BOB.

Bakje 2 uit de mal.


En overtollig materiaal verwijderd.

En het past!

Voorlopig zo even proberen, de bakjes liggen nu vast met een klein stukje klittenband en kunnen zodoende nog "scharnieren" zodat ik kan zien wat er gebeuren zal als ik over een drempel moet.
Afwerken met verf komt later wel, dan kunnen ze nog wat "uitwasemen".

Tot zover,

Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Mijn coroplast-plaat was minder bewerkelijk ;-) Maar dat kan enkel indien je niet met je hielen er tegenaan komt. Mooi werk is het in elk geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan,

      Ja, lycra of dat siliconenrubber was ook wel sneller klaar geweest, de uitdaging om dit zelf te doen sprak me evenwel toch ook wel aan.
      En het ziet er naar uit dat het gelukt is, dus dat geeft voldoening!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Ziet er goed uit! Voor Flintstonen kan je ook een stok gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Belle! En een stok zou kunnen, maar omdat ik Strada rijd kan ik ook een handje buiten steken en het wiel achteruit draaien, meestal als ik moet draaien rijd ik een helling op en laat dan de zwaartekracht het werk doen, ook wel handig in mijn terrein..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Goed resultaat Adri echt perfect hoor ziet er mooi uit en is effectief die oplossing van klittenband aan de voorzijde is ook nuttig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Willem, perfect is het natuurlijk niet, maar ik ben tevreden met het resultaat, daar gaat het uiteindelijk om. En de voldoening dat het lukt! Nou nog even testen hoe dat gaat over de drempels.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Dag Adri,
    Ziet er goed uit
    Je wordt steeds handiger zo :)
    Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cees,

      Bedankt, en het is best leuk om al doende zo steeds iets meer te leren, het goed inlamineren van dit soort rondingen was best lastig, een lapje in een beschadigde velomobiel plakken stelt dan niets voor!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Mooi werk Adri! Echt ambachtelijk trial-and-error zogezegd... :-)
    Misschien twee kleine gaatjes op het laagste punt voor de afwatering om te voorkomen dat je op een gegeven moment door twee zwembadjes fietst?? Maar ook dat is tegen die tijd met trial-and-error op te lossen natuurlijk..
    Groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Bedankt! De handleiding op de Wimipedia gaf een goede richtlijn, de rest was inderdaad trial-and-error.
      Die gaatjes ga ik even in gedachten houden, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Maar daar zou ik na een eventueel voetbad wel op gekomen zijn waarschijnlijk? ☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri, dit ziet er top uit. Zoiets lijkt mij ook wel wat. Ik zou denken dat je wil dat het wat op en neer kan bewegen zonder teveel te rammelen. Ben benieuwd naar je verdere ervaringen!

    Groeten, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Ook bedankt! Het is de bedoeling door het aan één kant vast zetten met klittenband dat het kan bewegen, of het gaat rammelen zal ik snel genoeg ervaren op de eerste rit. Natuurlijk zal ik nog verslag doen van de verdere ervaringen met de bakjes.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen