vrijdag 18 september 2015

Weer de weg op.

Strada weer op gang. 

Na de mislukte poging om nieuwe lagers in te persen, was het wachten op de bezorging van het noodzakelijke onderdeel uit Dronten.
De laatste rit met BOB was op 25 augustus, de laatste middagdienst voor de vrije week. Daarna was het enkel maar de Scott die bereden werd, ging ook prima, want we hadden best mooi weer.
Vorige week zelfs nog 2 middagdiensten  de Scott als woon-werkfiets gebruikt, als het droog weer is maakt dat niets uit, gaat ook prima, hoewel BOB wel een stuk comfortabeler is.
Deze week was het iets minder, maar op maandagavond was het wel droog, dus kon ik na het eten nog even "luchten". Al met al op 12 van de 14 dagen kunnen fietsen na ons weekje weg, dus niets te klagen!

Op woensdag nog bijna 100 km gereden, en 's avonds de nacht in, op donderdag fiets ik dan niet, meestal voel ik me niet helemaal geweldig in de nachtdiensten door het korte slapen.......
Nou regende het ook nog, dus dan komt de Scott helemaal niet buiten.
Na een paar boterhammen laat ik Ward even uit en kijk in de postbus, en gelijk is m'n dag goed!
Een klein wit kaartje, zou het? Ja, een pakje van Velomobiel.nl, af te halen in de plaatselijke SPAR.
Dat is erg snel gekomen, maar anderhalve week, zouden ze hun leven gaan beteren bij de Noorse douane? Geen record, de revisiedemper die Wim Schermer onlangs stuurde was er zelf precies na één week! Ongehoord, we moesten op sommige pakjes wel eens 3 weken wachten, dan kon je via Track & Trace precies zien hoe lang het "in behandeling" lag in Oslo.

Nou ja, vandaag maken ze me blij, ik kan BOB weer in orde zetten!
Gelijk  maar beginnen, die bamboebeer onder de carport vandaan jagen en BOB met de kont in de lucht hangen.


Achterbrug terugplaatsen.
 De achterbrug in de fiets monteren, de derailleur aanhangen en beginnen met de as door de lagers te steken. Dan de as door de  nieuwe cassette heen steken en het achterwiel plaatsen in de uitsparing in het freewheel.
Dan de as voorzichtig met een rubber hamer door het wiel tikken, met een moer op het draadeind om beschadigen te voorkomen.


Het nieuwe freewheel + cassette.
Nadat het wiel geplaatst is en de as er helemaal in, de dikke ring, de moer en contramoer monteren en daarna de M-8 bout met de dikke ring aan de linkerzijde indraaien en vastzetten. (niet vergeten een wieldoekje te plaatsen rechts, anders moet het wiel weer los..........)

Dan 3 nieuwe KMC X10L Silver kettingen uit de voorraad gepakt en aan elkaar vast gezet. Daarna stop ik, morgen verder werken, want ik wil nog even ontspannen voor ik de laatste nacht in moet.

Vrijdag verder..........

Na 3½ uur slapen ben ik weer al wakker  op vrijdagmorgen 11.30h. Veel te vroeg, maar vanavond hoef ik niet meer, dus kan gewoon m'n bed in om wat in te halen.
Na de middag ga ik verder met BOB, de ketting door de buizen trekken met behulp van een ijzerdraad met een omgebogen "haakje".
Dan de ketting sluiten met een "Missing Link" en de versnellingen weer afstellen.
Een kleine domper op de feestvreugde is de Risse Genesis, die functioneerde toen ik hem monteerde na ontvangst, maar zit nu op een of andere manier vast.
Stevig drukken op de instaprand helpt niets, het lijkt wel een stuk pijp dat er tussen zit in plaats van een schokdemper!
Wat moet ik hier nou weer mee? Ik besluit maar gewoon eerst te proberen, misschien komt de demper weer los bij normale belasting?
Als alles weer naar wens functioneert is het tijd om de fiets rijklaar te zetten, de ketting schermen er weer in, de mattenset erin en alle reserve spullen.
XL-scherm erop, bidon vullen en batterijen erin.
Dan even een boterham eten en verkleden.........

En dan is het natuurlijk tijd voor een proefrit!

En die proefrit kan ik kort over zijn, dat was 30 km GENIETEN!
Niet heel ver, maar dat geeft niet, het is goed voor een eerste indruk.

En zoals Robert-Jan al verwachtte is de fiets inderdaad veel stiller geworden, dat scheelt werkelijk veel in geluid. Nou was de fiets wat "krakerig" de laatste tijd, dat wel, maar het verschil is erg groot!
En  wat de opmerking van Pé betreft, als nieuw is BOB niet, dat zal ook niet meer gebeuren, maar het voelt wel bijna als een nieuwe fiets aan, de wegligging is inderdaad heel anders met die stugge veren, het waggelen bij hard aanzetten is helemaal weg!
En de Risse? Onderweg leek het al duidelijk merkbaar dat die gewoon werkte, en dat klopte ook! Na thuiskomst op de instaprand drukken gaf weer het normale beeld te zien: inveren en rustig terug omhoog komen, zoals het hoort.............Ook weer opgelost............


Tot zover,

Groeten, Adri.


10 opmerkingen:

  1. Hoi Adri,

    Fijn dat alles weer functioneert en dat het weer de afgelopen weken goed genoeg was om de Scott te nemen. Ik vind het weer een knap staaltje werk wat je geleverd hebt! Moet ik me ook zorgen gaan maken over de lagers? Onze kilometerstand is vergelijkbaar ...

    Groeten en welterusten, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Inderdaad een gelukje met dat weer, kon ik toch m'n bewegingsbehoefte bevredigen............
      Je hoort het echt vanzelf als een van je lagers het voor gezien houd, het kraakt en knarst zoveel dat kan je niet missen! Zolang je niks hoort hoef je geen actie te ondernemen denk ik, je kan natuurlijk altijd even bij de specialisten in Dronten vragen, maar ik denk dat die hetzelfde zeggen......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Goed om te horen dat de transplantatie met goed gevolg is voltooid. Heel veel fijne, veilige en comfortabele kilometers toegewenst!

    Sportieve groet, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Robert-Jan!
      Dat was inderdaad het plan, veel fijne, veilige en comfortabele kilometers er bij te gaan zetten.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Ook weer voor elkaar maar het volgende klusje zal wel snel volgen, de zomer is voorbij hè

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ja, in elk geval weer een bandenwissel zo gauw het echt najaarsweer gaat worden, en voor de winter invalt weer spijkerbanden natuurlijk.
      Verder is het meeste nu weer wel in een conditie om even mee te kunnen hopelijk.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Kijk Bob weer de weg op..goed bezig.
    Denk wel een beetje aan je rust hè met de nachtdienst. (heb er zelf soms ook moeite mee)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, het werd tijd ook Richard, BOB stond al veel te lang stil naar m'n zin!
    En die nachtdiensten, dat is een verhaal apart, zeker het slapen overdag word steeds lastiger hoe ouder je word.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet er helaas alles van Adri. Vroeger zat ik wel eens te lachen om de sukkels die in slaap dommelden... nu lachen ze om mij helaas.
    Vroeger sliep ik zo tot 16:00 uur maar tegenwoordig ben ik blij als ik het tot 13:30 al red. Ik moet dan ook eens gaan expirimenteren met voorslapen ('s avonds).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ook jij bent ervaringsdeskundige! Zo lang als 16:00 u heb ik nooit gered, slapen in de nachtdienst is altijd kort geweest bij mij. Vroeger geen probleem, ik deed zelfs nog aan wedstrijden mee terwijl ik nachtdiensten had! Maar bij het stijgen der jaren werd het lastiger, steeds minder gaan trainen tijdens nachtdiensten, tot en met helemaal niets meer doen. Nu de laatste jaren begin ik me zelfs ziek te voelen, zeker tijdens de 3x12 uurs nachten die we maandelijks hebben. Voorslapen heb ik geprobeerd, maar dat werkt voor mij ook niet. Een keer wakker blijf ik wakker........
      De enige ambitie die ik nog heb is uit de nachtdienst te komen, en de laatste jaren van m'n "carriërre" zonder nachtdiensten af te ronden. Ik heb het idee dat m'n lichaam zegt dat het wel genoeg is na 32 jaar ploegendiensten..........

      Verwijderen