woensdag 9 december 2015

Kaptest met extra viziertje.

Antispat.

Als het regent heb je minder zicht dan normaal, zeker in de herfst/winter als de kap op de fiets staat.
Door de hoge luchtvochtigheid buiten en ook in de fiets beslaat het vizier sneller dan in droge weersomstandigheden. Oplossing is dan het vizier op een kier openen, om zodoende voldoende luchtstroom via de deflector op het vizier te krijgen, zodat het weer dampvrij kan worden.
Of, zo als ook enkelen dat hebben, een "hap" uit het  vizier knippen, zodat je altijd een kier hebt om doorheen te kijken, en ook altijd genoeg luchtstroom om je vizier dampvrij te houden, ook in gesloten toestand.
Ook bij mij is er een hap uit het vizier, zolang de snelheid hoog genoeg is werkt dat prima om het vizier dampvrij te houden. Tijdens beklimmingen zakt de snelheid wel zover dat er damp neerslaat op het vizier, maar tijdens het klimmen gaat m'n vizier sowieso verder open, anders krijg ik het veels te warm!

Tijdens regen echter komen er met de luchtstroom ook druppels mee naar binnen, op zich niet zo erg, maar als brildrager niet prettig. Van de druppels op het vizier heb je niet veel last, door de hap uit het vizier kijk je er toch onderdoor, maar druppels op de bril heb je liever niet.

Om binnenkomende spatten regenwater en koude wind tegen te gaan zijn er een paar aanpassingen aan de kap gemaakt.
Om opspattend water op het liggende deksel tegen te gaan kwam Wim Schermer een tijd geleden met een oplossing, beplakken van het matte deel voor het vizier met een soort druppelvanger.
Wim teste met verschillende materialen, voor het lezen van zijn test, klik hier.

Onder meer valt in deze test te lezen dat lusjesklittenband goed werkt als spatvanger, dat is makkelijk, dat  heb ik voldoende in voorraad.
Het volledig beplakken van het matte deel voor het vizier voorkomt grotendeels het opspatten van de regendruppels, zodat er veel minder met de luchtstroom mee naar binnen gaat.
Die druppelvanger werkt al zeer behoorlijk, maar toch komt er nog steeds spatwater binnen.
Naast de druppels op het deksel zijn er natuurlijk ook druppels die op de "motorkap" opspatten, en die worden dan weer wel  meegenomen in de luchtstroom, zeker bij hogere snelheden (afdalingen) komt er dan toch nogal wat binnenvliegen en m'n bril bespatten.

Ook daarvoor bedacht iemand een oplossing:

Extra viziertje.

Het plaatsen van een extra viziertje, voor het grote vizier op het liggende deksel. Dit idee zag ik voor het eerst bij DF-Questikel, Peter maakte iets dergelijks op zijn DF-XL kap, zie  hier.
Het idee is dat het viziertje de luchtstroom en druppels voor een groot gedeelte over de kier in het vizier heen "loodst", zodat er minder spatten binnen komen, en ook minder koude lucht als het vriest.

Heel eenvoudig en makkelijk te maken, dus waarom niet proberen?
Een klein stukje lexan, even globaal de maat bepalen en knippen. Pootjes en klittenband eraan bevestigen en op het deksel neerzetten.
De beste plaats moet dan empirisch worden bepaald, dat is enkel een kwestie van door de regen fietsen, en het viziertje af en toe eens te verzetten.

Hieronder een paar foto's, beelden zeggen vaak meer dan woorden!






Hoe werkt het in de praktijk?

Behoorlijk goed kan ik wel zeggen, na ongeveer een week met redelijk tot veel regenritten. De binnenkomende regenspatten zijn toch zeker met 80% afgenomen, net als de koude luchtstroom. Toch komt er nog voldoende frisse lucht binnen om het niet benauwd te krijgen.
In mijn geval is het viziertje  ongeveer de breedte van de matte strook, circa 25 cm, en ongeveer 6 cm op het hoogste punt. De plaatsing die mij het best beviel is op 15 cm voor de voorzijde van de deflector, oftewel 20 cm van de kaprand.

Gevallen waarin het minder goed werkt zijn er ook, bij sneeuwval en echt stortregenen moet door het slechte zicht de snelheid aangepast worden.
Waar je dan last van krijgt is beslaan van de bril, door de opstijgende warme vochtige  lucht vanuit de fiets, ook erg lastig en vaak helpt het dan vrij weinig om het vizier verder te openen, dan krijg je weer te veel regen of sneeuw binnen.
Maar dat zijn eigenlijk al extreme omstandigheden, voor normaal regenweer zal deze combinatie voor brildragers vaak een grote verbetering betekenen.
Voor mij is het een blijvertje!

Kapwatjes.

Dit verhaal is uiteraard enkel interessant voor kapwatjes, waar ook ik toe behoor. Ieder kan natuurlijk voor zichzelf uitmaken of een kap noodzakelijk is.
Voor mij is het in de winter een uitkomst, te koude lucht vind ik niet lekker om in te ademen, en ook in de regen is de kap een onmisbaar deel van de fiets geworden.

Quezzzt ziet meer in een oplossing van een kap met veiligheidsglas en ruitenwisser, die binnenin dampvrij gehouden zal worden door een ventilator.
Een interessant project om te volgen!
Omdat ik brildrager ben zie ik daar zelf niet zoveel in, dan loop ik denk de kans dat de ruit mooi dampvrij is, en m'n bril alsnog beslaat, dan ben ik net zover...........Maar het gaat misschien wel goed werken, het is even afwachten tot Quezzzt zijn project afgerond heeft en we weten hoe het werkt met een dergelijke kap.
Voor dat beslaan van m'n bril is wellicht ook wel een oplossing voor te bedenken, en ik heb al een idee, maar dat laat ik nog even "rijpen" voor er eventueel iets geknutseld gaat worden.......


Tot zover,

Groeten, Adri.

13 opmerkingen:

  1. Het wordt langzamerhand een mooie eigen fiets met overal aanpassingen. Een stukje lexan, extra Velcro, het wordt steeds meer een uniek exemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Wilco, dat zal bij iedereen zo zijn, ieder voegt toch iets van zichzelf toe, of iets dat een ander al bedacht heeft maar gewoon handig is.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Mijn Quest gaat iets krijgen wat ik nog niet heb gezien : een frontruit met frame aan de velmobiel nog VOOR het instapgat.

      De gedachte daarachter is dat als ik omsla ( ook zomers met open velomobiel ) en stuurloos op een paal afglijd die net over de bovenkant van de velomobiel op mijn gezicht afkomt, er iets is dat die energie kan absorberen of afbuigen, of beide. In de plaats van botten van de schedel en je kwetsbare ogen, neus gebit en kaak...en hersenen.

      Bijna alle velomobielen maken je hoofd in omgeslagen velomobiel heel kwetsbaar tegen inkomende palen of bomen die net over de top van je velomobeil glijden en waarbij je hoofd ook nog eens van achteren wordt aangestampt door de massa en snelheid van je velomobiel tegen het object aan.

      Ruitenwisser, ventilator, volledig dichte kap en inslagbestendig frontruitjes frame allemaal in 1 klap. Het zou een hele verbeterig zijn als dat lukt. Behalve het "design" want ik ben niet vaardig dat frame en ruitjes anders te maken dan erg rechthoekig.

      Het zal erg kijken op de cockpitkap van een BF109E, maar dan van 2 cm houten balkjes en plexiglas.








      Verwijderen
    3. Als je Quest dan toch op een vliegtuig lijkt, komen er dan ook van die streepjes op de staart om aan te geven hoeveel tegenstanders je al hebt verslagen (=ingehaald).

      Groet

      Erwin en Tante Lies

      Verwijderen
    4. Hoi Quezzzt,

      Dat gaat inderdaad een uniek exemplaar worden! Ik ben zeer benieuwd naar de werking als de kap af is, en daar zal ik niet alleen in zijn denk ik.....
      Je hebt natuurlijk gelijk met het veiligheidsaspect, de foto van Jan Roelse zit nog in mijn geheugen.
      Design staat hier op het tweede plan, zoals je zelf al eerder aangaf is aerodynamica niet het zwaarste punt dat telt in dit project, dus het zou al heel mooi zijn als het allemaal werkt zoals je voor ogen hebt.
      Ben wel benieuwd hoe je dat een beetje knap gaat bevestigen op je fiets.....
      Succes verder!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. mijn ww in stade adam ( jou nachtmerrie hahaha ) dus kap is niet heeel hanig aldaar maa soms hunker ik er wel na

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me goed voorstellen Marcel, dat een kap minder handig is in 020. Zoveel verkeersdeelnemers rond je, dan heb je ogen te kort!
      Maar wel lekker die kap met regen en\of kou!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Ze hadden vroeger ruitenwissers voor op de bril, misschien wat voor jou, ik zou alleen niet weten waar die te krijgen zijn , ik heb ze al heel lang niet meer gezien

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Die brilwissers heb ik ooit ook gezien, zou best even kunnen werken. Maar dat helpt ook niet als m'n bril aan de binnenzijde beslaat, zoals meestal het geval is in de fiets.
      Binnen- en buitenwissers op je bril word misschien wat veel van het goede? (als je er al aan kan komen..)

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri,
    Ik rij nu een paar jaar met een wat verlaagd standaard minischermpje voor de VO kap met het vizier daarvan op een kier zodat ik over het minivizier en deflector heen kijk en net onder het vizier van de kap door. Het effect daarvan is vergelijkbaar met jouw oplossing, bijna geen spatwater, geen koude luchtstroom op je gezicht en vooral kraakhelder zicht ook onder de moeilijkste omstandigheden: regen, koud en tegenliggers. Ook met -15 lekker warm en onbeperkt zicht, achter mijn hoofd heb ik de kap dan dichtgemaakt.
    Groet,
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,

      Leuk om bevestiging te krijgen dat het systeem werkt, ook met een iets andere oplossing! Mijn kap is niet dichtgemaakt achter het hoofd, maar die sluit toch al vrij goed aan op de Strada muts.
      Ik heb hier al wel rond gereden met -11, maar -15 heb ik nog niet meegemaakt sinds ik Strada rijd. Waar rijd jij je kilometers?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Dag Adri,
      Ik reed tot nu toe vooral woonwerk tussen Kerk Avezaath (bij Tiel) en Driebergen dat laatste wordt vanaf volgende week Amersfoort. Verder heb ik recent ook een Aerorider aangeschaft om ook Breda bereikbaar te maken waar ik 1 of 2 keer per week moet zijn voor mijn werk. Verder wil ik de Aerorider gebruiken voor gevallen dat ik me ergens niet kan omkleden/douchen. Het ding is supersnel, maar de wegligging is nog niet op het niveau van de Quest (demping achterwiel). Die -15 had ik een paar winters geleden toen we hier nog een ouderwets stukje winter hadden, in plaats van de momentele extreem hoge wintertemperaturen.

      Vriendelijke groet,
      Jan

      Verwijderen
    3. Hoi Jan,

      Bedankt voor je verklaring! Ik dacht even dat je ook ergens in het buitenland rondfietste......Net een mooie afstand, tot Amersfoort, komt overeen met mijn woon-werk afstand, circa 73 km v.v., Breda is inderdaad een behoorlijk stuk verder, dan zal dat prima gaan met die Aerorider.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen