donderdag 28 februari 2019

Voetprobleem en hulpmiddel.

Steppen.......

Het probleem dat ik heb met m'n voeten heb ik beschreven in mijn post: Voeten.
Door de Hallux Valgus is veel lopen op den duur pijnlijk, en pijn is niet prettig. Toen ik mijn laatste nieuwe smart telefoon aanschafte (okt. '17) vond ik daarop ook een stappenteller, leuk gadget, dat ik in gebruik nam om eens te kijken wat ik nou op een dag werken eigenlijk afstapte.
Na die gegevens een paar weken gevolgd te hebben werd al vlug duidelijk dat het niet verwonderlijk was dat m'n rechtervoet (die met Hallux Valgus) af en toe behoorlijk gevoelig was.
Er waren genoeg dagen dat er gemiddeld 10 km/dag lopend afgelegd werden..........Ik weet niet hoeveel anderen op een dag lopen, maar ik vind dat best een afstand. Daarnaast nog 72 km fietsen per dag, en de beweging voor die dag is weer in orde........

Allemaal niet zo erg, maar de bijkomende pijn was wat minder, dus om minder te lopen begon ik met een oude fiets, die al een hele tijd werkeloos aan de kant stond, op te knappen. Nieuwe binnenkabels, een spaaknippel die ontbrak vervangen en de slag uit het achterwiel halen en het geheel wat afstellen.
De fiets was weer bruikbaar om van en naar het garderobe gebouw te fietsen, wat al gauw een 2 kilometer lopen bespaarde op een dag. Maar na een paar maanden gebruik was de fiets ineens verdwenen, en niet meer terug te vinden. Nou had ik die fiets ook ongevraagd in gebruik genomen, dus veel klagen kon ik niet.

Maar ik wilde wel een oplossing, want de pijnlijke voet liet niet lang op zich wachten. Zelf een goedkoop fietsje aanschaffen? Kon wel, maar eigenlijk wilde ik ook een oplossing om binnen in de fabriek te gebruiken, en daar is fietsen niet toegestaan.
Echtgenote Ina wist wel een oplossing, op haar werk was er iemand met knieproblemen, en voor die persoon was een step aangeschaft om het lopen op te vangen. Of dat iets voor mij zou kunnen zijn?
Daar moest ik even over nadenken, maar kwam al gauw tot de conclusie dat zoiets inderdaad wel eens ideaal zou kunnen zijn.
En als stepper wordt je voor de Noorse wet gezien als voetganger, dus kon een step ook binnen in de fabriek gebruikt worden.

Proberen......

Om het uit te proberen eerst maar een goedkoop stepje vinden en kijken hoe het ging bevallen, en of het werkelijk zo bruikbaar was als  aangenomen.
De keuze viel op een stepje van Stiga, model Airscooter, met 12" wielen en luchtbanden. Kon door volwassenen gebruikt worden tot 100 kg, dus voor mij geen probleem. En € 80,-- is ook niet iets waar ik me gelijk een buil aan val, dus bestellen en kijken hoe dat uitpakt...........
Het stepje werd door mij snel aangepast door zelf een paar spatschermen te monteren, want het spatte nogal als het nat lag op de ondergrond, en er werd een plastic bakje aan het stuur gehangen om spullen mee te nemen op m'n ronde door de fabriek.


Stiga Airscooter, met mijn aanpassingen.
En was het ideaal? Nou nee, maar het komt goed in de buurt, en het is een stuk beter dan lopen! En bovendien kon het stepje zowel heen en weer naar de garderobe als in de fabriek tijdens het werk gebruikt worden, wat al gelijk een enorm verschil maakte voor m'n voet, de pijn was gelijk zo goed als weg!

Problemen.......


Al snel begonnen de problemen met het achterwiel, de spaken braken nogal makkelijk........... En 12" wielen hebben hele korte spaakjes, die ik wel kon bestellen, maar die moesten speciaal gemaakt worden, uiteraard tegen "speciale" prijs. Had ik geen zin in, want dit was een experiment, dat wel goed beviel, maar dit stepje was geen blijvertje, op die basis was het ook niet gekocht.
Geen probleem, spaken kon ik zelf ook maken, uit een oud 26" wiel van een totaal onbruikbare fiets die ook al jaren op dezelfde plaats stond te verwelken. Beide wielen werden geconfisceerd, en de rest van de fiets verdween in de schrootcontainer.
De spaken afknippen op de juiste lengte, en uiteraard zorgen dat er een "haakje" aan gebogen werd, zodat ze in de naaf blijven hangen.
Werkte prima, enkel waren die spaken niet van goede kwaliteit, en het 12" 16 spaaks wieltje was blijkbaar toch wel zwaar belast, want de spaken braken regelmatig. Totaal zijn er 40 spaken gebruikt uit die 2  26" wielen, en stond het stepje regelmatig stil, omdat ik eerst m'n werk moest doen voor ik aan reparatie toekwam.
Ook de remmen op het stepje waren ronduit slecht, en op den duur ze maar open gezet, remmen deden ze sowieso niet, en dan liepen ze ook niet aan als er weer eens een slag in een wiel kwam bij spaakbreuk.
Ook had ik natuurlijk een paar lekke banden, totaal 4 stuks.

Het achterwieltje, met alweer een gebroken spaak. De zelfgemaakte spaken zijn ook te zien.

Nieuwe step.

Dus dat werd uitzien naar wat anders, waar opnieuw Ina het idee opperde om eens met de baas te praten, en te vragen of het eventueel mogelijk was om een step via het bedrijf te krijgen.
De baas kon er wel om lachen, hij had me natuurlijk al een tijd op dat stepje voorbij zien karren, en verbaasde zich er niet eens over. Want het kon natuurlijk niemand anders dan die gekke Nederlander zijn die met zoiets begon, hij kwam tenslotte al zowat dagelijks met die vreemde "fiets" heen en weer van uit Kinsarvik.........
Geen probleem, hij zou het eens voorstellen bij personeelszaken, want als het voor m'n gezondheid was, dan hadden ze daar een potje voor.
En zodoende werd er na een tijdje en wat heen en weer mailen een step besteld.
Niet mijn eerste keuze, want ze wilden bestellen via een leverancier die al gebruikt werd op het bedrijf. Het liefst had ik een zogenaamde "musher" step gehad, met 26" voorwiel en 20" achterwiel, terreinbanden en onder de 10 kilo. Zoiets:

Kickbike Cross Fix.




Maar dat soort modellen kon niet via die leverancier, dus is het deze geworden:

M'n nieuwe "werkpaard".

Een Monark 670, 12" voorwiel, 6" dubbel achterwiel, kan daarom staan zonder standaard. Lekvrije banden, want geen lucht erin, industrielagers in de wielen.
Wat voordelen, en wat nadelen, tot nu toe bevalt de nieuwe prima, het rijden over ongelijk terrein gaat beter dan verwacht, en het stepje rolt goed door ondanks de "massieve" banden. De voetenplank is langer en breder dan bij de Stiga, dus prettiger om op te staan, de V-brake op het voorwiel werkt bij deze wel prima, en zelfs met een volgeladen mand blijft het stepje staan zonder om te vallen. En dat was bij de Stiga wel eens anders........Ook het stuur is prettig hoger, en de grondspeling minder. Weinig grondspeling is prettig bij het afzetten, je moet minder ver doorzakken, maar lastig bij ongelijkheden in het oppervlak waar je overheen rijdt, je "schaaft" vlugger met de onderkant  op de vloer. De step kan een gewicht van 150 kg aan, en weegt 12 kg, en is dan ook voelbaar zwaarder dan de Stiga.
De algehele indruk is wel dat het een kwalitatief goed produkt is, en ik hoop er dan ook nog jaren plezier van te hebben.
Ben ook zeer tevreden dat het bedrijf zijn werknemers met dit soort problemen behulpzaam wil zijn, dat maakt het ook makkelijker voor mij om m'n werk naar behoren te doen.

Beide stepjes naast elkaar laten wat van de verschillen zien:







Voorlopig ben ik er blij mee!

Tot zover,

Groeten, Adri.



12 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja, en daarnaast werkt het prima, en is ook nog leuk om te doen!

      Verwijderen
  2. Leuk verhaal Adri en lekker low-budget zoals ik het ook graag mag houden!
    Twaalf inch daar heb ik een fietskarretje op gebouwd. Zaten ongelagerde wieltjes in die ik vervangen heb door 12" gelagerde kinderwagenwieltjes ;-)
    De reden van je spaakbreuk is vrijwel zeker het lage aantal spaken. Net die van mijn (wat geroeste) fietskarretje geteld: 20!
    Ook met stepjes heb ik enige ervaring. Inderdaad, een lage opstap rijdt lichter maar je raakt dan ook al snel iets aan de onderkant.
    Dat zou je kunnen verbeteren door de schoen op de plank uit te trekken en toch weer iets grotere wielen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Mick! Tja, het was een probeersel, dus als het even kan graag low-budget natuurlijk, en met hergebruik van bestaand materiaal.
    De reden van die spaakbreuk is inderdaad het lage aantal spaken geweest, samen met de toch wel behoorlijke belasting van het stepje.
    De step die ik eigenlijk op het oog had, was uitgerust met grote wielen, 26 en 20", en had een instelbare hoogte van de voetenplank. Kon je kiezen voor makkelijke afzet, of meer grond speling. Maar ja, die moest ik dan zelf kopen, deze is door de baas betaald.......Dat is ook wat waard!
    En geen lekke banden en kapotte spaken meer! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zelf heb ik een kickbike met 26" voor en 16" achter. (lijkt sterkt op de musher) Dat rijd super. zelf voor iets grotere afstanden.
      voelt als een sport tussen lopen en fietsen.
      maar weet niet of die voor in fabriek ideaal. je haalt er makkelijk 15-20km/u mee.

      Verwijderen
    2. Dat geloof ik graag Birger, dat zo'n kickbike super rijdt! Of het ideaal zou zijn in de fabriek weet ik ook niet, maar ik ging uit van licht rollen door de grote wielen, en stevige robuuste uitvoering. Omdat veel plaatsen waar ik met het stepje kom ongelijke vloeren hebben, er modder,stof of korrels liggen leek me het beste om grote wielen met luchtbanden te hebben. Snelheid is in de fabriek niet belangrijk, het was ook bedoeld om mijn voet te ontlasten van het vele stappen. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze step, want remmen doe ik zelden, het rolt niet zo goed als een step met luchtbanden, maar toch goed genoeg voor mijn gebruik. En geen lekke banden is dan ook weer een voordeel! Dus achteraf gezien is deze keuze toch beter dan ik verwacht had.
      Zo blijkt maar weer eens dat een mens het best wel eens mis kan hebben, en dat een alternatief soms ook goed genoeg is......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Probeer kruiwagen wieltjes Adri, die passen misschien nog wel in de eerste step en hebben GEEN spaken

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, daar was al aan gedacht André! Ik heb geprobeerd om de wielen die we hebben als reserve voor de bolderkarren die we gebruiken om materialen de fabriek in mee te nemen erin te zetten, maar helaas, die waren net als kruiwagenwielen een stevige maat te breed......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Jullie kunnen daar toch wel lassen Adri, dan maak je zelf een speciaal aan gepaste step voor gebruik in de fabriek, vind je baas vast beter dan zieke werknemers ;-)

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. Hoi André,

      Is ook aan gedacht, maar toen ik vroeg of ik een step kon krijgen via het bedrijf werd daar positief op gereageerd, dus moesten we zelf geen moeite meer doen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Bij ons heb je op grote fabrieksterreinen behalve fietsen ook Segways, omdat onze monteurs anders vele kilometers moeten lopen naar de verschillende fabriekshallen. Dus logisch dat je een step van je directeur krijgt. Kan de aandoening niet ook verlicht worden met podologische zolen/aangepaste schoenen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dat zouden ze in Noorwegen dan met een auto doen, die monteurs. Want we hebben ook een bedrijfsauto, voor de monteurs van de mechanische werkplaats, waar wij ook onder vallen. En die auto is constant in gebruik, want zeg nou zelf, je kan toch niet lopend om iets naar het magazijn? Dan moet je wel 300 meter lopen, niet te doen dus! Ik doe zulke boodschappen met m'n step uiteraard, enkel als er 180 kg zware vaten met vet of volle oliedrums gehaald moeten worden gaat dat met een vorkheftruck.
      Het stepje werd geboekt onder hulpmiddelen, voor werknemers die gezondheids problemen hebben. Ben ik blij mee, want het ontziet m'n voet op de juiste manier.
      Speciale steunzolen heb ik al sinds 2004, en die worden vrij regelmatig vervangen, wel op eigen rekening. En dan bestel ik gelijk 2 paar, dan heb ik er ook voor in m'n werkschoenen. Fietsschoenen zijn extra breed, gewone schoenen neem ik ook zo breed mogelijk. En sinds een paar jaar heb ik een voorkeur voor MBT schoenen, die lopen op een of andere manier beter als platte zolen.
      Aangaande die Segways, ook ik kreeg een paar keer een opmerking over m'n step, of die niet elektrisch kon?
      Ja, dat kan wel, zei ik, maar dat wordt dan wel te duur voor het bedrijf, want dan krijgen er ineens een heleboel last van hun voeten........;-)En willen ook een E-stepje..........

      Verwijderen