dinsdag 9 april 2019

BOB zakt door zijn hoeven............

Mijn beurt..........

Zoals een deel Quattrovelo vaarders voor me, heb ik nu ook een breuk in een aluminium deel van de fiets ontdekt.
Ga ik niet over klagen, heeft nog lang geduurd, zeker als je ziet wat die fiets het eerste jaar voor de kiezen kreeg, Deildo was niet verkeersvriendelijk te noemen.........

Omdat ik me beter begin te voelen, en ik weer wat meer fysiek mag gaan doen, dacht ik maar eens te beginnen met het opknappen van de in november 2018 ontstane lakschade, zie mijn post: Slippertje. 
De carbon schades had ik al gelijk dezelfde week gerepareerd,  maar door de lage temperaturen zag ik de rest nog even niet zitten in november..........

BOB uit zijn hok, en al gelijk viel me op dat de fiets iets naar één kant trok, dat is wel eerder gebeurd, toen ik eens een aflopende band had gedurende de nacht.
Banden check levert niets op, alles staat hard. Maar  eens naar de vering kijken dan, de linker balg lijkt iets minder hard te staan, dus de demperpomp erbij gepakt en de balgen op gelijke druk zetten.

Helpt niks, als ik op de linkerzijde van de fiets druk gaat de hele body veel te snel omlaag. De oliedempers dan? Die zijn ook al eens vervangen omdat ze lek waren, zou weer kunnen.
Nee, die zien er ook prima uit, en dempen zoals ze moeten doen.

Dan valt mijn oog plots op de linkerveerarm, of beter gezegd, op de bevestiging daarvan. Aha, daar zit het probleem!

Het ziet ernaar uit dat de steun op de wielkast volledig gebroken is, dus heeft de linker vering maar aan één kant ondersteuning. Vandaar het vreemde gedrag bij inveren........


Gebroken steun.
Zo, dan weet ik gelijk waar te beginnen...........BOB op z'n kant, en het linker achterwiel verwijderen, want anders komen mijn "poezelige" handjes niet bij de moertjes in de wielkast, daar is de ruimte te beperkt voor.

"Achterpoot" verwijderd..........

Van de 3 moertjes is er al één verwijderd......

De 3 boutjes en moertjes losmaken en daarna de moer aan de veerarm losmaken. De bout in dat gedeelte heeft nogal een nauwe passing, ik moet het plaatje met bout in de bankschroef klemmen, en de bout er voorzichtig met een hamer uittikken.


Mailen.

Wat foto's maken, en een mail naar Velomobiel.nl sturen met een foto van het gebroken onderdeel.
Met het verzoek natuurlijk om een nieuwe steun te sturen, want in de huidige situatie valt er niet met BOB te fietsen.
Geeft niet zoveel, want ik zit nog in m'n herstelperiode, en mag pas vanaf volgende week weer rustig de training gaan oppakken.
Ondertussen al een mail gekregen uit Dronten, dat er een nieuwe steun onderweg is.

Falend aluminium.

Nog steeds is de QV in ontwikkeling, alle opgetreden breuken bij anderen waren ook aan het achterframe, dat nog niet uitontwikkeld is.
Dat heb je nu eenmaal bij een nieuw ontwerp, zoals zeker het achterframe van de vierwieler is. De meeste velovaarders die al langer rondrijden weten nog wel hoeveel "kleerhangers" er gebroken zijn op de diverse Quest/Strada versies.
Welke aangepaste versie er nu in gemonteerd word weet ik niet, maar breken doen ze nauwelijks meer.

De breukvlakken, wat verkleuring is zichtbaar.



De verkleuring van de breukvlakken geeft aan dat het geen verse breuk is, dit is langzaam gescheurd tot het overblijvende deel te zwak was om de uitgeoefende krachten te weerstaan.
Breuken, het hoort er allemaal bij......


Tot zover,

Groeten, Adri.

10 opmerkingen:

  1. Sturen ze ook gelijk voor de andere kant Adri?, die zal dan ook wel klappen gehad hebben

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee André, ik heb daar in elk geval niet om gevraagd. Het zou kunnen dat die andere ook komt te breken, ik wacht het af.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Vervelend Adri, fijn dat je het zelf kan repareren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat soort dingen gebeuren Wilco, niks aan te doen. Het ergste is meestal het wachten tot het komt, de Noorse douane heeft in elk geval geen haast met inklaren van pakjes................Kan best 2 weken duren voor het er is, dat in monteren is op 20 minuten gefikst.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Ik denk altijd maar, als het heel blijft is het te zwaar. Op deze manier weten we zeker dat het optimaal ontworpen is. Het is alleen vervelend als het onderweg kapot gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Marco, dat is ook een manier om het positief te zien! En ja, het hoort er bij, voor mensen die verder weg wonen is het enkel het wachten tot de spullen binnenkomen dat het langste duurt, en dat ligt niet aan het team in Dronten, maar (in mijn geval) altijd aan de douane........

      Verwijderen
  4. Ik schrok even toen ik de kop las, maar gelukkig gaat het om je fiets en niet om jezelf.Ik blij om tussen de regels door te lezen, dat je je beter begin te voelen. Met die fiets komt het ook wel weer goed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet schrikken Piet, het gaat best weer goed de laatste dagen. Begin iets meer te doen, mag weer meer dan 5 kilo tillen, en vanaf volgende week weer gaan fietsen. Komt wel goed inderdaad, zowel bij mij als met de fiets!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Gelukkig bouwen ze geen vliegtuigen bij vm.nl :-)))

    Ze kunnen wel wat aan het scheuren van het materiaal doen zonder de boel zwaarder te maken - duurdere legeringen of materiaal - maar dan gaat de prijs natuurlijk ook omhoog. Dat wil waarschijnlijk niemand.

    Nu ja als de "time between failures" acceptabel blijft dan is er nog weinig aan de hand. Heb je er een sleutelhobby bij :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ;-)) Nee, uit de lucht vallen doen die QV's niet..........
    Dit was inderdaad de eerste keer dat dit onderdeel op een QV de geest gaf, Theo feliciteerde me ermee!
    Er is een nieuwe voor me gelast, en die komt deze kant op.
    De algemene tendens onder QV bezitters is een soort gelatenheid, af en toe gaat er iets kapot, altijd aan de totaal nieuwe achterbrug construtie.
    Dat gaat goed komen, het is ook voor het team in Dronten een leerproces, een klein bedrijf heeft natuurlijk geen mogelijkheden om jaren lang te testen tot alles goed is.
    Kunnen we mee leven zolang de garantie en service van Velomobiel.nl zo prima is. De enigste hobbel voor de meeste buitenlanders is de wachttijd op post, douane en wat er nog meer is aan hotemetoot instanties die uitblinken in zaken vertragen..........
    En ja, dat sleutelen hoort er voor de meeste buitenlanders ook bij.........

    BeantwoordenVerwijderen