Vorig jaar november was ik natuurlijk nog een stuk minder ervaren met velomobielrijden, en dan kan er wel eens een kleinigheid misgaan.
Ergens in november tijdens een wekenlange regenperiode ben ik na een 12 uurs werkdag terug naar huis gefietst, en is, waarschijnlijk door iets verkeerde plaatsing van mijn rugzak, de stoel naast zijn bovensteun gezakt. En is in iets te lage positie blijven hangen op velomobieltas en rugzak. Onderweg vond ik toen al dat ik wat laag zat, en kreeg ook pijn in mijn nek, raar want dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Uitstappen en even controleren of alles in orde was heb ik niet gedaan, tja, weinig uitnodigend, na 12 uur werken, donker en in de stromende regen.
Thuis bij uitstappen zag ik de stoel onder zijn steun hangen, en begreep gelijk waar die nekpijn vandaan kwam.....het is ook een stoelsteun, en duidelijk geen neksteun!
De stoel had ook op de kettingschermen gedrukt en in die onder de stoel was een klein gleufje gezaagd door de ketting. Ook het kettingscherm naast de achterwielkast was wat omlaag gedrukt en aan de zijde met het grootste cassettetandwiel was ook een gleufje gezaagd door de ketting. Nou ja, jammer dan, maar daar kan je gewoon mee doorfietsen, en dat heb ik dan ook gedaan tot nu toe.
De spullen om te repareren had ik ook niet in huis, dus had niet veel keuze toen.
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder, en heb ik de nodige spullen wel in huis, naar aanleiding van de 2 steenslagschades die ik eerder dit jaar opliep. Nou waren die met plamuur gerepareerd, maar naast epoxy had ik ook een paar lappen glasvezeldoek aangeschaft, voor "je weet maar nooit..........."
Kettingscherm onder de stoel, onderzijde.
|
En naast de achterwielkast, ook onderzijde.
|
Nachtdienst afgelopen weekend, regenachtig en kort geslapen, dus geen zin in fietsen, dan maar een beetje gaan knutselen.
Gewoon eens proberen hoe dat gaat om met glasvezel werken. Omdat het maar hele kleine gleufjes zijn knip ik een paar kleine lapjes glasvezel, en maak wat epoxyhars aan. De kettingschermen schoongemaakt en ontvet, en dan de plekjes insmeren, lapje er op, nog eens insmeren, lapje 2 erop en nog eens insmeren.
Weg leggen om uit te harden en morgen verder.
Goh, is nog gelukt ook! De glasvezel is wat grof van structuur, is eigenlijk bedoeld voor bootreparatie maar het werkt blijkbaar even goed. Even een spuitbusje zwart erover en het valt nauwelijks meer op. Het is ook maar een heel klein begin, maar je moet toch ergens mee beginnen nietwaar? En oefening baart kunst dus dit soort kleine dingen zijn leerzaam. En omdat het niet in het zicht zit maakt het niet heel veel uit hoe het eruit ziet, ik ben niet zo kritisch op dat punt.
Oei, vergeet ik foto's te maken van het hele proces! Dan nu na het spuiten nog maar een paar, minder duidelijk te zien, maar het is toch nog iets. Tja, nachtdiensten.........
Onder de stoel, bovenzijde met "lapje".
|
En de andere, ook van bovenaf met "lapje".
|
Was wel leuk om te doen, ik overweeg om volgend jaar eens te proberen een paar van die verstevigingsribben in Bob te plaatsen, op hoge snelheid lijkt de voorkant soms wat te torderen als ik hard meetrap. Altijd leuk om een project in gedachten te hebben! Dan probeer ik het zoals de Belgen zo mooi zeggen wat "deftiger" af te werken, en wil ook wel carbondoek gaan gebruiken. Daarnaast moet ik dan ook nog glasparels aanschaffen als vulling in de epoxy en scheurband bestellen, dan worden de kanten toch wel mooier waarschijnlijk.
Verder begon de Strada wat geluiden te maken bij het naar beneden rijden vanaf ons huis naar de hoofdweg, aanlopende spaken in het voorwiel leek het me. Ook vanachter m'n rug komt een SSSJJJJJIIITT- geluid in de afdaling. De achterband die net raakt in de wielkast?
Alle spaken dus maar eens na lopen en aandraaien. Beide voorwielen draai ik aan enkel aan de buitenzijde, dan trek je de velg in theorie iets van het L-hoekje vandaan waar de stuurstangen aan zitten.
De achtervelg span ik aan de niet aangedreven zijde om zo de afstand wat groter te maken.
De Risse heb ik ook wat uitgedraaid, zou ook helpen had ik op de blog van Quezzzt gelezen. De swingarm verzetten heb ik even geprobeerd, maar dat resulteerde in een nog dichter tegen de wielkast aanstaand achterwiel op, dus dat heb ik terug gezet zoals het stond.
Hoe dit komt? Tja, ik begin wel erg gewend te worden aan de Strada, en ga de laatste tijd eigenlijk onbeschoft hard omlaag. Gelijk na vertrek thuis heb ik een (ruime) haarspeldbocht waar ik boven de 30 km/u doorheen ga, en er erg veel zijdelingse krachten op de wielen komen.
Zal na het weekend eens testen of deze acties geholpen hebben, anders maar een beetje remmen in de toekomst.............dat moet straks ook weer als de wegen onder een wit laagje verdwijnen.
Aan de voorbanden was trouwens ook te zien dat ik een paar keer zwaar in de ankers moest deze zomer, linksvoor was een hele kale plek te zien. Rechts zag er beter uit, maar ook daar vond ik een snee tot op de koordlagen dwars over het loopvlak.
Toch maar even wisselen, een klapband terwijl ik omlaag ga met 80 km/u staat niet op mijn verlanglijstje!
Linksvoor.
|
En rechts had een sneetje.......
|
De PM's gaan eraf, en omdat het najaar is laat ik de F-Lite's gewoon hangen, en pak een paar goedkope 47-406 Michelin Diabolo's. Rolweerstand weet ik niks over, zal wel tegenvallen maar dan kan ik daar vast aan wennen, later het jaar komen de spijkerbanden er vast weer onder te liggen.........De PM achter voldoet nog, die ziet er bijna nog nieuw uit. Kleine aanvulling: De spijkerbanden zijn er na circa 3500 km afgegaan, totaal versleten, de PM's hebben dus circa 6300 km dienst gedaan. Goed of niet? Maakt niet uit, ik neem geen risico's met banden.
Eens zien hoe dit rijd.........
|
Gelijk maar even de sporing controleren, ik ben nu toch bezig. Valt mee, 2 mm uitspoor dus daar doe ik nog niets aan, over een tijdje nog eens kijken.
Ketting schoonmaken en smeren, kettingrol O-ringen bekijken, ook nog in orde, na de nachtdiensten kan ik weer gerust de weg op!
Nou dit is wel een post geworden die helemaal fietsgerelateerd is voor de verandering. Toch hoeven we de deur niet uit om mooie plaatjes te zien, af en toe worden we verrast door de natuur, gewoon voor onze deur....oordeel zelf maar!
Ochtendlucht.
|
Regenachtig.
|
Zo weer net een ritje gemaakt, het geluid bij de voorwielen is verdwenen, dat is opgelost dus, aan de achterzijde nog niet helemaal, daar nog maar eens naar kijken. Als er nog iemand tips heeft, laat maar horen! Alle goede raad is welkom en kan uitgetest worden, daar leer ik van!
Aan de gemiddelde snelheid was overigens niets te merken, dus die rolweerstand zal niet spectaculair hoger zijn..........
Aan de gemiddelde snelheid was overigens niets te merken, dus die rolweerstand zal niet spectaculair hoger zijn..........
Morgen start ik in de middagdienst, dus dat worden in elk geval weer 2 woon-werkritten.
Word vervolgd!
Groeten, Adri.
Dag Adri, Met banden kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Bij mij gaan de duranos er voor af met 4000 km (of er moet meer aan de hand zijn) en de Kojak achter met 16000 km. Erg veel lek rij ik ook (nog) niet :) . Je moet er niet aan denken als je achter in de afdaling een klapband krijg. Voor kan je het nog opvangen maar achter wordt kritiek. Doe voorzichtig aan hoor met de komende Herfst/winter periode. Groet Cees
BeantwoordenVerwijderenDag Cees,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt gelijk, je leven kan afhangen van die paar vierkante cm rubber op de weg! Ik heb ook totaal niet getwijfeld toen ik die kale plek zag, eraf met die banden en nieuwe erop! De Michelins kocht ik in een aanbieding bij Bikeshop.no en die staan al sinds het voorjaar in de garage. Nu kon ik ze mooi even uittesten voor de spikes er weer om moeten. Volgens mijn berekeningen hebben de PM's toch nog circa 6300 km op de weg gestaan, of dat goed is weet ik niet, voor mij is het ruim voldoende. Net als met de racefiets rijd ik ook weinig lek, dubesparen op banden doe ik niet, bij het minste aan beschadiging wissel ik gewoon.
Zoals je zegt, op het vlakke met 50 km/u zal het al niet lekker zijn om een klapband achter te krijgen, dus met de snelheden die ik hier omlaag haal moet je daar helemaal niet aan denken.
Uiteraard ga ik mijn rijstijl komende periode weer aanpassen aan de wegomstandigheden, bedankt voor je bezorgdheid!
Groeten, Adri.
Adri je hebt een aantal keer geschreven hoe mensen naast de weg zijn geraakt en tientallen of veel meer meters naar beneden zijn gestort - iets wat je in Nederland niet snel overkomt en meer de gevaren van rijden in de bergen zijn - dus zou iemand die velomobiel rijd in de bergen wel rekening moeten houden met de banden, remmen, remkabels, stuurstangetjes en kogelkopjes....door ze zeer regelmatig te controleren. ( zo niet voor elke rit, als is dat wel wat erg secuur ) Als motorrijder maakte ik ook geen grappen van de staat van onderhoud van onderdelen die je op hoge snelheid ten val kunnen brengen.
BeantwoordenVerwijderenWaar wij hooguit de neus van de velomobiel in de prak rijden als we in een sloot belanden of tegen een boom rijden loopt het voor jou wellicht anders af, omdat bergen nu eenmaal gevaarlijker zijn dan laagland. Jij weet dat als geen ander want jij woont daar en moet vrienden en bekenden missen door bergongevallen......maar daardoor verbaas je mij met zulke banden te rijden en er vrij laat achter te komen dat ze in die staat zijn !!
Ook vraag ik me af waarom je op Perfect Moirees rijdt en niet op anti-lek banden. 47 mm Marathon Greenguards rijden veel lekkerder dan die PM's en zijn bijna "unplattbar" en als je helemaal lachend over vlijmscherpe steentjes wilt kunnen rijden neem je Marathon Plus. Op zulke banden is de kans op een klapband heel erg laag. Net wat jij zou moeten hebben. Bovendien valt het met die rolweerstand allemaal wel mee....ik rijdt nu ook weer de Marathon Greenguards en ik merk eigenlijk geen verschil in snelheid met de F-lites.
PM's zijn zeker geen anti lek banden......ik heb de pech gehad met het rechter wiel op de Strada 5 x in 5 maanden tijd een lekke PM te rijden. Ter vergelijk : de F-lite zonder noemenswaardige lekbescherming deed er een jaar over om uiteindelijk lek te raken.
Stond ik in jouw schoenen reed ik anti-lek banden als er geen sneeuw ligt. Gelukkig sta je in je eigen schoenen en is het jouw keus maar er wordt wel met je meegedacht ;-)))))
En dat lamineren daar lees ik graag over...
VerwijderenIk heb al een half jaar de spullen in huis en heb nog niets uitgevoerd...gewoon omdat ik tegen dat 'gesmeer'' op kijk. Net als jij moet ik het gewoon een keer doen en stukje bij beetje gaandeweg leren hoe het moet.
Hoe meer mensen schrijven en foto's maken van hun werk hoe makkelijker het wordt lijkt mij ;-))
Hallo Quezzzt,
VerwijderenJe hebt helemaal gelijk, maar dat wist je al natuurlijk. Nou controleer ik niet dagelijks, ik fiets ook niet elke dag, maar toch zeker wel wekelijks. De opmerkingen die ik destijds kreeg om regelmatig de PM's te controleren op steentjes heb ik ter harte genomen, wees maar zeker. Deze kale plek zit er dan ook nog niet lang op, net als dat sneetje. Dat ze gladder begonnen te worden maakte me niet zoveel uit, op de racer liggen ook semi-slicks dat gaat prima. De regen van de laatste week heeft weer veel fijn grit op de wegen gespoeld speciaal op hellingen. Als je dan daarop remt blokkeert er soms een wiel en sleep even. Dat is ook wel wat er gebeurd is met die ene band.
Waarom die PM's? Heel makkelijk daar werd de Strada standaard mee afgeleverd, en ik was toen nog heel onervaren zoals je weet. En nog steeds Nederlands (lees gierig) genoeg om geen banden weg te gooien die nog niet versleten zijn. De banden die ik heb zal ik dus gewoon op gebruiken, en net zoals nu regelmatig controleren.
Nu na een jaar rijden weet ik ook veel meer over banden, vooral dankzij de vele beschrijvingen op de diverse blogs. Jouw voorstel word dus niet vergeten, Greenguard of zelfs plussen zouden wel eens een hele goede keuze kunnen zijn in mijn geval.
Dat er mee gedacht word stel ik zeer op prijs, anders zou ik het niet delen met jullie. Dat vind ik een van de grote voordelen van bloggen, de adviezen en commentaren die je achteraf krijgt.
Dat lamineren wil ik gewoon een beetje leren, zodat ik eventuele kleine schades zoals putjes en scheurtjes zelf kan doen. Het zelf repareren van je fiets geeft gewoon veel voldoening, weet ik uit ervaring. Het zelf monteren van een nieuw balhoofdstel en compleet nieuw crankstel in de vorige racer lukte prima, en gaf een goed gevoel.
Dat zelf onderhouden wil ik bij de Strada ook zo goed mogelijk proberen.
Bedankt voor je reactie, ik zal je adviezen zeker gaan navolgen.
Groeten, Adri.
Beste Adri, Ik heb net afgelopen week de PM's eraf gehaald na ruim 13000 kilometers. Na een lekke band afgelopen week zag ik dat de slijtage er nu toch wel in zat. Had er denk ik nog wel 1000 kilometer mee kunnen rijden. Die van jou zouden dus nog wel even mee moeten kunnen. Achter heeft niet zoveel te lijden en heeft een grotere wielomtrek.
BeantwoordenVerwijderenVoor de duidelijkheid, de PM achter, voor had ik na 3500 km al vervangen.
VerwijderenHallo Wilco,
VerwijderenDan zal je mij niet horen klagen met meer dan 6000 km met die voorbandjes! De achterband zie je inderdaad nog nauwelijks slijtage op, die kan nog wel even mee inderdaad.
Heel verstandig om gelijk maar te vervangen, 13000 op de achterband is prima lijkt mij, en als je eens begint met lekrijden is het hek van de dam, zeker in dit jaargetijde.
Groeten, Adri.
Dag Adri,
BeantwoordenVerwijderenaltijd leuk om te lezen hoe iemand zelf zijn materiaal onderhoudt. Over banden zal ik het niet meer hebben ;-)
Over lamineren wel, dus. Je merkte ondertussen al dat het eigenlijk niet zoveel inhoudt. Het lastigste vind ik het mengen van kleine hoeveelheden epoxy, want de verhoudingen moeten correct zijn. Daarbij vroeg ik me meteen af of je rekening gehouden hebt met de optimale temperatuur en vochtigheidsgraad. Epoxy heet daar namelijk nogal gevoelig voor te zijn.
Verder is het best om je laminaat niet meteen met een kleurtje te overspuiten, want het moet eigenlijk enkele weken uitharden en dat wordt moeilijker indien je er een film over legt. Dat uitharden is een chemisch proces (waarbij warmte een invloed heeft) en daarbij komen wat stoffen vrij. Als die niet wegkunnen, zou dat wel eens gevolgen kunnen hebben voor de hardheid/sterkte.
Ik ben geen chemicus, dus zo precies weet ik het niet. Als je er meer over wil leren: http://www.westsystem.com/ss/how-to-use/
Daar vind je alles wat nodig is terug.
Nog één banden-opmerking: ik ben benieuwd hoe die Michelins zich zullen gedragen. Had er namelijk nog nooit van gehoord en zeker niet op een VM.
Jan
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je opmerking, heb ik weer wat geleerd. Ik heb dus te vlug gespoten, als dat invloed heeft op de kwaliteit kan ik het altijd nog eens overdoen. Het was ook maar een eerste proefstukje, en zit niet in het zicht, dat scheelt. De juiste verhouding gaat prima met een grote injectiespuit, en inderdaad tempratuur is belangrijk voor het uitharden.
Hoe de Michelins zich houden zal de tijd leren, ik ken ze ook niet, en heb ze als aanbieding gekocht. Het zijn eigenlijk BMX bandjes geloof ik, dus ze zullen wel een stootje kunnen hebben. Ik houd jullie wel op de hoogte. Misschien gaan ze er tussentijds nog af om plaats te maken voor de spikes, dat zal van het weer afhangen.
Groeten, Adri.