zondag 15 december 2013

Lampbevestiging.

Op verzoek.

Omdat Wilco ( De Bak-Strada 112 ) een vraag had over de bevestiging van de extra lampen schrijf ik even een korte post, want in een reactie kan je geen verklarende foto's insluiten, vandaar.

Simpele bevestiging.

De Strada was door velomobiel.nl  op mijn verzoek uitgerust met een aantal optie's, onder meer 2 extra lampsteunen bij de spiegels, omdat het hier op plaatsen langs de weg werkelijk aardedonker is, en ik dacht wel een extra lamp nodig te hebben af en toe.


De extra lampsteunen bij de spiegels.

De extra lampen.

De 2 extra lampen zijn LED-lampjes, besteld in China, bij Lightinthebox.com, van het merk Brinyte 02 Cree's, 860 lumen lichtsterkte. Die kunnen op een fietsstuur o.i.d. vastgezet worden met de steun die onder de lamp zit en de bijgeleverde rubber ringen. Dat werkt perfect, ook bij het slechte wegdek dat ik heb onderweg treed geen verschuiving van de lampen op. Tevens hebben ze een extra bedieningsknop, een soort afstandsbediening, zodat ze ook met gesloten kap bediend kunnen worden.

De schijnwerper.
 

De afstandbediening binnenin.
De lamp op de steun, vastgezet met de rubberring.





Hopelijk is de vraag van Wilco hierbij duidelijk beantwoord, anders hoor ik het wel, en zal dan toelichting geven indien noodzakelijk.
Geen probleem, kleine moeite!

Toelichting.

Naar aanleiding van een paar reacties nog een kleine toelichting. Blijkbaar was ik toch niet volledig genoeg.
-De (aluminium) lampsteunen:  heb ik gevraagd bij velomobiel.nl, en zijn volgens mij daar gelast. Ik weet niet of ze die op de plank hebben liggen, een mail aan Ymte kan daar snel uitsluitsel over geven.
-De lampjes: zijn bedienbaar met een afstandsbediende knop vanuit de VM, als je met de kap rijd is dat handig, ook bedienbaar met een verlichtte knop achter op het lamphuis.
Ook zijn de lampjes dimbaar: 1x drukken is aan op volle sterkte; nog eens drukken is aan op ½ sterkte; 3de keer drukken is knipperstand.
Op vol vermogen zou het ( oplaadbare ) batterijpak het ongeveer 3½ uur moeten volhouden, op ½ sterkte ongeveer 8 uur, en op knipperstand ongeveer 12 uur, een en ander afhankelijk van de temperatuur uiteraard. Het batterijpak zou circa 500 ladingen moeten aankunnen.
Ladingsindicatie: de verlichtte knop achterop de lamp geeft dmv kleurcodes de restlading in de batterij aan: volle lading: groen; 50% lading: blauw; 25% lading: oranje; 10% lading: rood.


Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Kun je bij die lampen op de afstandsbediening ook de resterende batterijlading zien? Bij een aantal licht die knop op en duidt de kleur de capaciteit aan. Altijd handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan,

      Was ik toch weer niet volledig genoeg dus! Ja, de lading word aangeduid via kleurverandering, echter niet op de afstandsbediening, wel op de bedieningsknop op de lamp, want ook daar kan de lamp bedient worden. Volle lading is "groen", 50% is "blauw", 25% is "oranje", en 10% is "rood". Erg handig inderdaad, de afstandsbediening is ook zeer handig als ik met de kap rijd, die knop is echter niet verlicht. Daarom zit die om het stuur bevestigd.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Adri, dit is bijzonder duidelijk, ik mis soms ook wat zocht aan de zijkant, dan is het lastig kijken waar de weg nou precies ophoudt, ik kan mij voorstellen dat ik tot ook wat extra verlichting ga aanschaffen. Dank voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Wilco! Zoals je ziet een kleine moeite, en door er een post van te maken help ik gelijk weer meer mensen op weg merk ik aan de opmerkingen. Prima dus!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Mooie bevestiging, Zal Ymte zo direct ook eens mailen. ☺ Ik heb ook iets dergelijks maar op maximum vermogen te zwaar. 1400 lm geven ze op. Deze zijn dan wel weer dimbaar. Kleur codes geven inderdaad bij mij wel indicatie van de batterij.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,

      De steunen zijn volgens mij bij velomobiel.nl gelast, ik ben niet zeker, ik heb nooit gevraagd waar ze vandaan kwamen. Ymte zal je dat zeker kunnen vertellen. Zoals je kunt lezen in mijn antwoord aan Jan, geven mijn lampen ook lading indicatie aan dmv kleurcodes. Erg handig inderdaad. Ook zijn ze dimbaar.
      Ik zal een kleine aanvullende noot bijvoegen, ik heb dus weer iets te snel gepost.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri, dat is wel toevallig, ik zat ook al een tijdje aan te denken aan een extra lampbevestiging. Ik had ze nog nooit ergens te koop zien staan, totdat Sinnerbikes dit weekend twitterde dat ze ze te koop hebben. En nu heeft Velomobiel.nl ze dus gewoon ook? Morgen maar even mailen.
    Bedankt voor de tip en de uitleg.
    Groeten Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edwin,

      Ik weet niet of ze bij velomobiel.nl gewoon op de plank liggen, volgens mij zijn ze daar wel gelast, inderdaad gewoon even mailen, Ymte geeft dan wel antwoord. Succes!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Dag Adri, heb je geen last van "tegenlicht" door reflectie van je body? dat heb ik namelijk al snel met mijn Led-Lenser helmlamp en dan valt alles wat daarachter is toch wel flink weg totdat ik de lamp uitdoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Willem,

    Die vraag stelde Wim (de toetsende) ook al, maar nee, gelukkig heb ik daar geen last van. Dat kan zijn omdat mijn fiets eigenlijk altijd erg bestoft is, wassen heeft alleen nut als ik een paar dagen niet naar het werk moet. Zo gauw de fiets buiten op het fabrieksterrein geparkeerd staat komt er een fijn zwart laagje op te liggen, niet te voorkomen.
    Dat was ook een van de bijkomende redenen om te verhuizen na 1½ jaar, de terrasmeubels zaten ook altijd onder het stof toen we in Tyssedal woonden. De fabriek maakt alles stoffig daar, toch schijnen ze aan alle milieueisen te voldoen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej Adri,

    Fine lygter, hvordan er de når det sner eller er tåget?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Søren,

      Når det er snø eller tåke, er det helt umulig å brukes, det blir alt for mye refleksjon! Jeg opplevde en gang tåke i siste uken, da var det ned med hastigheten og slå av de store lysene.
      Heldigvis ha vi ikke så ofte tåke her, og snø hadde vi bare to ganger, og nå er nesten alt borte igjen.


      Med vennlig hilsen, Adri.

      Verwijderen
  8. Ik heb vorige week hetzelfde lampje besteld. Ligt nu in Amsterdam; dus ik hoop voor oud en nieuw nog meer licht op de fiets te hebben. Ik wilde er toch nog een lampje bij om bij de linkerspiegel te bevestigen. Met die 'afstandsbediening' lijkt mij dat ideaal. Ik maak denk ik nog wel weer zo'n anti-verblindings-afvoerpijp-buisje-constructie :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim,

      Ja, in deze tijd van het jaar lijkt het of je nooit licht genoeg kunt hebben.
      En goed zichtbaar zijn blijft net zo belangrijk als zelf goed kunnen zien!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen