zaterdag 4 januari 2014

Vette pech, vizier weg...........

Gone with the wind.............

De titel geeft het al aan, m'n vizier van de deelbare kap is weg, en dat komt door de wind. Die blies weer eens met stormkracht, en blijkbaar waren de drukknopen niet sterk genoeg meer om de wind te weerstaan.
Stom natuurlijk, het was al eens eerder eraf geblazen, maar lag toen op het achtererf. Ina vond het en aangezien het toen nog steeds bruikbaar was ondanks wat krassen heb ik het gewoon teruggeplaatst.
Een aantal keren de kap eraf gehaald en het schuimdeksel gebruikt om de fiets af te sluiten, en dan verwaterd het weer omdat het niet waait. En dan ben je wat minder oplettend door de nachtdienst en denk je er niet aan als het weer gaat waaien.............
Nu is het weg, dus moest het nieuwe vizier dat ik onlangs maakte om het  "dubbel glas" te testen in gebruik genomen worden.
De "dubbele" ruit is er zo af, gewoon lostrekken, de dubbelzijdige tape laat niet eens lijmresten na.
Het nieuwe vizier zou er nu zo op kunnen, maar had ik ook uitgerust met drukknopen, dus dan blijft het risico dat hetzelfde nog eens gebeurd. En aangezien de nieuwe vizieren ook hier niet aan de bomen groeien, moet afwaaien voorkomen worden in de toekomst.
Iets op verzinnen dus..........

Het "dubbel glas" vizier, ook met drukknopen gemaakt.

Vastgeklikt op de kap.

Eigen patent..............


De deelbare kap is heel gemakkelijk, staat in 2 minuten op de fiets, is in 2 minuten ook weer opgeborgen in de fiets. De drukknopen helpen uiteraard goed om snel het vizier te plaatsen of te verwijderen.
Prima systeem op zich, alleen niet bestand tegen Noors stormgeweld blijkbaar.
Nu is het makkelijkste om gewoon boutje/moertje te gebruiken, maar dan is het voordeel van de deelbare kap weg, want dan sta je weer te sleutelen elke keer als je de kap wilt de/monteren.
Dus iets verzinnen wat ongeveer even snel gaat als de drukkers.
Van een lange M6 bout zaag ik het draadgedeelte af, en boor een 3 mm gaatje in het overblijvende stuk. Het gat in de kap boor ik iets groter, zodat de bout er net door past. Dan knip ik uit een werkhandschoen een paar leren ringen, van dezelfde grootte als de ringen die ik gebruik bij het vizier. Dan blijft de kap beschermd tegen doorschuren door de metalen ringen. De rubber ring gebruik ik om het vizier tegen te leggen, en als laatste knip ik 2 lexan ringen om aan de buitenzijde tegen het vizier te leggen, om het vizier te beschermen tegen doorschuren. Het vizier moet op de plaats gehouden worden met een borging, en die moet makkelijk te verwijderen zijn. Ik besluit een paar grote paperclips te gebruiken, die zijn snel te plaatsen en te verwijderen en houden de zaak goed op de plaats. Veiligheidsspelden was ook een optie, maar de paperclips lijken me beter, die gaan niet spontaan open zoals de spelden misschien kunnen doen.

Van links naar rechts: de onderdelen.

Binnenkant kap: Bout, metalen ring, leren ring.

Buitenkant kap: leren ring, metalen ring, rubber ring, vizier, lexan ring, paperclip.


Stormzekering van het vizier.

Nu kan het vizier er niet meer af waaien, maar eigenlijk wil ik het ook dicht houden bij veel wind als de fiets geparkeerd staat. Dat gaat niet met de verstelling van het vizier, want die is enkel van binnenuit bedienbaar.
De verstellers van het  vizier waren eerst ook met drukkers vastgezet, maar dat beviel niet. Nu zitten ze vast met een holniet, met 2 ringen tussen zodat het stripje bewegelijk blijft, werkt goed op deze manier.
Dan maar een paar stukjes klittenband knippen en aansluiten op de buitenzijde, dat zou moeten werken.
Eens kijken onderweg of het niet te veel in het gezichtsveld zit, anders een andere plaats vinden om de stukjes te plakken. De praktijktest moet het uitwijzen, het is vlug aangepast als het moet. Ook even het geluid afwachten, te veel rammelen is ook niet prettig.

Bevestiging bediening vizier met holnieten.

Stormzekering onder het rijden weggeklapt.

Bij parkeren is het vizier nu "gezekerd".

Rijden.

De praktijktest geeft aan dat het prima werkt, het rammelt niet meer of minder dan de uitvoering met drukknopen, de paperclips houden goed, en de stormzekeringklittenbandjes zitten wel iets in het gezichtsveld, maar storen niet. Ook het zicht in de spiegels is ongehinderd. Tot zover geslaagd!


Tot zover dit bericht, later meer...........

Groeten, Adri.
















10 opmerkingen:

  1. Hoi Adri
    in plaats van paperclips kun je ook borgpennen gebruiken, worden vaak bij model auto's gebruikt, die blijven wat beter zitten

    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/296902/Tamiya-110-bodyklemmen-gesorteerd-Zwart-Totale-lengte-15-25-NA-1-set-set?ref=searchDetail

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dat weet ik, maar die had ik niet liggen. Dus dan roei ik met de riemen die ik heb, ik kan ze nog altijd plaatsen als ik ze tegenkom.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Of borstbouten uit de zeilsport. Deze zijn er in verschillende maten, zowel lengte als dikte, met het voordeel dat de 'kop' veel vlakker is dan een m6 bout.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip Marcus! Nou zitten die bouten niet in de weg, dat scheelt al veel, en afvlakken kan natuurlijk ook nog met de slijpschijf.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Goede oplossing Adri. Ik heb recent ook de drukknoppen van één van mijn deelbare kappen vervangen door een kunststof boekmoer M8. Gaatje boren op 4 mm van de platte kop en een splitpen erdoor. Rammelt niet en kan er niet zomaar afwaaien. Dit is wel de eerste keer dat ik hoor dat en vizier wegwaait.
    Waarschijnlijk gaan we alle kappen zo uitrusten, ook de vaste kappen. Je kan het vizier er dan altijd makkelijk afhalen voor schoonmaken en poetsen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wim! Het waaide wel hard en de bijkomende rukwinden maakten het nog iets erger. We hebben niet dikwijls wind, maar als het waait komt de wind vaak over de hoogvlakte, en duikt dan het dal in richting Kinsarvik.
      En dan waait het soms heel hard en dikwijls met rukwinden. Onze vuilniscontainers staan daarom ook met een riem aan de muur vast, ook die waaiden om bij de eerste stevige windvlagen toen we net verhuisd waren. Voordien had ik geen last met het vizier, misschien waren de drukkers al wat aan het slijten?
      Ik had het ook wat eleganter kunnen maken, maar moest me even behelpen met hetgeen ik had liggen. Voorlopig is het een oplossing die werkt, en daar gaat het om.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Een mooi stukje huisvlijt A3 ;-)
    Zelf worstel ik ook al een tijd met de gedachte om het vizier van de Sinnerkap iets steviger te maken. Bij windkracht 6+ zoals gisteravond richting werk moet ik soms mijn vinger door het vizier houden om ervoor te zorgen dat het niet open- en wegwaait.
    Zodra ik iets heb vind je het terug op mijn blog.

    Prettig weekend! Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Robert-Jan! Het werkt, dus dan is het goed! Theo van Goor heeft ook zoiets gemaakt op z'n Sinnerkap, maar dat is helaas niet meer na te lezen. Hij had geloof ik ongeveer dezelfde bediening voor het vizier gemaakt als op de kappen van velomobielonderdelen.nl, dus met lexanstrippen en klittenband.
      Succes met het vinden van een oplossing, prettig weekend!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. In plaats van het loslaten kun je ook het wegwaaien aanpakken. Sinds ik met stormwind een schuimwind plotseling de donkere lucht in zag verdwijnen heb ik een dun koordje in een hoekje van de kap zitten. Weegt niets en als de kap los laat van de fiets, blijft hij bungelen aan het koordje. Eenmaal wapperend in de wind staat er niet veel kracht meer op, dus kan het koordje het prima vasthouden. Als het zo hard waait dat het koordje het niet houdt, dan waait je fiets in zijn geheel weg :)

    Groeten, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,

      Klopt helemaal! Ik heb die oplossing ook al een paar keer gelezen, en ga dat koordje ook maar aanbrengen, dat voorkomt in elk geval wegwaaien van de kap als die even los naast de fiets staat. Ik neem aan dat je het koordje in de fiets vastmaakt op een dergelijke manier dat het makkelijk uitneembaar is als dat nodig zou zijn? Nou ja, daar vind ik wel iets op, een karabijnsluiting o.i.d. zal wel werken.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen