Afvallen.........nog niet zo makkelijk!
Het wegen en bekijken van de al dan niet overtollige spullen maar eens serieus genomen nu. Er moet gewicht uit BOB, maar dat "afvallen" is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Of ik kan niets missen, dat kan het ook zijn natuurlijk!Maar al met al zijn er toch al wat kilo's minder mee te nemen.
Als je stuk voor stuk je spullen gaat wegen met een veerunster schrik je af en toe van het gewicht van enkele spullen.
De deelbare kap weegt geheel gemonteerd circa 1,5 kg, en die gaat gewoon mee in BOB, zodat ik op alle weersomstandigheden voorbereid ben. Het liggende carbondeksel zit in de neus als ik het niet gebruik, de "hoed" ligt achterin, beschermd in z'n hoes. Die hoes was gemaakt van 2 aan elkaar genaaide badlakens, en woog 1 kg! ( Zie mijn post: Zomaar. )
Hmm, daar moest iets te halen zijn dacht ik. Klopte, ik maakte een nieuwe van een afgedankte dekbedhoes en die kwam uit op 350 gram, dus 650 gram gewonnen.
Ook hangt er altijd een 2 liter "infuuszak" in BOB, je kan wel eens dorst hebben onderweg nietwaar?
Nou is 2 liter op mijn woon-werk afstand van 72 km natuurlijk alleen nodig in geval van een hittegolf, en daar hebben we er niet heel veel van in Noorwegen. Dus die zak eruit en vervangen door een normaal 500cc bidon levert gelijk 1,5 kg op.
En die velomobiel 3-hoektas? Is die niet een tikje aan de zware kant? Ja, dat is ie! De unster stopt op 2,6 kg! Tijd voor een evaluatie, na verwijdering van spullen die ik slechts 1 of 2 keer per jaar gebruik heb ik weer al 1,4 kg "afgeroomd"! Dat gaat lekker zo! Dan liggen er aan de ander zijde boven de kettingafscherming ook nog wat spullen, o.a. de pomp, gewikkeld in een badlaken om gerammel tegen de body te voorkomen, en een los badlaken om BOB op te leggen in geval van pech onderweg.
Door de pomp in te wikkelen in het pechbadlaken kan ik 1 badlaken à 0,5 kg elimineren, weer wat gewonnen. De door velomobiel bij geleverde pomp laat ik er maar in liggen, die weegt 0,5 kg, terwijl een minipompje 150 gram weegt. Maar om in geval van een lekke band mezelf een tenniselleboog te staan pompen in die dikke ballonbanden lijkt me ook niet alles, dus laat maar gaan.
Dan mijn rugzak nog eens gewogen en te zwaar bevonden! Die weegt met een heel brood erin 2,5 kg, en dat is ruim veel denk ik. Een ander tasje kan net zo goed dienen als verpakking van brood en beleg, dus dat weegt dan samen 1,2 kg, dus weer 1,3 kg gewonnen. Totaal is er nu al 5,3 kg minder aan boord, valt er nog iets te halen?
Ja, mijn zelfgemaakte deksel om de fiets dicht te leggen als het carbondeksel erop ligt. Dat weegt tot mijn schrik 1,4 kg! Destijds kreeg ik gelijk een reactie van Wim S. dat deze deksels in de maak waren en leverbaar zouden worden in carbon. (Zie mijn post: Bezig zijn. )
Daar moet zeker nog een kilo winst te behalen zijn, misschien nog meer? Dat deksel is meer dan een jaar na de bestelling nog steeds niet aangekomen, navraag onlangs bij Wim leerde me dat alles in principe klaar is, maar alleen nog in elkaar gezet moet worden.
Als Jan Reus een gaatje vind..........
Als iemand denkt dat een heel brood meerekenen in de bagage te veel is, reken dan maar even mee.
De fietsende mens heeft brandstof nodig: ontbijten met 6 goedbelegde sneetjes, om circa 9.30 u gaan er nog 6 in het vooronder, en dan nog een lunch van 8 stevige boterhammen rond 13.00 u. Na het werk huiswaarts fietsen, na douchen een kop soep, met 4 boterhammen voor de "stevigheid", en daarna een groot bord pasta. 's Avonds rond 21.00 nog 2 stuks fruit, en een halve liter vruchtenyoghurt met 2 ons muesli, ook weer om de yoghurt wat "voller" te maken.
Veel?
Geen idee, de laatste tijd geeft de weegschaal eerder iets minder aan dan iets meer, dus ik zal het wel nodig hebben. Dus dat brood moet gewoon mee!
Tot zover de gewichtsverliezen..............
XL-schermsoap.......
Na de laatste aanpassing zag het er niet meer uit, en stond veel te rechtop. Het is niet de bedoeling achter me rijdende auto's uit de wind te zetten, dus dat moest veranderen. Na nog een aanpassing was ik het echt helemaal zat, en besloot gewoon een geheel nieuw vizier te knippen. Zo klaar, en stoppen met het gepiel met luchtstromen, soms leek het even te werken, maar ik werd het zat!De laatste "update" van de luchtstroomversie..... |
Nieuw scherm afgetekend. |
En erop........ |
Dit beviel vandaag goed, ik had nog een ochtenddienst, dus de eerste kilometers van mei zijn al gemaakt. In april net iets minder kilometers dan in maart: BOB was 1051 km op de weg in april, de Scott kwam er wat bekaaid af: slechts 246 km in april. Totaal gefietst: 1298 km, dus ruim 300 km minder dan in maart......Maar met evenveel plezier!
Tot zover, later de week meer.......
Groeten, Adri.
5,3 kg bespaard ??
BeantwoordenVerwijderenMaar je fietsbel zit er vast nog in. Hoeveel gram is dat wel niet ? Kettingbeschermers ? Weg ermee dat heeft een Evo-K immers ook niet. Spiegels ? Ondingen eraf. Grammen zeg ik je ! Extra lampen ? Alleen maar gewicht en luchtweerstand. Haar op je hoofd ? Eraf ! En weg met die deelkap, enkel een zeer schuine XL ruit. Schuimspul in je banden en weg met al die plakspullen en pomp.
Dit was natuurlijk niet serieus :-)))
5 kg minder is heel wat, en "gratis" tegenover een carbon uitvoering die zomaar 1000 euro meer kost voor 4 kg. Uiteraard zou een carbon Strada 9 kg lichter zijn met dezelfde maatregelen :-)
Hoi Quezzzt,
VerwijderenIk begon al te lezen met een grijns, dit was te verwachten.......
Toch, je zette me weer aan het denken........niet de eerste keer, ondanks dat het niet serieus was...... Die bel weegt 15 gram trouwens, is er nu af en vervangen door een minibelletje op het stuur, dat weegt afgerond 5 gram, dus weer wat gewonnen!
Dat schuimspul? Had ik erin deze winter, Stan's NoTubes, werkt prima, de banden bleven de hele winter op dezelfde spanning! Weegt 180 gram voor 3 banden, de nu erin liggende 26" en 20" bubiba combinatie weegt samen 975 gram, en aangezien ik sinds oktober 2012 op ruim 16000 km slechts 1 x een lekke band had is dat het overwegen waard misschien?
En inderdaad was de meerprijs van € 1200,-- me iets te gortig voor "slechts" 4 kg minder, vandaar een standaard glasvezel. Het feit dat het mijn eerste VM is speelde daar ook een rol in.
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenIk was al verbaasd over de hoeveelheid gewicht die je meesleept. Ook ik heb reserve spullen, en ook wat teveel, maar 17 kilo??? In ieder geval er nu 5 kilo uit. Ik heb er net een aantal kilo bijgekregen. Mijn werkgever vindt sinds eergisteren dat mobiele apparatuur 's avonds mee naar huis moet. Loop ik dagelijks te slepen met een laptop in 'De Bak'. Vraag me af of dit veiliger is. De reden was trouwens een inbraak op kantoor.
En wat eet jij een ongelofelijke hoeveelheid. Ik fiets 53 kilometer heen en weer. 's Morgens een boterham, beschuitje. Op werk een stuk fruit. Lunch met een broodje, soep en nog iets erbij. En weer thuis bijvoorbeeld een bord pasta. Een Belgisch biertje zorgt er voor dat ik meer dan op gewicht blijf. :-(
Zat ik ook al van te kijken....ik eet dergelijke dingen als jij en het zal echt niet boven de 1800 kcal komen maar meer moet ik niet eten om het gewicht in balans te houden en ik doe nog lopend/klimmend werk ook !
VerwijderenHet schijnt dat de darmbacterieen van veel mensen ( de de neighing hebben snel dik te worden ) effiecienter zijn in het verteren van dingen die bij anderen onverteerd er weer uit gaan. Ben je zo iemand moet je dus al minder eten voor dezelfde hoeveelheid energie uit je voedsel.
Maar ja hoeveel energie zal het wel niet kosten in bergen te klimmen met een velomobiel van 35 kg + lichaamsgewicht + alles wat Adri meesleept.....ik ben toch ook niet echt verbaast.
Hoi Wilco,
VerwijderenDie 17 kilo is er ook niet van dag 1 ingelegd hoor! Dat komt langzaam beetje bij beetje, en voor je er erg in hebt ga je te zwaar door het leven..........Door enkele reacties kwamen er toch weer wat nieuwe punten naar voren waar nog gewicht te besparen viel, dus dat lezen jullie nog wel de volgende keer.
Jouw lichaam kan duidelijk met minder voeding toe dan het mijne, het beschreven menu werd genuttigd op de ochtenddiensten afgelopen week op woensdag en donderdag. Ik besef ook wel dat het veel lijkt, meer mensen zeggen dat, en kijken soms ietwat afgunstig naar de hoeveelheden voedsel die er schijnbaar zonder gevolgen bij mij ingaan.
Nu is mijn woonwerkafstand 73 km vice versa, met inderdaad wat klimwerk, en het werk dat ik doe kan soms fysiek ook redelijk wat vragen. Met mijn lengte van 183 cm weeg ik al het hele jaar circa 73 kg, en de laatste tijd regelmatig 72 kg, terwijl er dan vaak een hongergevoel is. Dat geeft aan dat ik de hoeveelheden die beschreven zijn zeker nodig heb. Naast normale voeding snoep ik nauwelijks, en het laatste biertje is ook al 18 maanden geleden.
Op dagen dat er niet gefietst word, zoals in de nachtdienst, pas ik de inname wel iets aan, de eetlust is dan vaak ook iets minder, en ik eet om de honger te stillen, niet enkel omdat het lekker is.
Enne Quezzzt..............Hoe het mijn darmflora zit weet ik niet, maar mijn hele familie heeft eigenlijk altijd wat aan de zware kant gezeten qua gewicht, er waren er maar enkelen die zich redelijk in balans konden houden. Ik geloof niet dat er bij mij veel onverteerd doorheen gesluisd word............
Waar ik in het pre-Strada tijdperk moeite moest doen 's winters om onder de 80 kg te blijven, heeft het fietsen dus dit effect, geeft niks ik voel me er prima bij!
Groeten, Adri.
Als ik mijn grote pomp meeneem (op langere tochten) draai ik 'm in een oud kampeermatje (zo'n gesloten cel type). Weegt niks, werkt goed. Voor woonwerk heb ik zo'n waardeloos minipompje. Maar ja, met M+ nog nooit een lekke band gehad de afgelopen 16000 km ;-)
BeantwoordenVerwijderenNou Paul, vanmorgen de marathons ( geen plus) er omheen gelegd. Bij het oppompen raakte hij al lek. Loslatend ventiel :-)
VerwijderenAls die pomp waardeloos is, waarom neem je hem dan mee?, alleen extra gewicht ;-)
VerwijderenHoi Paul,
VerwijderenKijk dat is nou weer eens een nuttige reactie! Je bracht me gelijk op een idee, ik ging Ina's matje waar ze haar grondoefeningen op doet wegen, en dat was de aanleiding tot weer een tweetal aanzienlijke gewichtsbesparingen. Bedankt!
Groeten, Adri.