maandag 5 mei 2014

Verkeersgedrag en zo.

Verkeersgedrag. 

Een onderwerp waar mensen wel nooit over uitgepraat raken lijkt het. Want wat zijn we allemaal netjes en voorbeeldig als we op de weg zitten! Toch? Of niet altijd?
Ik ga mezelf niet mooipraten, er valt ook bij mij genoeg te verbeteren, zowel in de auto als fietsend.
Racefietsers en velonauten zijn nu eenmaal snelle fietsers en die hebben er meestal een hekel aan om af te remmen of in hun tempo te worden verstoord. Ik ook, ik houd er niet van om af te remmen en weer de zaak op gang te moeten brengen, zeker niet als dat door een manoeuvre van een andere verkeersdeelnemer komt die in mijn ogen onnodig was. Hoewel ik het natuurlijk best verkeerd kan hebben, laten we daar eerlijk in zijn.
Maar om nu tegemoet komend verkeer in gevaar te brengen gaat wel iets te ver!
Vorige week twee keer meegemaakt dat tegemoet komend verkeer zwaar in de remmen moest, omdat een voertuig mij zo nodig moest passeren. Ik fietste woon-werk in BOB, en werd op twee achtereen volgende dagen gepasseerd voor een onoverzichtelijke bocht. Even rustig achter me blijven hangen duurde vast te lang, er werd gewoon vol gas gegeven en voorbij gereden. De tegemoet komende auto's moesten stevig in de remmen om ongelukken te voorkomen.
Niet de eerste keer dat ik dit meemaak, maar wel de eerste keer twee dagen na elkaar. Typisch is het soort auto's dat dit gedrag vertoond, in mijn buurt dan toch. Het valt mij op dat altijd het zelfde soort auto's dit soort actie's uitvoert, grote pick-uptrucks.
Toen ik het Ina vertelde had die gelijk de reactie: "Oh ja, compensatie auto's...........!" En maakte daarbij een gebaar met haar pinkje. Zou het waar zijn? Worden dit soort auto's bestuurd door mannen die ZIJN wat ze hadden WILLEN hebben??? (Grote Lullen???)
Geen idee, maar het lijkt erop. Dit is trouwens geen kinnesinne tegen 4WD, ook wij denken voor de volgende auto aan een 4WD, maar dat hoeft niet zo groot te zijn. De Fiat Panda 4x4 zal in elk geval proefgereden worden, en qua compensatie is die volgens Ina voor mij groot zat...........

Gevaarlijk!!

"Jij bent gevaarlijk!"  Kreeg Ina te horen van haar chef op het werk. Ze snapte er niets van en wilde gelijk uitleg. Het kwam erop neer dat ze gezien was op haar fiets, en haar chef begon een hele uitweiding over dat de wegen niet geschikt waren om te fietsen hier, enz.. enz..
De chef had beter niets gezegd, want dat leverde uiteraard een spetterende reactie op. Gevaarlijk??? Of mevrouw de chef al eens al die idioten in hun auto's gezien had die constant met een telefoon tegen het hoofd rijden? En nooit richting aan geven? En midden op de weg rijden? En geen enkele verkeersregel opvolgen? En altijd ongelooflijke haast hebben? En halfblind zijn en daarom soms overdag nog met grootlicht oprijden?
En dan was de eenzame fietser die zich met mooi weer een ontspannen fietstochtje langs het fjord gunde gevaarlijk?
De chef werd er even stil van, maar moest nog even sputteren ( het blijft een chef natuurlijk!): "Maar dat is toch jouw man die in dat rare rode ding rijdt? Dat is nog gevaarlijker! Die zie je niet eens!"
 Hetgeen een zelfde reactie gaf, Ina was nu al goed warmgelopen en gaf haar nogmaals haar vet, met nog een paar toevoegingen over mijn gezondheid.


Geparkeerd naast de MX-5 van collega Stian, de Mazda is 30 cm hoger.

Welke zie je nou beter? Mijn vlaggetje is dan weer hoger.........


Waarschijnlijk helpt het niks tegen de vooroordelen die sommigen hebben, maar je hart luchten is wel eens lekker af en toe. Trouwens, de ander begon, als je geen reactie wil, moet je geen uitspraken doen.
Om even een voorbeeld te geven: Ina heeft een 20 jaar jongere collega, die de 11 km van huis naar werk met de auto aflegt. Die rit heeft ze 3x samen met haar man gereden, en is ook de enige route die ze zelfstandig achter het stuur aflegt. Toen ze bij Ina om de koffie kwam parkeerde ze haar auto bij het werk, want die 400 meter verderop had ze nog nooit gereden, en dat durfde ze niet!
Ook dat soort mensen hebben gewoon een rijbewijs............

Toch denken veel mensen dat ze kunnen rijden omdat ze dat rijbewijs hebben, op de heftruckcursus kwam die denkwijze ook naar voren. Een van de deelnemers vroeg aan  de instructeur: "Als we dan morgen geslaagd zijn voor het examen, dan kunnen we truckrijden?"  "Ja", antwoordde de man, gelijktijdig met mijn "Nee!" De instructeur vroeg wat daarmee bedoelde, en ik: " Als we geslaagd zijn mogen we zelfstandig een truck besturen, maar dat wil niet zeggen dat we dat kunnen. Veel mensen hebben een rijbewijs, maar kunnen evengoed niet rijden!" Daar moest hij me gelijk in geven, maar kwam wel met de vraag of ik dan wel kon rijden? "Nee, ik heb gewoon een rijbewijs, net als de rest", antwoordde ik. ( Wel een zogenaamde "Full House" met alles afgestempeld, maar dat doet er weinig toe)

Grammenjagen.

Verder nog wat bezig geweest met grammenjagen, het mee te nemen gewicht verlagen. Na een paar leuke reacties op de vorige post werden er nog een paar dingen aangepast.
Mooi Geel kwam met een reactie op pomp en pechhanddoek, en gaf me de aanzet tot weer wat grammenwinst. Paul neemt een minipompje mee op woonwerkverkeer, en dat is inderdaad geen gek idee, op ruim 16000 km heb ik nog maar 1 x een lekke band gehad, en dat nog niet eens onderweg.
Als bescherming gebruikt Paul een gesloten celmatje, zo'n kampeerding. Goed idee! Ina heeft zo'n geval om haar oefeningen op te doen, en ik hang het even aan het unster. Mooi, 40 gram slechts! Maar we hebben er maar 1, en die is in gebruik. Maar heb ik nog  niet ergens van dat bobbeltjes plastic? Ja, snel gevonden, en een lap die groter is dan de nu gebruikte handdoek aan het unster hangen. Dat gaat het worden, die lap plastic weegt slechts 30 gram! De handdoek eruit, plastic erin, weer 470 gram eraf. De pomp eruit, en het minipompje erin, -350 gram. Nu ben ik toch op gang met dat plastic, er zijn nog verschillende vellen over. De hoes voor de deelbare kap? De nieuwe weegt 350 gram, kan dat nog lichter met plastic? Ja, ik maak een zelfde soort hoes met bobbeltjesplastic en ductape, weeg die en kom uit op 50 gram! Weer -300, nu gaan we de goede kant op!
Quezzzt zat wat te dollen in zijn reactie over fietsbellen, spiegels, reservebanden, extra lampjes en te lang haar. Leuke reactie, maar ik haalde wel de trekbel eraf  en verving die door een minibelletje op het stuur, en bespaarde nog 10 gram. Peanuts? Ach, dat touwtje van die trekbel zat ook wel eens in de weg als ik in het donker instapte, dus weg ermee!
Zijn opmerking over de reservebanden? Ja, ik rijd rond met zowel een 26" als een 20" bubiba combinatie, die wegen samen 975 gram. Als die eruit gaan en vervangen worden door Stan's NoTubes van 3x60 cc weegt dat maar 180 gram. Maar ik speel liever op zeker, dus rijd ik nog wel met die reservebanden voorlopig.........

De vellen bobbeltjesplastic.

BOB met "nieuwe" pechlap en de nieuwe kaphoes.

Q-rings.

Na een hele tijd in de basisopstelling gereden te hebben met de Q-rings, heb ik nu de setting veranderd, en de tandwielen in positie 1 gezet. Het accelereren gaat vlot genoeg, en met deze setting zou een iets hogere topsnelheid mogelijk zijn volgens de theorie. Ik ga het proberen, conclusies volgen later.

Tot zover!

Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Grammenjagen... ik heb toch maar een vloerpomp mee. Niet enkel voor mezelf, maar ik kruis aardig wat fietsforenzen op het jaagpad. Soms kun je eens iemand met een lekke band op weg helpen daarmee. Die is, tegen de contactgeluiden, afgeschermd met een stuk schuim, gerecycleerde verpakking van computermateriaal op het werk.
    Het verschil: de enige hellingen die ik moet overwinnen zijn twee (momenteel drie) brughellingen... Dan speelt dat gewicht - binnen bepaalde grenzen toch - geen zo'n grote rol.

    Wat dat verkeersgedrag betreft: iedereen heeft de neiging om zichzelf als norm te stellen. Opvallen (vooral bij automobilisten, lijkt me) is dat de grote meerderheid de verkeersregels perfect kent, maar ze slechts toepast indien er een uniform te zien is. Op andere momenten is het dikwijls "ik eerst". Zo te horen (eigenlijk: te lezen) is het daar in Noorwegen niet anders dan hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan,

      Om andere fietsers van dienst te zijn hoef ik geen vloerpomp mee te nemen, dan moeten er eerst andere fietsers verschijnen op de wegen hier. Die zijn nu op de vingers van één hand te tellen..............
      En omdat ik de pomp zo goed als nooit gebruik kan ik mezelf waarschijnlijk prima helpen met het minipompje. De racefietsen vroeger waren ook standaard uitgerust met een framepomp, die werkt ook sneller dan een minipompje, maar heeft toch ook het veld moeten ruimen. Het is uiteraard veel langer pompen met zo'n klein ding, maar je kan er je band goed op spanning mee brengen.

      Inderdaad verreweg hetzelfde in Noorwegen, het enige voordeel hier is dat er gewoon veel minder verkeer is, alhoewel dat misschien dit soort gedrag weer bevorderd? Uniformen zie je ook zelden hier, en als ik politie tegenkom fiets ik ook gewoon door de tunnels, hoewel dat bij 4 van de 5 tunnels op de ww-route verboden is. Dus mezelf als norm stellen? Nee, dat houd ik m'n zoon ook voor als hij aan het oefenrijden is onder mijn begeleiding, dat hij mij zeker niet als verkeersvoorbeeld moet nemen, maar de regels in acht nemen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    Tja veel mensen hebben maar weinig meer IQ als een regenworm, en dat is ze niet te verwijten, maar lastig is het wel. Het vermogen tot intro-spectie is nog minder mensen gegeven, en dat is niet alleen lastig, maar ook vermoeiend.
    Deze aspecten maken nu geen deel uit van het rijexamen, en daarvan kunnen we elke dag "genieten".

    Groet
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rudolf,

      Het meest afschrikwekkende vind ik het duidelijke "machtsvertoon" als die grote dingen je voorbijzetten met brullende motor. De tegenliggers zien ook een groot breed voertuig aankomen op de toch al smalle wegen, en zitten als het ware te wachten op de klap. Wat die jongens denken te moeten bewijzen??? Geen idee!
      Gek genoeg gedragen bussen en vrachtwagens zich veel netter, en wachten in elk geval tot ze een goede gelegenheid hebben om te passeren. Misschien gedragen beroepschauffeurs zich beter?
      Zelf ben ik zeker na de emigratie nog veel rustiger geworden in het verkeer, speciaal als ik autorijd. Sowieso met de camper, dat ding werkt echt rustgevend op een mens, zelfs in druk verkeer ben ik volledig ontspannen. In de Strada ben ik heel wat vlugger te irriteren, zoals ik al aangaf in de post, vooral door onnodige acties waardoor ik moet afremmen. Erg irritant als een auto je net voor een afdaling voorbij komt, en je dan net even later in de remmen moet omdat de bestuurder niet durft afdalen en constant op de rem hangt. Kun je even lekker gratis snelheid scoren...........
      Nou ja, ook hier valt mee te leven, en gelukkig is het meestal vrij rustig op de wegen hier, dat scheelt!
      Meestal is de irritatie weer vlug over, en geniet ik ook weer van het fietsen, het blijft toch een stuk leuker om woon-werkverkeer te fietsen dan auto te rijden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Deze namiddag tijdens het wachten op het veerpont (letterlijk op het pont) begon de schipper een gesprek met mij (hij was net aangemeerd en ze varen maar om het halfuur). Het was een lekker gesprek dat vooral over mijn trike en ligfietsen ging en nu eindelijk eens iemand die niets negatiefs erover te zeggen had. Het was leuk om eens een open gesprek te hebben met iemand die alleen maar de positieve dingen erin ziet en zeer logische vragen stelde (over de ligfiets) over oa. comfort en snelheid en niet begon te leuteren over veiligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ronny,

      Ja, dat soort mensen zijn er inderdaad ook nog, toen ik pas de Strada had ben ik ook zo'n man tegengekomen, hij stond bij de fiets te kijken toen ik terug uit een winkel kwam. Daar was ik toen ook door verrast, dat hij zo positief was, en zoveel interesse had. Zeker op zijn leeftijd, hij zag er uit als halverwege de zeventig!
      Ze zijn misschien niet dik gezaaid deze mensen, maar vormen een zeer welkomme afwisseling op al die bevooroordeelden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri

    De Q-rings bevallen mij ook goed, even getest op de brienenoordbrug (rotterdam)
    gaat een stuk makkelijker dan zonder

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Mooi! Ook ik vind ze nog steeds prima, maar omdat mijn gemiddelden nog wat aan de lage kant blijven heb ik ze nu op ligfietsstand 1 gezet, dan zou de topsnelheid wat hoger worden volgens de theorie. We gaan het zien!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Dat bubbeltjespastic heb ik ook ( loos ) liggen, goed idee om spullen die rammelen in de velomobiel daarin te verpakken, het weegt vrijwel niks ;-)

    En Panda's schijnen hele betrouwbare auto's te zijn volgens de ANWB, op wat electrische storinkjes na die neerkomen op een stekker aandrukken. Die 4x4 zijn ook razend populair in verschillende landen ( niet Nederland ) En ook kwam ie ook niet al te belabberd ( op youtube te zien ) uit de botsproef voor zo'n licht klein wagentje.

    En,,,ik heb er net zelf eentje als tweede auto aangeschaft ( 2wd dan ) als mini-gezinsauto. Hoewel stukken kleiner en minder comfortabel ( tov een grote Franse stationcar :-)) voldoet ie ruim aan alles wat ik ervan verwachtte. Die vierkante doosjes met de wielen in de uiterste hoeken zijn nog verbazend ruim voor hun compacte buitenmaat. En erg zuinig als je geen loden voet hebt, al zal dat waarschijnlijk minder op gaan voor een 4x4 met een kleine motor. En indien je niet te hard gaat ( 100 km/u ) best nog goed comfortabel. ( geluid )







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Paul kwam met die reactie over dat matje en zo kwam ik weer op dat plastic. Weegt nauwelijks iets, en kost ook zo goed als niets. Het was blijven liggen na de verhuizingen en aangezien ik niets kan weggooien.........
      Had het toch weer een doel!
      Die 4x4 is het enige Pandamodel dat in Noorwegen verkocht word, ik vind het er een stoer ding uitzien, en het voldoet aan al onze wensen. Proefgereden hebben we nog niet, dat komt nog wel. En grote auto's hebben we nooit veel gehad, de grootste was een VW Caddy, die had wel ongelooflijk veel plaats, daar kon je zo een fiets achterin schuiven!
      Maar die vond Ina te groot nadat ze eens een paaltje schampte in een krappe bocht........ Daarna weer terug over gestapt in een wat kleinere klasse, bevalt ons prima!
      Wat die zuinigheid betreft: Ik rijd enkel woonwerk met de auto als ik nachtdiensten draai, de rest gaat normaal met de Strada, dus daar bespaar ik al veel brandstof mee. En in Noorwegen, en zeker in onze buurt kom je zelden aan de 80 km/u, dus dat geluid zal ook geen probleem zijn! ☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hallo Andri, ben bezig met monteren van Q-rings, Ik heb een foto gevonden zoals jij ze gemonteerd heb, maar nu schrijf je pos. 1 is dat met de klok mee of tegen de klok in ten opzichte van je eerste stand waar je een foto van heb gezet op je blogspot.
    gr.Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Peter,

    Wat later antwoord, we waren 2 dagen weg......... Zoals je na kunt lezen in mijn post:

    http://a3manh.blogspot.no/2014/02/aanpassen-plaatsing-q-rings.html

    dien je eerst de juiste plaats van je onderste "dode punt" te bepalen, en dan zodoende je eigen Optimum Chainring Posistion punt 2 te vinden. Daarna tel je 17 gaten met de klok mee, en daar is je punt 1, en gelijk daarnaast met de klok mee vind je je punt 3. Dit voor ligfietsen, volgens de link:

    http://www.rotorbikeusa.com/pdf/Q-Ring%20Recumbent%20instructions.pdf

    Dit geldt dan voor de grote ring, de midden en kleine ring staan ook beschreven hoe te plaatsen.
    Volgens de aanwijzingen van Rotor ben ik begonnen op stand 2, om te wennen en om te beoordelen of deze stand voor mij de beste was. Ondertussen heb ik enkele duizenden kilometers gefietst met de Q-rings, en ze blijven er definitief op! Toch heb ik nu de stand inderdaad aangepast, het waarom komt in een van mijn volgende posten.

    Succes, leuk dat je het ook gaat proberen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja mensen die de fiets erg leuk vinden of mensen die het helemaal niks vinden..
    ik heb bij de brandweer ook een paar collega's die het maar niks vinden en gevaarlijk omdat ik slecht zichtbaar ben.
    tja toch zien ze me altijd.
    En ik hoop dat ze een overstekend kind, hond, konijn of wat ook ook wel zien.

    Betreft de panda 4x4... we hebben er een gehad :-)
    http://www.mijnalbum.nl/Album=7N7N6ILS
    leuke auto.. harder afgeveerd maar dat mag duidelijk zijn.
    Veel lol mee gehad zie ook de link en niet te stoppen in sneeuw of modder.
    Nadelen zijn er ook.....mijn dochter werd er helaas wagenziek in (vering)
    Op snelweg niet echt zuinig daar de bak een stuk korter is om in het terrein uit de voeten te komen.
    We zijn er ook nog mee op wintersport geweest en met dak koffer op het dak reden we rond de 1 op 10 a 1 op 12.
    Dat was niet fijn met het kleinere tankje.
    Zou ik hem weer kopen ? jawel omdat we er veel lol mee hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Richard,

      Zien doen ze me wel, het is meer het gedrag van voorbij te MOETEN, zonder even geduld te hebben tot ze overzicht hebben, en zodoende andere automobilisten in gevaar te brengen.
      Bedankt voor je de link naar je foto's, leuk om te zien en te lezen dat het kleine ding jullie bevallen is. De vering word even afwachten dan, we hebben nog niet proefgereden, dus niets is nog zeker. Snelweg is geen probleem, die hebben we hier toch niet, brandstofverbruik vind ik ook minder belangrijk, ik gebruik de auto enkel als ik nachtdiensten draai. De andere diensten gaan fietsend, vind ik veel leuker.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen