vrijdag 30 mei 2014

Tour des Fjords.

Tour des Fjords.

We hadden het een tijd geleden al gelezen in een krant, in mei stond de  Tour des Fjords weer op het programma, en dat niet alleen, ze kwamen nog dicht in de buurt ook!
De Tour des Fjords is een UCI 2.1 rit voor profs, een etappewedstrijd over 5 etappe's.
Etappe 1 start in Bergen, en had aankomst in Ulvik, slechts 30 km bij ons vandaan. De route volgde grotendeels het parcours van Bergen-Voss, de toerrit die ik ook meereed vorig jaar. Het laatste gedeelte was een stukje Voss-Geilo, tot aan de finish in Ulvik.
We waren vrij dus dat moest gezien worden. Omdat Ina ook meewilde gingen we met de auto, en parkeerden op 300 meter van de aankomst. De eerste grote rennersbus stond al recht tegenover geparkeerd, en er kwamen er nog aan. Dat het een echte profrace was zagen we gelijk bij aankomst aan de finish, alles was er, tv-camera's, commentaarhokken voor de pers, een erepodium, en een echte aankomst zoals je ook altijd op tv ziet, tot en met een gigantisch  scherm om de koers mee te volgen.

Mede door het schitterende weer was het mee volgen van de koers op het scherm een belevenis op zich, de helikopter maakte de prachtigste natuuropnamen, en de koers was vaak in beeld. Kortom een stukje fietsen in Noorwegen promotie!
Ook een paar Nederlanders in koers lieten zich goed zien, de 19-jarige Piotr Havik van Rabobank Development Team draaide prima mee in de kopgroep van 6, en toen die op de laatste klim teruggepakt werden ging even later Marc de Maar van United Health Care  in de aanval en pakte de punten in de bergsprint.

Tinkoff-SAXO rennersbus.

Rabobank Development Team deed het iets bescheidener.

Zo ook Topsport Vlaanderen-Baloise.

Finish.

Het scherm aan de aankomst.


De afdaling vanaf het Ulvikfjellet op het scherm, de helikopter hangt boven de renners.

 Een korte indruk van de finish, geen beste kwaliteit, uit de losse pols geschoten....
Wel erg leuk dat een renner van de "kleine" Belgische ploeg Wanty-Groupe Gobert wist te winnen, door de jagende groep tot op de finish net voor te blijven. Op dezelfde manier won ik zelf ook mijn eerste koers, weer al héél lang geleden.........




De winnaar in Ulvik, en eerste drager van de leiderstrui, Jérôme Baugnies van Wanty-Groupe Gobert.

De heli werd ook geparkeerd na de werkdag.

Tweede etappe.

 De tweede etappe was op Hemelvaartsdag, en ging van Eidfjord naar Haugesund, over 202 km. En die kwam voorbij in Kinsarvik! Nou had ik de keuze, gaan kijken in Eidfjord, thuisblijven en ze hier zien langsflitsen, of als ander alternatief een stukje te fietsen en te gaan kijken bij Skare, waar een K.O.M. in de route lag, een bergsprint. Ik wilde toch een stuk fietsen zelf, Ina ging werken, dus werd BOB volgeladen met drinken en eten voor onderweg, en fietste ik naar Skare. Prachtig fietsweer, net als bij de eerste etappe, 20 tot 21 graden en onbewolkt, gewoon genieten!
BOB was op "zomerschoenen" gezet, gewoon om eens te proberen hoe dat rijd. Voor de F-Lite's, achter een Big Apple. Zal je altijd zien, rijd je al ruim 17000 km zonder één lekke band onderweg, nu voel ik iets eigenaardigs net na Låtefoss, het zal toch niet? Jawel, de achterband verliest lucht, dan maar een stukje lopen tot er een plaatsje langs de smalle weg komt om de fiets even op de kant te leggen en de band te wisselen. Weer een ervaring rijker, en de vloerpomp die ik eerst te zwaar vond om mee te nemen die komt er gewoon terug in, als iemand al eens een 26" achterband van 50 breed heeft opgepompt met een minipompje weet die persoon gelijk wat ik bedoel...... Slecht bevallen, voor mij dan toch......... Na de bandenwissel weer maar verder omhoog naar de bestemming voor vandaag.

Voor de gelegenheid gewassen en op zomerschoeisel.
Na 58,5 km ben ik op de plek waar de sprint zal zijn en wacht samen met het andere publiek op de renners. Die gaan toch nog erg snel voorbij, ondanks de 5% helling, het zijn profs uiteraard......
Na de kopgroep van 4 renners is het circa 6 minuten wachten op het peloton, als die ook gepasseerd zijn gaat het voor mij weer op huis aan. Een mooi tochtje van 117 km, met 28 gemiddeld ben ik tevreden, de profs gaan uiteraard veel harder, maar daar kan ik me niet aan meten!




Boven de video van de kopgroep in de aanloop naar de bergsprint, onder het peloton, die het veel rustiger aan doen.







Tot zover, later meer!

Groeten, Adri.


4 opmerkingen:

  1. Dag Adri, Op dit moment ben ik jury chauffeur in de meertoer. http://stmeertour.com/ Gewoon je eigen opgeven bij de organisatie en je rij midden tussen de renners.... Het is weer een herbeleving uit mijn eigen wielertijd maar nu met minder inspanning.. Wel leuk hoor! ik doe het al jaren :)

    Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cees,

      Inderdaad leuk om te doen, lijkt mij ook. Een stukje herbeleving is altijd wel leuk, al mag ik me graag ook zelf nog een beetje inspannen!
      Ik vind de hele sfeer rond de "koers" nog altijd speciaal, inderdaad gelijk terugdenken aan de tijd dat je zelf actief deelnemer was, mooie tijden waar ik met plezier op terugkijk, ondanks de niet altijd even goede resultaten is het plezier in deelname er altijd geweest. En die slechts 2 wedstrijden die ik wist te winnen kan ik nog "afspelen" in mijn gedachten, daar zal Eddy Merckx wat meer moeite mee hebben met zijn 525 overwinningen, alleen al als prof.........
      Ieder op zijn niveau, en nu heb je dus een leuke ervaring als chauffeur tussen de wielen, toch weer even ertussen rijden, inderdaad leuk!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    Ik snapte al niet dat je die grote pomp er uit gegooit had, er zijn ook lichte, grote pompen
    Bij mij gaat hij altijd mee en hoop hem nooit nodig te hebben

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi André,

    Het was maar één keer nodig om lek te rijden en ik ben het gelijk geleerd! Geen doen met dat kleine ding, ik ben er mee thuis gekomen, maar je pompt je arm zowat uit het lid om er voldoende lucht in te krijgen......☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen