zaterdag 17 mei 2014

Nog een kort tripje......

Nog een campertripje.

Na ons vorige camperritje waren we een dagje thuis en omdat er nog mooi weer gemeld werd en we nog wat vrije dagen hadden besloten we nog een kort ritje te maken.
Niet dat we ons thuis vervelen, verre van dat, ik fiets uiteraard en Ina heeft altijd wel een paar handwerkjes op gang, naast de gewone huishoudelijke beslommeringen. En mooi is het bij ons ook, natuurlijk zijn we gewoon aan ons niet onaardige uitzicht, maar regelmatig worden we in het zomerseizoen verrast met een mooie zonsondergang, die vervelen ook nooit.
Ook op de maandagavond krijgen we er weer een:

Geen onaardig gezicht vanuit je huiskamer.....
Eerder die middag deden we een korte wandeling door de boomgaarden in Lofthus, ook mooi om door de bloesems te wandelen.

Appel in wording.......

Na op zondagavond even een korte training met de Scott gedaan te hebben, reed ik ook op maandagavond een training met de Scott, gedeeltelijk alleen en gedeeltelijk met de fietsgroep.

In zuidwestelijke richting.

Op dinsdagmorgen vertrokken we gelijk na het ontbijt, en reden in zuidwestelijke richting. Het plan was de kust onder Stavanger eens te verkennen. Dat werd een aardige kennismaking, we waren verrast door het feit dat veel van wat we hier zagen ons deed denken aan onze ritten door Ierland en Schotland, veel schapen, stenen muurtjes en kleine kerkjes met een kerkhofje rond. Soms met graven die stamden uit 1350!
Onderstaand enkele indrukken:

Kijkje in het Lysefjord.

Kerkhofje bij Varhaug.

Je zou je bijna in Ierland wanen.....

Bij Varhaug ging de zon onder boven open zee.

Het "strand" bij Varhaug.

Na een overnachting naast het afgelegen kerkhofje van Varhaug, het was er heerlijk rustig en je kon er prima wandelen over de "Kongsvegen", reden we op woensdagmorgen verder richting Egersund en Flekkefjord. Onderweg mooie rustige bergwegen, veel op en neer, en veel bochtenwerk, zeker een eldorado voor motorrijders! Wel smal af en toe, maar dat hebben we in onze eigen streek ook.

Zomaar ergens onderweg.

Dit wandje stortte ooit gedeeltelijk in.

Bovenstaande foto's zijn van een van de grootste steenlawines van Europa, aan de Gloppedalsura, vlak bij Byrkjedal in Rogaland. Sommige steenblokken zijn zo groot als een huis, gelukkig zijn die net na de laatste ijstijd gevallen, toen reden er nog geen campers rond hier........
Na nog een avondwandeling aan de Preikestolen, overnachten we nog eens en besluiten op donderdag weer op huis aan te gaan, er word wat slechter weer gemeld.

Nog wat cultuur snuiven.......

Als we op donderdagmorgen verder rijden passeren we een bord dat aangeeft dat er "helleristningar" te bekijken zijn langs de route. Dat zijn ingekerfde figuren in de stenen langs het water, deze stammen uit de bronstijd. Het grootste veld dat we ooit zagen was in het hoge noorden, in Alta, de meeste andere zijn veel kleiner. Deze was niet onaardig, en zoals gewoonlijk langs de kust werden er voornamelijk schepen afgebeeld. Je kan je afvragen waar de mensen die toen leefden de tijd vandaan haalden, je zou verwachten dat ze alle beschikbare tijd gebruikten om voedsel, hout, en andere noodzakelijke levensbehoeften te verzamelen.

Het verklarende bord, en onder een gedeelte van de inkervingen.

Na dit stukje Noorse cultuur opgesnoven te hebben gaan we weer verder.
Tussen de middag stoppen we nog even bij de kloof  bij Brattlandsdalen, gelegen aan RV 13, een mooie plaats om even de benen te strekken en van de natuur te genieten, de kloof is mooi om te zien, en de oude weg buitenom de tunnel een mooi en rustig wandelpad.

Een stukje van de kloof, onder in panorama.

Daarna is het rustig op huis aan, en na thuiskomst de camper weer schoonmaken, wassen en in de garage rijden. Op vrijdag is het inderdaad slechter weer, geeft niets, we hadden een paar mooie dagen, en nu staat de Strada weer gereed om een ritje te maken.

Groeten en tot de volgende keer!