maandag 12 mei 2014

Weekendtripje en Q-rings aanpassing.

Weekendtripje.

Afgelopen weekend was het mooi weer en we waren vrij, dus werd de camper gereedgezet en reden we een rondje richting noorden. Het plan was om de Vestkapp nog eens te bezoeken. Een en ander hangt natuurlijk altijd af van de plaatselijke weersomstandigheden, dat is het gemak van een camper, als het weer veranderd, verander je net zo makkelijk je planning, er is toch niets vastgelegd.

We overnachten op een parking aan het Sognefjord, mooi plekje met uitzicht, 's morgens zitten we nog even te genieten van het uitzicht en worden nog verrast door een voorbij zwemmende bruinvis, altijd leuk om te zien, zo'n rugvin die even een paar keer bovenkomt.

Uitzicht over het Sognefjord.
En iets hogerop...
Daarna rijden we verder richting Førde, en komen weer voorbij Nordalsfjord, waar we op de  brug een paar plaatjes maken van de spiegeling in het stille water.

Nordalsfjord.

 Dan richting Isane aan het  Nordfjord om daar over te steken om richting Vestkapp te gaan. Op circa 30 km afstand  zien we de kaap al liggen, en omdat er een wolk zich helemaal over en om de kaap gedrapeerd heeft, veranderen we de planning en slaan linksaf i.p.v. rechtsaf naar de kaap. We rijden naar Måløy, en gaan naar de Kannestein, die we ook al eens eerder bezochten.

Kannestein, gevormd door watererosie.

Groentesoepje???????
Na een etenspauze in Måløy gaan we met de boot over naar Bremanger, en rijden weer in zuidelijke richting, om langzaam weer op huis aan te gaan. We overnachten op dezelfde parking, en rijden de zondag naar huis.


Vanaf de boot.
We rijden de ringweg noord rond Bergen, en gaan via Indre Arna de E-16 op, om bij Trengereid Rv-7 op te rijden, de toeristische route. We stoppen nog even bij de Steindalsfossen, de waterval bij Norheimsund, waar je achter het water langs kan lopen. Normaal dan, nu niet, want het hele wandelpad word aangepakt en verbeterd. Volgende keer dan maar, we komen nog wel eens langs.....

Steindalsfossen.

Detail van het opspattende water.

Onderstaand een filmfragmentje van de Steindalsfossen.


Verder op weg naar huis langs het Hardangerfjord krijgen we nog een verrassing te zien, een groot zeilschip met 3 masten, geen alledaags gezicht op het fjord. Het blijkt na uitvergroten van de foto de
"Statsraad Lehmkuhl" een opleringsschip uit Bergen.

"Statsraad Lehmkuhl"

De "brede" wegen langs het Hardangerfjord....
Na thuiskomst opruimen en dan nog even de Scott de sporen geven.

Aanpassen Q-rings positie.

Zoals ik in mijn vorige post al melde, heb ik de positie van de Q-rings aangepast. De aanbevolen stand 2 voor liggers heb ik een paar duizend kilometers mee gereden, en de ovalen tandwielen bevallen nog steeds goed.
Waarom dan toch aanpassen?  Omdat ik het gevoel had af en toe in het luchtledige te trappen, totaal weerstandsloos. De toename van de cadans is prima, en bevalt ook, maar het gevoel er geen snelheid in te krijgen is dat niet! Nou gaf ik het niet gelijk op, en hield het gewoon vol, het was ook nog niet erg warm geweest, en de Strada bleek ook nogal een redelijke loze last mee te hebben. Na ruim 6 kilo verwijderd te hebben, was de snelheidstoename nog niet echt spectaculair, dus las ik de instructies van Rotor nog eens na.
Voor optimalisering werden er ook wat regels gegeven, al naar gelang je het zelf prefereerde: een hoger nummer gaf een betere acceleratie, en een lager nummer een iets hogere topsnelheid. Wil je de kracht eerder in de trapbeweging overbrengen of een gevoel van meer weerstand hebben, draai de ring dan naar een lager nummer. ( en omgekeerd voor een hoger nummer )
Dat was precies wat ik in gedachten had, iets hogere topsnelheid, en een gevoel van iets meer weerstand!
Dus het spul gedemonteerd, en de kettingwielen op stand 1 voor ligfietsen gezet. Na nu enkele honderden kilometers hiermee gedraaid te hebben, kan ik rustig stellen dat dit een goede verandering geweest is. De klimsnelheid is even hoog gebleven, de topsnelheid is weer als vanouds, de acceleratie nog steeds prima en op kruissnelheid is de cadans ook nog steeds hoog genoeg, circa 97 tot 98 omw./min.  De enige verandering is een iets lagere cadans tijdens klimmen, maar die is vaak ook nog tussen de 85 en 90 omw./min., dus ook prima voor mij.
Gelijk op de eerste dag na de verandering kwam ik thuis met een goed gevoel, de testrit ging met een gemiddelde van 30 km/u gemiddeld, en dat had ik al een hele tijd niet meer gehaald.
Dat de setting goed was merkte ik later  in de vorige week, toen ik op mijn woon-werk route op de heenweg slechts 66 minuten (32,8 km/u gem.) nodig had, mijn absolute record staat op 65 minuten, en dat bij een hogere temperatuur 's zomers. Het gemiddelde die dag kwam op 32,1 km/u, en daar was ik best tevreden mee, zeker omdat de terugweg 's avonds tussen 23.15 en 00.30 was, dus door het donker. En dat was de vierde dag dat ik met BOB fietste, dus geen betere prestatie doordat ik enkele dagen gerust had.........

Kleinigheden.

Verder nog een kleine reparatie aan het carbondeksel, na de crash ondekte ik indertijd later een scheurtje in het deksel, waarschijnlijk doordat de ene klittenband met kracht van het deksel losgescheurd was. De reparatie die ik al eerder deed  leek wat los, dus maar even een nieuwe lap carbon erop gelegd.
Op het deksel nog een klein viziertje gemaakt, zodat ik ook uit de wind zit als ik met het deksel rijdt, en het XL-vizier thuis ligt.

Reparatielapje bij de voorste klittenbandbevestiging.


Miniviziertje voor op het carbondeksel, hier in wording, onderstaand klaar en op het deksel geplaatst.


Tot zover deze post,

Groeten, Adri.

10 opmerkingen:

  1. Mooie foto's weer van de omgeving.

    Staat dat vizier nu gewoon helemaal rechtop?
    Vangt hij daardoor niet meer wind dan nodig is? Heb je een mooie gestroomlijnde fiets, en dat vervolgens z'n wind schermpje er op. Is het niet beter deze iets meer plat te leggen.

    Heb zelf ook een minivizier op de quest zodat ik wat uit de wind rij. Die ligt vrij plat, maar houd me toch al behoorlijk uit de wind. De meeste wind die nu nog langs mijn hoofd komt komt binnen via de voetgaten.

    rjr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Staat inderdaad erg rechtop, was even vlug gemaakt om te proberen. Het rijdt prima, ik had het ding erop staan tijdens mijn snelle rit van afgelopen donderdag, dus of het veel uitmaakt als hij platter ligt? Maar ik ga het nog wel wat aanpassen denk ik, het ziet er niet echt snel uit zo.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. He Adri, kun je ook aangeven hoeveel gaatjes je nu van het onderste of bovenste dodenpunt met gat 1 afzit. Dan weet je ook waar je zit met je ovalitijd. (hoogste punt van het tandwiel
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Dat is vrij eenvoudig, dat zijn 17 gaatjes, want als punt 1 op het OCP staat zoals nu, staat punt 2 daar recht tegenover, in het onderste dode punt van de rechtercrank.
      Zoals ik het begrijp van de handleiding is het gewoon een kwestie van ervaren, en dan voor je zelf vaststellen wat het beste bevalt. Daarom ben ik van punt 2 naar punt 1 gegaan in het OCP.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. ik vind het ook al vreemd rechtop staan, dat vizier. Kan me voorstellen dat je er dan wel makkelijker zicht mee hebt in de regen, of heb je er een andere reden voor? Mooie beelden overigens, jaloers vanuit ons vlakke landje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Casper,

      Zoals ik ook al aan RJ schreef zal ik het nog wel iets aanpassen, het werkt prima, maar kan inderdaad wel wat lager worden en wat gestroomlijnder geplaatst worden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri,

    Heb jij enig idee of je een rotor q-ring binnenblad kan combineren met een normaal buitenblad ?

    Groetjes
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rudolf,

      Nee, geen idee, Peter de Rond doet het in elk geval. Omdat de stand van de Q-rings bepaald word aan de hand van de grote ring weet ik niet hoe je de stand van het binnenblad dan moet bepalen zonder buitenblad. Het zal in principe wel mogelijk zijn, door proefondervindelijk bepalen wat voor jouw persoon het beste aanvoelt. En het blijft toch uitproberen, dat heb ik nu zelf ook ervaren, door eerst de aanbevolen stand een tijd te gebruiken, en dan na een andere instelling te merken dat die toch beter bevalt voor mij persoonlijk.
      Qua trappen lijkt het me niet prettig, je moet al wennen aan ovalen tandwielen, en dan ga je ook nog eens elke keer als je schakelt tussen je buiten- en binnenblad(en) je trapritme veranderen door tussen rond en ovaal te schakelen. Ik ben dan ook benieuwd hoe Peter dat gaat ervaren.
      Mijn persoonlijke mening is dat je kiest voor een systeem, en er dan gewoon vol voor gaat, niet halfslachtig beide systemen gebruikt, en dan waarschijnlijk teleurgesteld word in de werking. Maar goed, dat is mijn mening......

      Groeten, Adri.

      P.S.: Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen met de Evo!

      Verwijderen
  5. Hoi Adri,

    Dank, voorlopig ga ik nog niets veranderen, maar ik zal mijn licht eens opsteken bij Peter. (die woont per slot van rekening wat dichterbij, hoewel Noorwegen natuurlijk een fantastische trainingstrip is)
    Ik hoop je te kunnen berichten over de Evo, hij kan elk moment komen.
    Kanniet wachten :-)

    Groet
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rudolf,

      Niets te danken! Doe dat ja, hoor eens wat Peter er van denkt, volgens mij kan je de handleiding die ik gebruikte ook volgen, maar dan gelijk voor je binnenblad. Peter zat er ook niet ver naast met zijn montering trouwens.
      Ik kijk uit naar je Evo verslag!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen