maandag 16 maart 2015

We kunnen weer!

Weer rechtop......

Inderdaad, er kan weer "rechtop" gefietst worden, zonder gevaar voor onderuitglijden door ijzig wegdek.
Het weer werkt mee, het is droog, en af en toe zonnig, de temperatuur ligt in de middag op een +8 ºC dus  dan heb ik niet veel nodig om de Scott uit zijn stal te halen.
Vorige week het fietsje nog eens goed afgestoft en nagekeken, gesmeerd waar nodig en tot de conclusie gekomen dat de ketting na 3½ jaar toch wat slijtage begon te vertonen. De ketting begon duidelijk wat "op" de tanden te lopen van het voortandwiel, dat is een teken dat het tijd word voor vernieuwing.
Nog een seizoen rijden en dan wisselen? Nee, dat slijt ook op het  voortandwiel, dan liever gelijk vernieuwen, ik had bij aankoop van de fiets al gelijk een nieuwe cassette en ketting meegenomen, dat heb je ooit toch nodig, en ligt me niet in de weg.
Vernieuwen is een fluitje van een cent, de oude cassette losdraaien en afnemen, de ketting openen en verwijderen en gelijk de loopwieltjes van de derailleur ook eruit gehaald en alles gereinigd, net als de rest waar je anders wat moeilijker bij kan.
De nieuwe Ultegra 11-28 cassette plaatsen, vastdraaien, en dan de nieuwe KMC X10SL even naast de oude hangen om de juiste lengte over te nemen. Daarna de nieuwe ketting erop en de sluitschakel dichtdoen.
Even de schakeling checken, meestal verloopt de schakeling iets bij veranderen van cassette, heel gek, maar dat ervaar ik elke keer.
Met de stelschroef is de schakeling weer zo op orde, muisstil en trefzeker.

Na de middag een ritje, wat gaat dat gelijk weer lekker! Het is mooi weer op vrijdag, wel redelijk wat wind, maar dat mag de pret niet drukken!
Ik rijd richting brug, en ga eroverheen om eens naar Ulvik te fietsen, dat is al lang geleden. Vanaf ongeveer 5 km voor Ulvik word ik verrast door de nog vele sneeuw langs de weg, dat is bij ons al lang weggesmolten! Maakt niet uit, de wegen liggen er prima bij, niets te klagen dus!
Jammer genoeg m'n camera niet meegenomen, het waren mooie plaatjes met zon en sneeuw......
Ik rijd nog een stukje voorbij Ulvik en keer dan terug, op vrijdagavond begint de nachtdienst al om 19.00h, dus moet ik om circa 18.00h thuis vertrekken om op tijd af te lossen.
Al met al heb ik toch 71 prettige kilometers gereden, niet slecht voor een eerste keer na de winterstop.

De weg vanaf Ulvik richting Osa, uitzicht op het Osafjord.

Panorama op Osa.

Osa.

Het café is nog gesloten, geen appelgebak voor Adri vandaag.......

Osafjord.

Zicht op Ulvik.

Na het weekend in de nachtdiensten pak ik op maandagmiddag weer de Scott uit de garage, en rijd weer richting Ulvik, maar ga nu verder door naar Osa. Ook daar ligt nog sneeuw genoeg langs de kant.........
Nu heb ik na thuiskomst 81km, net zo prettig gereden als op vrijdag, ondanks het wat grauwe en bewolkte weer.
Elk voorjaar ben ik toch weer verrast hoe goed die racefiets me past, en hoe fijn en licht het allemaal loopt. Het is niet enkel de schoenen vastklikken op de Ritchey's, het is net of m'n hele lichaam op z'n plaats klikt op die fiets, zelfs na bijna 4 maanden er niet  op gereden te hebben kan ik probleemloos en pijnvrij 80 km afleggen, dat is vroeger wel eens anders geweest...........


Tot zover........

Groeten, Adri.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb een gewone huis-tuin-en-keuken-stadsfiets gehad en een ik heb een half jaartje gemountainbiked, daarna ben ik met ligfietsen gaan fietsen.

    Ik heb zelfs nog nooit op een goed passende racefiets gereden. Leuk dat de fiets jou na 4 maanden nog zo goed past :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Inderdaad, al was dat ook wel een "zware bevalling" eer het zover was. Al in 1988 liet ik me opmeten via het Bioracer programma, om zo van m'n rugklachten af te komen. Dat verbeterde wel veel, maar pijnvrij was ik nooit als de ritten langer dan 60 km werden. Pas in 2005 vond ik de juiste persoon, die me volgens een ander programma op de fiets zette, en nu wel met het resultaat dat er pijnvrij gefietst kon worden!
      Dat was (en is) nog steeds een openbaring voor me als ik na een aantal maanden stilstand terug op die racer klim en gewoon kan aanzetten voor 80 km of meer.........en geen pijn ervaar!

      Uiteraard heb je daar in de velomobiel helemaal geen last van, maar aan een ligfiets heb ik nooit eerder gedacht..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dank je Klaas, maar wij vinden Friesland ook mooi hoor!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen