dinsdag 31 maart 2015

Dubbele verrassing.


Toch fietsen vandaag.......

Is dat zo bijzonder dan? Ja, eigenlijk wel, want ik heb nachtdienst, en dan kan ik het normaal bijna nooit opbrengen om te fietsen. Ondanks de slechts 3½ uur slaap voelde ik me prima, na een wandeling met Ward had ik zelfs zin om een stukje te fietsen, dus omkleden en in BOB.
Dat was verrassing nummer 1.........
Heel ver ben ik niet gegaan, even heen en weer naar Bu was genoeg, dat is maar 30 km, maar voldoet om even te "luchten" en het gevoel te krijgen.
De zon zat, dus reed ik open, met het XL-scherm uiteraard. Richting Bu rijdend zag ik wel dat aan de overkant van het fjord de bergen zowat geheel in de mist zaten, dat was duidelijk, daar viel neerslag! De lange helling oprijdend naar Bu werd het echter ook aan mijn zijde wat grijzer, en de zon liet zich ook niet meer zien.
Boven op de parking aangekomen kreeg ik gelijk verrassing nummer 2, er begon motsneeuw te vallen!
Even een klein stukje film gemaakt en dan vlug terug, als het harder gaat sneeuwen kan ik problemen krijgen zonder winterbanden!




Naar beneden gaat een stuk sneller natuurlijk, maar de sneeuw komt gewoon met me mee, en bij Dirravikje, met wijds uitzicht over het kruispunt van fjorden, is het nu potdicht op het water.
De zon probeert wel, maar komt niet door het wolkendek heen.


De zon zit er wel, maar komt er niet doorheen.

Dit uitzicht is wel eens mooier.......

Neerslag op de hellingen.

Ook hier valt de natte motsneeuw nog steeds, maar weer vlug verder huiswaarts!



Met een voldaan gevoel kom ik thuis en ga lekker douchen, de sneeuw valt even later ook in het dorp, maar blijft gelukkig niet liggen.

Groeten, Adri.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Adri, hier is het ook bar en boos. Koud, winderig en buien, mogelijk met natte sneeuw en hagel. Maart roert zijn staart (nog een half uur)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Ja, en april doet wat ie wil...........Hopelijk wil het een beetje beter worden dan...........In principe klaag ik niet, maar dat wisselvallige met toch weer onverwacht sneeuw, en soms temperaturen die weer richting gladde wegen zakken hoeft nou echt niet meer! De winter moet beginnen inpakken en opzouten, de mensen zijn 'm beu!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Adri je moet wel 5 uur onafgebroken EN tussen 7 en 9 uur per dag totaal slapen hoor....al hebben ze nu weer ontdekt dat een tweede dutje ergens in de dag die het tekort in niet geslapen uren inhaalt je verstoorde bloedsuikers en hormoonspiegels weer stabiliseert.

    Net als jij voel ik me meestal ook kiplekker zelfs na 3 uurtjes slaap en opstaan en een dienst beginnen midden in de nacht maar dat is wel bedriegelijk : het bedrijf kent onder uitvoerend personeel dat ook onder zulke omstandigheden werkt wel een ziekteverzuim van 15 % !!! ( managers vertellen altijd graag dat bij andere bedrijven dit 4 % is ) En dan zwijgen we maar over het feit dat als dit personeel fouten maakt ( even niet opletten met voertuigen van honderden tonnen gewicht ) mensen makkelijk het leven kunnen verliezen of verschrikkelijk gehandicapt kunnen raken. De mond vol van "veiligheid" maar in werkelijkheid rijden er veel zombies rond in staat van limbo....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Ik doe m'n best...........Maar 5 uur achtereen slapen in de nachtdienst zal wel altijd een utopie blijven, dat heb ik in de 32 jaar ploegendiensten wel al één keer meegemaakt! Ina is toen 3 x in de slaapkamer geweest om te luisteren of ik nog ademde, die wist ook niet wat er gebeurde!
      Die 3 tot 4 uur zijn helaas normaal in de nachtdiensten, ik haal weer wat in als ik weer 's nachts in bed beland, maar dan ook is 7 uur meestal het maximum.
      Het ziekteverzuim hier op het bedrijf ligt op circa 5%, dus valt nog wel mee. En managers zijn meestal erg goed om met cijfers te goochelen, en precies met datgene om je oren te slaan wat hun het best past.
      Er kan inderdaad op elk werk gigantisch veel fout gaan, zeker door slaaptekort. Bij jouw werken ze met vele tonnen gewicht, en rijdend materieel wat mensen kan beschadigen, bij mij word gewerkt met vloeibare metalen met bijbehorende temperaturen, ook gevaarlijk werk dus.........
      Als ik naar huis rijd uit de nachtdienst (met de auto, ik fiets niet in de nacht) moet ik op sommige dagen 2 tot 3 x stoppen onderweg, even eruit, rond de auto lopen, slokje koud water en dergelijke, anders is het gevaar dat ik in slaap val achter het stuur te groot.
      Geen wenselijke situatie op de openbare weg, ik weet het, daarom wil ik ook van die nachtdiensten af, ook mede om gezondheidsredenen, ik voel me dikwijls ziek in de nachten tegenwoordig.
      En de managers zeggen het te begrijpen, maar voorlopig gebeurd er gewoon niets, het raakt hun niet persoonlijk dus lopen ze niet zo hard..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hmm na 13 jaar wegenwachtwerk met nachtdiensten weet ik daar alles van. Heb meegedaan aan een onderzoek naar het effect van nachtdiensten op mijn lichaam en humeur en stofwisseling.
    Vooral na 7 nachten achter elkaar ga je kapot.
    Ik deed in die periode ook aan wedstrijdsport (wielrennen) en dat is niet goed te combineren.Vooral de tempoduurtrainingen in het voorjaar waren een zware opgave.
    Mijn humeur werd er dan ook niet beter op en was blij dat ik er uit kon stappen dat beetje geld meer weegt niet op tegen de nadelen. Nu kan ik gewoon slapen tot de pager gaat en dat is wel zo prettig en van "papieren en cijfertjes" managers wordt je ook niet wijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een 'parallellie' ervaring heb ik met ploegendiensten. De 5-ploegendienst verdiende duidelijk beter dan mijn huidige 17 uurs contract (gem. 23 id praktijk) op uitkeringsniveau.
      Maar hoewel ik om 4:00U op moet kan ik +/- 14:00u al weer uitslapen als ik wil en heb ik steeds hetzelfde rooster!

      Verwijderen
    2. Hoi Willem,

      Tja, 7 nachten achtereen, dat hadden we vroeger. En inderdaad was je volledig gesloopt na zo'n week nachtdienst. Vanaf 1987 had ik minder lange nachtdiensten, dan waren het 4 of 5 diensten achtereen. Door overgang naar weer een ander rooster in de jaren '90 veranderde dat naar 3 en 4 nachten, nu in Noorwegen is mijn rooster zo dat er "slechts" 2 of 3 diensten achtereen gedraaid worden. De 3 diensten zijn in het weekend, en zijn 12 uurs diensten, die voelen nog steeds slopend aan, de diensten van 2 na elkaar zijn 8 uur, en dat is nog te doen.
      In de periode dat ik nog actief aan wedstrijden meedeed kon ik goed verschil merken in de nachtdiensten, je voelde je maar 50% van normaal, hoewel ik ook in die tijd soms toch verrassend goed meekon af en toe. Maar soms werd ik ook gewoon zoek gereden, en dat nam zeker na m'n dertigste toe. De trainingen zijn dan ook zwaar, heel herkenbaar hetgeen je schrijft!
      Een van de redenen om ploegen te draaien is uiteraard de extra betaling, een andere is dat het prettig is om ook eens door de weeks vrij te zijn. Voor de trainingen in het voorjaar ook wel handig dat je gewoon overdag kon fietsen, zonder moeilijk te moeten doen met verlichting en dergelijke.
      Werd het al lastiger na m'n dertigste, dan ging het er niet op vooruit na m'n veertigste, en nu na de 5 kruisjes gepasseerd te zijn is het echt zwaar aan het worden. Het vele fietsen legt uiteraard ook een belasting op m'n lichaam, maar dat heb ik nodig om de luchtwegen open te houden, dus blijf ik doen.
      Me ziek voelen is niet prettig, want eigenlijk ben ik niet ziek, ik heb gewoon slaaptekort, en dat komt door de nachtdiensten.
      Dat wil ik nu veranderen, en zal wel eens goed komen, alleen het wachten duurt zoals altijd lang.........
      Wat geld inleveren zal niet het probleem zijn, zoals je zegt, dat weegt niet meer op tegen de nadelen...

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Inderdaad Mick,

      Overdag gaan werken zou ook voor mij betekenen 5x in de week om 04.00h opstaan, naar het werk fietsen en dan van 07.00 tot 15.00h werken en terug naar huis fietsen.
      En wat geld inleveren, maar dat heb ik er dan wel voor over.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen